Gå til innhold

Dere som er alene, hvordan kobinere henting/levering i bgh med 8-4 jobb?

Anbefalte innlegg

Gjest Alenemamma
Skrevet

Hei.

Er alenemor for en flott sønn på 5 år. Han går i en bhg som er åpen 8-16.30. Den ligger ved der jeg bodde sammen med min ex mann, så jeg buker ca 30 min fra barnehagen til jobb (litt avhenig av trafikken). Har i utgangspunktet en 8-16 jobb, men har hatt en avtale med min sjef at de ukene jeg har sønnen min jobber jeg ca 8.30-15.50, altså 1 time kortere pr dag, slik får jeg hentet og levert i barnehagen, også jobber jeg 8-17 den uken jeg ikke har sønnen min (har 50/50) så jeg jobber inn den timen jeg mister.. Fungerer supert, er ikke sånn at jeg må være tilgjengelig på telefon fra 8 og er alltid på mobil om det skulle være noe. (Har lite kontakt med eksteren).

1 des fikk jeg ny sjef, og i dag kalte han meg inn til samtale, der han sa at denne ordningen ikke kunne fortsette og viste til arbeidskontrakten der det står at arbeidstiden er 8-16... Så han har jo rett, selv om det er utrolig surt... Ingen andre på jobben har reagert på ordningen så vidt jeg vet, og flere har fortalt meg at det er utrolig tåplig. Så jeg må finne en ordning nå fram til sommeren, når han begynner på skolen blir det lettere, skolen ligger "riktig" vei, og min mor bor rett vedsidenav skolen og har tilbudt seg å følge/hente. Hun går av med pensjon til sommeren, så foreløpig kan hun ikke hjelpe meg....

Aner virkelig ikke hva jeg kan gjøre her, hva gjør dere andre som er alene?? FAr har en mer felksibel jobb, men selv om vi har ett godt sammarbeid kan jeg ikke be han hente og bringe hver dag heller da.. Dessuten er han masse på reise når han ikke har samvær...

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis arbeidsgiveren din er så lite fleksibel, blir du jo nødt til å gå ned i redusert stilling, dvs jobbe kortere dager inntil barnet begynner på skolen og din mor kan hjelpe deg. Det blir et inntektstap da..., men det er jo bare for noen måneder?@

Høres ut som det ikke er lurt å spørre barnets far, dersom han reiser mye.

Gjest Alenemamma
Skrevet

JA, men kan vel ikke kreve at de går med på det?? ER så sykt irriterende, de ukene jeg ikke har sønnen min kan jeg jobbe både til 9 og ti på kvelden, uten overtid. Så går jo ikke ut over jobben min, kan også jobbe hjemmefra om det skulle være sånn.

Far hjelper til når det trengs (eks om jeg har ett tidlig møte i min uke, eller kveldsmøte) vil ikke spørre han heller, blir feil. Hentingen kan jeg muligens løse med en annen mor i bgh, vi har ofte med datteren hennes hjem fra jobb, for hun har litt samme problem. Så der kan vi kanskje hjelpe hverandre. Men er morningen som er problemet.

DEt som er mest irriterende er jo at det er ingen logisk grunn til at han sier dette. Virker bare som om han trenger å vise muskler. (kommer fra en annen avdeling, der han var sterkt mislikt så han er overført til oss....) Jobbet i 3 dager og gjort seg svært upoppulær hos alle.... Har allerede innført/varslet endel endringer som ikke har noe for seg, annet enn å vise at han er sjefen... Og er så synd, for vi har hatt ett stabilt og veldig godt miljø på avdelingen og levert supre resultater... Sukk. Men må ta en prat med han i morgen, og høre om mulighetene for å jobbe i redusert stilling. Er jo bare snakk om 10 t i mnd, så skal greie det. Så skal jeg begynne å skrive overtid, så da tjener jeg jo på det!

Skrevet
JA, men kan vel ikke kreve at de går med på det??

Omsorg for barn under 10 år gir automatisk rett til å jobbe i redusert stilling, bare å søke om det!!!

Se arbeidstilsynets hjemmesider.

NB! Gratis overtid?? Har du virkelig jobbet gratis over? Det skjønner jeg ikke at folk gjør i 2009, hva har du igjen for det? Nå sitter du med en sjef som ikke tar hensyn til at du har forpliktelser med barn hjemme, så ingen grunn til at du skal ta hensyn til arbeidsplassen og sjefens behov for at noen står på ekstra i perioder. Overtid skal du skrive med gaffel!:)

Sett barnet ditt først du, med god samvittighet, gå ned til 80 - 90% stilling i 10 mnd. Ikke jobb overtid dersom du ikke er avhengig av det økonomisk. Overtidsavtaler har en tendens til å bli sauset bort i ekstra skatt. Bedre med fleksitid og ta ut overtid i fritid.

Skrevet

Glemte også å si at du kan undersøke om b hg kan åpne 07 30 istedet, de fleste b hager jeg kjenner til gjør det, noen åpner jo også 0715

Gjest annemor30
Skrevet
Glemte også å si at du kan undersøke om b hg kan åpne 07 30 istedet, de fleste b hager jeg kjenner til gjør det, noen åpner jo også 0715

Her åpner den klokken 7 og stenger 17. Har vært oppe flere ganger på foreldremøter at hvis noen trenger barnehage tidligere må vi gi beskjed om det for barnehagen skal være åpen når foreldrene trenger det. minner samtidig på at ungene ikke kan være sammenhegnedne der i mere enn 10 timer... den kan også stenge senere da det er mange som pendler 1-2 timer hver vei..

Skrevet (endret)

Merkelig at sjefen ikke kunne være litt mer fleksibel, du jobbet jo riktig antall timer....

Siden det "bare" er frem til sommeren så kan du kanskje redusere stillingen til 90%?

Endret av Caramba
Skrevet

Søk om redusert stilling (ulønna permisjon) med begrunnelse at du har omsorg for barn under 10 (eller er det 12?) år. Be om hjelp fra fagforeninga di dersom det er vanskelig å finne søknadsskjema el. formulere søknaden. Og ellers har vel kanskje sjefen din også en sjef over seg? Det kan være lurt å gå lengre oppover i systemet av og til.

Og ja, det kan lønne seg å snakke med barnehagen om åpningstider. Det er jo ikke noe poeng i barnehagegarantien dersom bhg ikke har åpningstider som passer oss som trenger det? (Synes egentlig 8 var veldig seint å åpne jeg, da)

Skrevet

I følge Arbeidsmiljøloven har man krav på fleksitid dersom det ikke er vektig grunn til at man ikke kan ha det (sentralbord, omsorgsyrker, lærere etc)

Arbeidsmiljølovens §10.2 punkt 3 sier: "(3) Arbeidstaker har rett til fleksibel arbeidstid dersom dette kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten."

Kilde: http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#map010

Skrevet
I følge Arbeidsmiljøloven har man krav på fleksitid dersom det ikke er vektig grunn til at man ikke kan ha det (sentralbord, omsorgsyrker, lærere etc)

Arbeidsmiljølovens §10.2 punkt 3 sier: "(3) Arbeidstaker har rett til fleksibel arbeidstid dersom dette kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten."

Kilde: http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#map010

Dette gjelder ikke for mange av de store kvinneyrkene hvor man jobber turnus, dessverre. Jeg jobber i helsevesenet, og her er holdningen den at det er en vesentlig ulempe om vi skulle jobbet fleksitid. Arb giver trenger at vi er her daglig og ikke begynner å avspasere overtid. Men for TS som virker å ha fast arb tid, burde vel fleksitid være en mulighet

Skrevet
Dette gjelder ikke for mange av de store kvinneyrkene hvor man jobber turnus, dessverre. Jeg jobber i helsevesenet, og her er holdningen den at det er en vesentlig ulempe om vi skulle jobbet fleksitid. Arb giver trenger at vi er her daglig og ikke begynner å avspasere overtid. Men for TS som virker å ha fast arb tid, burde vel fleksitid være en mulighet

Og hva var det jeg skrev i innlegget mitt? Naturligvis ville det være til vesentlig ulempe om folk i omsorgsyrker, lærere etc. skulle hatt fleksitid. Samme gjelder folk som jobber i butikk, har skiftarbeid innen industrien, jobber offshore (kanskje den minst fleksible arbeidssituasjonen av alle yrker).

Skrevet

Er det mulig for deg å vise til Wadjets innlegg angående Arbeidsmiløjøloven i samtale med sjefen din, TS?

Dersom han fortsatt setter seg på bakbeina: finnes det litt eldre skoleelever i nærheten som kunne komme innom om morgenen og følge i barnehage (mot betaling, selvsagt)? Evt naboer eller andre du kunne alliere deg med?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...