Gå til innhold

Negerboller

Fremhevede innlegg

Gjest A. Caron
Skrevet
"Neger" er ikke nedverdigende. Og man kan vel neppe si at det er gammeldags når det blir brukt av så mange som det blir.

Det brukes aldri lenger i media og offentlig uttale. At du, jeg og bekjente kan finne på å bruke det en gang i mellom betyr ikke at det er anerkjent som offentlig kallenavn, like lite som alle ufordelaktige kallenavn vi kan finne på å bruke om folk vi ikke liker.

"Neger" er dermed ikke bare ufordelaktig bruk av et ord som i dag er omdiskutert og vurdert fjernet fra ordboka, det er også nedverdigende i den grad det brukes i kombinasjon med noe vi putter i kjeften, tygger og svelger...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oki det er mye prat om ordet "neger" nå og jeg vil bare si det at. Jeg er dritt lei det hele. Jeg sier ikke neger fordi jeg har blitt fortalt av min veninne at det ikke er greit (hun er mørk). Men negro er spansk for svart. Ordet neger betyr et menneske med svart hud. DET ER IKKE RASISTISK! Det har aldri vært ment som et rasistisk ord. Det er de mørke som har gjort det "rasistisk".

Jeg syns det er dårlig gjort at vi må alltid passe oss for å ikke fornerme deres hudfarge, men de kan si hva de vil til oss. Og alikavel sier de nigger til hverandre, men det får ikke vi si.

En gang sa venninna mi at jeg ikke fikk kalle mørke for svart fordi huden hennes var brun. Da sa jeg... GREIT men da får du ikke kalle meg Hvit for min hud er ikke hvit den er lys. Slik kan en ikke holde på. Det blir bare tull.

:rope: Hele Norge si negerbolle om dere vil!! Nå må folk slutte å være så jævla hårsår når det kommer til hudfarge! Vi er ikke i mot hverandre og slike tamme ord som neger gjør ingen skade. Si negerbolle og hvitløk! Det er samma faen!

Skrevet
Oki det er mye prat om ordet "neger" nå og jeg vil bare si det at. Jeg er dritt lei det hele. Jeg sier ikke neger fordi jeg har blitt fortalt av min veninne at det ikke er greit (hun er mørk). Men negro er spansk for svart. Ordet neger betyr et menneske med svart hud. DET ER IKKE RASISTISK! Det har aldri vært ment som et rasistisk ord. Det er de mørke som har gjort det "rasistisk".

Jeg syns det er dårlig gjort at vi må alltid passe oss for å ikke fornerme deres hudfarge, men de kan si hva de vil til oss. Og alikavel sier de nigger til hverandre, men det får ikke vi si.

En gang sa venninna mi at jeg ikke fikk kalle mørke for svart fordi huden hennes var brun. Da sa jeg... GREIT men da får du ikke kalle meg Hvit for min hud er ikke hvit den er lys. Slik kan en ikke holde på. Det blir bare tull.

:rope: Hele Norge si negerbolle om dere vil!! Nå må folk slutte å være så jævla hårsår når det kommer til hudfarge! Vi er ikke i mot hverandre og slike tamme ord som neger gjør ingen skade. Si negerbolle og hvitløk! Det er samma faen!

Har du ikke noe annet å irritere deg over? Hva koster det deg å ikke si neger?

Neger er et ord som hvite mennesker har funnet på for å gi mørke mennesker et navn eller en kategori. Mørke mennesker har ikke funnet på denne betegnelsen selv. Da ordet neger kom i drift, ble mørkhudede sett på som en annen rase enn hvite mennesker. Altså ikke mennesker som oss, men en lavere form for menneske. Litt nærmere dyr enn hva vi hvite er. Neger har aldri vært et nøytralt ord for mørkhudede.

Synes rett og slett du er usedvanlig barnslig i måten du resonerer på når det gjelder dette...

neger er ikke det motsatte av hvit (negerbolle/hvitløk). Neger er det motsatte av caucasian. Caucasian brukes ikke i dagligspråket, og neger burde heller ikke gjøre det.

Skrevet (endret)
Har du ikke noe annet å irritere deg over? Hva koster det deg å ikke si neger?

Neger er et ord som hvite mennesker har funnet på for å gi mørke mennesker et navn eller en kategori. Mørke mennesker har ikke funnet på denne betegnelsen selv. Da ordet neger kom i drift, ble mørkhudede sett på som en annen rase enn hvite mennesker. Altså ikke mennesker som oss, men en lavere form for menneske. Litt nærmere dyr enn hva vi hvite er. Neger har aldri vært et nøytralt ord for mørkhudede.

Synes rett og slett du er usedvanlig barnslig i måten du resonerer på når det gjelder dette...

neger er ikke det motsatte av hvit (negerbolle/hvitløk). Neger er det motsatte av caucasian. Caucasian brukes ikke i dagligspråket, og neger burde heller ikke gjøre det.

Bruker ikke ordet neger. Var det ikke det jeg skrev. Men seriøst så gidder ikke jeg det tullet at mennesker skal bli kalt rasist fordi de sier neger. Gamle mennesker sier neger, fordi de ikke vet at de ikke får "lov". Det gjør dem ikke rasist av den grunn.

Det jeg mener er hvordan skal hvite forholde seg til mørke når vi ikke kan la orde neger slippe uten å bli kalt rasist.

Som hvit oplever jeg mye rasisme fra mørke, men man det fokuseres det aldri på og jeg gidder ikke å grine over det. Noen mennesker er slem og dum i hodet slike er det bare, men at nordmenn sier neger er ikke rasisme. Å grine for det er barnslig! Ikke at jeg er lei av rasisme anklagelser for ingenting.

Og å si caucasian er helt normalt. Det brukes på internettsider hvor de spørr om rasen din. Der står det: Black, Asian eller Caucasian. Merk deg det står ikke Negro. Jeg har ikke noe problem med det heller. Kall meg caucasian.. det er helt greit :klem: Jeg blir ikke lei meg. I am white and proud!

Endret av Chiyo
Gjest Simbelmynë
Skrevet (endret)

Jeg er enig i det cilja sier her. Neger er ikke et nøytralt ord. Det er et ord som er blitt brukt nedsettende og nedverdigende og til å sette andre mennesker i en mindreverdig bås. Det koster ingen fem øre å la være å bruke ordet, så da skjønner jeg ikke hvorfor man skal insistere på å bruke det.

Endret av Simbelmynë
Skrevet
Det brukes aldri lenger i media og offentlig uttale. At du, jeg og bekjente kan finne på å bruke det en gang i mellom betyr ikke at det er anerkjent som offentlig kallenavn

Det er jo bare feil.

I mange politidistrikter loggføres mørkhudede mennesker som negre. Direktøren i Språkrådet uttalte at politiet var på helt trygg grunn når de brukte ordet, ettersom det er nøytralt.

For ikke så lenge siden uttalte en Høyre-ordfører: "I Bærum har vi ikke fordommer. Vi blir ikke skremt av en neger."

En undersøkelse i 2007 viste at 60 % av Norges befolkning mener neger er et uproblematisk og nøytralt ord som det er greit å bruke.

Skrevet (endret)

Jeg synes det blir for søkt å prøve å sammenligne negerboller med hvit og rødløk.. hallo. Det hadde vært mer logisk å sammenligne det med brunboller og ikke negerboller.

Dessuten ville jeg jo tro at negerboller opprinnelig ble kalt negerboller fordi de var brune? Noe som blir litt latterlig synes jeg.. Det virker som at det opprinnelig var et forsøk på å latterliggjøre. Hvorfor ikke bare kalle det for det det er da..? Hvorfor skulle de blande inn et ord som neger liksom..

Nei, noe som skurrer..

Forresten, jeg synes ikke ordet neger er galt å bruke. Men når man bruker det på mat fordi det er brunt, ja da lukter det diskriminering på kjøkkenet gitt..

Endret av kræsj_pink
Gjest gjestdeluxe
Skrevet
Snakket med en arbeidskollega om kaker og knask, og kom inn på det jeg kaller negerboller, altså risboller i sjokolade. Jeg har vokst opp med at disse kalles negerboller, noe de også kalles i diverse kokebøker.

Vi snakker om en sjokoladebolle, ikke et menneske.

Nettopp. Så hvorfor refererer du til mennesker da? "Neger" er et utbrukt gammelt ord for det vi i dag kaller svarte (blacks) mennesker fra Afrika.

Sjokolade derimot, refererer til sjokoladeboller. Kan du ikke holde deg til sjokolade, uten å måtte trekke inn mennesker i bolleproduktet?

Skrevet

En av de største snillistene på jobben min, bruker ordet neger.

Skrevet
Nettopp. Så hvorfor refererer du til mennesker da? "Neger" er et utbrukt gammelt ord for det vi i dag kaller svarte (blacks) mennesker fra Afrika.

Sjokolade derimot, refererer til sjokoladeboller. Kan du ikke holde deg til sjokolade, uten å måtte trekke inn mennesker i bolleproduktet?

Men hva da med kakemenn,tilslørte bondepiker og arme riddere?

Skrevet
En av de største snillistene på jobben min, bruker ordet neger.

I så fall må han anmeldes for rasisme. Ord som klassifiserer mennesker etter hudfarge, gir uansett uttrykk for rasistiske holdninger. Det er viktig at politiet kommer på banen og sørger for at loven mot slikt praktiseres og ikke bare er sovende paragrafer.

Skrevet
Jeg er enig i det cilja sier her. Neger er ikke et nøytralt ord. Det er et ord som er blitt brukt nedsettende og nedverdigende og til å sette andre mennesker i en mindreverdig bås. Det koster ingen fem øre å la være å bruke ordet, så da skjønner jeg ikke hvorfor man skal insistere på å bruke det.

Sign

Skrevet
I spansktalende land kan man vel høre enkelte si nigro til hverandre.

Ikke nigro, men negro. Mange som har kallenavn "el negro" eller bare "negro". Ikke nødvendigvis en med afrikansk opprinnelse. Jeg hadde en kamerat som vi kalte for el negro fordi han ble så utrolig brun om sommeren. Uansett betyr jo negro svart da. Det betyr ikke neger.

Å si negerbolle synes jeg blir feil å skulle kalle rasistisk da de som bruker det er vokst opp med dette og ikke mener noe rasistisk bak det. Når det er sagt synes jeg uansett det skulle være mulig å styre unna det ordet og heller bruke et annet navn for det. For nå er det nå slik idag at ordet neger ikke skal brukes når man omtaler mørkhudete personer, så hvorfor ikke heller kalle "negerbollene" sjokoladeboller eller noe slikt? For neger betyr ikke svart på norsk, det betyr heller ikke en annen farge eller en type mat; det er (idag) et stygt ord for en person med mørk hudfarge. Før var jo ikke neger et stygt ord så derfor var det ok å kalle dem negerboller, men nå er det et stygt ord så hvorfor tviholde på det? Synes det blir for barnslig å skulle bruke det "på trass", selv om jeg forstår at du ble irritert når de sa det var rasistisk, ts.

Gjest A. Caron
Skrevet
Det er jo bare feil.

I mange politidistrikter loggføres mørkhudede mennesker som negre. Direktøren i Språkrådet uttalte at politiet var på helt trygg grunn når de brukte ordet, ettersom det er nøytralt.

Bare feil?

Har Wikipedia feil også da?

Sitat fra Wiki:

"Truls Fyhn som var politimester i Tromsø mente at neger var «et helt akseptabelt ord.» Han ble imøtegått av politidirektør Ingelin Killengren som mente at neger «er et ord som er historisk sett belastende. Det er stigmatiserende og kan oppleves diskriminerende av dem som kalles det. Derfor skal vi i politiet ikke bruke det.»[17] Fyhn ble senere anmeldt for rasisme, og frifunnet av Spesialenheten i Politiet. Spesialenheten mente likevel at Fyhns uttalelser kunne svekke Politiet. De mente at Politiet ikke lenger fikk lov til å bruke ordet neger."

Skrevet
Bare feil?

Bare sånn til info, Wikipedia er ingen sikker kilde å bruke. Jeg kan logge meg inn der på sekundet og forandre alt som står der om jeg vil.

Det er brukerstyrt og ikke en sikker kilde.

Skrevet
Bare sånn til info, Wikipedia er ingen sikker kilde å bruke. Jeg kan logge meg inn der på sekundet og forandre alt som står der om jeg vil.

Det er brukerstyrt og ikke en sikker kilde.

Det er riktig, men når det er sagt så er det kvalitetssikring på wiki også. Så så lenge det er eksterne kilder til det som står, så skal det være ok å bruke. Jeg går på høgskolen og her er ikke det lov til å bruke wiki som kilde, men det er lov å lese seg opp på stoff fra wiki.

Skrevet (endret)
I så fall må han anmeldes for rasisme. Ord som klassifiserer mennesker etter hudfarge, gir uansett uttrykk for rasistiske holdninger. Det er viktig at politiet kommer på banen og sørger for at loven mot slikt praktiseres og ikke bare er sovende paragrafer.

T-U-L-L!!! En er I-K-K-E rasist om en bruker ordet neger. Da må jeg anmelde meste parten av familien min for rasisme og de er skikklige mennesker som ikke har noe i mot mørke. Å sutre for slikt er barnslig. At enkelte folk ikke har bedre ting å irriterer seg over. Javel dere syns man ikke bør bruke ordet. Jeg liker det ikke så jeg lar være å si det, men jeg gidder ikke å grine over at andre gjør det fordi uansettt så kommer det alltid til å være dem som sier neger og det er ingenting en kan gjøre med det. Det beste er bare å godta at det er ett ord som enkelte velger å bruke uten at det gjør dem rasistisk.

Jeg er så drittlei rasisme anklagelser for små ting. Det er ikke som om de er ute etter å ta de mørke. De har bare vokst opp med å si neger. Det gjør dem ikke slem av den grunn.

Endret av Chiyo
Skrevet
Bare feil?

Sitat fra Wiki:

"Truls Fyhn som var politimester i Tromsø mente at neger var «et helt akseptabelt ord.» Han ble imøtegått av politidirektør Ingelin Killengren som mente at neger «er et ord som er historisk sett belastende. Det er stigmatiserende og kan oppleves diskriminerende av dem som kalles det. Derfor skal vi i politiet ikke bruke det.»[17] Fyhn ble senere anmeldt for rasisme, og frifunnet av Spesialenheten i Politiet. Spesialenheten mente likevel at Fyhns uttalelser kunne svekke Politiet. De mente at Politiet ikke lenger fikk lov til å bruke ordet neger."

Dette viser nettopp at det er stor uenighet om bruken av ordet. At det aldri lenger brukes offentlig, som du sa, er direkte feil, ja.

Skrevet

Jeg hater politisk korrekte mennesker. Nå skal jeg aldri kalle det noe annet enn negerboller, bare på pur trass.

Gjest A. Caron
Skrevet
Dette viser nettopp at det er stor uenighet om bruken av ordet. At det aldri lenger brukes offentlig, som du sa, er direkte feil, ja.

Oppfatt det akkurat som du vil.

"Neger" er uansett et ord flere og flere erstatter med "afrikaner", DET er i allefall IKKE feil.

Hvor langt skal vi dra dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...