Gjest Jente 19 Skrevet 4. desember 2009 #1 Skrevet 4. desember 2009 Jeg er så utrolig lei av å farge håret! Min naturlige hårfarge er en kald LYS brun/mørk blond farge, som jeg gjerne vil tilbake til. Har farget håret mitt mørkt i mange år. Akkuratt nå har jeg mørk brunt hår med litt rødskjær i noen striper. Tenkte å ta enten bleking eller avfarging først (hva er forskjellen/hva er best?) Der jeg først tar tuppene, og etterveksten/bunnen til slutt.. Etterpå tenkte jeg å ta en blond hjemmefarge (som mest sanns blir lys brun) og til slutt ta noen striper hos frisøren for å få litt spill i det.. Høres dette ut som en god eller dårlig ide? Jeg må ha kalde farger, har ikke naturlig rødt hår, men veldig mye røde pigmenter som kommer frem når jeg farger det.. Jeg stoler rett og slett ikke på at frisøren får til dette.. Har blitt missfornøyd hos frisøren altfor mange ganger! Noen forslag til bleking/avfarging? Og til hårfarge?
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2009 #2 Skrevet 4. desember 2009 Jeg er så utrolig lei av å farge håret! Min naturlige hårfarge er en kald LYS brun/mørk blond farge, som jeg gjerne vil tilbake til. Har farget håret mitt mørkt i mange år. Akkuratt nå har jeg mørk brunt hår med litt rødskjær i noen striper. Tenkte å ta enten bleking eller avfarging først (hva er forskjellen/hva er best?) Der jeg først tar tuppene, og etterveksten/bunnen til slutt.. Etterpå tenkte jeg å ta en blond hjemmefarge (som mest sanns blir lys brun) og til slutt ta noen striper hos frisøren for å få litt spill i det.. Høres dette ut som en god eller dårlig ide? Jeg må ha kalde farger, har ikke naturlig rødt hår, men veldig mye røde pigmenter som kommer frem når jeg farger det.. Jeg stoler rett og slett ikke på at frisøren får til dette.. Har blitt missfornøyd hos frisøren altfor mange ganger! Noen forslag til bleking/avfarging? Og til hårfarge? høres ut som en dårlig ide spør du meg da,he he... jeg ville ihvertfall ikke bleket det først... du må avfarge det sånn at fargen slipper taket, og så ville jeg stripet det lysere... du vil nok uansett få ganske varm farge, men etter noen stripinger vil det bli mer og mer lyst og kaldt. men denne prossessen må du ta deg god tid til, ellers vil det garantert bli orange. det kan ta mange måneder å få det til din egen hårfarge.. så smør deg med tolmodighet.. lykke til!
Gjest Jente 19 Skrevet 4. desember 2009 #3 Skrevet 4. desember 2009 Hmm.. Jeg tenkte på avfarging. Men har prøvd å lese rundt, mange som sier at avfarging er det samme som bleking, eller at det ikke fungerer på mørkt hår.. Jeg har ikke lyst å stripe det.. det blir jo alltid stygt
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2009 #4 Skrevet 4. desember 2009 Hmm.. Jeg tenkte på avfarging. Men har prøvd å lese rundt, mange som sier at avfarging er det samme som bleking, eller at det ikke fungerer på mørkt hår.. Jeg har ikke lyst å stripe det.. det blir jo alltid stygt avfarging ble tatt av markedet fordi det var farlig, salonger og produsenter må følge norske regler. man bruker bleking som "avfarging" jeg tviler på at du klarer det bedre enn frisøren.. i tilegg vil du skade håret mer enn hva frisøren vil gjøre..
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2009 #5 Skrevet 4. desember 2009 det finnes fortsatt avfarging... vet ikke hvordan det er i butikkene, men frisørene har det ihvertfall. det er like skadelig som bleking ja, men det tar ut mer av fargen du skal fjerne. og du må nok gå til frisør... ellers tør jeg ikke tenke på resultatet det blir med hjemmeprosjektet! he he
Sandie Skrevet 4. desember 2009 #6 Skrevet 4. desember 2009 Her er eksempel på et hjemmeprodukt til avfarging/bleking. http://www.buyhelse.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=1709 En venninne med mørk brunt (nesten sort hår) insisterte på at jeg skulle hjelpe henne å avfarge håret med denne. Hun ville ha lysebrun farge oppi etterpå. Resultatet av avfargingen ble en sterk metallisk oransje farge som ikke så ut.. Selv etter at vi tok i en kald brun farge senere var rødskjæret veldig tydelig. Vi fant ut at vi måtte nok ha avfarget 2-3 ganger til dersom det skulle blitt mulig å få det lys brunt etterpå. Det hele endte med at hun valgte å farge håret mørk brunt igjen for å dempe rødskjæret. Avfarging på mørkt hår er et risikoprosjekt å gå igang med på egen hånd, og det er ikke verdt å ødelegge håret for. Dessuten kan hjemmefarge være vanskeligere å fjerne enn frisørfarge. Jeg ville letet etter en frisør som er flink med farge, for det er ikke alle frisører som klarer dette bra.Det kan hende du må avfarge det i flere omganger også, og kure håret godt i mellom hver avfarging.
Vera Vinge Skrevet 4. desember 2009 #7 Skrevet 4. desember 2009 Såvidt jeg har skjønt, kan naturlig farge oppnås på to måter. Enten ved avfarging/bleking og ny farging oppå det eller ved å legge inn gradvis lysere striper i den fargen du har nå. Jeg avfarget selv håret mitt hjemme for noen år siden, og det gikk helt fint. Jeg har og hadde langt hår, og måtte vel bruke et par pakker med avfarging. Det var farget mørkerødbrunt, og avfargingen gjorde det lys gulblondt. Så farget jeg på nytt med en mellomblond farge, lik min naturlige farge. Jeg merket ikke at håret ble slitt eller noen andre problemer. Men, jeg har ganske tykt og solid hår. Jeg ville ikke gjort det om håret mitt var tynt eller ble lett slitt. Da ville jeg hvertfall gått til frisør. Man burde sikkert gå til frisør uansett, men jeg vet hvertfall at det er mulig å gjøre det selv med et ok resultat. Likevel, er usikker på om det bør anbefales til andre, da det er godt mulig jeg bare hadde flaks.
Gjest :) Skrevet 4. desember 2009 #8 Skrevet 4. desember 2009 Jeg vil virkelig anbefale deg å finne en dyktig frisør, og ikke kaste deg ut i dette selv! Min historie om å gå fra brunt med rødt skjær i, til mellomblond (min naturlige farge): Avfarging: Resulterte i multifarget Pippi Langstrømpe orange (nyydelig:p) Hjemmebleiking 1 og 2: Litt lysere Pippi Langstrømpe 1. frisørbesøk: farget med sølv og lilla (for å nøytralisere mine ødeleggelser). Fikk en blass veeldig lys blond farge, med et kledelig grønnskjær ( ). Og et trått og skadet hår, som ikke kunne farges igjen på en stund. 2. frisørbesøk 1 år senere: farget i en nyanse så nær min egen som mulig. Måtte farges to ganger for å i det hele tatt få et godt resultat, da håret ikke ville trekke noe særlig farge pga. all tidligere farging. Ble et greit resultat til slutt, og nå 4 år senere har håret vokst ut og jeg har fått min egen farge (og sunt og fint hår) :D Moralen i historien: IKKE gjør det selv
Vera Vinge Skrevet 4. desember 2009 #9 Skrevet 4. desember 2009 Jeg vil virkelig anbefale deg å finne en dyktig frisør, og ikke kaste deg ut i dette selv! Min historie om å gå fra brunt med rødt skjær i, til mellomblond (min naturlige farge): Avfarging: Resulterte i multifarget Pippi Langstrømpe orange (nyydelig:p) Hjemmebleiking 1 og 2: Litt lysere Pippi Langstrømpe Et spørsmål bare. Farget du etter at du hadde avfarget og bleket? Ser ikke for meg at det kan bli vellykket uten å tilføre farge, siden håret nødvendigvis vil få en del gul/rødskjær ved så kraftig avfarging og bleking? Det jeg har lært av min historie, er for øvrig å aldri farge håret mørkt igjen. Selv om det gikk greit, var det litt styrete.
Gjest :) Skrevet 4. desember 2009 #10 Skrevet 4. desember 2009 Et spørsmål bare. Farget du etter at du hadde avfarget og bleket? Ser ikke for meg at det kan bli vellykket uten å tilføre farge, siden håret nødvendigvis vil få en del gul/rødskjær ved så kraftig avfarging og bleking? Det jeg har lært av min historie, er for øvrig å aldri farge håret mørkt igjen. Selv om det gikk greit, var det litt styrete. Etter avfarging/bleiking gikk jeg til frisøren, som hadde i sølv og lilla (hun sa det var for å nøytralisere gul-/rødskjær). Det kan godt hende hun hadde farge i også.. Satt der i mange timer, liiitt skadeskutt og husker ikke alt hun gjorde. Skulle også bruke sølvshampoo en god stund etterpå. Det ser ut som jeg er selvlysende blond på bilder fra den tiden. Lite vakkert
Gjest ts Skrevet 11. desember 2009 #11 Skrevet 11. desember 2009 Takk for svar og tips! Farget det bare mørkt igjen i en toningsfarge... Venter heller til etter sommeren.. Solen pleier å bleke håret mitt temmelig mye Jeg har faktisk prøvd avfarging før.. Det gikk faktisk bra.. Men den hårfargen jeg hadde valgt etterpå var den fra Loreal (husker ikke helt hva) med både farging og striping.. Stripene ble kjempe sygge.. Så endte med å farge håret mørkt.. igjen....
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2009 #12 Skrevet 11. desember 2009 Jeg er så utrolig lei av å farge håret! Min naturlige hårfarge er en kald LYS brun/mørk blond farge, som jeg gjerne vil tilbake til. Har farget håret mitt mørkt i mange år. Akkuratt nå har jeg mørk brunt hår med litt rødskjær i noen striper. Tenkte å ta enten bleking eller avfarging først (hva er forskjellen/hva er best?) Der jeg først tar tuppene, og etterveksten/bunnen til slutt.. Etterpå tenkte jeg å ta en blond hjemmefarge (som mest sanns blir lys brun) og til slutt ta noen striper hos frisøren for å få litt spill i det.. Høres dette ut som en god eller dårlig ide? Jeg må ha kalde farger, har ikke naturlig rødt hår, men veldig mye røde pigmenter som kommer frem når jeg farger det.. Jeg stoler rett og slett ikke på at frisøren får til dette.. Har blitt missfornøyd hos frisøren altfor mange ganger! Noen forslag til bleking/avfarging? Og til hårfarge? Blek det og farg med en kald blond farge. Vil funke. Har gjort det mange ganger selv. Må alltid fikse fargen etter frisøren selv! Misfornøyd så mange ganger at jeg skal glemme veien dit..
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2009 #13 Skrevet 11. desember 2009 Her er eksempel på et hjemmeprodukt til avfarging/bleking. http://www.buyhelse.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=1709 En venninne med mørk brunt (nesten sort hår) insisterte på at jeg skulle hjelpe henne å avfarge håret med denne. Hun ville ha lysebrun farge oppi etterpå. Resultatet av avfargingen ble en sterk metallisk oransje farge som ikke så ut.. Selv etter at vi tok i en kald brun farge senere var rødskjæret veldig tydelig. Vi fant ut at vi måtte nok ha avfarget 2-3 ganger til dersom det skulle blitt mulig å få det lys brunt etterpå. Det hele endte med at hun valgte å farge håret mørk brunt igjen for å dempe rødskjæret. Avfarging på mørkt hår er et risikoprosjekt å gå igang med på egen hånd, og det er ikke verdt å ødelegge håret for. Dessuten kan hjemmefarge være vanskeligere å fjerne enn frisørfarge. Jeg ville letet etter en frisør som er flink med farge, for det er ikke alle frisører som klarer dette bra.Det kan hende du må avfarge det i flere omganger også, og kure håret godt i mellom hver avfarging. det er fordi sort (eller nesten sort hår må blekes to ganger). man kan bleke det en gang, så ta en toning oppi det, leve med rødbrunt hår i et par-tre dager og kure intensivt med proteinkur (jeg pleier å bruke joico eller redken extreme og sitter i en time med varm plast og håndkle rundt hodet), så bleke det igjen og da kan du faktisk få veldig lys blond farge om du ønsker det. må selvfølgelig ta en blond toning oppå den siste blekingen
Gjest Gjest_Chandra_* Skrevet 28. desember 2009 #14 Skrevet 28. desember 2009 det er fordi sort (eller nesten sort hår må blekes to ganger). man kan bleke det en gang, så ta en toning oppi det, leve med rødbrunt hår i et par-tre dager og kure intensivt med proteinkur (jeg pleier å bruke joico eller redken extreme og sitter i en time med varm plast og håndkle rundt hodet), så bleke det igjen og da kan du faktisk få veldig lys blond farge om du ønsker det. må selvfølgelig ta en blond toning oppå den siste blekingen Hvorfor må håret tones etter blekingen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå