Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #1 Skrevet 3. desember 2009 Det viser seg at katten vår tisser i skinnsoffaen! Vi merket det ikke med en gang, men vi la merke til at teppet som er ved bordet og soffaen var vått... Så oppdaget vi at katten da hadde tisset i en "sprekk" som er i soffaen. Vi vasket og vasket, og sprayet litt sitrus spray osv og tenkte at han ikke kom til å gjøre det igjen. Men nå har det altså skjedd igjen!! Hva skal vi gjøre? Han er 8mnd hvis det har noe å si... Tar imot tips med et stort takk! Dette er ikke mye morro, å få tiss i soffaen og ned på teppet og gulvet! Men takk og lov for at det er skinn så vi kan vaske det av
Mir Skrevet 3. desember 2009 #2 Skrevet 3. desember 2009 Det er often en grunn hvis en katt plutselig begynner å tisse andre steder enn doen hvis den har vært flink hele tiden. - Drikker den mye? Kan være den har problemer med urinveiene eller nyrene - Er matskål/vann nært doen ?Det skal være langt unna - Har dere flyttet på doen? - Byttet kattesand med et annet merke etc ? - Fjerner avføring etc fra doen hver dag ? Hadde en katt som gjorde dette, det ordner seg da jeg testet forskjellige typer sand, og til slutt var den fornøyd. Alt av endringer kan påvirke en liten pusekatt! Bare så dumt de ikke kan fortelle hva det er : )
Sheenaca Skrevet 3. desember 2009 #3 Skrevet 3. desember 2009 http://www.dyreklinikken-stend.no/Urenslighet.pdf
Gjest Lille-pus Skrevet 3. desember 2009 #4 Skrevet 3. desember 2009 Det viser seg at katten vår tisser i skinnsoffaen! Vi merket det ikke med en gang, men vi la merke til at teppet som er ved bordet og soffaen var vått... Så oppdaget vi at katten da hadde tisset i en "sprekk" som er i soffaen. Vi vasket og vasket, og sprayet litt sitrus spray osv og tenkte at han ikke kom til å gjøre det igjen. Men nå har det altså skjedd igjen!! Hva skal vi gjøre? Han er 8mnd hvis det har noe å si... Tar imot tips med et stort takk! Dette er ikke mye morro, å få tiss i soffaen og ned på teppet og gulvet! Men takk og lov for at det er skinn så vi kan vaske det av En av mine katter begynte å bruke sofaen som toalett for en stund siden. Her ble følgende "kur" valgt; - aller først: Time hos dylegen for å undersøke om årsaken var fysisk. Grundig undersøkelse og blodprøver avslørte heldigvis ingen fysiske årsaker - Rensingen av "det nye toalettet" (les: sofaen) forgikk på følgende vis: Først vask med skikkelig varmt vann og proteinoppløser (vaskepulver for klær). Tørk. Så vask med iskaldt vann. Tørk. Så vask av åstedet med legesprit (hør om du kan få kjøpt litt av dyrlegen). Pus bør (som det vel står i linken ovenfor) ikke bivåne mens mor "søler i sofaen". Etterpå la vi aviser i sofaen, plast over avisene og så et ullpledd på toppen. En ny kattedo (nr. 3 ) ble plasser i stuen, men et annet sted enn der hvor sofaen står. Hos oss har dette fungert veldig fint, og uhell i sofaen har opphørt Pusen min er kastrert for flere år siden, så markering i forbindelse med kjønnsmoden pus var slik sett ikke lenger så veldig aktuelt
Gjest Glør Skrevet 3. desember 2009 #5 Skrevet 3. desember 2009 (endret) Ikke bruk sitrus over. Hvis du tar en annen lukt over anser katten det som at du markerer, og den vil tisse igjen, siden den tror det skal være sånn. Det beste er å bruke klorvann som fjerner lukten uten å tilføre en ny. Endret 3. desember 2009 av Glør
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 3. desember 2009 #6 Skrevet 3. desember 2009 Dette er egentlig bare et skudd i blinde, men kan han forbinde skinnsofaen med toalettet sitt på noen måte? Mine katter forbinder plastposer med dokasse, så om de ikke har mulighet til å komme seg til kassen sin, finner de plastposer for sitt "fornødne".
Tabris Skrevet 3. desember 2009 #7 Skrevet 3. desember 2009 Kan han ha fått urinveisinfeksjon eller noe lignende? Min katt begynte plutselig å tisse i skinnstolene hjemme, og jeg så at urinen var rødlig og krystallisert. En tur til dyrlegen og en antibiotikakur senere var problemet løst.
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2009 #8 Skrevet 4. desember 2009 Tusen takk for alle råd og tips! Jeg skal gjøre som det blir skrevet her, vaske og bruke klor istedet for sitrus. Det er bare det at jeg trodde det var fint å bruke sitrus siden katter gjerne går vekk fra steder som har slik lukt. Katten har vært hos dyrlegen for litt siden og blitt kastrert, og de fant ikke noe feil med han. Matskålen og doen står i helt forskjellige rom, så de er ikke for nære hverandre. Vi har flyttet på doen, men det er noen uker siden nå. Vi flyttet den fra gangen og til et eget rom. Vi rengjør doen hans daglig, så den er alltid ren og pen. Kan den bli for ren?? Skal man la det ligge noe igjen der? Vi er helt nye på dette med å ha katter, så vi tar imot alle råd med et stort takk! Men det at han tisser i soffaen er for oss helt ubegripelig... Det er ingenting som tilsier at det skal skje:(
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 4. desember 2009 #9 Skrevet 4. desember 2009 Hvor lenge er det siden katten var hos legen? For to år siden hadde jeg mine inne på allmenn helsesjekk, og fikk beskjed om at de var friske og fine. Uken etter fikk hun ene urinveisinfeksjon. Så det trenger ikke være en garanti at han er frisk nå.. Mine har også dokasse, og de får kattesand av silikoner. Husker ikke hva den heter, men er små hvite duppeditter som bråker ganske mye mer enn "vanlig" kattesand. Jeg plukker ikke ut hver dag, men bytter hele kassen (pluss vasker kassen med varmt vann) ca hver 5-7 dag. Hvilken sand bruker dere? kanskje det har noe å si? Det andre sier om at man ikke skal spraye sitruslukt der man vil katten skal holde seg unna, kan jeg slenge meg på. Ingenting av sånt funker på mine, hverken sitrus, appelsin eller noe. Ikke de "be gone"-sprayene heller. Skjønt mine heller har tilnærmingen at "her lukter det intressant, her må vi oppholde oss!", i tillegg til den sjarmerende "herregud, dette må vi vaske bort!" Uansett, dette hjalp deg gjerne ikke, men: håper dere finner ut av det med kattepusen deres
Gjest Lille-pus Skrevet 7. desember 2009 #10 Skrevet 7. desember 2009 Tusen takk for alle råd og tips! Jeg skal gjøre som det blir skrevet her, vaske og bruke klor istedet for sitrus. Det er bare det at jeg trodde det var fint å bruke sitrus siden katter gjerne går vekk fra steder som har slik lukt. Jeg brukte legesprit som siste-vask, og her fugerte det veldig fint. Tror det lureste kanskje er å bruke noe som ikke etterlater lukt av noe slag, men derimot "nøytraliserer" stedet slik at det bare lukter ingenting (?) :klø: Fulgte med andre ord rådene i den linken som er gitt av Sheenaca, med godt resultat Forøvrig helt enig i at en vetrinær-sjekk er fornuftig, kanskje spesielt siden pus var helt i form fysisk da han ble kastrert
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2009 #11 Skrevet 14. desember 2009 Hei igjen, TS her. Katten vår har ikke tisset noe mer i soffaen, men jeg tror jeg har funnet årsaken til det... nå er jeg ikke heeelt sikker da, men jeg begynner å tro at dette kan være grunnen: Noen netter har vi soveromsdøren vår åpen, og andre ganger lukket. Når den er åpen kan pus komme og gå som han vil. Vi har sluttet med å lukke døren, og dermed har det heller ikke vært noe mer tiss i soffaen. (for det var på natten det skjedde). Kan dette ha vært grunnen??
Gjest Glør Skrevet 14. desember 2009 #12 Skrevet 14. desember 2009 Det kan det godt være, jeg har hatt en katt som markerer misnøye med å skvette overalt. Så hvis katten er misfornøyd med å bli stengt ute kan det være derfor den har tisset i sofaen. hvis dere synes det er ok kan dere fortsette å ha døra oppe, og se om det tar slutt. Eller så må dere blir konsekvente med å alltid stenge den ute, slik at den venner seg til det, og slutter å forsøke å styre dere med å tisse i sofaen. Med min katt som var slik fungerte det ganske lenge med at vi unngikk ting som fikk henne til å tisse, men da hun ble gammel var dette noe som bare ble værre og værre, frem til vi måtte avlive henne.
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2009 #13 Skrevet 14. desember 2009 Hva med at det ofte blir brukt urin i garvingen av skinn? Eller tisser de like gjerne i sofaer av stoff?
linel Skrevet 15. desember 2009 #14 Skrevet 15. desember 2009 Du kan prøve å legge folie der hvor han pleier å tisse i sofaen. Katter HATER aluminiumsfolie!!
Gjest Lille-pus Skrevet 15. desember 2009 #15 Skrevet 15. desember 2009 Hei igjen, TS her. Katten vår har ikke tisset noe mer i soffaen, men jeg tror jeg har funnet årsaken til det... nå er jeg ikke heeelt sikker da, men jeg begynner å tro at dette kan være grunnen: Noen netter har vi soveromsdøren vår åpen, og andre ganger lukket. Når den er åpen kan pus komme og gå som han vil. Vi har sluttet med å lukke døren, og dermed har det heller ikke vært noe mer tiss i soffaen. (for det var på natten det skjedde). Kan dette ha vært grunnen?? Hei Enig med Glør her. Det er mye mylig du har "knekket koden" (- og det er neimen ikke alltid like enkelt ) Du kan prøve, som Glør sier, å ha døren åpen/på gløtt, slik at pus kan komme inn/ut av soverommet - dersom det er ok for dere selv da selvsagt. Dersom du gjør det, lar døren slå på gløtt, så gi det litt tid og se om pus da slutter med å tisse i sofaen.
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2009 #16 Skrevet 15. desember 2009 Hei Enig med Glør her. Det er mye mylig du har "knekket koden" (- og det er neimen ikke alltid like enkelt ) Du kan prøve, som Glør sier, å ha døren åpen/på gløtt, slik at pus kan komme inn/ut av soverommet - dersom det er ok for dere selv da selvsagt. Dersom du gjør det, lar døren slå på gløtt, så gi det litt tid og se om pus da slutter med å tisse i sofaen. Hei! Ja vi får håpe at dette er grunnen til at han har tisset. Han tisset litt inne når han var veldig liten også, men det var vel før han var helt trent på å gå i kassa. Vi har ikke lukket døren noe mer, og det har heller ikke vært noe mer tiss i soffaen, så da krysser jeg fingrene for at det var der problemet lå. Han er jo en veldig kosepus, så vi får håpe at han bare gjorde det for å straffe oss fordi han ikke fikk være inne hos oss;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå