Skogtussa Skrevet 3. desember 2009 #1 Skrevet 3. desember 2009 Jeg må se og få kjøpt inn en ull-lue eller to til babyen som snart ankommer verden. Det er vel ikke å finne på de vanlige klesbutikkene som HM, Kappahl etc, så jeg lurer litt på hvor dere kjøper luene? Og hvilke typer anbefales? De som har knyting under haken, eller disse som tres over hele hodet og hals?
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2009 #2 Skrevet 4. desember 2009 Jeg må se og få kjøpt inn en ull-lue eller to til babyen som snart ankommer verden. Det er vel ikke å finne på de vanlige klesbutikkene som HM, Kappahl etc, så jeg lurer litt på hvor dere kjøper luene? Og hvilke typer anbefales? De som har knyting under haken, eller disse som tres over hele hodet og hals? Spar kjøp og babyshop har jeg kjøpt lue. På spar kjøp er det Tom og Trine merke, men på babyshop husker jeg ikke. Jeg vet det finnes et merke som heter Joho. Jeg har kjøpt med knyting under halsen. Ble anbefalt det av ei helsesøster.
Harlekin Skrevet 4. desember 2009 #3 Skrevet 4. desember 2009 (endret) Nøstebarn har gode ulluer Jeg har de med knyting, men i den sterkeste vinterkulden er det sikkert greit med luer med hals også. Jeg har et par hjemmestrikkede luer av silkeull også, strikket av moren min. Endret 4. desember 2009 av Harlekin
Honesty Skrevet 4. desember 2009 #4 Skrevet 4. desember 2009 Joha har veldig fine hjelmluer i tynn ull, både tradisjonelle og i balaklava-modell. Nøstebarn har også fine luer som sitter bra, både i ull/silke, ullfleece og ullfrotte. Selv har vi ullfleeceluen derfra, men som oftest bruker vi en balaklava-lua i ull fra Joha, for den tetter så godt rundt halsen i tillegg.
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2009 #5 Skrevet 4. desember 2009 Sparkjøp har rimlige elastiske, tynne ulluer. Ufattelig søte! Kjøpte en til jenta mi da hun var 2mndr og den passer fint ennå nå som hun er 5mndr.
Fun Light Skrevet 4. desember 2009 #6 Skrevet 4. desember 2009 Cubus har luer i ull, som tres over hodet og blir som en kombinert lue og hals.. Er litt usikker på størrelsen de har, men det er verdt en titt!
Honesty Skrevet 4. desember 2009 #7 Skrevet 4. desember 2009 Cubus har luer i ull, som tres over hodet og blir som en kombinert lue og hals.. Er litt usikker på størrelsen de har, men det er verdt en titt! De er kjempebra, men den minste størrelsen er 62/68, og det tok i hvertfall et par måneder før vi kunne bruke den på jenta her (med knøttehode).
Skogtussa Skrevet 4. desember 2009 Forfatter #8 Skrevet 4. desember 2009 Flott med tilbakemeldinger her! Kikker litt på luene på Nøstebarn nå. Kanskje et teit spørsmål, men hva er varmest/tjukkest av ullfrotte, ullfleece og vanlig ull-lue egentlig? Er så redd for at luene skal bli for tynne, siden hun tross alt blir født i begynnelsen av januar, hvor det jo kan bli ganske kaldt.
Honesty Skrevet 4. desember 2009 #9 Skrevet 4. desember 2009 Jeg vil tippe at ullfleece er varmest, den er i hvertfall tykkest.
Skogtussa Skrevet 4. desember 2009 Forfatter #10 Skrevet 4. desember 2009 Ok, kanskje jeg skal kjøpe en av både ullfrotte og ullfleece da. Men dere mener det holder med ullfleece når det er som kaldest? (5-10 minusgrader) Vet ikke hvorfor jeg blir så usikker på det, men er kanskje fordi jeg selv gikk med disse veldig tjukke luene selv når jeg var liten, men de var ikke alltid av ull, og da blir det jo noe helt annet.. Ikke lett å være førstegangs altså..har jo ikke peiling..
Honesty Skrevet 4. desember 2009 #11 Skrevet 4. desember 2009 Hvis ikke ullfleece holder, er det kanskje på tide å holde henne inne? Jeg bruker stort sett den doble lua fra Joha, fordi den har bedre passform og i tillegg passer bra rundt halsen. Jenta ligger i tillegg i dunpose, og er heller for varm enn motsatt. Det er uansett så lite de små blir utsatt for særlig kulde, og de fleste av oss (inkludert meg selv) har en tendens til å kle på dem for mye. Jeg ville kjøpt en av delene, om jeg var deg, for du trenger neppe begge to. Eventuelt en tynnere lue i tillegg. Janus har også en nydelig hjelmlue i krinkelull, og den er enda billigere. Jeg kjøpte den på Obs til 60 kroner, tror jeg det var. (Ja, her har vi mange luer. )
Umuriel Skrevet 4. desember 2009 #12 Skrevet 4. desember 2009 Jeg hadde vinterbaby og brukte stort sett bare krinkelulluen fra Janus den første vinteren. Babyen ligger jo i vogna og der er det lunt og varmt. Nå bruker vi ullfleecelua (duskelua) fra Nøstebarn masse. Den holder ham varm i flere minus når han er ute og leker. Når det har vært veldig kaldt har vi hatt en tynn ullue (Joha) under de vanlige luene. Ellers er vi fornøyde med luene fra Reima og Kivat. Disse finnes også til små babyer. Men i begynnelsen skal det holde med en middels tynn ullue hvis tanken er at det skal holde til vognbruk. Du har vel pose i vogna?
Skogtussa Skrevet 4. desember 2009 Forfatter #13 Skrevet 4. desember 2009 Ja vi har pose i vogna Nevnte det for mannen istad, og han insisterer på at han vil kjøpe det inn. Jeg nevnte da at vi trenger en tynn ull-lue, og en tjukkere en (f.eks ullfleece), og gjerne en som man trer over hodet med hals på, i tillegg til votter. Blir det unødvendig mye det da kanskje?
Honesty Skrevet 4. desember 2009 #14 Skrevet 4. desember 2009 Jeg tror at en tynn og en tykkere holder lenge. Jeg har bare overdrevet litt selv. Som sagt anbefaler jeg den fra Joha som man trer over hodet. Her er det sjelden veldig kaldt, men denne uken var det ned i 6-7 minus, og snuppa hadde da Joha-lua på seg i vognposen da hun sov ute, og var god og varm. Den jeg har er rosa, med rosa sømmer og rosa stjerner, men jeg antar den også finnes i blått for den som trenger det.
Skogtussa Skrevet 4. desember 2009 Forfatter #15 Skrevet 4. desember 2009 Hehe, har det med å overdrive selv også, Honesty..Trøster meg med at det kun gjøres for å gi barnet den beste starten på livet! Er så redd for å mangle noe, selv om jeg selvsagt vet at det fortsatt går an å skaffe ting etter at hun er født også. Er bare det at jeg liker å ha alt klart, og at alt er i orden til hun kommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå