Gjest Gjest_Trine_* Skrevet 3. desember 2009 #1 Skrevet 3. desember 2009 heisann. jeg har de siste 5 ukene gått ned 4 kg ved å spise 1200-1350 kcal dagen + 1 dag i uken der jeg har spist 2000-2500. nå vil jeg holde vekten, og lurer på hvordan jeg skal klare dette. i 2 dager nå har jeg spist 2000 kcal, for dette er jo normal mengde når en ikke slanker seg. jeg lurer på om dette er riktig måte å gjøre det på? har noen noe annet forslag? jeg vil ikke gå opp igjen, samtidig som jeg ikke ønsker å gå ned mer heller. litt forvirret akkurat nå, er redd for å gå opp hvis jeg fortsetter med 2000 kcal dagen
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #3 Skrevet 3. desember 2009 Kanskje vil du gå opp med et energiinntak på 2000 kcal om dagen, kanskje vil du fortsette å gå ned (i et roligere tempo), eller kanskje vil du holde vekten. Det er umulig for oss å vite! På helt generelt grunnlag kan jeg si at 2000 kcal om dagen er gjennomsnittsbehovet for en kvinne i alderen 18-30 år for å holde vekten stabil. En generell (og lite presis) tommelfingerregel sier at hvis du spiser 27 kcal pr kg kroppsvekt går du ned i vekt. Spiser du 34 kcal pr kg kroppsvekt, holder du vekten stabil. Og for å øke vekten, kan du innta 40 kcal pr kg kroppsvekt Men det beste er hvis du bruker den formelen du finner på den siden jeg har linket til, til å regne ut basalforbrenningen din, for så å gange den med aktivitetsnivået ditt. Den metoden er heller ikke helt presis, men kan gi et greit overslag. http://www.helsenett.no/index.php?option=c...&Itemid=55:
Chanel.No5 Skrevet 4. desember 2009 #4 Skrevet 4. desember 2009 (endret) Litt må du kanskje regne med å gå opp, for det er lavt inntak du har lagt på, men det trenger ikke være snakk om mer enn noen hundre gram, men det kan være det ikke skjer heller selvfølgelig, det er litt avhengig av at du øker i rolig tempo. Øk inntaket litt og litt, gi det litt tid så slipper du å gå noe videre opp i vekt igjen. Ta en uke av gangen, ser du etterhvert at du har funnet ett inntak som holder vekten stabil så kan du holde deg der.. Endret 4. desember 2009 av Lotte28
Blowers daughter Skrevet 4. desember 2009 #5 Skrevet 4. desember 2009 I Grete Roede anbefaler de at man øker med 300 kcal i uka til man ender på det antall kcal man skal ligge på for å holde vekten.
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2009 #6 Skrevet 4. desember 2009 I Grete Roede anbefaler de at man øker med 300 kcal i uka til man ender på det antall kcal man skal ligge på for å holde vekten. Hadde jeg fulgt denne anbefalingen hadde jeg gått i energioverskudd allerede 2.uke, og ville lagt på meg 1 kg i løpet av de neste 7 ukene... De aller fleste som går ned i anbefalt tempo (0,5 kg uken), har et kaloriunderskudd på 500 kcal pr dag (3500 kcal i uken).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå