Gå til innhold

Barn i arbeid.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her en dag gikk jeg rundt omkring på lillestrøm, jeg ble etterhvert ganske sulten og gikk inn i en av byens hamburger steller. Der bak kassa sto det en gutt (av utenlandsk opprinnelse) som IKKE kunne være eldre enn 12 år?! Jeg bestilte hamburgeren og tenkte at det sikkert snart kom en eller anen for å hjelpe ham, men det gjorde det ikke. Jeg var veldig sulten så jeg tenkte, vel,vel la gå... Men syns det var litt merkelig å se den lille kokken lage maten min. Når jeg fikk min hamburger sa han: Ja, det var kanskje litt stor hamburger da... Syns det var litt søtt på en måte, samtidlig som jeg fryktet matforgiftning. :wink:

Hamburgeren var helt god, og pomfrittene også, ingen ting å klage på. Når det kom flere kunder kom faren ut av sitt hjemmested i det lille rommet ved siden av.

Er det ikke ulovlig i Norge å ha så små barn i arbeid, selv om du skulle eie butikken?

Bare lurer, har aldri vært bort i noe lignende...

Videoannonse
Annonse
Gjest Lilleputt
Skrevet

Jeg syns det er helt forferdelig når jeg hører om barn som blir tvungen i arbeid hvor de står 20 timer i døgnet uten mat og rent vann og tjener bare et par kroner i løpet av arbeidsøkta.

MEN.. jeg tror du overreagerer litt på akkurat denne situvasjonen. Det er faktisk ganske vanlig at ungdommer helt ned i 12-årsalderen jobber på slike steder, og det er faktisk en ganske bra måte å tjene penger på. Når jeg var på den alderen var det faktisk en gutt i klassen min som også var innvandrer som denne gutten, og familien hans hadde en kebabsjappe i byen. Der jobbet han hver dag etter skolen og tjente ganske bra, og tror ikke han led under det, men det var bare en grei måte å tjene penger på. Han hadde det mye enklere enn alle andre på hans alder, som som regel ikke fikk jobb i så ung alder, eller måtte gå fra butikk til butikk og spør om jobb, og som regel ende opp som jordbærplukker med fattige 2 kroner kurven. Tror de som har en slik bedrift i familien har det ganske bra jeg, tror ikke det er noe snakk om å tvinge barna sine til å jobbe under ekstreme forhold.

Skrevet

Alle over 12 har lov til å jobbe (jfr avisbud), men det er grenser for hvor lenge, og når på døgnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...