Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å forbedre karakterene fra videregående, allmenne fag. Har hørt om privatskolene Sonans og Bjørknes i Oslo. Har noen erfaringer med disse skolene eller prøvd noen annen skole?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg tok hele videregående på Sonans Oslo. Følte at dette var veldig bra, og rektor og alle rådgiverne er veldig åpne og vennlige. Skolen er veldig "åpen" i byggestilen av mangel på en bedre beskrivelse, sånn at om du står ved resepsjonen kan du se dørene inn til klasserom i flere etasjer, gjerne åpne dører inn til rektor og rådgiveres kontorer etc. Har aldri hatt noen kjipe opplevelser med andre elever, og det er veldig hyggelig.

Når det kommer til utdannelsen er den førsteklasses, men det er spesielt to lærere som utmerker seg. Disse er Terje Wilhelm og Odd Sverre. Spesielt den første er en liten opplevelse i seg selv, og den beste læreren jeg har hatt. Eksemplene han drar er så vanvittige at jeg vil huske mange av dem resten av livet. Terje underviser i Samfunnsfag, 2SK, 3SK, BedØk, SamfØk, Kroppsøvning(ikke ta opp dette faget, men skaff rett på sak heftet fra terje og gå opp som privatist uten undervisning), og kanskje Nyere historie, førsteklassematte, Nord-Sørkunnskap og kanskje et par andre fag. Ja, han underviser ekstremt godt i alle, og han er alltid villig til å svare på spørsmål og forklare ting selv utenfor timene. Ikke tror han på hjemmelekser heller, så alt du skal lære blir lært i timene hans. Odd Sverre tror jeg underviser på både Bjørknes og Sonans og er nok en av landets beste realfagslærere(høyere matte, fysikk, KANSKJE kjemi).

Så er det en hel rekke 'gode' lærere som Egil (Norsk), Carlos(Spansk), John Øyvind(Religion, men pass opp for hjemmeoppgaver). Er selvfølgelig sikkert en hel haug med gode lærere der som jeg ganske enkelt ikke har hatt. Det er imidlertid også noen dårlige lærere som alle andre steder, og blant disse finner man Reidar (en engelsk lærer som prater og skriver dårligere engelsk enn jeg gjorde i tenårene holder ikke, selv om historiebiten er på plass), Atle (BedØk og et par andre fag), Ronny(realfag - undervisningen i seg selv er god, men total mangel på vilje til å hjelpe utenfor timene trekker ned) og Per Even(Naturfag/Biologi - fantastisk stor kunnskap men så tørr og kjedelig at man kunne sovnet i timene hans). For alle disse fagene med mulig unntak av biologi går det an å velge andre lærere, så her gjelder det rett og slett å være klar på hvordan du vil ha timeplanen din.

Siden du kan unngå de dårlige veide det gode mye tyngre enn det dårlige for meg, og jeg avsluttet med et snitt på nesten 5.7.

Håper dette hjalp, og forhåpentligvis kan noen andre si litt om Bjørknes, da jeg er sikker på at også det er en god skole.

Innlegget er endret iht reglene. -jolie (mod)

Endret av jolie
Skrevet

Det er også mulig å lese seg opp helt selv, uten å ta fag på skole, ihevrtfall enklere fag som historie, osv. Ofte er det studenter på universitetene og høyskolene som stiller opp for en grei sum om du eventuellt skulle stå fast på noe og trenger litt veiledning.

Skrevet

Vil bare understreke det jeg sa om at Terje Wilhelm ikke er noe å være redd for. Han jobber der hele dagen hver dag og har et vanvittig antall fag, og elever. Likevel har jeg bare hørt om 1 tilfelle der noen reagerte ordentlig på noe han sa, og hun var ekstremt usikker på seg selv og tok alt veldig alvorlig. Så at han ble oppriktig lei seg for dette. Finnes knapt en snillere lærer enn Terje!

Skrevet (endret)
Jeg tok hele videregående på Sonans Oslo. Følte at dette var veldig bra, og rektor og alle rådgiverne er veldig åpne og vennlige.

Takk for utfyllende svar. Dette hørtes jo bra ut. Er det kanskje andre som også har erfaringer fra Sonans eller Bjørknes?

Sitat endret. -jolie (mod)

Endret av jolie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...