Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #1 Skrevet 2. desember 2009 I følge en artikkel på kk.no - trening bør man trene av lyst, og ikke av pliktfølelse. Det er visstnok ikke tilstrekkelig motiverende at man vet at man bør trene og leve sunt for å unngå livsstilsykdommer. Da må jeg bare si at skulle jeg ha trent av lyst, så hadde det ikke blitt mye trening på meg.......for meg er trening et nødvendig "onde" og kommer aldri til å bli lystbetont, med mindre noen starter opp et dansestudio her jeg bor. Dans er den eneste treningsformen jeg synes er gøy. Inntil da tvinger jeg meg til å trene styrke og step noen ganger i uka.
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #2 Skrevet 2. desember 2009 Hva slags dans er det du tenker på da? Swing?
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #3 Skrevet 2. desember 2009 Hva slags dans er det du tenker på da? Swing? Nei egentlig ikke. Tenker mer showdans, jazz, latin. Er ikke så glad i swingmusikk.
Chanel.No5 Skrevet 2. desember 2009 #4 Skrevet 2. desember 2009 (endret) Nei egentlig ikke. Tenker mer showdans, jazz, latin. Er ikke så glad i swingmusikk. Tilbyr ikke senteret du trener på noen form for dansetrening? Du kan jo foreslå det for dem? Det er jo ganske vanlig å ha dette som gruppetrening på sentre. Evt. kan du jo kjøpe deg trenings-DVD med showdans, jazz og latin og trene dette hjemme i stua, kanskje invitere venninner/familie til å være med.. Finnes masser av videoer på www.youtube.com Selv trener jeg for helsens skyld, kan spise masse god mat da samt at jeg elsker følelsen etter endt økt! Endret 2. desember 2009 av Lotte28
Wildy Skrevet 2. desember 2009 #5 Skrevet 2. desember 2009 Selve treningen er ikek alltid lystbetont, nei, men det er så deilig etterpå! Og den følelsen gjør det verdt å få stumpen opp av sofakroken, selv om jeg i utgangspunktet kanskje ikke har så skrekkelig lyst til å trene. Og ikke minst, trening blir etterhvert en vane. For meg mangler dagen noe om jeg ikek får trent, det hører ganske enkelt med i det jeg må gjøre.
Vektarm Skrevet 3. desember 2009 #6 Skrevet 3. desember 2009 I følge en artikkel på kk.no - trening bør man trene av lyst, og ikke av pliktfølelse. Det er visstnok ikke tilstrekkelig motiverende at man vet at man bør trene og leve sunt for å unngå livsstilsykdommer. Da må jeg bare si at skulle jeg ha trent av lyst, så hadde det ikke blitt mye trening på meg.......for meg er trening et nødvendig "onde" og kommer aldri til å bli lystbetont, med mindre noen starter opp et dansestudio her jeg bor. Dans er den eneste treningsformen jeg synes er gøy. Inntil da tvinger jeg meg til å trene styrke og step noen ganger i uka. trenger ikke å trene for å opprettholde god helse, det handler mer om livsstil og kosthold ellers. for det andre er det normalt å være lite motivert til å trene. hadde vært topp om alle økter var lysbetonte, men slik er det ikke. tren det du VIL, og fokuser heller på et godt kosthold og få nok søvn og så videre ellers.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #7 Skrevet 3. desember 2009 Jeg trener fordi det reduserer stress og øker livsglede og trivsel noe alldeles enormt! Hva med å prøve noen timer med andre instruktører? Jeg syns det er veldig forskjell på instruktører, aller mest på om de bruker en musikk jeg liker eller ikke. Klart, når man er knallsliten og har hold og bare vil hjem til sofaen er det ikke noe stas på trening, men om musikken er fengende, og man klarer å fokusere på det i steden, så kan trening være utrolig gøy. Og etterpå er man så herlig sliten og fornøyd og høy på hva-det-nå-enn-er-som-har-skjedd-i-hjernen.
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2009 #8 Skrevet 4. desember 2009 Jeg trener fordi det reduserer stress og øker livsglede og trivsel noe alldeles enormt! Hva med å prøve noen timer med andre instruktører? Jeg syns det er veldig forskjell på instruktører, aller mest på om de bruker en musikk jeg liker eller ikke. Klart, når man er knallsliten og har hold og bare vil hjem til sofaen er det ikke noe stas på trening, men om musikken er fengende, og man klarer å fokusere på det i steden, så kan trening være utrolig gøy. Og etterpå er man så herlig sliten og fornøyd og høy på hva-det-nå-enn-er-som-har-skjedd-i-hjernen. TS her. Jeg bor på et lite sted med et veldig begrenset tilbud på det ene treningssenteret som fins her. Det er èn aerobicinstruktør, og hun er kjempeflink, det er ikke det. Trening er bare ikke lystbetont for meg, og jeg tror aldri det kommer til å bli det heller. Jeg føler meg også bedre når jeg trener, og det er vel den eneste grunnen til at jeg holder ut selv om jeg fremdeles føler at jeg må tvinge meg selv på treningstimene. Jeg gruer meg alltid. Spesielt styrketrening er utrolig kjedelig.
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2009 #9 Skrevet 4. desember 2009 TS her. Jeg bor på et lite sted med et veldig begrenset tilbud på det ene treningssenteret som fins her. Det er èn aerobicinstruktør, og hun er kjempeflink, det er ikke det. Trening er bare ikke lystbetont for meg, og jeg tror aldri det kommer til å bli det heller. Jeg føler meg også bedre når jeg trener, og det er vel den eneste grunnen til at jeg holder ut selv om jeg fremdeles føler at jeg må tvinge meg selv på treningstimene. Jeg gruer meg alltid. Spesielt styrketrening er utrolig kjedelig. Jeg har det på samme måten som deg. Trening kommer aldri til å bli lystbetont for min del. Ingen treningsformer vil noen sinne være morsomme for meg og jeg gruer meg alltid til trening. Jeg trener kun fordi det er bra for kroppen og fordi jeg ønsker å kunne gå opp trappen uten å bli anpusten.
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2009 #10 Skrevet 4. desember 2009 Hei, Det er ikke lystbetont å trene i begynnelsen. Det er tungt, og kroppen er ikke vandt til det. Men, når vi trener skiller kroppen ut Dopamin. Dette er et stoff som gjør at du får en god følelse etter trening og er viktig for belønning og motivasjon. Jeg har erfart at denne gode følelsen bare blir bedre og bedre jo lenger man holder ut, og nå klarer jeg meg ikke uten trening. kanskje er det verdt å bite tenna sammen noen uker, helt til ting begynner å gå mer av seg selv? Og selvfølgelig som noen av dere nevner-det er viktig å gjøre noe man liker!
Chanel.No5 Skrevet 4. desember 2009 #11 Skrevet 4. desember 2009 Her er ihvertfall noen artikler om motivasjon ifm. trening: http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=593 http://www.kvinneguiden.no/artikler/faa_mo...l_trening/68017 http://www.kropp24.no/artikler/630-motivas...l-aa-trene.html http://iform.nu/emne/motivasjon-trening Kanskje det kan være litt til hjelp..
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2009 #12 Skrevet 5. desember 2009 TS her: Gjest som skrev innlegg nr 10: Jeg har ikke nettopp begynt å trene. Jeg har trent mer eller mindre jevnlig i flere år, men det blir ikke noe mer lystbetont for det. Lotte 28: Takk for lenkene til artiklene, men jeg har faktisk lest dem før, og synes ikke at de er så veldig hjelpsomme. Helt klart må man finne noe man liker - jeg vet hvilken treningsform jeg foretrekker, men det er ikke noe tilbud her jeg bor. Å trene hjemme er uaktuelt av flere grunner, bl.a. både fordi det er for kjedelig å trene hjemme alene, og huset er lite så det er ikke plass heller. Å skulle begynne med treningsdagbok, planlegging og pulsklokke virker demotiverende på meg - det er altfor mye pes, så det gidder jeg hvertfall ikke! Personlige trenere finnes det ikke her, og om det hadde eksistert, hadde jeg ikke hatt råd til det. Hele poenget mitt er vel egentlig bare at jeg vil fram til at for noen av oss vil trening aldri bli gøy eller motiverende. Uansett hva vi prøver så vil det oppleves som tvang og et nødvendig onde, men vi tvinger oss til å gjøre det likevel fordi det er nødvendig for å ha en noenlunde sunn livsstil.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2009 #13 Skrevet 5. desember 2009 Hei, Det er ikke lystbetont å trene i begynnelsen. Det er tungt, og kroppen er ikke vandt til det. Men, når vi trener skiller kroppen ut Dopamin. Dette er et stoff som gjør at du får en god følelse etter trening og er viktig for belønning og motivasjon. Jeg har erfart at denne gode følelsen bare blir bedre og bedre jo lenger man holder ut, og nå klarer jeg meg ikke uten trening. kanskje er det verdt å bite tenna sammen noen uker, helt til ting begynner å gå mer av seg selv? Og selvfølgelig som noen av dere nevner-det er viktig å gjøre noe man liker! Jeg har trent regelmessig i flere år og jeg gruer meg fortsatt før hver økt. Er helt enig med trådstarter; for noen vil trening aldri bli lystbetont.
Tante Skrevet 5. desember 2009 #14 Skrevet 5. desember 2009 veldig enig med TS. Joda, man kan alltids finne treningsformer som er morsommere enn andre, men for meg kommer trening alltid til å være et nødvendig vonde. Ikke kan jeg bruke de treningsformene som kunne vært morsomme heller, pga. kne og rygg. Jeg begynte å trene mer for en stund siden og etter noen uker var det ikke lenger et ork å gå ut, men jeg gjør det fremdeles ikke fordi jeg har så innmari lyst, men fordi jeg har lyst på de resultatene det gir.
Gjest Gjest_Birgitte_* Skrevet 5. desember 2009 #15 Skrevet 5. desember 2009 Poenget er vel at trening er både lettere og gøyere hvis man ikke er helsemessig avhengig av det. Jeg er klar over at alle mennesker har godt av å trene, men noen trenger det for å bedre livskvaliteten drastisk og gå ned i vekt. Trening fordi man vil holde seg i form og ikke for å gå ned i vekt eller få bedre kondisjon til å orke å gå i trappene på jobb er nok mye bedre, man får heller ikke like dårlig samvittighet hvis man skipper en økt. Den kan man jo ta igjen, formen blir ikke drastisk dårligere. Men hvis man skipper mange økter når man egentlig skal ned i vekt blir det jo faktisk konsekvenser. De færreste har det slik, og det er en ganske unødvendig artikkel, men det er flere av oss som trener fordi vi vil og ikke fordi vi føler at vi må.
Chanel.No5 Skrevet 5. desember 2009 #16 Skrevet 5. desember 2009 (endret) Hele poenget mitt er vel egentlig bare at jeg vil fram til at for noen av oss vil trening aldri bli gøy eller motiverende. Uansett hva vi prøver så vil det oppleves som tvang og et nødvendig onde, men vi tvinger oss til å gjøre det likevel fordi det er nødvendig for å ha en noenlunde sunn livsstil. Ser problemet ditt så absolutt, derfor støtter jeg virkelig opp at du starter med dansing, det er utrolig viktig at en velger en treningsform som motiverer en. Kjøp deg en danse-DVD, start å danse hjemme foran TV`en. Det er fullt mulig å få en god treningsøkt på denne måten!! Endret 5. desember 2009 av Lotte28
onyx Skrevet 5. desember 2009 #17 Skrevet 5. desember 2009 Nå forsto jeg det slik at trådstarter ikke var ute etter tips til treningsformer eller motivasjon, men at det heller var et frustrert svar på det evinnelige maset om at man skal trene fordi man har lyst og trening skal være lystbetont etc og bla bla... Vel, skulle jeg har trent bare når jeg hadde lyst hadde det ikke blitt mye trening nei. Og trene bør og må jeg, det har jeg bare innsett. Det handler ikke alltid om hva vi har lyst til, men hva vi faktisk bør og må gjøre for kropp og helse. Så mange av oss trener av alt annet enn lyst og velger det minste ondet, sånn er det bare. Kan jeg la være å trene? klart! Jeg kan la være å betale regninger også, men det vil jo straffe seg i fremtiden når purringene og inkassoen kommer. Det samme gjelder kropp og helse også, og jeg vil helst slippe fremtidige helseplager som jeg faktisk kan unngå ved å trene NÅ.
Teriyaki Skrevet 6. desember 2009 #18 Skrevet 6. desember 2009 Er sånnsett glad for at jeg LIKER å trene, for da skal det mere til for at jeg skipper en økt. Er også svært sjeldent jeg gruer meg til en økt. Men i starten var det derimot ikke like gøy å trene, hehe. Nå føler jeg meg ikke vel dersom det går for mange dager uten.
Gjest Simbelmynë Skrevet 6. desember 2009 #19 Skrevet 6. desember 2009 Jeg forstår ts utrolig godt. Jeg har også alltid hatt det slik. Jeg skulle meget, meget gjerne elsket å trene, men det er dessverre bare slitsomt og ubehagelig. Ikke synes jeg det er deilig når jeg er ferdig heller. Det som er mest frustrerende er at en del treningselskere har null forståelse for dette, og gir deg inntrykk av at du bare ikke har prøvd hardt nok å finne noe du liker.
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2009 #20 Skrevet 6. desember 2009 Det er visstnok ikke tilstrekkelig motiverende at man vet at man bør trene og leve sunt for å unngå livsstilsykdommer. Da må jeg bare si at skulle jeg ha trent av lyst, så hadde det ikke blitt mye trening på meg....... Jupp, kjenner meg igjen der ja Bortsett fra at jeg har ikke kommet lenger enn til å planlegge at jeg en gang i nær framtid skal ta meg selv i nakken og begynne å tvinge meg. Og det har jeg hatt planer om i over 10 år Det er helt sikkert lurt å prøve å finne ekte motivasjon og noe en virkelig liker å holde på med, men noen ganger faller skribentene langt ned i klisje- og utopiskuffen når de formulerer seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå