Gå til innhold

en ok livstil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

det er så vanskelig å vite hva som egentlig er en sunn livstil, synes jeg da. når jeg hører om folk som så og si kun lever på frukt og grønnsaker dag ut og dag inn, er det egentlig sunt?

det får i allefall meg til å virke som en fryktelig usunn person.

jeg trener vel ca 1-2 timer pr dag, men ikke hard trening altså. har en ellipsemaskin, bruker den i ca 30 min før frokost, og en time på kvelden, i tilegg går jeg en tur på 1 time, ellers er jeg hjelpsom hjemme i det dagelige når det kommer til husarbeid, hunden lufter jeg også.

av mat blir det gjerne 1 knekkebrød til frokost, lunce(om jeg spiser) er det frukt. middag er middag, litt forskjellig, men prøver å holde meg til det sunne. men så kommer problemet, det er den sjokoladen jeg spiser så og si hver dag. er ikke alltid store mengdene, kanskje 1-2 kider maxi, men det er vel litt dumt? jeg har regnet ut sånn ca kalori inntaket mitt, å det er på 1500 +- , er det ok, siden jeg trener såppass mye? å skader egentlig den sjokoladen så mye? kalori inntaket er jo ikke noe høyt, å ikke sulter jeg heller, men det går virkelig ut over psyken min om jeg ikke får i meg sjokolade på noen dager!

er foresten 17 år om det har noe å si.

så det jeg lurer på, har jeg en ok livstil eller burde jeg forandre på noe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har regnet riktig på kaloriinntaket ditt er det for lavt i forhold til hva du trenger. Det ser ut som du spiser altfor lite fram til middag, og da er det kanskje ikke så rart du får lyst på sjokolade seinere på dagen.Aktivitetsnivået ditt høres fint ut i forhold til vaner - men du må spise mer for at det skal være sunt! Spis gjerne en skikkelig frokost, og i hvert fall en større lunsj - brød, salat med bønner eller andre proteinkilder, omelett, kylling, hva som helst egentlig bare det er mer mat. Frukt kan du spise i tillegg og som mellommåltid (mellom frokost og lunsj f eks), men ikke som hovedmåltid.

Det er forøvrig sunt å spise mye frukt og grønt, men det skal mye til å få i seg nok kalorier og det man trenger av næringsstoffer ved å spise bare frukt og "vanlige" grønnsaker. (Diskusjon om vegan/vegetarianer-kosthold blir noe helt annet, da er man helst bevisst på å få i seg nok av alle de nødvendige stoffene og det handler ikke om å klare seg på noen appelsiner og broccoli i løpet av dagen).

Skrevet

Enig over, du spiser altfor lite..

Skrevet

1500 kcal og så trener du ca 2 timer daglig? Uff, det sier seg selv at det er for lite, en som trener så mye burde ligge på rundt 2500, du må spise mer, ellers så kan resultatet bli at du klusser med forbrenningen din, det er et faktum hvis man trener så mye, og ligger så på underskudd når det gjelder kalorier.

Ikke bra, ikke bra.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei du ;)

Jeg er enig med de som har svart deg over - du spiser for lite, og jeg vil nesten si trener for mye. Ihvertfall i forhold til hvor lite du spiser! Ikke så rart du alltid får lyst på sjokolade nei ;) Du tuller ikke bare med forbrenningen din, men også med blodsukkeret (som gjør at du får lyst på noe søtt fordi du ikke spiser nok "ordentlig" mat). Og trenger du å trene så masse, da?

Kanskje du kjenner noen som har litt peiling på kosthold/livsstil som du kunne ha pratet med?

Lykke til :)

Skrevet
Jeg er enig med de som har svart deg over - du spiser for lite, og jeg vil nesten si trener for mye. Ihvertfall i forhold til hvor lite du spiser! Ikke så rart du alltid får

Kanskje du kjenner noen som har litt peiling på kosthold/livsstil som du kunne ha pratet med?

Dette med for mye trening slo meg også, hvorfor trener du så mye? Hadde du spist masse så kunne jeg forstått det litt mer, men du spiser lite nok til å kunne trene mye mindre enn dette.

Godt tips over å snakke med noen, kanskje du kunne kontaktet en ernæringsfysiolog?

Skrevet

Kan ikke være lett å være 17 år og jente alltid.

Du ville fått mye mer igjen for treninga på alle måter hvis du gikk over til intervalltrening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...