Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #1 Skrevet 3. desember 2009 Rett på sak: I år har vi dårlig råd, og hver julegave ligger på mellom 100-150 kr, enten det er venner eller familie. Flere av gavene er gode tilbud, og jeg er ganske fornøyd med hvordan vi har komt ut av det. Besteforeldrene og oldeforeldrene til ungen vår skal få de 'billigeste' gavene- innerammet bilde av ungen. Jeg tror nok flere av de andre av familie (spes. besteforeldre, tanter, oldeforeldre) og venner bruker noen lapper mer på gave til oss enn vi til dem. Jeg får dårlig samvittighet, men tenker; det er jo dem selv som velger hvor mye dem vil bruke. MEN jeg får egentlig dårlig samvittighet med at vi bruker så lite, om mange av de vi gir til kommer til å bruke mye mer på oss. Dette er også vår første jul med unge- og tror nok ungen får en del gaver, fra våre tanter f.eks og fra folk jeg vanligvis ikke tenkte over hun kom til å få gave fra. Er det vanlig at jeg og samboer kjøper gave til dem da? Hvordan tenker dere rundt sånt?
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #2 Skrevet 3. desember 2009 Hvis flere av gavene er ting du har fått kjøpt på tilbud så er det jo verdt mer enn du har betalt for dem. Derfor bør de kunne sammenlignes med ting dere får som evetuelt koster mer. At barnet deres får ekstra mye gaver i år synes jeg ikke dere skal tenke så mye på. Det er som regel stas å gi til et lite barn, men det kan fort dabbe av igjen etter noen år. Da er det dumt at dere har startet en "tradisjon" med å gi til mer perifere mennesker. Dersom du synes det blir for mange å gi til, så kan dere jo også bli enige om å kutte gavene til hverandre.
Gjest Dallandra Skrevet 3. desember 2009 #3 Skrevet 3. desember 2009 Det dere eventuelt kan gjøre, hvis dere føler dere må gi noe til mange perifere, er å bake peppernøtter, putte dem på syltetøyglass og knytte en rød sløyfe rundt.
Gjest Ts Skrevet 3. desember 2009 #4 Skrevet 3. desember 2009 Det dere eventuelt kan gjøre, hvis dere føler dere må gi noe til mange perifere, er å bake peppernøtter, putte dem på syltetøyglass og knytte en rød sløyfe rundt. Det var lurt! Har du oppskrift?
Yummy_Mummy Skrevet 3. desember 2009 #5 Skrevet 3. desember 2009 Eller lage karameller eller annet julegodt.
Fun Light Skrevet 3. desember 2009 #6 Skrevet 3. desember 2009 Ikke ha dårlig samvittighet!! Hvis det er noen mulighet for å si fra til de dere vil få dyrere gaver av, så gjør det på forhånd.. Si at dere ikke har så mye penger nå, og at dere må redusere på prisen. Eller vil det være likedan neste år? Da er det kanskje ikke nødvendig å si noe, la det heller være en gradvis endring som skjer med litt billigere julegaver. Så vil de vite til neste år at dere gir litt billigere gaver, og får dermed muligheten til å justere gaven de gir til dere. Det med at folk dere vanligvis ikke gir til kommer til å gi til barnet i år, skal dere ikke bry dere om. Si heller tusen takk med god samvittighet! Et godt tips du fikk med å gi noe hjemmelaget. Hvis det ikke pakkes inn med annet enn en sløyfe, så kan det heller ikke tolkes som en direkte julegave, men mer som en julehilsen. En supergod løsning når man vil gi noen en oppmerksomhet men ikke starte en julegavetradisjon! (Gjør det samme med enkelte venninner selv, og gir det når vi sees før jul.. Dermed er det ingenting som skal pakkes opp på julaften osv.) Høres ut som du har lagt mye tanker bak gavene du har kjøpt, selv om de har kostet litt mindre enn før om åra. Det teller masse! Hvis de du gir til blir misfornøyd, så husk at det er DE som har et problem og er utakknemlig. God jul, kast samvittigheten laaangt bort og kos deg med barnet ditt!
Gjest Gjest_Marion_* Skrevet 3. desember 2009 #7 Skrevet 3. desember 2009 Jeg hadde blitt kjempeglad for fks et glass med hjemmelagde fløtekarameller eller peppernøtter som nenvt over her Eller fks bilder av barna er jo en super gave til besteforeldre/tanter/onkler/annen slekt Og det kan dere jo ta selv og kjøpe billige, men fine rammer på fks ergo, europris, nille osv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå