Gå til innhold

Svart dagmamma! Noen spørsmål!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg vet så altfor lite om dagmamma'er at jeg må spørre noen.

Var så sikker på at vi skulle få plass i barnhage men nei, det fikk vi ikke.

Nå har jeg fått tilbud om en plass hos en veldig koslig og flink dagmamma. Hun er ikke registert, så da blir alt svart.

Det jeg lurer på er; Jeg får kontant støtte eller? Må det ikke dokumenteres barnepass? Eller er denne kontantstøtten til hva som helst?

Hva kan skje dersom hun blir "tatt"?

Trenger altså generelt litt info om svarte dagmammaer og denne kontanstøtten.

Takker for svar!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må IKKE dokumentere barnepass for å få kontant støtte. Det er noe du får om du er hjemme med barna dine, eller hvis du ikke opptar en KOMMUNAL barnehage plass.

Jeg var bare hjemme med mine barn, og fikk kontant støtte. Jeg kunne valgt å hatt dem hos dagmamma, eller i privat barnehage og fått kontant støtte.

I henhold til svart dagmamma, så har du ingenting å lure på i henhold til kontantstøtten i alle fall. Du har krav på kontantstøtte måneden etter barnet ditt har blitt ett år.

Jeg har liten kjennskap til svart/hvit dagmamma....12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved svart dagmamma får du ikke fradrag på skatten for utgifter til barnepass.

Skulle hun bli tatt, så kan det nok bli snakk om bøter på deg også, om man ser at du har betalt henne jevnlig fra din konto.

Jeg har svart dagmamma, og mottar kontant støtte. Tar likevel ut pengene enkelte måneder for å gi de per hånd i stedet for å overføre direkte fra min til hennes konto. Det ble så veldig dyrt med de som er hvite. Men jeg skjønner ikke at dagmamma selv ikke ønsker å være hvit, sånn i forhold til sykepenger, dagpenger, osv. Hun kan jo bare kreve høyere betaling på grunn av skatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvor mye koster en dagmamma? Hvor mye koster vanligvis en svart dagmamma, er det vanligvis 3000,- , altså tilsvarende kontantstøtten? Og hvor mye tar en hvit dagmamma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg betaler 3500,- og det er veldig billig i Oslo.

Barnevaktformidlingen tok 4800,- hvitt. Tror de fleste tar mellom der et sted, svart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hvit dagmamma, tar 175 pr. dag for et barn. For søsken tar jeg 290 pr. dag.De fleste heromkring,sort eller hvit tar det samme. Det er litt urettferdig over for oss som betaler skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hei,

det er mest vanlig at svart dagmamma koster like mye som kontantstøtten - slik at dette går opp i opp. Men det er klart - man skal jo være rimelig sikker på at man kan stole på dagmamman da. Jeg hadde svart dagmamma, men dette var en jeg kjente og som hadde et barn selv på samme alder som min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bare sånn for å rette litt på et av innleggene her, man får ikke kontant støtte av å ha barn i privat barnehage. De private barnehagene har samme opplysnings plikt som de kommunale.

Winnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hjemmesiden til Barnepasseren finner du mye nyttig informasjon om dagmamma:

-Hva er vanlig lønn til dagmamma

-Lover & regelverk i forhold til dagmamma

-Hva du bør avklare med dagmammaen

-Om referanser og referansesjekk

-Hvordan finne en god dagmamma

-Å begynne i barnehage/dagmamma

Mange gode råd altså, og absolutt å anbefale.

Her er linken:

http://www.barnepasseren.no

Lykke til!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar alle sammen!:)

Jeg har takket ja til plassen! Så nå er alt i orden!

Jeg er kjempefornøyd, tror vi har vært heldige her!

For fulltidsplass skal vi betale 4000 (rett utenfor Oslo), da smører vi matpakke og kjøper med frukt, og bleier selvsagt.

Hun kjøper vaskeservietter og sørger for "kosedag" på fredager med vaffler/pølser etc.

Kunne ikke blitt mer fornøyd jeg!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Jeg er nå i jakt på dagmamma, men er nokså oppgitt. Med sønnen min var jeg heldig å finne en god barnehage, men er ikke så heldig denne gangen. I Oslo kan man nesten ikke få hvite dagmammaer så jeg må nok ha en svart selv om jeg er motstander av det. Jeg betaler gjerne mer for en hvit for det viser at hun er proff!

Det jeg egentlig savner er slik det er i mitt hjemland, Danmark. Da er dagmammaene kommunale slik at kommunen holder oversikt og gir dem et pedagogisk tilbud. Når man trenger en plass henvender man seg til kommunen og så er man GARANTERT passning innen en gitt tid (passningsgaranti). Hvis dagmammaen blir syk skaffer kommunen vikar. Og prisen er noe lavere enn her. Broren min akket seg over at kommunen hans var dyr for han måtte betale så mye som 1700 kroner i måneden (stakkar....).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ved svart dagmamma får du ikke fradrag på skatten for utgifter til barnepass.

Skulle hun bli tatt, så kan det nok bli snakk om bøter på deg også, om man ser at du har betalt henne jevnlig fra din konto.

Jeg har svart dagmamma, og mottar kontant støtte. Tar likevel ut pengene enkelte måneder for å gi de per hånd i stedet for å overføre direkte fra min til hennes konto. Det ble så veldig dyrt med de som er hvite. Men jeg skjønner ikke at dagmamma selv ikke ønsker å være hvit, sånn i forhold til sykepenger, dagpenger, osv. Hun kan jo bare kreve høyere betaling på grunn av skatt?

Er ikke du jurist; diddi? Trodde jurister kanskje var litt mere påpasselige med slike ting....og litt mere moralske..Eller?? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hvit dagmamma, tar 175 pr. dag for et barn. For søsken tar jeg 290 pr. dag.De fleste heromkring,sort eller hvit tar det samme. Det er litt urettferdig over for oss som betaler skatt.

Men så opparbeider du deg jo også rettigheter til sykepenger, dagpenger og pensjonspoeng - det er jo en fordel for deg. Du kan vel også ta litt mer enn svarte dagmammaer, for foreldrene til dine dagbarn får jo skattefradrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...