Gå til innhold

Barnahagan og melding om fri rundt jul

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig å si fra om barna skal komme eller si fra om de ikke kommer?

Her var papiret blitt borte innimellom mange andre papirer med informasjon rundt adventsarrangementer så det er ikke levert til tiden og nå sier barnahagan atte barna ikke får komme hverken juleuka eller romjula, for ulevert skjema betyr fri alle dager.

Det virker så rart, vi har jo betalt for disse dagene også. Og det er ikke noe krav om å informere om disse dagene i vedtektene eller andre infoskriv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan de ikke nekte dere. og frist allerede? ærlig talt. Det er fortsatt en god stund til jul og langt fra alle vet skiftplanen sin for jula enda eller om de kanskje får fri.

Skrevet

Vet en hvor mange barn som kommer, så kan de ansatte avspasere. Vi setter opp egen vaktlist for dagene mellom jul og nyttår.

Skrevet

Sånn er det i bhg jeg er vikar i også.

Man må si ifra så man finner ut hvor mange som må jobbe i jula, for de som jobber i bhg ønsker faktisk litt fri i jula.

Skrevet

I barnehagen hvor jeg jobber så sender vi ut en lapp om barna skal ha fri romjula og et par dager før. Fristen hos oss var i slutten av november. Men det er jo foreldrene selv som bestemmer om barna kommer eller ikke. Vi setter ikke barna opp på fri selv om de ikke har levert lappen. Vi minner foreldrene om at de må levere lappen rundt den datoen den skal leveres. Det er jo for at arbeidslisten for jula kan ordnes.

Skrevet

Jo, men man trenger ærlig talt ikke å si fra en hel måned før! Og alle kan gjøre en glipp. Når den oppdages så tidlig som i dette tilfellet, er det ingen grunn tiø å nekte barnet å være i barnehagen i jula. mange av de som har satt seg opp kommer uansett ikke til å møte opp, da mange foreldre har krysset for oppmøte enten "sånn i tilfelle" eller fordi de enda ikke vet om de har fri eller ikke.

Skrevet

Jeg skjønner at de ansatte også vil ha fri i jula og at de derfor spør foreldrene om å gi beskjed når unga skal ha fri. Men at man si fra for at unga i det hele tatt skal få lov til å komme?

Jeg har hørt noe før om at man ikke kan kreve at man skal måtte gjøre noe for å ikke reservere seg, men at man ved inaktivitet automatisk er reservert. Ønsker man ikke å være reservert så må man si fra om dette. Feks. salg til mobiltelefon/epost. Men dette kanskje er annerledes siden det er offentlig tjeneste? Men vi har jo betalt for 11 måneder, og den siste måneden er sommerferie???

Gjest Purple Haze
Skrevet

Vi ønsker at foreldrene skal si fra om barnet skal være i barnehagen i romjula eller ikke, slik at vi kan sette opp vaktlister over hvem som skal jobbe i jula.

Det er faktisk veldig greit for de ansatte å vite om de må jobbe eller ikke, slik at vi også kan planlegge vår jul. Noen ganger får jeg følelsen av at både barn og foreldre tror vi bor i barnehagen ;)

Det gagner faktisk både barn og foreldre at personalet kan ta ut ferie/avspassering i forbindelse med høytider/ferier. Skal alle ta ut dette i hverdagene ellers, blir det lite folk igjen på jobb, og det tror jeg ingen ønsker.

Vi har forøvrig frist for innlevering av svarslipp for jula kommende fredag. Da er det i underkant av 3 uker igjen til juleaften. Jeg syns ikke det er så urimelig at barnehagen får oversikt over barnegrupper/vaktlister 3 uker i forveien.

Det tar dessuten litt tid å sette opp disse listene for den som har ansvaret for det også, og det bare forsinker arbeidet når folk ikke kan holde fristen. Må jo lage nye lister flere ganger.

Og sist, men ikke minst, så ønsker vi ikke at barna skal ha fri først og fremst for at vi skal få fri, men fordi de også trenger litt fri.

Skrevet

Det var svært få som svarte på det faktiske spørsmålet...

Fri skal de få. Men vi vet ikke hvor mye enda. Og fordi vi trodde vi måtte melde fra om eventuelle fridager skal får ikke barna gå i barnahagan hverken i juleuka eller romjula. Det gir 15 dager fri. Og det blir ikke godskrevet feriekvota en gang! Selv om vi har betalt for disse dagene.

Gjest Purple Haze
Skrevet

15 dager?

Hos oss spør vi kun om de tre dagene i romjula. Vi har åpent som vanlig hver dag, men disse dagene er det færre voksne på jobb, fordi det er færre unger.

Jeg skjønner at barnehagen vil ha tilbakemelding, men jeg syns det var rigid å si at ungene må ha fri alle disse dagene pga manglende svar. Jeg hadde nok utvist litt større slakk i dette tilfellet.

Skrevet

I barnehagen til datteren min har barnehagen fri hele romjula, og det var aldri snakk om at de kunne ha åpent dersom foreldrene ønsket det. Når de gjelder dagene før jul, så fikk vi en epost for noen dager siden hvor det sto at det var fint med informasjon dersom barnet ikke kom i barnehagen disse dagene.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

hvis dere er i tvil kan dere ikke sette barnet opp på at det kommer og heller ta det ut hvis dere ønsker det senere?

Vi som jobber i barnehage får etter hvert mange timer som skal avspaseres, for møter og slikt på kveldstid som ikke blir utbetalt i lønn. Vi har minst et møte hver mnd. Og når det i tillegg blir vanskelig å avspasere på vanlige dager pga anntall voksne i forhold til barn så er det veldig greit for oss å få vite hvor mange som kommer slik at vi kan får brukt opp en del timer! Vi gjør det ikke for å være slemme eller sette dere i en vanskelig sitvasjon.

Så si i fra at barnet kommer, men det kan hende dere tar det ut hvis det passer.

Skrevet
21. desember tom. 4. januar = 15 dager

Da regner du jo med både helger og helligdager.

Gjest Purple Haze
Skrevet
Da regner du jo med både helger og helligdager.

Nettopp det tenkte jeg også, og det blir jo helt feil. Da er jo barnehagen likevel stengt. I vår barnehage har vi stengt 4 dager i forbindelse med jul og nyttår. Juleaften, 1. juledag, nyttårsaften og 1. nyttårsdag.

Skrevet

Fri er fri, uanset årsak. Vi skal nå kose oss den tiden vi får sammen. Må smiske hist og her for å få kabalen til å gå opp. Så dette blir ikke barnas beste.

Men siden det ikke er uvanlig å måtte si fra for at barn skal komme i barnahagan rundt jul så får vi nå bare løse dette selv og ikke dra diskusjonen med barnahagan over i en krangel for å få rem våre argumenter.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Hvilke argumenter er det du sikter til?

Det er helt vanlig at barnehager ønsker en oversikt over hvor mange barn som skal være der i ferier. Det står kanskje i vedtektene til din barnehage også, hvordan ferier organiseres.

Skrevet
Fri er fri, uanset årsak.

Hva mener du egentlig med dette?

"Fri er fri" er jo et meningsløst argument hvis barnehagen holder stengt uansett om dere har gitt besjed eller ikke. De hadde jo uansett ikke holdt åpent for dere julaften, 1. + 2. juledag osv. Dere kan jo ikke telle med slike dager. Det er jo som å legge sammen epler og bananer.

Skrevet

Fri er når barna ikke er i barnahagan (i dette tilfellet). Det er flere som nevner at barn trenger fri. Men det er ikke diskusjonen her...

Hverken serviceerklæringen eller vedtektene sier noe om organisering rundt jula, bare om sommerferien. Dette er diskusjonen. Om de har rett til å kreve at vi sier fra at barna skal komme. Og det virker det som om dere synes at de har.

Skrevet

Vi har fått lapp som skal leveres senest i morgen og gi beskjed om barna kommer eller ikke. det er snakk om romjulen. Synes det er helt greit, det er tre uker til jul. Jeg forventer å få vite mye lenger tid i forkant enn det når jeg må jobbe eller ikke og jeg synes IKKE det er urimelig at de som jobber i bhg også vil vite det. De har kanskje familie selv og barn i andre barnehager og skoler og må selv kanskje legge en kabal? At de kunne minnet deg på lappen er en annen sak, men det er faktisk ditt ansvar.

Å regne med julaften og helligdagene blir jo helt på jordet! Du har da vel ikke regnet med å sette bort ungene dine første juledag i alle fall?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...