Gjest husmor gjest Skrevet 4. desember 2009 #1 Skrevet 4. desember 2009 Hei jeg er nygjerrig på hva dere flinke kvinner har funnet ut om hvilke mopp som er best å bruke når man vasker gulv. bruker dere forskjellig til laminatgulv og fliser? i tilfelle hvilke syns dere er best for de ulike flatene? hva slags vaskemiddel bruker dere da til de forskjellige flatene? hvor mye vann og om dere tørker over etter vask? Vil bare at jeg skal bruke den beste måten til å gjøre dette på slik at det blir rent og uten flekker og vannmerker.
Gjest husmor gjest Skrevet 7. desember 2009 #2 Skrevet 7. desember 2009 Hei Er det ingen jenter her som vakser gulv? Grunnen til at jeg spør er at tidligere har jeg bodd i leilighet med mange tepper så gulvvask har ikke vært noe tema. Nå flytter vi til en leilighet som har kun tregulv og fliser. I butikkene finnes det så mange forskjellige vaskemidler og moppsystemer. Vil kjøpe det beste og ønsker at dere kan dele deres erfaringer med meg. Håper at noen kan svare meg
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #3 Skrevet 7. desember 2009 Mikromopper da er såpe unødvendig, men ville hatt noe med høy ph til kjøkken/bad for fjerning av fett periodisk, og noe med lav ph for fjerning av kalk på bad periodisk.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #4 Skrevet 7. desember 2009 Mikromopper da er såpe unødvendig, men ville hatt noe med høy ph til kjøkken/bad for fjerning av fett periodisk, og noe med lav ph for fjerning av kalk på bad periodisk. Glemte å si: ved bruk av såpe; vask, skyll tørk når du bruker vann; tørk ved fuktmupping trenger en ikke annet enn å moppe over. Til den vanlige vasken bruk kun fuktmopping, og en klut for flekkfjerning. ca 1 gang pr mnd; vann og tørk (tørkemoppen bør fuktes med litt vann, la den trekke i ca 15 minutter før bruk. 2-3 ganger i året bruk vann og såpe.
Belima Skrevet 8. desember 2009 #5 Skrevet 8. desember 2009 Jif har en microfibermopp spesielt for flisegulv og den er helt fantastisk i følge min datter. (Har ikke fliser på gulvet selv) Ellers bruker jeg vanlig mopp i microfiber og er fornøyd med det i det daglige. Laminat og vinylgulv skal vakes med et nøytralt vaskemiddel f eks Zalo eller Ajax. Selv bruker jeg Ajax for da lukter det rent. Innimellom må jeg vaske gulvene på gammelmåten, for det blir ikke rent nok bare med mopper. Prøv selv etter noen uker bare med mopp, så blir du overrasket over hvor skittent det er.
*Numi* Skrevet 8. desember 2009 #6 Skrevet 8. desember 2009 Jeg bruker Jifs våtmoppsystem og synes det funker helt fint. Lettvint og praktisk og det blir rent.
Gjest Gjest_Nina_* Skrevet 9. desember 2009 #7 Skrevet 9. desember 2009 Ser i teksten din at du ønsker å kjøpe det beste for gulvene dine, jeg antar du har ny leilighet og vil ta godt vare på den. Da vil jeg anbefale deg å kjøpe såpene dine hos butikker som selger fliser og laminat. Da får du såper med riktig ph verdi til riktig underlag og gulvene dine vil se fine ut i år fremover :-)Det koster ikke noe særlig mer å kjøpe såpen i fagbutikker enn i vanlig butikk. Spesielt fugene mellom flisene er utsatt for vanlig såpe, blir det såperester liggende, så ligger det å irrer i fugene, og resulterer i at det ikke er pent + at etter noen år bør det fikses. Bruk iallefall aldri grønnsåpe!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå