Gjest gjesta Skrevet 24. august 2003 #1 Skrevet 24. august 2003 Har bakt eplekake en million ganger før. Alltid velykket, følger alltid samme oppskrift. Men kaken ser ikke voldsomt spennende ut akkurat. NÅ, - akkurat nå, skal jeg lage en etter en ny oppskrift! Skal bli både høy og flott og god og det er ikke måte på! Siden jeg ikke liker å lage kaker jeg ikke VET blir bra - ønsk meg lykke til! Please! :D
Gjest Embla s Skrevet 24. august 2003 #3 Skrevet 24. august 2003 Selvfølgelig blir den kaken både pen og god! (har du is til)?
Gjest gjesta Skrevet 24. august 2003 #4 Skrevet 24. august 2003 :D Snille dere! Is ja, manglet is, men var så usannsynlig frekk at jeg har ringt den ene kaffebesøk-gjesten min og forklart hvor nærmeste bensinstasjon er...! Nå er kaken i ovnen. Forskjellen fra min vanlige oppskrift: ikke noe smør i denne, og i tillegg til kanel og sukker skal det være kardemomme i den. Og to lag med epler! Yummi!
Gjest Embla s Skrevet 24. august 2003 #5 Skrevet 24. august 2003 Åh :o Det hørtes utrolig godt ut, nå fikk jeg virkelig lyst på eplekake (ringe mamma )! Kos dere!
Gjest gjesta Skrevet 24. august 2003 #6 Skrevet 24. august 2003 Det lukter ihvertfall deilig.... (men den ser litt annerledes ut enn den jeg vanligvis lager) *forbanner runde kaker som det ikke er mulig å smake på før gjestene kommer*
Gjest Lea Skrevet 24. august 2003 #7 Skrevet 24. august 2003 Eplekake er sååå godt! Jeg bruker som regel mer epler enn det som står i oppskriften og i tillegg bruker jeg masse hakkede nøtter, sukker og kanel på toppen. Det blir sikkert veldig bra. Og restene sender du vel på PM til meg?
chimp Skrevet 24. august 2003 #8 Skrevet 24. august 2003 Åhhhhhh!!! Jeg kjenner lukten helt hit assa.......Gi meg et stykke dahhh!!!
Gunilla Skrevet 24. august 2003 #9 Skrevet 24. august 2003 *sniff sniff* så godt det lukter - duften av nybakt eplekake! Kan'ke du dele oppskriften med oss a'?
Gjest gjesta Skrevet 24. august 2003 #10 Skrevet 24. august 2003 Skulle gjerne sendt rester på PM til deg, Lea, men slukhalsene spiste alt! :o Kaken ble god den, den var annerledes enn den jeg pleier å lage, det var jo i grunnen greit. Her er begge: Den fra i dag: 2 egg 200 g sukker - hvitt/eggedosis 2 ts bakepulver 50 g hvetemel - siktes i 0,5 dl kokende vann - røres i 3-5 epler (jeg brukte fem) + masse kanel og ca 4 ts kardemomme. Perlesukker. (jeg hadde ikke perlesukker, brukte vanlig) Et lag epler i bunnen, dryss kanel og kardemomme. Hell over nytt lag røre, legg så nytt lag med epler og strø over kardemomme og kanel. Resten av røren og strø kanel og perlesukker på toppen. stekes på 180 grader i ca 40 minutter. ---------------------------------- Her kommer min vanlige oppskrift, den er enkel og grei - alltid vellykket. Det som gjør den så xtra god etter min mening er at eplebåtene vendes i sukker og kanel før de dyttes ned i formen. Dessuten er det en gammel oppskrift - jeg har arvet den. 100 g margarin og 2 dl sukker - røres hvitt 1 egg - røres i 4 dl hvetemel og 2 ts bakepulver - siktes i 1,5 dl melk eller fløte - røres i (blir ekstra god hvis du bruker fløte, denne er litt tykkere så da bruker jeg ca 2 dl, men det går helt bra med lettmelk også.) Røren helles i smurt form. 2 - 3 epler skrelles og deles i båter. (jeg elsker epler og bruker 4 stk) Bland 2ss sukker og 1/2 ss kanel (jeg lager ofte dobbelt) rull eplebåtene i blandingen og stikk dem ned i kaken. stekes ved 200 grader i ca 55 minutter. Jommi med vaniljeis til. Mie - Fedon Lindbergs motvekt
Gjest Jamila Skrevet 25. august 2003 #11 Skrevet 25. august 2003 Mmmm! Kjenner eplekakelukta helt hit! *oppskriftene er sendt til printer og blir testet i kveld*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå