Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2002 #1 Del Skrevet 25. april 2002 Nå er det nok synes jeg. Atter en gang gir Norge penger til palestina. denne gang hostet de opp96 millioner kroner. Dette er ikke første gang, hvor mange millioner har gått dit? Jeg vil gjerne gi til andre som trenger det, men nå må vi se på vårt eget land først. Radiumen har ikke penger til å behandle køene sine. Barn får ikke krftbehandling. Voksne syke får heller ikke, eller de blir sendt vekk fra hjemmet i en ellers så slitsom tid for de. Det finnes ikke en krone å spytte i, men å vise verden ute at vi er verdensmestre til å sende pengene fra oss, ja da er vi ikke vanskelig å be. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 25. april 2002 #2 Del Skrevet 25. april 2002 Helt enig. Riktignok er Norge et rikt land, men å gi bort så mye penger er sykt så lenge barn, syke og eldre mangler masse. Det er da mulig å begrense seg litt! Her sitter de og tviholder på oljepengene, krever oss i bøtter og spann med skatt og avgifter, så gir de bort alt til Palestina eller andre land. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 25. april 2002 #3 Del Skrevet 25. april 2002 HELT UENIG I Norge har vi et prioriteringsproblem blant politikerne. Hvis noen tror at man vil løse alle problemer i Norge med å slutte med bistand så tar de helt feil. I tillegg er det en superegoistisk tanke at vi skal først ha orden på alt i vårt eget land før vi kan bidra til å hjelpe resten av verden. Hvis ikke vi i Norge skal hjelpe land som rammes av krig og sult hvem skal da gjøre det? Norge har forpliktet seg til å gi minst 0,7 prosent av BNP til bistand, regjeringens mål er 1 prosent. Over 70 prosent av den norske befolkning er enig i denne målsetningen – heldigvis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 25. april 2002 #4 Del Skrevet 25. april 2002 Det er jo ikke snakk om å slutte med bistand heller. Men man kan kanskje møtes på midten og ikke gi bort alt man har! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Em@lie Skrevet 25. april 2002 #5 Del Skrevet 25. april 2002 Norge har gitt u-hjelp i 50 år. Kan du gi meg eks. på hvor det virkelig har hjulpet. Hvor folket har blitt selvhjulpen? Jeg er i mot den måten hjelpen blir gitt på. Det vi driver med er brannslukking. Det er vel snakk om miljarder i Palestina etter hvert. Hvor er de i dag? Nei, alt kan ikke være perfekt i vårt eget land før en yter hjelp. Når du får fam. inn i helsenorge, da ser du hvor ille det står til rundt omkring. Du føler stor avmakt når du står oppi det og ser at det systemet vi skryter uhemmet av ut i verden ikke fungerer. Når du ser små barn ikke får beh. for sin kreft som kan redde de, du blir da sint. Norge mangler ikke penger. Det er en feilprioritering. En vet bla. at gamle som kommer på sykehjem blir påtvunget bleie forde det ikke er folk til å ha de på do. Hvordan må vel det føles? Det blir feil å sette grupper opp mot hverandre, men noe så nødvendig som helsevesen for alle bør vi ha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 25. april 2002 #6 Del Skrevet 25. april 2002 Norge gir ikke bort alt vi har; vi gir bort 0,8 prosent av BNP. Det er langt fra alt vi har. I Botswana har bistand vist seg å være effektiv, de har i mange år mottatt bisand blant annet fra Norge, de klarer seg selv i dag. I tillegg er det mange som har fått skoletilbud, helsetilbud, veier og vann fra norske bistandspenger. Det er ikke tvil om at det er mange som har fått et bedre liv på grunn av bistand. Det er flere fattige i verden enn det var for 50 år siden, men det er ikke bistanden sin skyld. Det skyldes blant annet de rike lands grådighet og at det er mange flere mennesker i verden. Norge yter forskjellig typer hjelp, noe er nødhjelp (ved krig og naturkatastrofer) og annet er mer langsiktig utvikling. Dette er to helt forskjellige former for støtte og må derfor vurders separat. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMika Skrevet 25. april 2002 #7 Del Skrevet 25. april 2002 Hvordan kan noen si at vi her i Norge ikke har råd til å hjelpe andre ute i verden? Det at vi gav mindre til de som trenger det utenfor vårt lille land, ville ikke hjulpet på helsesystemet i Norge. Det er kanskje snakk om feilprioriteringer, men å kutte på bistanden??? Tenk på hvordan folk har det mange steder i verden. Tenk på hvor godt vi har det her i Norge. Hvorfor er vi så egoistiske? Hva har gjort at vi alltid prioriterer oss selv, vi som har det så bra?? Hvor havner alle pengene??? Mye blir kanskje brukt feil, men hvis vi skal kutte på noe, bør det absolutt ikke være bistandspenger. Bor vi ikke i samme verden???? Er det ikke mennesker som oss selv det er snakk om??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zorro Skrevet 26. april 2002 #8 Del Skrevet 26. april 2002 Å gi bort penger til utlandet har absolutt ingen sammenheng med å bruke penger innenlands. For den saks skyld kunne vi gjort begge deler simultant. Bruker vi mer penger innenlands driver vi det vi kaller ekspansiv finanspolitikk. Dette får flere uheldige konsekvenser. Prisen på skjermede varer ville gå opp. osv... Derfor må innenlandske investeringer fra det offentlige vurderes og prioriteres nøye. Å gi bort direkte pengegaver eller oppheving av tollbarierer til trengende har vi i Norge voldsomt råd til. Jeg mener vi ikke sende penger til alle der ute. Det er ikke alle som fortjener de. Vi i Norge har hatt en del diktatorer på lønningslisten. Skal vi gi penger til gjennopbygging av Jenin? Det var jo Hamas som sprengte hele flyktingebyen i lufta. Derfor skulle Syria ha fått svi for dette. Ikke Norge og Israel (inkl alle israelere både palestinere og jøder) _________________ Z [ Dette Innlegg er endret av: Zorro den 2002-04-26 11:58 ] [ Dette Innlegg er endret av: Zorro den 2002-04-26 12:00 ]1212[ Dette Innlegg er endret av: Zorro den 2002-04-26 12:02 ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2002 #9 Del Skrevet 26. april 2002 Hei 1. anonym! Du stemmer vel Frp du.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMika Skrevet 26. april 2002 #10 Del Skrevet 26. april 2002 Tjihii... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 26. april 2002 #11 Del Skrevet 26. april 2002 Det blir vel feil uansett hva vi gjør gjør det ikke? så lenge vi ikke har det superperfekt her hjemme mener jeg. Alle har masse penger på konto, alle har råd til å kjøpe hus, bil, båt, hytte etc etc. Når ALLE normenn har alt dette, og alle veien våre er toppers, alle sykehus er klikende nye uten et snev av kø, når ingen i hele norge trenger å gråte når de stikker seg i fingeren, fordi det alltid står noen der til å blåse på... DA først kan vi kanskje gi til andre da eller?? Til andre mennesker som syntes det å få bo i ett hus i det hele tatt hadde vært toppers, til mennesker som syntes det å få rent vann eller vann i det hele tatt hadde vært rene luksusen, til mennesker som ikke trenger bleie, fordi det eneste stedet di KAN gjøre fra seg er i kroken av leirhytta eller rett på utsida??? Ærlig talt, jeg er heeelt enig i at vi bør gjøre noe med eldre politikken vår, og annen politikk. Og vi har mulighetene til det dersom vi gjør ting rett. noe annet kan jeg ikke skjønne! Men at det skal gå ut over fattige mennesker i uland, som ikke klarer seg selv MYE pga utnyttelse fra rike iland... nei det synes jeg er å dra den for langt!! Dessuten, det er jo visstnok galt å få dem som trenger det hit også, for da kommer de til å ta over landet vårt... som om det NOEN GANG kunne kommet til å skje? så egoistiske og griske vi hvite, ilandsmennesker er ???? Vi hadde faktisk bare kunnet GLEMME all vår luksus og velvære dersom det ikke hadde vært utlendinger som kom hit å gjorde det vi vil se på som lavtlønnede drittjobber!!!! Men når de kommer hit "tar de pengene våre og jobbene våre..." og når vi hjelper dem i deres egne hjemland så "må vi tenke på våre egne først" vi hvite heldigstilte mennesker tenker altfor ofte en tanke: MEG MEG MEG MEG MEG!!!! (beklager utbruddet, men jeg ble litt lettere provosert!)12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 27. april 2002 #12 Del Skrevet 27. april 2002 hei aline, 100% enig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå