Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #1 Skrevet 2. desember 2009 Er det best å trene før eller etter mat? Er vel ikke lurt å trene om man er sulten? eller gjør det ingenting, bare det blir spist etterpå?
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #2 Skrevet 2. desember 2009 Du bør spise noe både før og etter trening.
Gjest yojo Skrevet 2. desember 2009 #3 Skrevet 2. desember 2009 Jeg prøver å spise et par timer før trening, og tar meg en banan eller noe rett etter...
Gjest Tigress Skrevet 2. desember 2009 #4 Skrevet 2. desember 2009 Det er jo inga fasit, då, men om det er lenge sidan ein har ete så vil ein jo ofte kjenne seg tung og slapp. Og ein MÅ ikkje ete rett etter trening heller, men ein restituerer betre om ein gjer det. Det hjalp ikkje så mykje, gjorde det vel? Det er sjølvsagt også store individuelle skilnadar på kva som fungerer: eg kan ikkje springe før halvannan til to timer etter at eg har ete, eg får hold om eg gjer det. Men om eg skal sykle kan eg ete middag og setje meg rett på sykkelen. Sambuaren min orkar ikkje å springe om han ikkje nett har ete! Båe et vi med ein gong etter at vi har komme heim igjen, og på sykkel et vi vel om lag kvar time i tillegg til vatn.
Chanel.No5 Skrevet 2. desember 2009 #5 Skrevet 2. desember 2009 Kommer jo litt an på når du trener også selvfølgelig. De dagene jeg jogger kl 0600 om morgenen så spiser jeg ikke noe før(mest pga at jeg ikke finnes sulten og klarer ikke løpe med mat i magn, får hold med en gang), men de dagene jeg trener styrke kl 0630 så spiser jeg en banan, yoghurt e.l før og uansett hva jeg har trent så spiser jeg en stor og god frokost etterpå.
Gjest M25 Skrevet 2. desember 2009 #6 Skrevet 2. desember 2009 Ingen tvil; trene først, spise etterpå. Det gjør forsåvidt ingenting om du trener mens du er sulten, men er du helt tom så må du jo ha litt energi før du begynner også. Ikke ett fullt måltid, men litt påfyll.
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #7 Skrevet 2. desember 2009 Kommer jo litt an på når du trener også selvfølgelig. De dagene jeg jogger kl 0600 om morgenen så spiser jeg ikke noe før(mest pga at jeg ikke finnes sulten og klarer ikke løpe med mat i magn, får hold med en gang), men de dagene jeg trener styrke kl 0630 så spiser jeg en banan, yoghurt e.l før og uansett hva jeg har trent så spiser jeg en stor og god frokost etterpå. Jogger kl 0600? Du er temmelig sprø. Uansett, det beste generelt er å spise 2 timer før man skal trene kondisjon og 1 timer før om man skal trene styrke. Og skal man unngå hold, så er det slik at du måltidet du spiser før trening bør ha veldig lite fett og sukker i seg. I tillegg er solid, rolig oppvarming utrolig viktig. Er man ikke skikkelig oppvarmet får man lett hold.
Gjest Gjest_norah_* Skrevet 3. desember 2009 #8 Skrevet 3. desember 2009 jatakk begge deler for min del. det er forøvrig anbefalt å spise en lettere måltid(type lunchstørrelse-ish) to timer før kondis, og en time før styrke, samt spise middag/ litt større måltid med karbohydrater inkludert senest en time etter trening for å fylle på lagrene riktig. selv funker jeg best når jeg spiser em time før uansett treningsform, pluss en banan etc rett etterpå - i tillegg til middag.
Leifr Skrevet 3. desember 2009 #9 Skrevet 3. desember 2009 (endret) selv funker jeg best når jeg spiser em time før uansett treningsform, pluss en banan etc rett etterpå - i tillegg til middag. Ditto. Kan tilføye at jeg av erfaring vet at jeg må ha relativt ferske karbohydrater innabords for å yte best. Tar ofte turen innom vektrommet tidlig på morran (må det for å få presset inn trening i en travel hverdag) og det er merkbar forskjell på ytelsen om jeg har spist frokost med brukbare mengder karbohydrater eller om jeg har holdt meg til proteiner og fett. (Løfte vekter på tom mage er uansett uaktuelt.) Endret 3. desember 2009 av Leifr
Chanel.No5 Skrevet 3. desember 2009 #10 Skrevet 3. desember 2009 (endret) Jogger kl 0600? Du er temmelig sprø. Jeg er ikke sprø, bare A-menneske og det er ikke noe problem i det hele tatt, jeg trener mye heller da enn etter jobb. Endret 3. desember 2009 av Lotte28
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå