Gå til innhold

Negerboller

Fremhevede innlegg

Gjest A. Caron
Skrevet
Jeg hater politisk korrekte mennesker. Nå skal jeg aldri kalle det noe annet enn negerboller, bare på pur trass.

Og jeg "hater" mennesker med barnslige holdninger. Men om du føler tilfredsstillelse i å følge trassen din, værsågod, kall det "negerboller" til det tyter slike ut ræva di for min del, ditt gjestetroll!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
"Neger" er uansett et ord flere og flere erstatter med "afrikaner",

Det er akkurat dette som gjør at "neger" er et ord språket vil bli fattigere av å miste. "Afrikaner" er ikke et dekkende begrep. Er John Carew afrikaner? Han er født og oppvokst i Akershus og har ingenting med Afrika å gjøre.

Den eneste logiske definisjonen er at en afrikaner er en person fra Afrika.

Gjest A. Caron
Skrevet
Det er akkurat dette som gjør at "neger" er et ord språket vil bli fattigere av å miste. "Afrikaner" er ikke et dekkende begrep. Er John Carew afrikaner? Han er født og oppvokst i Akershus og har ingenting med Afrika å gjøre.

Den eneste logiske definisjonen er at en afrikaner er en person fra Afrika.

For noe rørpreik...

Kona mi er thai. Får vi et barn vil dette være halvt norsk og halvt thai (av rase). Fødested og bosted har da ikke noe med et menneskes rase å gjøre. Om Hr. Carew er født av fullblods afrikansk mor og far vet ikke jeg, men er han det er han pr. definisjon afrikaner av rase, uansett om han er født i Norge.

Skrevet
For noe rørpreik...

Kona mi er thai. Får vi et barn vil dette være halvt norsk og halvt thai (av rase). Fødested og bosted har da ikke noe med et menneskes rase å gjøre. Om Hr. Carew er født av fullblods afrikansk mor og far vet ikke jeg, men er han det er han pr. definisjon afrikaner av rase, uansett om han er født i Norge.

Labert comeback. Kaller du George W. Bush for europeer? Han er tross alt av europeisk avstamning. Men nei, du kaller ham hvit.

Den rasemessige bakgrunnen man har fører ikke til at man benevnes på bakgrunn av et kontinent man ikke har noen forbindelse til.

Gjest gjestdeluxe
Skrevet
Men hva da med kakemenn,tilslørte bondepiker og arme riddere?

Disse begrepene henviser til mennesker og ikke matproduktet, det har du rett i. Det som skiller det fra "negerboller" er at begrepet "neger" har en historie som henviser direkte til slaveriet der afrikanske svarte mennesker var slaver for hvite kolonimenn/mennesker. De svarte slavene ble behandlet dårlig og ordet "neger" og "nigger" er begrep som henviser til den tiden.

Kakemenn, tilslørte bondepiker og arme riddere har sine egne historier, som jeg ikke kjenner til. Jeg skulle anta at disse ikke har samme art av diskrimineringshistorie i samme skalaformat som historien til de svarte.

Gjest A. Caron
Skrevet
Labert comeback. Kaller du George W. Bush for europeer? Han er tross alt av europeisk avstamning. Men nei, du kaller ham hvit.

Den rasemessige bakgrunnen man har fører ikke til at man benevnes på bakgrunn av et kontinent man ikke har noen forbindelse til.

Og hva er forskjellen på en hvit nordmann og en hvit amerikaner? Vi er da av samme rase, og benevnes dermed kun ut fra hvor i den hvite delen av verden vi kommer fra eller er bosatt.

En søramerikaner er derimot mørkhudet og av en annen rase igjen, dermed vil en utvandret søramerikaner bosatt i Norge betegnes som søramerikansk av rase. Videre vil en afrikaner bosatt i Amerika kalles en afroamerikaner. Noen slik betegnelse har man ikke om afrikanere bosatt i Norge (afronordmann), og dette gjelder også for asiater.

Og for den del er vel også en same fortsatt en same om han er bosatt i Oslo, eller hur?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...