Gjest B.G Skrevet 4. desember 2009 #1 Skrevet 4. desember 2009 Dette er en tråd om generell blogging. Hva gjør en blogg bra/dårlig? Er den bra om den har mange visninger? Hva bør være legalt å legge ut i bloggen? Bør en være obs på at venner/kollegaer/familie ikke liker å bli omtalt i bloggen? Om en offentligjør sitt eget navn, er det da fritt fram for å også legge ut navn til andre i bloggen? Kopiere fra nadre, uten å oppgi kilde?
Gjest Gjest_Ariadne_* Skrevet 4. desember 2009 #2 Skrevet 4. desember 2009 Hva gjør en blogg bra/dårlig? - Innhold
Gjest Gjest_Ariadne_* Skrevet 4. desember 2009 #3 Skrevet 4. desember 2009 Hva gjør en blogg bra/dårlig? - Innhold Her kom jeg visst borti en tast og la ut innlegget før det var ferdig, så jeg fortsetter: - Innhold, som sagt - Utseende - Språkbruk Dvs at en bra blogg har en innhold/emne som er interessant, et visuelt bra/spennende utseende og god språkbruk. En bra blogg vil som regel få mange visninger. Hva som er legalt å legge ut i bloggen kan du sjekke ift lovverk, men ting som sensitiv informasjon, hets/mobbing eller voldelig/seksualisert innhold bør unngås. Hvis du ikke er en anonym blogger og omtaler anonymt, bør du aldri omtale familie, slekt og venner uten å spørre dem først om det er ok. Selv om du legger ut ditt eget navn - se ovenfor. Om det er direkte lovstridig å kopiere fra andre uten å oppgi kilde vet jeg ikke, men det er dårlig bloggskikk.
Gjest Spinell Skrevet 4. desember 2009 #4 Skrevet 4. desember 2009 Det er mange ting som bidrar til å gjøre en blogg bra (og motsatt - dårlig): innhold, språkføring, bilder/illustrasjoner og fargebruk på bakgrunn og tekst (leservennlighet) er viktige momenter for om jeg blir fast leser av en blogg eller ikke. En blogg med mange visninger er bra i noens øyne, men ikke i andres. "Rosabloggerne" har generelt veldig mange følgere, og et utall tenåringsjenter synes gjerne disse bloggene er bra. De som er utenfor målgruppa er kritiske til disse bloggene. En bør selvsagt følge norsk lov når en publiserer. Jeg mener at en ikke skal oute venner, familie, kolleger og andre personer utenfor det offentlige rom, verken med navn eller bilde, så lenge de ikke har samtykket til publiseringen. Dette gjelder uavhengig av om en blogger anonymt eller med fullt navn. En skal være oppmerksom på copyright-regler og i den grad en kopierer noe fra andre skal en selvsagt henvise til kilder.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå