Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har i de siste vintrene slitt veldig med vinterdepresjon, og ei vennine anbefalte solarium, har alltid vert veldig forsiktig med det, med tanke på kreft ol, men vis jeg tar det 10 min en eller to ganger i uka gjennom vinteren kan det ta mye skade da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er nok ikke farlig!

Det er overdreven bruk som kan være skadelig, som overdreven soling ellers.

Skrevet

Kroppen danner d-vitamin av solarim så i moderater mengder er det bra for kroppen å ta sol.

Gjest Gjest_norah_*
Skrevet

anbefalingene er på maks 14 timer i året (ja, i året) for hud som ikke er sensitiv.

det er ingen undersøkelser som viser at solarium har noen effekt på vinterdepresjon, men det er derimot mange studier som viser at lysterapi kan ha god effekt på vinterdepresjon.

i tillegg er det viktig å trene jevnlig og ha et variert kosthold.

det er spesielt viktig med omega 3.

i tillegg er det påvist at søtningsstoffer, da spesielt asepartam kan forverre depresjoner.

så alt i alt ville jeg heller forsøkt lysterapi(følg anbefalinger nøye), trening minst 3 ganger i uken og et kosthold med sikte på å hjelpe kroppen gjennom vinteren.

dette er de tre faktorene som har best støtte i undersøkelser gjort på nettopp dette.

Skrevet

tusen takk for svar, fant ut i den artikkelen at jeg ikke har vinterdepresjon, jeg bare reagerer på mørket, blir litt deppa og sånn. men skal lese litt mer om det lyset. takk:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...