Gjest Rettpåsak Skrevet 3. desember 2009 #1 Skrevet 3. desember 2009 Hva er de meste sentrale skriftene i buddhismen?
Yogamann Skrevet 3. desember 2009 #2 Skrevet 3. desember 2009 Hjertesutraen tror jeg paa mange mater er den viktigste. I Zen er det vel nesten bare den de forholder seg til. Rent "teologisk" tror jeg den er irrelevant men fra et praktisk perspektiv er nok the tibetan book of the dead en bok som gir mye ionnsikt i tibetansk budhisme paa en praktisk maate. Six yogas of Naropa er ogsa en veldig viktig bok i form av at den skisserer et forlop av meditasjoner som har vaert helt sentrale i tibetansk budhisme i svaert lang tid. Strengt tatt saa finner du alt du trenger aa vite om budhismen i Daniel Ingrams Mastering the Core teachings of the Buddha, an unusualy hardcore guide to the dharma. Den skisser den mest basic etikken, den mest grunnleggende erkjennelsesteorien, og gaar saa rett til verks paa hvordan man faktisk skal oppnaa budhismens maal, Nirvana, og hva dette faktisk er rent praktisk. Det er en interesant kontrast mellom denne boken og all sutraene og filosofibokene. Boken til Ingram er alt du trenger for aa naa nirvana som jo er hele poenget til Budhismen, samtidig star det nesten ingenting om noe annet enn hvordan best gjore budhistisk meditasjon og hva som skjer i de ulike stadiene. Med tanke paa de endelose Filosofiske debattene innen budhismen saa er slik sett Ingrams bok en interesant kontrast som alikevel er sterkt rotfestet i budhismens tradisjon da mange laerere nettopp kutter det meste av filosofi og fokuserer paa det praktiske. Hele Zen tradisjonen kjorer en enda mer rendyrket praktisk tilnaerming. Da Zen (Chan) oppsto i Kina saa brant de nesten alt de hadde av skrifter nettopp for aa bevege seg bort fra metafysisk spekulasjon og over mot reel erkjennelse av ikke dualistiske sannheter. Boekn til Ingram ligger gratis paa nettsiden hans. Den er ekstremt god paa meditasjon og han er en av de svaert fa som har realisert alle fire nivaer av nirvana slik man gjennomgaer dem i Vipassana tradisjonen (stadier og slikt kan vaere litt forskjellig avhengig av metode som brukes). For a vrikelig skjonne kjernen i hvordan budhismen ser seg som vesensforskjellig fra hindusimen og hvordan dette faktisk kan ha en praktisk implikasjon (eller ei) for hva man realiserer i meditasjon saa sok pa thusness og passerby og finn bloggen hans. Det er noe av det beste du kan lese om den debatten og det er ganske unikt fordi han trekker veksler pa sine egne erfaringer. Jeg er ikke helt enig med ham i konklusjonen da jeg tror nyansene i ordbok er knyttet mere til tradisjon enn ens egen opplevelse og tror derfor at nirvana egentlig er likt i yoga og budhismen, men han har et sterkt argument.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå