Gjest Gjest_Line_* Skrevet 2. desember 2009 #1 Skrevet 2. desember 2009 Snakket med en arbeidskollega om kaker og knask, og kom inn på det jeg kaller negerboller, altså risboller i sjokolade. Jeg har vokst opp med at disse kalles negerboller, noe de også kalles i diverse kokebøker. Men så sier hun at jeg ikke måtte kalle det det, for det var rasistisk. Hva f... Rasistisk?! HÆ!! Vi snakker om en sjokoladebolle, ikke et menneske. Hvordan kan det være rasistisk å kalle en matrett for negerbolle? Skal vi slutte å si hvitløk også? Jeg kommer til å fortsette å si negerboller på trass. Irriterer meg over grønn folk som på død og liv skal være så jævla politisk korrekte utad. Bare en utblåsning!
Gjest Gjest_Line_* Skrevet 2. desember 2009 #2 Skrevet 2. desember 2009 Irriterer meg over grønn folk... Skal selvfølgelig stå: Irriterer meg grønn over folk...
Pingting Skrevet 2. desember 2009 #3 Skrevet 2. desember 2009 Skal selvfølgelig stå: Irriterer meg grønn over folk... VAAAAH! RASISTSISK! Du liker ikke grønne folk du!!! :gjeiper: rasistisk er nok ikke riktige ord å bruke her, men jeg synes egentlig det er helt greit å styre unna "rasebetegnelser" på mat. Negerbolle høres ikke så apetittelig ut, ei heller polakkaker eller svenskesuppe? Njææææh. Men? Sier du negerbolle om de med ris inni? Har alltid trodd det var det samme som kokosboller, jeg. (de med sånn hvit, klissete nam-nam-nam-guffe inni, vet du)
Gjest imli Skrevet 2. desember 2009 #4 Skrevet 2. desember 2009 Jeg sier Negerboller om sånne kokosboller uten kokos utenpå Husker da jeg var liten var det to typer sånne sjokoladeovertrukne boller med hvitt kliss inni. De med kokos på utsiden het kokosboller, de med bare sjokolade het negerboller.
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #5 Skrevet 2. desember 2009 Hvitløk er like rasistisk som negerbolle!
Kamelia83 Skrevet 2. desember 2009 #6 Skrevet 2. desember 2009 Jeg sier Negerboller om sånne kokosboller uten kokos utenpå Husker da jeg var liten var det to typer sånne sjokoladeovertrukne boller med hvitt kliss inni. De med kokos på utsiden het kokosboller, de med bare sjokolade het negerboller. Samme her. Bortsett fra at det heter negerpupp og ikke negerbolle
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #7 Skrevet 2. desember 2009 Samme her. Bortsett fra at det heter negerpupp og ikke negerbolle "Negerbolle" er navnet på varen, som står skrevet på esken. Og disse sakene som het "Negerbolle" var kokosboller uten kokosstrø utenpå. "Neger" kommer fra latinske "niger", som betyr svart. Jeg ser absolutt ingen logisk grunn til at man ikke skal kunne bruke dette om boller. Greit nok at svarte mennesker ikke vil bli kalt negre, jeg klarer helt fint la være. Men hva jeg velger å kalle andre ting, har de ikke noe med.
Periwinkle Skrevet 2. desember 2009 #8 Skrevet 2. desember 2009 Negerbolle for meg er små sjokolade og havregrynboller rullet i melis Når det kommer til rasebetegnelse på mat så er det forsåvidt kanskje ikke så lurt, men hva skal man gjøre? Er man vokst opp med et navn på mat så kaller man det det uavhengig av om man er rasistisk eller ikke Men nå for tiden er det jo hverken lov å kalle folk for neger, utlending, svarthudet eller noe som helst, så er på en måte et litt for overfølsomt tema.
Periwinkle Skrevet 2. desember 2009 #9 Skrevet 2. desember 2009 "Negerbolle" er navnet på varen, som står skrevet på esken. Og disse sakene som het "Negerbolle" var kokosboller uten kokosstrø utenpå. "Neger" kommer fra latinske "niger", som betyr svart. Jeg ser absolutt ingen logisk grunn til at man ikke skal kunne bruke dette om boller. Greit nok at svarte mennesker ikke vil bli kalt negre, jeg klarer helt fint la være. Men hva jeg velger å kalle andre ting, har de ikke noe med. Neger er jo i grunnen ikke rasistisk... I utlandet kaller de jo hverandre "nigro" eller noe i den duren.. Nigger, ja, det er rasistisk, men neger er ikke det..
Gjest Vilma Skrevet 2. desember 2009 #10 Skrevet 2. desember 2009 Negerboller er slike klissete havre -og sjokoladeboller, ikke noe kokosbolle uten kokos
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #11 Skrevet 2. desember 2009 Negerboller er slike klissete havre -og sjokoladeboller, ikke noe kokosbolle uten kokos Ja de hadde vel sikkert skrevet feil på pakken produsenten da, siden det sto negerboller på pakken med kokosboller uten strø før i tiden.
Chiyo Skrevet 2. desember 2009 #12 Skrevet 2. desember 2009 (endret) Man må jo nesten spørre seg hvor navnet kommer fra. Det er ikke utenkelig at det kommer fra at de er mørke som en(beklager utrykket) "neger" altså en mørk person eller det kan komme fra at det ordet neger kommer fra andre språk. For eksempel er det spanske ordet for svart "negro". Men kjenner jeg gammeldags norsk rett så er det nok en god mulighet for at den første er den rette hehe! Personlig har jeg aldri hørt utrykket negerboller og jeg ville nok ikke sagt det selv om jeg visste at de ble kalt det. Selv om en ikke syns det er rasistisk kan det tas på en feil måte. Slik som TS forklarer. Endret 2. desember 2009 av Chiyo
Gjest Vilma Skrevet 2. desember 2009 #13 Skrevet 2. desember 2009 Ja de hadde vel sikkert skrevet feil på pakken produsenten da, siden det sto negerboller på pakken med kokosboller uten strø før i tiden. De hadde nok det ja
Nuith Skrevet 2. desember 2009 #14 Skrevet 2. desember 2009 Jeg har også lært at negerboller er lagd av puffet ris dekket med sjokolade.
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #15 Skrevet 2. desember 2009 Det som het negerboller før er det som heter sjokoladeboller nå. Kokosboller uten kokos på. Det er jo mer logisk å kalle dem sjokoladeboller, tenker jeg da. Det har også vært haugevis av debatter om man kan kalle folk for negre eller ikke, noen blir VELDIG indignerte når dette ordet "fratas" dem. Hvorfor er det så viktig? Kan man ikke se det positive i at verden utvikler seg og at ikke alt vi sa når vi var små sies ennå? Betyr det virkelig noenting for deg som hvit og vestlig å få lov til å bruke dette uttrykket? Veldig mange med mørk hud i Norge har ikke norsk som morsmål, men neger er temmelig internasjonalt. Om du prøver å si det til en afro-amerikaner eller engelskmann kan du fort få deg en på trynet. Det er uhøflig å bruke rasistiske uttrykk. I beste fall. Neger har historisk og blir fremdeles brukt nedsettende om mennesker med mørk hud. Kall en spade for en spade. Negerboller er sjokoladeboller og negre er enten afrikanere, asiater eller hvor de nå kommer fra. Om du ikke ser forskjell så ta deg en bolle.
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #16 Skrevet 2. desember 2009 Ja de hadde vel sikkert skrevet feil på pakken produsenten da, siden det sto negerboller på pakken med kokosboller uten strø før i tiden. Jeg husker også at kokosboller uten kokos het negerboller. Er ikke så kjempelenge siden de fantes.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 2. desember 2009 #17 Skrevet 2. desember 2009 VAAAAH! RASISTSISK! Du liker ikke grønne folk du!!! :gjeiper: rasistisk er nok ikke riktige ord å bruke her, men jeg synes egentlig det er helt greit å styre unna "rasebetegnelser" på mat. Negerbolle høres ikke så apetittelig ut, ei heller polakkaker eller svenskesuppe? Njææææh. Men? Sier du negerbolle om de med ris inni? Har alltid trodd det var det samme som kokosboller, jeg. (de med sånn hvit, klissete nam-nam-nam-guffe inni, vet du) Tror også du har rett i at det var sånt hvitt (huffda, trå varsomt så jeg ikke fornærmer noen hvite) klissete fyll i. Svenskesuppen var man vel glad for her i Norge etter Krigen. Hva også med wienerpølser, wienerbrød, wienerschitzel, berlinerboller, tyske skiver også kalt jødekaker, Pekingand, kinamat, Falukorv og Vossakorv, i det hele tatt alt som har et nasjonalt/etnisk navn tilknyttet matproduktet.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 2. desember 2009 #18 Skrevet 2. desember 2009 Hvitløk er like rasistisk som negerbolle! Ja, det har du jo rett i, i den grad noen av delene er rasistisk. Hva så med rødløk, fornærmer vi indianere da?
Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 2. desember 2009 #19 Skrevet 2. desember 2009 Det har også vært haugevis av debatter om man kan kalle folk for negre eller ikke, noen blir VELDIG indignerte når dette ordet "fratas" dem. Hvorfor er det så viktig? Kan man ikke se det positive i at verden utvikler seg og at ikke alt vi sa når vi var små sies ennå? Betyr det virkelig noenting for deg som hvit og vestlig å få lov til å bruke dette uttrykket? En stor applaus her :) Hvorfor er det egentlig så viktig...
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #20 Skrevet 2. desember 2009 Det har også vært haugevis av debatter om man kan kalle folk for negre eller ikke, noen blir VELDIG indignerte når dette ordet "fratas" dem. Hvorfor er det så viktig? Kan man ikke se det positive i at verden utvikler seg og at ikke alt vi sa når vi var små sies ennå? Betyr det virkelig noenting for deg som hvit og vestlig å få lov til å bruke dette uttrykket? En stor applaus her :) Hvorfor er det egentlig så viktig... Fordi det er veldig mye enklere å si "neger" enn "en person med opprinnelse sør for sahara". Neger har da aldri vært et skjellsord her i landet, det er en betegnelse på folk som har svart hud, og som kommer fra afrika sør for sahara. Det er dette de aller, aller fleste bruker dette ordet til. Og da skjønner jeg ikke hvorfor det skulle fjærnes? Nigger er det stygge ordet her i landet, ikke neger. Og det blir for dumt at språket skal endre fordi noen plutselig finner ut at nei det ordet der liker vi ikke. Plutselig blir det ingen ord man kan bruke som beskriver diverse ting...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå