Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #1 Skrevet 3. desember 2009 Min datter er 19 år gammel, og bor sammen med kjæresten sin. De er ikke offisielt samboere da hun ofte overnatter her hjemme pga sykt søsken hun vil tilbringe mye tid med. Her satt vi en dag og laget julekaker alle sammen, og vi kom inn på dette med penger til julegaver og alt. Vi kommer inn på en artig vits vi alle ler av. Min datter følger vitsen opp med "ja, hvis jeg dør så får ***** 500 000 haha". Det viser seg at min datters kjæreste har rett og slett satt en livsforskring på henne, de er ikke en gang ofisielle samboere. Jeg visste ikke at dette gikk an?? Kan jeg da gå og forsikre nabokona og bare vente på at hun skal dø, liksom?? Bare hypotetisk spurt så klart. Nå skjønner jeg ingenting :klø:
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 3. desember 2009 #2 Skrevet 3. desember 2009 Oi... Det aner eg ikkje, men eg hadde jaggu blitt j*vlig skeptisk/på vakt om eg hadde funnet ut noe sånt. (Ja, kanskje eg har sett litt for mye på kriminaltekniker-lignende programmer, men likevel...)
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #3 Skrevet 3. desember 2009 Oi... Det aner eg ikkje, men eg hadde jaggu blitt j*vlig skeptisk/på vakt om eg hadde funnet ut noe sånt. (Ja, kanskje eg har sett litt for mye på kriminaltekniker-lignende programmer, men likevel...) Ja, der sier du noe jeg ikke en gang har lyst å tenke på.. Jeg kjenner ham jo ikke så godt at det gjør noe, vi er ikke bestevenner, men heller ikke uvenner. Oppfatter ham som en normal gutt, han jobber og tjener penger, og virker ærlig. Jeg liker bare ikke tanken på dette med forsikring, så derfor lurer jeg på om noen her har erfaring med slikt? Og om forsikringen faktisk er gyldig? Uff...
Twinkle* Skrevet 3. desember 2009 #4 Skrevet 3. desember 2009 Har hun forsikring på han også? Jeg hadde syns det var greit om de har på hverandre. Men hadde stusset litt om det bare er han som har på henne. Jeg og min samboer har forsikring på hverandre,men vi har kjøpt hus sammen,slik den som sitter igjen ikke sitter med et stort lån og en inntekt hvis noe skjer. Har de noen grunn til forsikring? Eller bare for å ha det?
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #5 Skrevet 3. desember 2009 Jeg har ikke hørt om at det er noen regler tilknyttet dette. Men, du kan jo ikke anonymt tegne livsforsikring (type forsikre naboen din). Før forsikringen blir gjeldende så må det jo fremlegges egerklæring rundt helsen, og det kan bli spm. om å dokumentere dette fra lege. Man må jo også betale en god del for dette, så å forsikre gud og hvermann er vel ikke noe som er vanlig å gjøre. Så den som er forsikret vil jo være klar over det, og ha akseptert det.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #6 Skrevet 3. desember 2009 Har hun forsikring på han også? Jeg hadde syns det var greit om de har på hverandre. Men hadde stusset litt om det bare er han som har på henne. Jeg og min samboer har forsikring på hverandre,men vi har kjøpt hus sammen,slik den som sitter igjen ikke sitter med et stort lån og en inntekt hvis noe skjer. Har de noen grunn til forsikring? Eller bare for å ha det? I følge jenta mi så har ikke hun på ham, er bare han som har på henne. Jeg forstod det slik at hun surmulet litt over dette her da, for hun ville ikke jo ikke at han skulle tjene på hennes død, de eier jo ingenting sammen.Ellers tror jeg ikke hun tenker så mye over det, eller bryr seg. Jeg vil gå så langt at jeg vil kalle forholdet knapt seriøst. De har datet noen måneder, og er mye hos hverandre, men det er det. Jeg vil ikke at det skal skje seg slik at det noen gang blir slutt mellom dem, og han mannen der ender opp med å gå og vente på at datteren min skal dø, og nærmest kanskje ønske henne død fort som mulig så han kan innkassere mulige 500 000 kroner. Jeg sier ikke at jeg tror han skal drepe henne eller leker med tanken, håper da virkelig ikke det!! Men jeg vil ikke at noen i denne verden skal linke positive hendelser til MITT barns død en gang i tiden..
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #7 Skrevet 3. desember 2009 Jeg synes det blir litt søkt å tro at han omtrent ønsker henne død, og derfor har tegnet forsikringen. Da burde han jo ha forsikret henne for en mye høyere sum. Man gjør seg da ikke til drapsmann for skarve 500.000,-
Gjest Iah Skrevet 3. desember 2009 #8 Skrevet 3. desember 2009 Jeg trodde livsforsikringer var noe man måtte ta ut selv, men nå er ikke jeg særlig bevandret i forsikringsverden.
mariab Skrevet 3. desember 2009 #9 Skrevet 3. desember 2009 Hmm, dette syns jeg var rart. Spesielt hvis de ikke har noen felles verdi/gjeld som tilsier at de burde ha det (slik som Twinkle* forklarer).
Twinkle* Skrevet 3. desember 2009 #10 Skrevet 3. desember 2009 I følge jenta mi så har ikke hun på ham, er bare han som har på henne. Jeg forstod det slik at hun surmulet litt over dette her da, for hun ville ikke jo ikke at han skulle tjene på hennes død, de eier jo ingenting sammen.Ellers tror jeg ikke hun tenker så mye over det, eller bryr seg. Jeg vil gå så langt at jeg vil kalle forholdet knapt seriøst. De har datet noen måneder, og er mye hos hverandre, men det er det. Jeg vil ikke at det skal skje seg slik at det noen gang blir slutt mellom dem, og han mannen der ender opp med å gå og vente på at datteren min skal dø, og nærmest kanskje ønske henne død fort som mulig så han kan innkassere mulige 500 000 kroner. Jeg sier ikke at jeg tror han skal drepe henne eller leker med tanken, håper da virkelig ikke det!! Men jeg vil ikke at noen i denne verden skal linke positive hendelser til MITT barns død en gang i tiden.. Men datteren din må jo ha noe å si i dette? Hvis hun egnetlig ikke vil være forsikret av han. Jeg tenker hvis det eventuelt blir slutt,så må hun kunne avslutte forsikringen? Er jo en smule teit hvis alle eksene som man har tegnet forsikring med i løpet av livet,skal få penger om man dør. Noen som vet noe om dette? Som har hatt samboer det har blitt slutt med f.eks? Hadde jeg vært deg,ville jeg ringt og spurt banken. Og hvis det går,fått datteren din til å bryte forsikringen. Heller ta den opp igjen om de blir veldig seriøse.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #11 Skrevet 3. desember 2009 Man betaler jo måndelig på en forsikring, og det er vel lite trolig at alle mulige x´er fortsetter å betale på en forsikring etter at forholdet har tatt slutt. Jeg er enig i at det er litt spesielt at man tar ut forsikring på en samboer hvis man ikke eier noe sammen. Men, så lenge din datter har akseptert det ser jeg ikke noe galt i det egentlig. Kanskje han har en forsikring selv hvor han fikk med forsikring på henne i samme pakke uten å betale noe særlig ekstra? Er det en ren livsforsikring forresten, eller også en uføreforsikring?
Kamikatze Skrevet 3. desember 2009 #12 Skrevet 3. desember 2009 Tja... Jeg har livsforsikring via fagforeningen og reiseforsikringen, men ingen arvinger (som trenger noe), derfor har jeg satt ei jeg vet trenger penger som benefisiær om jeg ramler i pennalet. Kan liksom ikke velge bort den der forsikringsgreia - pakkeløsningsting. Ellers har jeg fått engangslivsforsikring når jeg har fløyet og betalt med kort. Der også blir det litt hodebry hvem som skal bli rik, hvis piloten har über-PMS.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #13 Skrevet 3. desember 2009 Jeg liker bare ikke tanken på dette med forsikring, så derfor lurer jeg på om noen her har erfaring med slikt? Altså, det å ha livsforsikring er jo ikke dumt. Man kan dø når som helst, og det er bedre at samboer e.l får penger så det er lettere å klare seg i en overgangsperiode uten den andres inntekt osv. Men jeg er enig i at det virker mer enn sært å tegne forsikring på ei man ikke bor eller eier noe sammen med. Håper dere finner ut av dette, hadde vært interessant om tråden ble oppdatert med fakta og slikt etter hvert
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 3. desember 2009 #14 Skrevet 3. desember 2009 Håper dere finner ut av dette, hadde vært interessant om tråden ble oppdatert med fakta og slikt etter hvert Hva slags fakta er du på jakt etter? Det er ingen regler som sier at man ikke kan tegne livsforsikring på sin samboer (selv om man ikke off. er samboere).
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 3. desember 2009 #15 Skrevet 3. desember 2009 Jeg og samboer har tegnet livsforsikring på hverandre, slik at jeg får halvparten av av huslånet vårt dekket om han skulle falle fra og motsatt. Vi ble anbefalt å tegne forsikring på halve summen, slik at den ene skulle kunne sitte igjen med bare "sin" halvpart av gjelda å betale på, og dermed ha bedre mulighet til å beholde huset. Jeg ser ikke helt hvorfor man skal ha livsforsikring på en kjæreste man ikke eier noe sammen med, da er det jo ikke for å kunne beholde felles bolig f.eks om den ene skulle falle fra, den blir tegnet. Da er det jo ren profitt for den som forsikringen begunstiger om kjæresten skulle dø, ikke en forsikring slik at man skulle kunne beholde felles eiendom, og dermed ikke noen god begrunnelse for å tegne en slik forsikring?! Om den ene i et samboerpar med felles eiendom og lån skulle dø, ville man ihvertfall ikke trenge å lide ekstra tap med tanke på større gjeld enn nødvendig, i tillegg til tapet av partner. Om din datter skulle omkomme i en ulykke, vil jo kjæresten hennes "bare" miste sin kjære, ikke sin bolig o.l, og dermed ikke ha noen grunn for å få utbetalt penger som følge av hennes evt. død. Hm, skeptisk! Har du spurt datteren din hvorfor kjæresten hennes ville tegne livsforsikring på henne? Det er jo ingen økonomisk grunn til å forsikre henne, da han ikke vil lide et økonomisk tap i tilfelle det verste skulle skje? Og en forsikring er jo i hovedsak for å kunne kompensere for økonomiske tap!!!
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 3. desember 2009 #16 Skrevet 3. desember 2009 (endret) Man gjør seg da ikke til drapsmann for skarve 500.000,- Folk har drept for mindre, mye mindre. Sier jo ikkje at han har skumle planer (men man veit jo aldri, folk er gærne), men eg syns det virker rart at det bare er ho som er forsikra og ikkje han. For om din datter hadde dødd hadde han vært økonomisk sikra for ei god stund, mens om han dør så sitter ho bare igjen med hjertesorg og på bar bakke? Endret 4. desember 2009 av Furstina
Gjest alenemor Skrevet 3. desember 2009 #17 Skrevet 3. desember 2009 Jeg ville ikke ha vært bekymret over at dette faktisk er mulig (for det er det). Det jeg ville ha vært MER bekymret for er at han faktisk kan forsikre henne mange, mange, mange år etter at det er slutt. Kjenner en som var samboer med ei i syv år. Det er ni år siden det ble slutt. De har barn sammen og han forsikrer henne fremdeles. Tviler på at hun er klar over dette.
Gjest Glør Skrevet 4. desember 2009 #18 Skrevet 4. desember 2009 Jeg visste ikke at dette gikk an?? Kan jeg da gå og forsikre nabokona og bare vente på at hun skal dø, liksom?? Bare hypotetisk spurt så klart. Ja, det kan du. Men de fleste vil jo ikke gidde og betale for en forsikring for folk de knapt kjenner. I forhold til datteren din er det litt poengløst å forsikre henne, når de ikke eier noe sammen, men det er jo hans problem. Og å tro at han har tenkt å drepe henne er ganske hysterisk. Uansett er det alltid kjæreste/samboer/ektefelle som er første hovedmistenkte når kvinner dør, og når han i tillegg har forsikret henne gir det jo bare ytterligere motiv, så det er nok ikke noe han hadde sluppet unna med.
*Numi* Skrevet 4. desember 2009 #19 Skrevet 4. desember 2009 Ja, det kan du. Men de fleste vil jo ikke gidde og betale for en forsikring for folk de knapt kjenner. I forhold til datteren din er det litt poengløst å forsikre henne, når de ikke eier noe sammen, men det er jo hans problem. Og å tro at han har tenkt å drepe henne er ganske hysterisk. Uansett er det alltid kjæreste/samboer/ektefelle som er første hovedmistenkte når kvinner dør, og når han i tillegg har forsikret henne gir det jo bare ytterligere motiv, så det er nok ikke noe han hadde sluppet unna med. Ikke for å gjøre TS helt hysterisk, men nå var det jo en sak for ikke så lenge siden der en kar hadde tegnet 1 000 000 i livsforsikring på sin forlovede og meldt henne savnet. Hun ble funnet drept, han var hovedmistenkt så klart, og de sa at selv om han ble dømt kom han mest sannsynlig til å få utbetalt forsikringspengene likevel. Helt hårreisende, selvsagt. Sier noe om hvor feil systemet er/kan være. Synes personlig det høres litt mystisk ut at han skulle forsikre henne når forholdet er så "useriøst".
Furstina Skrevet 4. desember 2009 #20 Skrevet 4. desember 2009 Tråden er ryddet iht KGs regler. Furstina, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå