Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #1 Skrevet 3. desember 2009 Jeg er alene med en tenåring, pluss hennes mindre søsken. Saken er at hun skulker og har en generell dårlig innsats på skolen, vgs. Jeg er sykepleier og jobber turnus, og de dagene jeg jobber sent, er det ikke noe problem, da får jeg henne avgårde. Men når jeg jobber tidlig, så danser musa på bordet ja. Blir til tider utrolig frustrert og leker med tanken på å sykmelde meg for å passe på henne, om en kan si det slik. Regner med det er flere som sliter, eller har slitt - hva gjorde dere? Jeg vil jo selvfølgelig at motivasjonen skal komme fra henne, men på nåværende tidspunkt er den minimal, så noen må hjelpe henne, nemlig meg.
Gjest CookieMonster Skrevet 3. desember 2009 #2 Skrevet 3. desember 2009 Jeg er alene med en tenåring, pluss hennes mindre søsken. Saken er at hun skulker og har en generell dårlig innsats på skolen, vgs. Jeg er sykepleier og jobber turnus, og de dagene jeg jobber sent, er det ikke noe problem, da får jeg henne avgårde. Men når jeg jobber tidlig, så danser musa på bordet ja. Blir til tider utrolig frustrert og leker med tanken på å sykmelde meg for å passe på henne, om en kan si det slik. Regner med det er flere som sliter, eller har slitt - hva gjorde dere? Jeg vil jo selvfølgelig at motivasjonen skal komme fra henne, men på nåværende tidspunkt er den minimal, så noen må hjelpe henne, nemlig meg. Skjønner at du blir frustrert, det hadde de fleste blitt, men dette er overhodet ingen grunn for å sykmelde seg. Er det bare det faglige, altså skolearbeid/oppmøte hun sliter med, eller er det andre faktorer hun sliter med, f.eks mobbing?
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #3 Skrevet 3. desember 2009 Selvsagt skal du ikke få sykemelding, du er jo ikke syk! Og det er ikke DU som sykemelder deg, det er legen. Egenmelding skal du heller ikke bruke, ettersom du faktisk er frisk. Om du vil være vekke fra jobb uten å være syk, så bruker du avspasering eller feriedager. Alvorlig talt... Man skulker ikke jobben for å passe på en tenåring. 1
Kosemose Skrevet 3. desember 2009 #4 Skrevet 3. desember 2009 Kjenner jeg blir helt matt av alle som "tar seg en sykemelding" når de har behov for fri på grunn av alt annet enn sykdom. Vi har gode sykeordninger men takket være misbruk kan man risikere at de strammes inn slik at det blir verre når noen faktisk er syk. Hvis du trenger fri for å følge opp datteren din så hun kommer seg på skolen, foreslår jeg at du tar en prat med sjefen din. For du trenger vel ikke fri hele dagen for å sørge for at hun kommer seg på skolen om morgenen??? Har du en ok sjef kan det hende du kan få til en ordning for en periode slik at du kan være hjemme når hun skal på skolen, at du slipper å ha vakter som gjør at du er på jobb når hun skal stå opp. Eller du kan ta ut ferie de dagene vaktene dine kræsjer med å få henne på skolen. En annen ting er om du klarer å snu henne med å være der om morgenen i et par uker. Kan hende du skal tenke litt på andre tiltak og, du kan vel uansett ikke gå sykemeldt for å få henne på skolen særlig lenge? 3
Gjest Gjest_Lotta_* Skrevet 3. desember 2009 #5 Skrevet 3. desember 2009 Jeg har slitt i perioder med min sønn som er rusmisbruker. Hele tiden har jeg vært åpen om dette på arbeidsplassen min og jeg har alltid møtt forståelse hos ledelsen. Har brukt minimalt med dager fri - men ifm en overdose, og et par andre hendelser så har jeg måttet være hjemme. Da har jeg fått permisjon med lønn og beskjed om å være hjemme med god samvittighet.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #6 Skrevet 3. desember 2009 Skjønner. Men dette er ikke snakk om skulk, ikke sant, det er snakk om å passe på jenta mi som sliter med skolen. Hun røyker også jevnlig hasj. Så man kan godt si at psyken min svinger i takt med hennes innsats/manglende innsats. og dårlig psyke er det jo mange som sykmelder seg på? Men kan vi gå bort fra fordømmingen nå? Jeg har tatt pointet. Noen som har gode råd i denne situasjonen? Koble på en ny lås kanskje? Neida.
Gjest Gjest_stemor_* Skrevet 3. desember 2009 #7 Skrevet 3. desember 2009 Selvsagt skal du ikke få sykemelding, du er jo ikke syk! Og det er ikke DU som sykemelder deg, det er legen. Egenmelding skal du heller ikke bruke, ettersom du faktisk er frisk. Om du vil være vekke fra jobb uten å være syk, så bruker du avspasering eller feriedager. Alvorlig talt... Man skulker ikke jobben for å passe på en tenåring. Det er forventet av oss alle at vi skal kunne følge opp våre barn, samtidig som vi jobber. Om vi da har valgt å jobbe. Noen perioder er mer slitsomme enn andre. Man kan ikke sykemelde seg av den grunn. Å være hjemme for å fysisk sende henne av gårde, virker jo uansett som en veldig dårlig løsning. Hva med en periode med daglig kontakt med kontaktlærer? Slik at du har full oversikt om hun har gått på skolen eller ikke? Og la det for all del straffe seg at hun ikke går på skolen. Da bør det ble dårlig med lommepenger, klær, mobiltelefon og andre privilegier du holder henne med.
Gjest Gjest_stemor_* Skrevet 3. desember 2009 #8 Skrevet 3. desember 2009 Skjønner. Men dette er ikke snakk om skulk, ikke sant, det er snakk om å passe på jenta mi som sliter med skolen. Hun røyker også jevnlig hasj. Så man kan godt si at psyken min svinger i takt med hennes innsats/manglende innsats. og dårlig psyke er det jo mange som sykmelder seg på? Men kan vi gå bort fra fordømmingen nå? Jeg har tatt pointet. Noen som har gode råd i denne situasjonen? Koble på en ny lås kanskje? Neida. Hvor får hun penger til hasj fra?
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #9 Skrevet 3. desember 2009 Kjenner jeg blir helt matt av alle som "tar seg en sykemelding" når de har behov for fri på grunn av alt annet enn sykdom. Vi har gode sykeordninger men takket være misbruk kan man risikere at de strammes inn slik at det blir verre når noen faktisk er syk. Hvis du trenger fri for å følge opp datteren din så hun kommer seg på skolen, foreslår jeg at du tar en prat med sjefen din. For du trenger vel ikke fri hele dagen for å sørge for at hun kommer seg på skolen om morgenen??? Har du en ok sjef kan det hende du kan få til en ordning for en periode slik at du kan være hjemme når hun skal på skolen, at du slipper å ha vakter som gjør at du er på jobb når hun skal stå opp. Eller du kan ta ut ferie de dagene vaktene dine kræsjer med å få henne på skolen. En annen ting er om du klarer å snu henne med å være der om morgenen i et par uker. Kan hende du skal tenke litt på andre tiltak og, du kan vel uansett ikke gå sykemeldt for å få henne på skolen særlig lenge? Jeg har IKKE en ok sjef, bare så det er sagt. Jeg trenger ikke fri hele dagen, men saken er at hun er at hun kan finne på å dra hjem når hun vet jeg drar på jobb, hvilket betyr at hun er på skolen frem til da og da, og så drar hun hjem. Jeg kjenner også at jeg blir matt av ditt svar. Selvsagt har vi gode ordninger i dette landet! Jeg misbruker ikke systemet, jeg jobber og sliter, jeg også! Jeg sa at jeg leker med tanken på å få en sykmelding. Hvilket jeg faktisk tror jeg ville ha fått, for en begrenset periode, selvsagt. I håp om å få henne på rett spor. Til syvende og sist må hun allikevel ta ansvar selv. Men i tidsperspektiv, hvem vet om en sykmelding fra min side vil kunne være med på hjelpe henne i det lange løp? (Komme i gang med skolen, få gode rutiner osv.)
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #10 Skrevet 3. desember 2009 Det er forventet av oss alle at vi skal kunne følge opp våre barn, samtidig som vi jobber. Om vi da har valgt å jobbe. Noen perioder er mer slitsomme enn andre. Man kan ikke sykemelde seg av den grunn. Å være hjemme for å fysisk sende henne av gårde, virker jo uansett som en veldig dårlig løsning. Hva med en periode med daglig kontakt med kontaktlærer? Slik at du har full oversikt om hun har gått på skolen eller ikke? Og la det for all del straffe seg at hun ikke går på skolen. Da bør det ble dårlig med lommepenger, klær, mobiltelefon og andre privilegier du holder henne med. Ja, jeg har kontakt med kontaktlærer, og det trappes nå opp ved at jeg får daglig rapportering. Ting straffer seg ja, men det slår ikke nevneverdig til. Hun får stipend. Mulig jeg skulle ha inndratt kortet? Har tenkt på det lenge...
Gjest CookieMonster Skrevet 3. desember 2009 #11 Skrevet 3. desember 2009 Skjønner. Men dette er ikke snakk om skulk, ikke sant, det er snakk om å passe på jenta mi som sliter med skolen. Hun røyker også jevnlig hasj. Så man kan godt si at psyken min svinger i takt med hennes innsats/manglende innsats. og dårlig psyke er det jo mange som sykmelder seg på? Men kan vi gå bort fra fordømmingen nå? Jeg har tatt pointet. Noen som har gode råd i denne situasjonen? Koble på en ny lås kanskje? Neida. En ting er å føle seg nedfor på grunn av en datter som skulker, en annen ting er å ha være så nedbrutt psykisk at du ikke kan jobbe. Som andre har skrevet, du kan jo finne ut om hun går på skolen, og hvis ikke, så straffer du henne i form av å ta bort tv, mobil, pc.. Hvor får hun penger til å røyke hasj? Hvis det er fra deg, så har du deg selv å skylde, men hvis det er fra en eller annen jobb hun har, så kan du jo forklare hele situasjonen til sjefen hennes? Det er viktigere at hun får seg en god skolegang enn at hun får sparken i en eller annen jobb.
Kosemose Skrevet 3. desember 2009 #12 Skrevet 3. desember 2009 Jeg har IKKE en ok sjef, bare så det er sagt. Jeg trenger ikke fri hele dagen, men saken er at hun er at hun kan finne på å dra hjem når hun vet jeg drar på jobb, hvilket betyr at hun er på skolen frem til da og da, og så drar hun hjem. Jeg kjenner også at jeg blir matt av ditt svar. Selvsagt har vi gode ordninger i dette landet! Jeg misbruker ikke systemet, jeg jobber og sliter, jeg også! Jeg sa at jeg leker med tanken på å få en sykmelding. Hvilket jeg faktisk tror jeg ville ha fått, for en begrenset periode, selvsagt. I håp om å få henne på rett spor. Til syvende og sist må hun allikevel ta ansvar selv. Men i tidsperspektiv, hvem vet om en sykmelding fra min side vil kunne være med på hjelpe henne i det lange løp? (Komme i gang med skolen, få gode rutiner osv.) Beklager det, men jeg syns mulighet for sykemelding misbrukes veldig rundt om. Men det har jo egentlig ikke så mye med denne tråden å gjøre, så beklager det. Når en jente på vgs skulker og driver med hasj med mindre en voksen gjeter henne tviler jeg på at et par ukers sykemelding skal kunne snu henne. Det kan godt hende det ville hjulpet men da som en del av et større opplegg. Som andre her sier; hvor får hun penger til hasj fra? hvilke sanksjoner får hun når hun skulker? hvilken dialog har du med skolen/sosiallærer på skolen? Er hun over eller under 18 år, er barnevern (hvis hun er under 18) og/eller ppt koblet inn? Uansett om du ender opp med en sykemelding eller ikke håper jeg du får med deg noen støttespillere, faren er vel stor for at du sliter deg ut uten at det kanskje vil føre til store og varige forandringer? Har du avtale med skolen om at de kontakter deg ved det minste tegn til fravær? Daglig kontakt med skolen for en periode? Belønning og straff? Håper dere kommer dere helskinnet gjennom dette. 1
Gjest Gjest_stemor_* Skrevet 3. desember 2009 #13 Skrevet 3. desember 2009 Ja, jeg har kontakt med kontaktlærer, og det trappes nå opp ved at jeg får daglig rapportering. Ting straffer seg ja, men det slår ikke nevneverdig til. Hun får stipend. Mulig jeg skulle ha inndratt kortet? Har tenkt på det lenge... Så lenge hun ikke er myndig, er det ikke da du som har den økonomiske styringen på stipendet? I alle fall rettslig? Og når hun misbruker pengene på hasj, hadde jeg tatt kontrollen over de pengene. Du kan jo gi henne penger selv, alt ettersom hun har vist ansvar og fortjent pengene. Hun får toss alt stipend for å gå på skolen. Går hun ikke på skolen, blir det heller ikke noe stipend. Og bruker hun stipendet på hasj, får du kreve kvitteringer på alt hun bruker penger på.
Gjest CookieMonster Skrevet 3. desember 2009 #14 Skrevet 3. desember 2009 Jeg har IKKE en ok sjef, bare så det er sagt. Jeg trenger ikke fri hele dagen, men saken er at hun er at hun kan finne på å dra hjem når hun vet jeg drar på jobb, hvilket betyr at hun er på skolen frem til da og da, og så drar hun hjem. Jeg kjenner også at jeg blir matt av ditt svar. Selvsagt har vi gode ordninger i dette landet! Jeg misbruker ikke systemet, jeg jobber og sliter, jeg også! Jeg sa at jeg leker med tanken på å få en sykmelding. Hvilket jeg faktisk tror jeg ville ha fått, for en begrenset periode, selvsagt. I håp om å få henne på rett spor. Til syvende og sist må hun allikevel ta ansvar selv. Men i tidsperspektiv, hvem vet om en sykmelding fra min side vil kunne være med på hjelpe henne i det lange løp? (Komme i gang med skolen, få gode rutiner osv.) Så du synes virkelig at du skal sykemelde deg i f.eks flere uker for å få til dette, som andre skal betale for? Dette er ren utnyttelse av systemet. Jeg tror ikke du ville fått en sykemeldig, i hvertfall ikke med den grunnen du oppgir her, isåfall må det være ekstremt lett å få sykemelding her til lands. Jeg tror det ligger mer bak dette enn at din datter er skolelei, kan hende hun sliter på flere områder, jeg ville tatt en skikkelig samtale med henne om dette. Du kan jo også true med å si at dersom hun ikke går på skolen hver dag, så må hun skaffe seg en jobb eller flytte ut. Hun går jo tross alt på vgs og er ikke et barn lenger.
Kosemose Skrevet 3. desember 2009 #15 Skrevet 3. desember 2009 Ja, jeg har kontakt med kontaktlærer, og det trappes nå opp ved at jeg får daglig rapportering. Ting straffer seg ja, men det slår ikke nevneverdig til. Hun får stipend. Mulig jeg skulle ha inndratt kortet? Har tenkt på det lenge... Syns du skal slutte å tenke og gå for handling, også kan hun heller få det tilbake hvis hun bedrer seg.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #16 Skrevet 3. desember 2009 En ting er å føle seg nedfor på grunn av en datter som skulker, en annen ting er å ha være så nedbrutt psykisk at du ikke kan jobbe. Som andre har skrevet, du kan jo finne ut om hun går på skolen, og hvis ikke, så straffer du henne i form av å ta bort tv, mobil, pc.. Hvor får hun penger til å røyke hasj? Hvis det er fra deg, så har du deg selv å skylde, men hvis det er fra en eller annen jobb hun har, så kan du jo forklare hele situasjonen til sjefen hennes? Det er viktigere at hun får seg en god skolegang enn at hun får sparken i en eller annen jobb. Hva vet du om hvor langt nede jeg er? Enkelte dager er helt grusomme, hvor jeg tenker at jeg aldri i verden klarer å dra på jobb, men psyken har godt av at jeg drar på jobb. Så for meg er det beste å jobbe, men for henne hadde det kanskje vært bra om jeg hadde full kontroll. For en periode. Det er lett å dømme andre. Nei, det er nok bare å kjempe videre. Håper alle som har A4-barn og en mann/far som deltar i livene deres vet hvor heldige dere er. Lyspunktet oppi alt dette er at man blir jævlig sterk av å klare ALT alene. 1
Nimorna Skrevet 3. desember 2009 #17 Skrevet 3. desember 2009 Du sier at det ikke er noe problem de dagene du jobber sent, kan du ikke bytte vakter slik at du får flere slike senvakter da? De er vel bedre betalt også, så det lønner seg på mer enn én måte. Det er sikkert noen som er villig til å bytte med deg; det er i hvert fall ikke noe problem hvor jeg jobber.
Gjest CookieMonster Skrevet 3. desember 2009 #18 Skrevet 3. desember 2009 En ting til, selv om du er hjemme og får henne til å gå på skolen, så har vel ikke du noen garanti for at hun faktisk er der hele dagen, eller skal du være med henne på skolen og være der i timene?
Kosemose Skrevet 3. desember 2009 #19 Skrevet 3. desember 2009 Hva vet du om hvor langt nede jeg er? Enkelte dager er helt grusomme, hvor jeg tenker at jeg aldri i verden klarer å dra på jobb, men psyken har godt av at jeg drar på jobb. Så for meg er det beste å jobbe, men for henne hadde det kanskje vært bra om jeg hadde full kontroll. For en periode. Det er lett å dømme andre. Nei, det er nok bare å kjempe videre. Håper alle som har A4-barn og en mann/far som deltar i livene deres vet hvor heldige dere er. Lyspunktet oppi alt dette er at man blir jævlig sterk av å klare ALT alene. Men tenk etter - hva godt skal det komme ut av det at du blir sykemeldt? En ting er at du kan jage henne opp om morgenen, men du får ikke noe mer kontroll på om hun drar til skolen eller til et annet sted, og du får heller ikke noe mer kontroll om hun blir på skolen hele dagen eller om hun drar til lunsj. Med mindre du følger henne til skolen og sitter utenfor klasserommet, noe du selvsagt ikke gjør. Så hvorfor skal du sitte uvirksom hjemme mens hun er på skolen eller hvor som helst når du kunne vært på jobb isteden? Hva godt skal det gjøre datteren din eller deg? Blir du mindre trist og urolig av å gå hjemme med tankene og bekymringene dine? Jeg skjønner veldig godt at du er bekymret men blir ting bedre av at du går hjemme?? Jeg håper du får til et godt samarbeid med de som kan hjelpe deg. 1
Gjest Gjest_stemor_* Skrevet 3. desember 2009 #20 Skrevet 3. desember 2009 Hva vet du om hvor langt nede jeg er? Enkelte dager er helt grusomme, hvor jeg tenker at jeg aldri i verden klarer å dra på jobb, men psyken har godt av at jeg drar på jobb. Så for meg er det beste å jobbe, men for henne hadde det kanskje vært bra om jeg hadde full kontroll. For en periode. Det er lett å dømme andre. Nei, det er nok bare å kjempe videre. Håper alle som har A4-barn og en mann/far som deltar i livene deres vet hvor heldige dere er. Lyspunktet oppi alt dette er at man blir jævlig sterk av å klare ALT alene. Det er klart det er en fortvilet situasjon. Og hva alle andre synes om det er moralsk riktig å bli sykkemeldt eller ikke, er jo foråvidt uvesentlig. Hvis du ønsker en sykemelding, må du jo bare gå til legen og forklare situasjonen. Dersom han synes det er riktig å sykemelde deg, gjør han det. Å få sykemelding er jo ikke opp til pasienten, men legens vurdering av situasjonen. Men tror du egentlig det ville hjulpet med en sykemelding? Hvor lenge skulle den vart? Etter min mening ville det bare løst problemet så lenge sykemeldingen varer. Deretter er hun på'n igjen. Du burde gå dypere og hardere til verks. Finne ut om det er en grunn til at hun ikke trives på skolen. De aller fleste vil jo trives der, så en grunn finnes nok... Og jobbe med innstillingen hennes. Privilegier gjør man seg fortjent til. Uansverlighet lønner seg ikke. Finn det som betyr noe for henne og bruk det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå