Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her en dag tok jeg taxi hjem fra byen, en tur som normalt kommer på en 150-200 kroner, ikke helt store beløpet. Vi traff på noe veiarbeide og ble stående svimlende i TO timer. Jeg ble opptatt av almanakken min og tenkte ikke noe mer over det, ikke før jeg måtte ut med hele 2350 kroner for denne turen. Burde jeg virkelig ha betalt dette???? Jeg ble så sjokkert at jeg klarte ikke å si noe, rakte bare kortet. Kan si jeg virkelig frøs fast.

Burde jeg ha betalt for tiden det tok å vente i veiarbeidet? Hadde jeg visst det, hadde jeg forsøkt å gå hjem..

Videoannonse
Annonse
Gjest strykebrett
Skrevet

Taxameteret går jo all den tid en sitter i drosjen da, det er man jo klar over når man tar taxi. På den annen side burde vel drosjesjåføren kanskje ha sagt noe. Men du satt vel ikke to timer i bilen uten å se en eneste gang på taksameteret??

Drosjesjåføren skal jo ha betalt for tiden sin han, uansett om bilen er i fart eller ikke.

Skrevet
Taxameteret går jo all den tid en sitter i drosjen da, det er man jo klar over når man tar taxi. På den annen side burde vel drosjesjåføren kanskje ha sagt noe. Men du satt vel ikke to timer i bilen uten å se en eneste gang på taksameteret??

Drosjesjåføren skal jo ha betalt for tiden sin han, uansett om bilen er i fart eller ikke.

Jo, det var jo det jeg gjorde! Jeg hadde utrolig mye å ordne den dagen, skulle innom alt fra skatteetaten til barnevernet, og måtte skrive opp resultatene og nye møter i almanakken min, når jeg havner i tankemodus så skal det mye til for å få meg ut av det igjen. Hadde sjåføren sagt noe, hadde jeg tatt alle veskene, og posene og gått hjemover, men han sa ingenting. Ikke tar jeg taxi ofte heller :tristbla:

Skrevet

Det er mulig det finnes noe regelverk/lovverk som omfatter dette, i så tilfelle er det sikkert noen som kan mer enn meg.

Personlig så mener jeg at du ikke burde være så overrasket, du satt i taxien i to timer og forventer å betale like lite som om du satt i den mye kortere?

Jeg ser jo at det kan virke litt urettferdig siden det var veiarbeid som var årsaken til denne høye prisen, men bilen bruker jo bensin der den står, taxisjåføren skal ha lønn uansett om han kjører eller står fast i kø, og de "taper" penger på at bil og sjåfør ikke kan kjøre noen andre den tiden det tar å vente.

Når det er sagt - du kan jo prøve å sende en mail til taxiselskapet og spørre?

Skrevet

Selvsagt skal du betale for den tiden du bruker drosjen. Skulle taxisjåføren jobbet gratis han da? Dette er da noe de fleste vet, så hvorfor skulle taxisjåføren kommet på å fortelle deg at dette ble dyrt? Det er du selv som må bestemme om du har lyst til å bli sittende i drosjen eller ei, og du selv som må følge med på hvor dyrt det blir.

Skrevet
Det er mulig det finnes noe regelverk/lovverk som omfatter dette, i så tilfelle er det sikkert noen som kan mer enn meg.

Personlig så mener jeg at du ikke burde være så overrasket, du satt i taxien i to timer og forventer å betale like lite som om du satt i den mye kortere?

Jeg ser jo at det kan virke litt urettferdig siden det var veiarbeid som var årsaken til denne høye prisen, men bilen bruker jo bensin der den står, taxisjåføren skal ha lønn uansett om han kjører eller står fast i kø, og de "taper" penger på at bil og sjåfør ikke kan kjøre noen andre den tiden det tar å vente.

Når det er sagt - du kan jo prøve å sende en mail til taxiselskapet og spørre?

Bilen var jo av, så bensin tror jeg ikke de tapte. Jeg skal sende en mail og spør om jeg kan få komme ned og treffe dem for å legge frem min sak, takk for tips.

Skrevet

Det synes jeg var en dårlig taxy sjåfør.

Tar taxy svært ofte pga at jeg ikke kan kjøre selv (benskade)

Har TT kort og får hennvisning fra lege og behandlere for å komme på behandling og undersøkelser.

Ser jo ta takstrametet går og hva det kommer på totalt uansett.

Er flere ganger da vi har møtt kø, måtte kjørt omvei pga fare for kø,eller at sjåføren ikke har funnet frem med en gang. (nær og i Oslo)

Da har han\ hun stoppet takstrameteret på ca det jeg burde ha betalt.

(de kjører jo så ofte og er kjent med omtrent ca hva en tur koster)

Og det på tross av at jeg ikke betaler noe siden det er rekvisisjon jeg har (er forlengst på frikort)

Skrevet

Regelverket, hentet fra Taxiforbundet.

Legg spesielt merke til §7:

(...)Forsinkelser som skyldes trafikale og meteorologiske forhold gir den reisende ingen rett til avkorting i samlet takst.

Forsinkelsene her skyldtes trafikale forhold, altså har du ikke rett på redusert takst. Du skal betale for hele tiden du satt i taxien. Du har ikke rett på å få noen penger igjen. Du kan selvsagt ringe til dem likevel, det kan jo hende de gir deg penger igjen bare for å pleie kundeforholdet. Men da er det veldig god service, og ikke noe du har rett på.

Gjest strykebrett
Skrevet
Jo, det var jo det jeg gjorde! Jeg hadde utrolig mye å ordne den dagen, skulle innom alt fra skatteetaten til barnevernet, og måtte skrive opp resultatene og nye møter i almanakken min, når jeg havner i tankemodus så skal det mye til for å få meg ut av det igjen. Hadde sjåføren sagt noe, hadde jeg tatt alle veskene, og posene og gått hjemover, men han sa ingenting. Ikke tar jeg taxi ofte heller :tristbla:

Kanskje han tenkte at han ikke ville forstyrre deg siden du så så travel ut..

Skrevet
Regelverket, hentet fra Taxiforbundet.

Legg spesielt merke til §7:

(...)Forsinkelser som skyldes trafikale og meteorologiske forhold gir den reisende ingen rett til avkorting i samlet takst.

Forsinkelsene her skyldtes trafikale forhold, altså har du ikke rett på redusert takst. Du skal betale for hele tiden du satt i taxien. Du har ikke rett på å få noen penger igjen. Du kan selvsagt ringe til dem likevel, det kan jo hende de gir deg penger igjen bare for å pleie kundeforholdet. Men da er det veldig god service, og ikke noe du har rett på.

Det er ingen lov det er hentet fra, men vilkår taxiselskapene har satt opp.

Skrevet

Jeg synes det høres urimelig ut at du som kunde skal betale for dette. Ved veiarbeid ville vel sjåføren blitt sittende fast uansett om det var en kunde i bilen. Vedkommende burde ihvertfall tilbydt deg og gå ut av bilen og gjøre opp med normaltakst.

Skrevet
Jeg synes det høres urimelig ut at du som kunde skal betale for dette. Ved veiarbeid ville vel sjåføren blitt sittende fast uansett om det var en kunde i bilen.

Tja, hadde han vært alene i bilen kunne han kanskje snudd på stedet, kjørt tilbake der han kom fra og funnet en kunde som skulle til et sted det ikke var veiarbeid.

Skrevet

Du satt ikke to timer i taxi uten å tenke på taksameteret? Første gang du tar taxi eller?

Skrevet

Taxisjåføren sa ingenting? Og han prøvde ikke å finne en annen vei? Jeg hadde aldri betalt det beløpet. Hvis bilen var av, burde heller ikke taksometeret gått.

Skrevet
Det er ingen lov det er hentet fra, men vilkår taxiselskapene har satt opp.

Når du setter deg inn i en taxi og ber taxisjåføren kjøre deg et sted har du akseptert disse vilkårene. Konkludent adferd kaller man dette i jussens verden.

Skrevet

Nå har jeg vært nede på taxisentralen og fått igjen 2150 kroner! Snakket med sjefen og fortalte ham hele historien. Han ringte ette sjåføren som kjørte meg og vi hadde et møte om dette, der vi stod gikk det ikke an å snu, det var biler i kø bak oss, og det var en heller smal vei, så dermed ble vi stående. Bilen var av ja, den gikk ikke på tomgang, men tenninga stod på slik at taksameteret hadde strøm til å gå. Taxisjefen syns det var beklagelig at en tur som vanligvis ville kostet en 200 kr plutselig ble kostende over 2000 på grunn av veiarbeide, og bestemte seg for å gi meg tilbake pengene. Svært hyggelig mann!.

Skrevet
Når du setter deg inn i en taxi og ber taxisjåføren kjøre deg et sted har du akseptert disse vilkårene. Konkludent adferd kaller man dette i jussens verden.

Men er vilkårene urimelige eller av en slik karakter at det ikke er sannsynlig man ville inngått dem, så...? :gjeiper:

Skrevet

Greit du burde ha reagert. 2 timer er vesentlig uansett hvor tenkenede du var. Men sjåføren har et ansvar om å reagere han også. Å stå i kø i 2 timer uten å si noe som helst er jo en gullgruve for sjåføren! Tror jeg skal bli taxisjåfør og søke opp alle veiarbeid jeg kan rundt om jeg. /ironi

Skrevet

Jeg reagerer nesten mer på at du tydeligvis hadde en mulighet for å gå hjem, men valgte allikevel å sitte i taxien i to timer? Oppslukt av almanakken i to timer...:klø:

Skrevet

Hvor dum går det an å bli... her var ts heldig som fikk noe igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...