Gå til innhold

Er det noen her som liker klassisk musikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lett litt rundt her og prøvd å finne seriøse diskusjoner om klassisk musikk uten egentlig å bli så veldig imponert av resultatet. Derfor lurer jeg på om det er noen her på forumet som har litt peiling og som kan tenke seg å diskutere litt seriøst og informert om denne musikksjangeren.

Jeg er ikke noen gammel tante som bare sitter i en stol og hører på Wagner hele dagen, jeg hører på lite mye Zeppelin og listepop som andre, men jeg er også veldig glad i klassisk musikk og savner å diskutere det med noen.

F.eks irriterer det livet av med at forferdelige David Garret er blitt sånn en superstar, mannen kan jo ikke spille, han bare ser bra ut. Verden vil bedras...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også glad i klassisk musikk, men kan ikke mye om det, så har ikke mye å komme med i en diskusjon. Hvis du vil oppdage ny musikk, anbefaler jeg Spotify, der kan du høre på masse musikk gratis (både klassisk og annet).

Skrevet

Jeg synes klassisk musikk er veldig pent, faktisk er det min favorittsjanger. Likvevel kan jeg veldig lite om den, så har dessverre ikke så mye å bidra med i en diskusjon. :digge:

Skrevet

Ah, endelig! Takk for svar :)

Jeg er ikke ute etter en høyttravende diskusjon. Hva liker dere da? Hva er favorittene og hvem er favorittutøverne?

Skrevet

Favoritten min er Tchaikovsky. Liker alt av ham. Hva er din favoritt da? :digge:

Skrevet

Jeg er temmelig altetende når det gjelder musikk, men mitt hovedfokus ligger fra 1400-tallet til 1800-tallet, da med en forkjærlighet for barokken. Jeg elsker kontrapunktisk musikk, og J. S. Bach er nok min yndlingskomponist. Jeg ble rett og slett forelsket i klassisk musikk da jeg som ung satte på en av min fars CDer, og det var Bachs Brandenburg-konserter. Fra Bach var veien kort til andre komponister. Nest etter Bach er det nok Schubert jeg liker best. Bachs musikk er vidunderlig komplisert, mens Schubert nok har de vakreste melodiene.

Jeg ble solgt for enda eldre musikk da jeg tilfeldigvis fikk høre en del av Thomas Luis de Victorias messe Dum Complerentur, fortsatt som ung. Det var fra en meget bra innspilling (Hyperion), og jeg tenkte at om det var en himmel, var det akkurat slik musikk som ble sunget hele tiden.

Siden jeg nå ble en smule inspirert:

Brandenburg konsert #1, første sats, på barokk-instrument (legg merke til hornene, som mangler ventiler):

Brandenburg-konsertene er relativt easy-listening, selv om også de har Bachs kompleksitet. Da er det ikke like enkelt med Fugens kunst, som i sin tid ble ansett for å være altfor teknisk for et publikum:

http://www.youtube.com/watch?v=xmVoMtYBWdY

Et lite stykke Schubert, fra hans sangsyklus Die schöne Müllerin. Møllerens venn, bekken som renner langs møllen, forsøker å lette hans kjærlighetssorg:

Et seks-stemmig kor fra T.L. de Victorias Requiem:

http://www.youtube.com/watch?v=080xKUVL1Nk

Skrevet

Kanskje du, TS, bør starte diskusjonen en smule mer konstruktivt og slenge ut hva DU liker (ikke bare hva du ikke liker), sånn at vi som liker klassisk men strengt tatt ikke har peiling på det har mulighet til å skjønne hva du snakker om...? ;)

Jeg er selv glad i å høre på klassisk, men jeg har ikke peiling på sånt og har lite å bidra med i en diskusjon. "Problemet" med klassisk er at de fleste som snakker om det kan så mye, så det blir litt prestisje over hele greia, og da holder vi som bare liker å lytte kjeft...;) Det er sånn det funker innen metalsjangeren også, folk briefer med kunnskapene sine og de som bare liker musikken uten å vite så mye om bakgrunnen til det og det bandet holder kjeft... :ler:

Jeg kan som sagt ikke bidra til en diskusjon om emnet, men setter stor pris på noen forslag om hva DU liker, om ikke annet. Denne Garretfyren har jeg ikke hørt om en gang... :ler:

Skrevet

TUSEN TAKK FOR SVAR! Nå ble jeg glad!

Coarvi, du har fullstendig rett og jeg bøyer meg i støvet. Til forklaring, jeg var bare veldig frustrert over at alt det gikk i (som jeg så) på forumet, var om populærmusikksjangeren og at opera er stygt og det syntes jeg var så synd. Det blir liksom for dumt.

Hva JEG liker? Jeg tror jeg har en relativt bred smak hva klassisk musikk angår, men det kommer alt an på humøret. Renessansemusikk, og da spesielt korverkene er utrolig fine. Palestrina er liksom sjefen der da, men jeg liker veldig godt Gesualdos ekstreme madrigaler, selv om musikkvitere synes det er skrekkelig dårlig musikk. Det har jeg tenkt å gi blaffen i, jeg liker det: http://www.youtube.com/watch?v=UY0mLVDW4Cs

Tidligbarokk og da spesielt Monteverdi er helt fantastisk, Victoria har jeg ikke kommet så langt i å lytte på enda, K.A. , men det står en cd her hjemme og det blir vel etter hvert.

Bach er nydelig, men jeg har ikke et så sterkt forhold til instrumentalmusikken hans, men jeg begynner etter hvert å forstå hvorfor han blir kalt den femte apostelen. Han understreker teksten i musikken på en helt egenartig måte, og jeg synes Schütz ikke ligger langt etter (selv om han kronologisk er før :) )

Det blir mye å ramse opp, men hovedinteressen min ligger nok i barokkmusikken, men akkurat nå har jeg en opera-dille på gang. Det er så mange fantastiske sangere, men det er også noen relativt kjedelige og uinteressante også som likevel blir verdensstjerner! Til syvende og sist er alt sammen en smakssak uansett, men jeg er litt lei av å til stadighet lese at opera er stygt. Jeg kan godt forstå at man mener det, og det er mange operasangere som har sunget i stykker stemmen sin og som låter rimelig stygt, men alt er da ikke sånn!

Jeg så nettopp La Traviata på DVD og det var helt nydelig. Hvis man har tid til å sette seg ned og la seg fange opp, er det en utrolig gripende historie. Det samme gjelder Rigoletto. Det var den første operaen jeg lyttet igjennom uten stopp og leste hele librettoen med den. Jeg satt nesten og gråt på slutten (og jeg gråter f. eks. ALDRI på kino!) NRK2 sendte for mange år siden en dukkefilm av Rigoletto og den var utrolig gripende, tro det eller ei. Jeg har prøvd lenge å finne den på DVD, men uten hell.

Nå skal jeg ikke skrive så langt at ingen gidder å lese det. Du har forresten helt rett, Coarvi, det blir ofte prestisje og snobberi over klassisk-musikk-prat. Det er veldig synd, ingen tjener på det. Kjæresten min kaller det "brain-wanking" og han har helt rett, haha!

Skrevet
Hva JEG liker? Jeg tror jeg har en relativt bred smak hva klassisk musikk angår, men det kommer alt an på humøret. Renessansemusikk, og da spesielt korverkene er utrolig fine. Palestrina er liksom sjefen der da, men jeg liker veldig godt Gesualdos ekstreme madrigaler, selv om musikkvitere synes det er skrekkelig dårlig musikk. Det har jeg tenkt å gi blaffen i, jeg liker det: http://www.youtube.com/watch?v=UY0mLVDW4Cs

Det er vel mest at mange føler den eneste grunnen til at Gesualdo i det hele tatt er kjent i dag er fordi han var en morder. Det kan være noe i det, rent musikalsk sett er han ikke en viktig person i sin periode. Men det er likevel langt fra dårlig musikk. :)

Tidligbarokk og da spesielt Monteverdi er helt fantastisk, Victoria har jeg ikke kommet så langt i å lytte på enda, K.A. , men det står en cd her hjemme og det blir vel etter hvert.

Vel, jeg kan virkelig anbefale denne innspillingen:

http://www.hyperion-records.co.uk/al.asp?a...66886&f=dum complerentur

Den er verdt det for Popule Meus alene (skjønt det ikke er den komplette liturgiske sekvensen). Jeg fant denne på youtube, skjønt volumet er ganske lavt på min laptop:

Når de synger "Sanctus et immortalis, miserere nobis" får jeg klump i halsen hver gang.

Bach er nydelig, men jeg har ikke et så sterkt forhold til instrumentalmusikken hans, men jeg begynner etter hvert å forstå hvorfor han blir kalt den femte apostelen. Han understreker teksten i musikken på en helt egenartig måte, og jeg synes Schütz ikke ligger langt etter (selv om han kronologisk er før :) )

Jeg har også et sterkere forhold til hans vokalmusikk, og Johannespasjonen går jeg simpelthen aldri lei av. En av mine yndlingssatser her her arien med kor, "Mein teurer Heiland", hvor solisten synger i 6/8 takt, mens koret i bakgrunnen synger en koral i 4/4 takt:

Men noe av det mest gripende jeg noen gang har hørt er hans behandling av orgelkoralen "Wenn wir in höchsten Nöten sein", eller "Vor deinen Thron tret' ich hiermit" (BWV 668):

http://www.youtube.com/watch?v=52RdshARXdg

Dette arrangementet dikterte Bach på dødsleiet, og du kan høre og føle at han er forberedt på å gå over til den andre siden. Den er så godt som matematisk perfekt, og det finnes gode argumenter for Bach-numerologi her også (Bach likte å sette inn navnet sitt her og der, enten notemessig eller i tall). Tallene 14 og 41 går igjen i koralmelodien (B+A+C+H=14, det reverse, som også tilfeldigvis samsvarer med J+S+B+A+C+H, =41), men for meg er det utrolig hvordan det går an å lage så korrekt musikk uten at det blir stivt.

Det blir mye å ramse opp, men hovedinteressen min ligger nok i barokkmusikken, men akkurat nå har jeg en opera-dille på gang. Det er så mange fantastiske sangere, men det er også noen relativt kjedelige og uinteressante også som likevel blir verdensstjerner! Til syvende og sist er alt sammen en smakssak uansett, men jeg er litt lei av å til stadighet lese at opera er stygt. Jeg kan godt forstå at man mener det, og det er mange operasangere som har sunget i stykker stemmen sin og som låter rimelig stygt, men alt er da ikke sånn!

Jeg så nettopp La Traviata på DVD og det var helt nydelig. Hvis man har tid til å sette seg ned og la seg fange opp, er det en utrolig gripende historie. Det samme gjelder Rigoletto. Det var den første operaen jeg lyttet igjennom uten stopp og leste hele librettoen med den. Jeg satt nesten og gråt på slutten (og jeg gråter f. eks. ALDRI på kino!) NRK2 sendte for mange år siden en dukkefilm av Rigoletto og den var utrolig gripende, tro det eller ei. Jeg har prøvd lenge å finne den på DVD, men uten hell.

Av og til blir også jeg bitt av "opera-basillen", og det er helst på dette området jeg liker Mozart - hans instrumentalmusikk synes jeg fort blir kjedelig. Ellers foretrekker jeg "nyere" operaer - Verdi, Puccini, Wagner - fremfor de fra barokken. Da var det også en helt annen operakultur, hvor solistene var mye mer i høysetet enn i dag. Det var mer slik at komponistene skrev for solistene (og da var det særlig kastrat-sangere som var det store), heller enn solister som sang det komponistene hadde skrevet. Det var ikke uvanlig, ja det var nærmest forventet, at solistene (ihvertfall de berømte) tok seg særdeles store friheter og skapte forvirring for både dirigent og ensemble. "Dueller" mellom hovedrolleinnehavere på scenen, eller mellom virtuos vokalist og virtuos instrumentalist, var også ikke uvanlig, og var til stor glede for publikum. Det er kanskje derfor mange opera-arier fra barokken og deromkring kan høres platte og kjedelige ut for oss i dag, siden de ikke ble skrevet for dagens tolkninger. Rossini var den første som tok et virkelig oppgjør mot denne "løsaktige" kulturen, og insisterte på at de eneste utbroderingene som skulle synges var de han selv hadde skrevet. Jeg tror nok at om musikkelskere kunne dra tilbake i tid selv bare 100-150 år, ville de fått seg en overraskelse over hvor forskjellig fra dagens tolkninger musikk ble spilt den gang.

Skrevet

Ugh, jeg liker ikke guttekor, men det er meg. Det er i hvert fall veldig vakker musikk. Hva driver du med, K.A.? Du virker som om du kan mer om musikk en gjennomsnittet, nå ble jeg nysgjerrig.

Det der med kastratene er jeg helt med på, men jeg er på ingen måte enig i at de barokke ariene klinger platt og kjedelig, selv sånn som de er notert. Nå kommer mye an på utøveren også, det er ei jente som gjør stor karrière for tiden og synger til dels mye barokkmusikk og hun er etter min mening drepende kjedelig. Jeg lurer veldig på hvordan stemmene klang på den tiden, og da i serdeleshet kvinnestemmene. De sang jo i korsetter, det må ha endret klangen. Orkestrene og musikksalene var mye mindre så de måtte ikke høres over så fryktelig mye. Det må ha vært anderledes og jeg skulle gitt mye for å vite hvordan det var. Motene endrer seg også, bare hør på hvordan sangstilen har endret seg de siste nitti årene!

Gjest Pippelipp
Skrevet

Schubert, strykekvintett i C-Dur! Sukk!

Gjest Pippelipp
Skrevet
Favoritten min er Tchaikovsky. Liker alt av ham. Hva er din favoritt da? :digge:

Tschaikovsky er lekkert og nå er det nøtteknekkertider igjen også :)

Skrevet

Klassisk er nydelig:) Men det er jo veldig mye forskjellig innenfor denne (store) sjangeren, og jeg er en av de som elsker å lytte uten å ha doktorgrad i sjangeren:)

Nå som det er jul setter jeg gjerne på Bugge Wesseltoft sin Snowing on my Piano...

Skrevet
Ugh, jeg liker ikke guttekor, men det er meg. Det er i hvert fall veldig vakker musikk. Hva driver du med, K.A.? Du virker som om du kan mer om musikk en gjennomsnittet, nå ble jeg nysgjerrig.

Jeg har alltid vært musikkinteressert, og har en ganske musikals familie (ihvertfall på farssiden), men jeg tok aldri noen musikalsk utdannelse. Jeg synger i kor, bass/bariton, leser noter, og prøver meg på småkomposisjoner for å få bedre innblikk i sjangrene. Jeg spiller dessverre ikke noe instrument, og jeg skulle ønske jeg viste en mer utøvende interesse langt tidligere. Men det har aldri vært noe mål for meg å gjøre karriere ut av musikken, selv om det er en av mine store interesser.

Det der med kastratene er jeg helt med på, men jeg er på ingen måte enig i at de barokke ariene klinger platt og kjedelig, selv sånn som de er notert.

Jeg mente på ingen måte at de er platte og kjedelige generelt, men at noen er det. Spesielt med tanke på at det tradisjonelle A-B-A formularet brukes, hvor de har da capo av første del. Fortsatt i dag nytter utøvere sjansen til å utbrodere på da capoen (noe som er litt av meningen med den), men det er sjeldent de fraviker altfor mye fra "det skrevne ord".

Nå kommer mye an på utøveren også, det er ei jente som gjør stor karrière for tiden og synger til dels mye barokkmusikk og hun er etter min mening drepende kjedelig. Jeg lurer veldig på hvordan stemmene klang på den tiden, og da i serdeleshet kvinnestemmene. De sang jo i korsetter, det må ha endret klangen. Orkestrene og musikksalene var mye mindre så de måtte ikke høres over så fryktelig mye. Det må ha vært anderledes og jeg skulle gitt mye for å vite hvordan det var. Motene endrer seg også, bare hør på hvordan sangstilen har endret seg de siste nitti årene!

Korsettene skal etter sigende ha hjulpet kvinnelige solister med å holde trykket i stemmen. Orkestrene pleier ikke være særlig større i dag (ihvertfall ikke kammerorkestre), men korene er nesten alltid større. I barokken var det gjerne én eller to personer per stemme, og dette var typisk sett solistene selv. Nå er det ikke så vanskelig for solister å høres over korene i dag som det skulle være nærliggende å tro. Vi bruker ikke synge med noen som helst form for augmentasjon, hverken for kor eller solister, og solistene har aldri hatt problemer med å dominere over korene. En dirigent vet å dempe det som dempes skal.

Det positive med store kor er at individuelle feil ikke høres så lett, og det er stor frihet til å tjuvpuste der man trenger. Ulempen er at man mister det solistiske preget, og det kreves desto mer øving til for å gjøre det uttrykksfullt.

Etter det jeg husker kategoriserte Bach sangerne han hadde til rådighet på følgende måte: 1. De som virkelig kunne synge og kunne takle ariene, 2. De som kunne synge kor-satsene og turba-korene, og 3. De som fikk til koralene, i det minste.

Det er forresten helt sant at motene har endret seg selv i løpet av den tiden vi har innspillinger. Hvor mye vibrato er fint (hvor mye er IKKE fint), ornamenter (som s.k. "grace notes"), klang, behandling av konsonanter og alt det der. Det er slett ikke sikkert at fordums komponister ville likt måten deres verk ble fremført på i dag, og heller ikke sikkert at vi ville likt måten de fremførte musikken på. Jeg tror nok det ville vært en tilvenningssak.

Skrevet

Det der med korsettene er bare tull, hvis du ikke kan puste, så kan du ikke puste, ferdig med det. Korsettene må ha betydd at de har pustet veldig høyt og ikke kunnet fått ned mellomgulvet som da igjen gjør at alt trykkes oppover og til slutt også strupehodet. Da blir plasseringen av tonen helt anderledes og mye mer skingrende, vil jeg tro.

Hvis du gjør tidligmusikk i dag på historiske instrumenter, er ikke orkestrene noe større, men du kan ikke sammenlikne et moderne symfoniorkester med Bachs orkester. Orkestreringen og spillestilen endret seg dramatisk på 1800-tallet og det ble en helt annen utfordring. Dangens sangere må kunne komme igjennom Mahlers gigant-orkestrering og det er helt klart noe annet enn å komme igjennom Händels operaorkester.

Om korene hadde én eller flere på hver stemme er en krangel som pågår enda, det har nok vært forskjellig fra situasjon til situasjon, men i tidligere musikk er det heller ikke så ofte at solistene synger "oppå" koret, så det er ikke noe problem å overdøve koret :)

Det finnes originaler fra 1700-tallet hvor sangeren har skrevet inn ornamentene sine og de er etter vår standard tidvis ganske smakløse, du har nok helt rett i at det er godt mulig vi ikke ville ha likt den måten de sang sin egen musikk på på den tiden :ler:

Så fint at du liker deg i kor, det er deilig å utøve, ikke bare lytte. Det er en annen tilfredsstillelse i det :)

Gjest Gjest_Trallala_*
Skrevet
Jeg liker klassisk musikk.

Yeyyyy!!! Jeg også! :goodbye:

Skrevet

Jeg liker også klassisk musikk, men synes mye av det som blir sendt f eks på Alltid Klassisk er litt kjedelig og "safe", og ellers er det en verden jeg ikke har orientert meg så mye i. Men hadde musikkhistorie på folkehøyskole, og har flere venner som er utdannet klassiske musikere (men vittig nok har de veldig pop-musikksmak, utover at de liker godt endel av det de spiller). Jeg liker veldig godt mye av Bach, spesielt det meste som er for piano. Ellers liker jeg endel av Brahms, Schubert, Bartok... av opera er det mye jeg ikke kjenner, men jeg er glad i Glucks Orfeus og Evridike.

Skrevet

Jeg er glad i klassisk :)

Men som flere andre her kan jeg heller lite. Vet ikke en gang hvilken komponist jeg liker best. Hører bare litt her og der, og liker det jeg hører. Har nylig lastet ned et stort samlealbum med kjente klassiske verker, og hører gjennom den titt og stadig.

Søkte kjapt på han Garret-fyren på YouTube, og fant ikke noe klassisk musikk med ham..? Nå så jeg bare 2-3 videoer da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...