Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #21 Skrevet 2. desember 2009 Jeg liker jødekaker jeg. Negerkake og negerboller også.
Gjest Emera Skrevet 2. desember 2009 #22 Skrevet 2. desember 2009 Negerbolle for meg er små sjokolade og havregrynboller rullet i melis Negerboller er slike klissete havre -og sjokoladeboller, ikke noe kokosbolle uten kokos Men jeg kaller dem ikke det lenger, jeg da.
cilja Skrevet 2. desember 2009 #23 Skrevet 2. desember 2009 Hvitløk er like rasistisk som negerbolle! En hvitløk heter hvitløk fordi den er hvit og en rødløk heter rødløk fordi den er rød. En negerbolle er ikke neger, den er mørkebrun... Hvit er en farge, neger er et ord som i disse dager ikke lenger brukes for å beskrive farge. Folk som insisterer på at neger et et nøytralt ord og kan brukes slik som det bruktes før, er ikke på nett med mesteparten av resten av verdens befolkning.
cilja Skrevet 2. desember 2009 #24 Skrevet 2. desember 2009 Neger er jo i grunnen ikke rasistisk... I utlandet kaller de jo hverandre "nigro" eller noe i den duren.. Nigger, ja, det er rasistisk, men neger er ikke det.. Hvor i utlandet er det de kaller hverandre nigro eller noe i den duren????? Nigger er ikke rasistisk hvis uttalt av en svart person til en annen svart person. Heller ikke hvis uttalt av en hvit person til en nær venn som er svart eller innen rap/hiphopkulturen. Hvem-som-helst-hvit-person kan ikke kalle en svart person nigger. Det vil bli oppfattet som rasistisk.
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #25 Skrevet 2. desember 2009 Hvor i utlandet er det de kaller hverandre nigro eller noe i den duren????? Nigger er ikke rasistisk hvis uttalt av en svart person til en annen svart person. Heller ikke hvis uttalt av en hvit person til en nær venn som er svart eller innen rap/hiphopkulturen. Hvem-som-helst-hvit-person kan ikke kalle en svart person nigger. Det vil bli oppfattet som rasistisk. Men det gjør det ikke nødvendigvis rastistisk likevel. Det er et navn som beskriver mennesker fra en bestemt del av verden. Bare fordi det brukes av rasister gjør ikke alle som bruker det til rasister. Folk er virkelig alt for raske til å skrike rasisme her i landet. Om jeg for eksempel sier at man bør holde seg unna Somaliere er jeg umiddelbart rasist, selv om jeg sier det basert på kunnskap om den somalske kulturen og hvordan somaliere påvirkes og faktisk oppfører seg generelt sett her i landet. Rasisme dreier seg om å anse mennesker av andre farger og etniske bakgrunner som mindreverdige, noe som ikke streifer tankene mine engang. Ikke-rasistisk påstand: Folk fra Norge liker å feire jul. Hvis man ikke vil utsettes for jul og reagerer sterkt på julesnakk/pynt bør man holde seg unna Oslo i Desember. Ikke-rasistisk påstand 2: Menn fra Somalia anser kvinner som mindreverdige og omskjærer barna sine. Hvis man ikke vil utsettes for menn som behandler deg nedverdigende bør man unngå å omgåes Somaliere. Ingen av delene er rasistisk, selv om bare en er negativt ladet for oss. De er begge basert på kunnskap om et folks kultur og dekker det overveldende flertallet mennesker innen dem. Siden holdninger er relative kunne det ha vært en kultur som anså feiring av jul som mye verre enn et slikt kvinnesyn. Om jeg sa at alle somaliere var stygge og late, eller om negerbollen ble oppkalt av en som syntes bollen var skikkelig ekkel, ja da ville det vært rasisme.
cilja Skrevet 2. desember 2009 #26 Skrevet 2. desember 2009 Men det gjør det ikke nødvendigvis rastistisk likevel. Det er et navn som beskriver mennesker fra en bestemt del av verden. Bare fordi det brukes av rasister gjør ikke alle som bruker det til rasister. Folk er virkelig alt for raske til å skrike rasisme her i landet. Om jeg for eksempel sier at man bør holde seg unna Somaliere er jeg umiddelbart rasist, selv om jeg sier det basert på kunnskap om den somalske kulturen og hvordan somaliere påvirkes og faktisk oppfører seg generelt sett her i landet. Rasisme dreier seg om å anse mennesker av andre farger og etniske bakgrunner som mindreverdige, noe som ikke streifer tankene mine engang. Ikke-rasistisk påstand: Folk fra Norge liker å feire jul. Hvis man ikke vil utsettes for jul og reagerer sterkt på julesnakk/pynt bør man holde seg unna Oslo i Desember. Ikke-rasistisk påstand 2: Menn fra Somalia anser kvinner som mindreverdige og omskjærer barna sine. Hvis man ikke vil utsettes for menn som behandler deg nedverdigende bør man unngå å omgåes Somaliere. Ingen av delene er rasistisk, selv om bare en er negativt ladet for oss. De er begge basert på kunnskap om et folks kultur og dekker det overveldende flertallet mennesker innen dem. Siden holdninger er relative kunne det ha vært en kultur som anså feiring av jul som mye verre enn et slikt kvinnesyn. Om jeg sa at alle somaliere var stygge og late, eller om negerbollen ble oppkalt av en som syntes bollen var skikkelig ekkel, ja da ville det vært rasisme. Jeg føler ikke at det du skriver direkte har noe med det jeg skrev... så jeg er usikker på hvorfor du siterte meg...
Periwinkle Skrevet 2. desember 2009 #27 Skrevet 2. desember 2009 Hvor i utlandet er det de kaller hverandre nigro eller noe i den duren????? Nigger er ikke rasistisk hvis uttalt av en svart person til en annen svart person. Heller ikke hvis uttalt av en hvit person til en nær venn som er svart eller innen rap/hiphopkulturen. Hvem-som-helst-hvit-person kan ikke kalle en svart person nigger. Det vil bli oppfattet som rasistisk. I spansktalende land kan man vel høre enkelte si nigro til hverandre. Poenget mitt er at fra mørkhudet til mørkhudet er det greit å kalle hverandre neger, nigro, osv... For en hvit person er det ikke greit å kalle en mørkhudet neger. For enkelte mørkhudede er det greit å rakke ned på hvordan Norge behandler innvandrere (et eksempel) men om nordmenn sier at f.eks somaliere begår fler kriminelle handlinger enn etniske nordmen er nordmenn rasistiske.. Jeg er ikke rasist og støtter ikke nødvendigvis innvandrerpolitikken i Norge og mener ikke nødvendigvis at Norge gir bra hjelp til innvandrere, men det er ikke så enkelt å ikke si noe eller kalle noe som kan oppfattes rasistisk av enkelte mørkhudede eller fargede. I norge har vi flere moskeer, hadde en kristen foreslått å bygge en kirke i et muslimsk land hadde den kristne mest sannsynlig blitt skutt, eller iallefall ikke fått lov til å bygge kirka. Negerbolle for meg er ikke rasistisk, men et navn jeg har vokst opp med på en type godteri. Det har ingenting med mørkhudede mennesker å gjøre.
cilja Skrevet 2. desember 2009 #28 Skrevet 2. desember 2009 Ordet neger i alle sammenhenger har gått ut på dato for lenge siden. Å kalle en bolle for negerbolle er ikke rasistisk, men veldig gammeldags, korttenkt og upassende. Folk som er på nett er klar over hvor ladet ordet neger har blitt i de mange siste årene, og unngår å bruke det.
Étaín Skrevet 2. desember 2009 #29 Skrevet 2. desember 2009 Neger har historisk og blir fremdeles brukt nedsettende om mennesker med mørk hud. Kall en spade for en spade. Negerboller er sjokoladeboller og negre er enten afrikanere, asiater eller hvor de nå kommer fra. Om du ikke ser forskjell så ta deg en bolle. Jeg tror du blander nigger og neger. Ellers er ikke neger betegnelse på folk fra asia eller andre steder - det er betegnelsen på afrikanere med såkalte negroide trekk. Er det feil å bruke begrepet negroid også? Jeg synes det er veldig mye enklere å kunne si neger istedet for afrikaner med aner sør for Sahara. Sier jeg mørkhudet, kan det være hvem som helst fra hvor som helst bortsett fra hvite nordeuropeere. Man behøver ikke å se alt som rasisme eller nedlatenhet.
cilja Skrevet 2. desember 2009 #30 Skrevet 2. desember 2009 The term Caucasian race (also Caucasoid) has been used to denote the general physical type of some or all of the indigenous populations of Europe, North Africa, the Horn of Africa, West Asia, Central Asia, and South Asia.[1] Historically, the term has been used to describe the entire population of these regions, without regard necessarily to skin tone. In common use, the term is sometimes restricted to Europeans and other lighter-skinned populations within these areas, and may be considered equivalent to the varying definitions of white people.[2] The term has also sometimes been equated with the lesser known term Europid, or Europoid,[3] although in classification europeans were considered a sub-branch of caucasian.[4] The concept of a Caucasian race is highly controversial today. It is rejected by many academics and political activists who view any system of categorizing humanity based on physical type as an obsolete 19th century racism,[5] and human genome studies have shown that there is no single and simple genetic definition equivalent to "Caucasian".[6] The term continues to be widely used in many scientific and general contexts, usually with its more restricted sense of "white".
Gjest Apis Skrevet 2. desember 2009 #31 Skrevet 2. desember 2009 Fordi det er veldig mye enklere å si "neger" enn "en person med opprinnelse sør for sahara". Neger har da aldri vært et skjellsord her i landet, det er en betegnelse på folk som har svart hud, og som kommer fra afrika sør for sahara. Det er dette de aller, aller fleste bruker dette ordet til. Og da skjønner jeg ikke hvorfor det skulle fjærnes? Nigger er det stygge ordet her i landet, ikke neger. Og det blir for dumt at språket skal endre fordi noen plutselig finner ut at nei det ordet der liker vi ikke. Plutselig blir det ingen ord man kan bruke som beskriver diverse ting... Språket er stadig i utvikling. Går ut i fra at du ikke bruker betegnelsen åndsvak lengere om en person som ikke fikk like mye bagasje som deg og meg?
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #32 Skrevet 2. desember 2009 Språket er stadig i utvikling. Går ut i fra at du ikke bruker betegnelsen åndsvak lengere om en person som ikke fikk like mye bagasje som deg og meg? Men både ånd og svak er ok å bruke, så hvorfor ikke neger og bolle?
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #33 Skrevet 3. desember 2009 Folk som er på nett er klar over hvor ladet ordet neger har blitt i de mange siste årene, og unngår å bruke det. 90 % av min relativt store bekjentskapskrets sier neger uten å blunke, så jeg tviler sterkt på at det er så uvanlig som du skal ha det til. Kanskje blant de ekstremt politisk korrekte; de samme som mener at gamlehjem og indianer er fyord. Det skal snø tett i helvete før jeg spiser sydhavskongeboller.
livesen Skrevet 3. desember 2009 #34 Skrevet 3. desember 2009 90 % av min relativt store bekjentskapskrets sier neger uten å blunke, så jeg tviler sterkt på at det er så uvanlig som du skal ha det til. Kanskje blant de ekstremt politisk korrekte; de samme som mener at gamlehjem og indianer er fyord. Det skal snø tett i helvete før jeg spiser sydhavskongeboller. Hehehehehehehehe sydhavskongeboller , den var god det blir nok snart ikke lov lenger å bruke sydhavskonge . For "alle" skjønner jo at man egentlig mener neger .
Gjest Gjest_fargeglad_* Skrevet 3. desember 2009 #35 Skrevet 3. desember 2009 Bare på pur trass skal jeg invitere naboungene på SVENSK ERTESUPPE fra Toro og NERGERBOLLER nå i adventstia.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 3. desember 2009 #36 Skrevet 3. desember 2009 Språket er stadig i utvikling. Går ut i fra at du ikke bruker betegnelsen åndsvak lengere om en person som ikke fikk like mye bagasje som deg og meg? Åndssvak er vel ikke egentlig så ille. Det er jo en sann betegnelse. Jevnfør også Bibelen hvor Kristus sier om dem: "Salige er de fattige i ånden, for Herrens rike hører sådanne til." Står ikke noe så spesifikt om oss med "mer bagasje". Mongoloid som overtok etter begrepet åndssvak, var vel verre, ikke bedre. Her fornærmet man jo alle folkeslag med mongolsk utseende. Hva sier man i dag? Downsing? Nei, jeg vet den korrekte betegnelsen per i dag (hva som er PK i morgen, vet ingen) er person med Downs' syndrom. Kall en spade en spade, man kan ikke i alle ting være så innmari hårsår.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 3. desember 2009 #37 Skrevet 3. desember 2009 Hehehehehehehehe sydhavskongeboller , den var god det blir nok snart ikke lov lenger å bruke sydhavskonge . For "alle" skjønner jo at man egentlig mener neger . For "alle" skjønner jo at man egentlig mener neger. Ja, ikke sant. Så da må vi bytte til et annet ord, som om ikke så lenge blir gjennomskuet som neger. Hvis bare disse PK-ene hadde latt ordet neger i fred, hadde det vært mye bedre. Jeg kjenner ingen som legger noe diskriminerende i ordet neger, men når alle omskrivingene kommer, sitter latteren løst.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #38 Skrevet 3. desember 2009 Hvitløk er like rasistisk som negerbolle! Hadde du kalt det blancoløk, så ja mulig. Hvit er en farge, på lik linje med svart. N-ordet er noe helt annet, med sammenligning med blanco-lignende ord da blanco er hvit på spansk. Hvorfor skal vi si hvit om hvit-ligndnde mennesker, men når det kommer til de som er svart så skal man liksom bruke et helt annet ord av spansk opprinnlse? For det er faktisk det "vi" gjør.
Gjest A. Caron Skrevet 3. desember 2009 #39 Skrevet 3. desember 2009 Hvitløk er like rasistisk som negerbolle! Hmm, ser ikke helt sammenlikningen der gitt. "Hvit" er da bare en farge, mens "Neger" er et gammeldags, utgått og i dag nedverdigende ord for afrikaner. Selv har jeg aldri hørt navnet "negerbolle" om verken risboller eller kokosboller...
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #40 Skrevet 3. desember 2009 Hmm, ser ikke helt sammenlikningen der gitt. "Hvit" er da bare en farge, mens "Neger" er et gammeldags, utgått og i dag nedverdigende ord for afrikaner. "Neger" er ikke nedverdigende. Og man kan vel neppe si at det er gammeldags når det blir brukt av så mange som det blir.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå