Gå til innhold

Kvinner HAR høyere smerteterskel enn menn

Étaín

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

http://www.youtube.com/watch?v=b-80sreiCis

såg ein artikkel for ei stund sia dei hadde funne ut at menn hadde mye høgre smerte terskel..men alle vet jo at om ein får seg en i lysken går menn ned for telling...

Vi er bygd forskjellig so trur nok ein mann hadde slitt som f..med fødsels smerter..om han har smerter i armer og ben går det nok greit.

Og det å simulere ryer er nok ille for ein mann, annen type smerte. Min far skar seg i hånden med motorsag...vi reingjorde det i vasken og satte ting på plass før vi kjøyrde ein god halv time til lege.

Han sa ikke eit ord om det var vondt. Men eg tok stillheten hans som teikn på at det var vondt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smerteterskel er det nivået av intensitet i en stimulering som gjør at personen oppfatter det som smerte. Smerteterskelen varierer ikke så mye mellom kjønnene, og terskelen sier ikke noe om hvor mye smerte man tåler eller hvordan man reagerer på den, bare at fra og med et visst nivå oppfatter man smerte.

En mann har ikke en livmor, så musklene som stimuleres ved "fødselseksperimentet" er ikke livmormuskler. Selv om en kvinne sier at smerten ligner på hennes rier, kan vi ikke si noe om hvor likt det kjennes ved gjentatt stimulering over flere timer mot magemusklene. De fødekvinnene jeg har sett in action, har sett vesentlig mer smertepåvirket ut enn den mannen. De har også andre ting å forholde seg til, som press ned i bekkenet, trykk på nerverytter i korsryggen, trykk på bekkenorganer, eventuell frykt for hvordan fødselen vil skride fram og ende, vissheten om at de ikke kan hoppe av, forventningen om barnet som kommer osv. Han har bare en maskinfremkalt smerte påført utenfra. Jeg vil tro at totalopplevelsen blir ganske annerledes enn en fødekvinnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke ut som om den mannen hadde fødselssmerter akkurat. Og han avsluttet det hele før de var kommet halvveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HER er beviset ;)

Dette har kvinner skrytt av i årevis, men det skal visst være en myte:

http://www.aftenposten.no/helse/article1074798.ece

http://www.onlinemagasinet.no/artikkel.php...421&KatID=4

Kvinner oppfatter også smerte på en annen måte enn menn. Dette gjør at de takler smerten dårligere, mener forskere ved universitetet i Bath i England.

Under en av studiene ved universitetet ble frivillige bedt om å holde en arm i varmt vann, før de så dyppet den i isvann.

Smerteterskelen viste seg å være lavere hos kvinnene. Det skulle mindre til før de følte smerte. De hadde også lavere toleransegrense, med andre ord tok det kortere tid før de kom til et punkt hvor de ikke lenger holdt ut smerten under eksperimentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Antakelig er det temmelig individuelt hvor mye smerte man tåler, og det er sikkert også forskjell på type smerte. En kvinne i fødsel har ikke noe annet valg enn å fullføre, mens mannen i videoen her avsluttet da han syntes det var vondere enn han kunne tåle.

Jeg hadde også lyst å avslutte midt i åpningsfasen da min datter ble født. Det er jo som å drite en kokosnøtt for pokker, og det kommer i tillegg til sammentrekningene i livmormusklene.

Ytre smerter som kuttsår osv kan jeg godt tenke meg at menn tåler bedre enn kvinner. Sånn rent generelt altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smerte er og kan bare være en individuell oppelvelse. Det har egentlig ingen mening i å forsøke å sammenligne, det er og blir en subjektiv opplevelse man ikke kan dele med andre fullt ut uansett.

Smerte er også så mye forskjellig. Aktutt smerte, som benbrudd, kuttsår ol er helt anderledes enn tannpine, fødselsmerter, betennelse osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke ut som om den mannen hadde fødselssmerter akkurat. Og han avsluttet det hele før de var kommet halvveis.

Ja men tenk deg forskjellen mellom frivillig smerte og smerte du ikke kan unngå. Hvor lettere det er å velge noe vekk når du faktisk kan fremfor å gjennomføre uansett hva

Hadde du satt en mann med litt mer baller i den stolen av typen som aldri gir opp på en utfordring, da hadde det begynt å bli litt seriøs forskning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All forskning kan jo konkludere med at kvinner har lavere smerteterskel enn menn. Tror nok at den påstanden TS kommer med er litt sånn;" jah, vi er ikke så flinke til ting, men vi tåler i hvert fall mye!" Dette stemmer hverken for psykologisk smerte ELLER fysisk smerte.

Women may be at greater risk for pain-related disability than men but women also respond more aggressively to pain through health related activities. Women may be more vulnerable than men to unwarranted psychogenic attributions by health care providers for pain. Underlying biological mechanisms of pain and the contribution of psychological and social factors as they contribute to the meaning of pain for women and men warrant greater attention in pain research(1)

Women had significantly higher levels of pain and physical disability, and exhibited more pain behavior during an observation session than men(2)

We conclude that women have more intense pain and require 30% more morphine to achieve a similar degree of analgesia compared with men(3)

1.http://psycnet.apa.org/?fa=main.doiLanding&uid=1996-93908-002

2.http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0304395900002967

2. http://www.anesthanalg.com/cgi/content/abstract/97/5/1464

And the list goes on and on and on..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kvinner hadde hatt høyere smerteterskel, så hadde menn i det minste hatt høyere syteterskel, hvis det gir noe fornuft. Selv om kvinner føler mindre smerte enn menn, så syter de også for langt mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har du rett i. Men det er fordi vi aldri syter ellers. Dere syter jo over alt annet her i livet.

Kvinneguiden...syteguiden. Det finnes ikke en manneguid. Det er fordi vi ikke sitter som høner og slarver og slurver. Så når vi en gang i blandt blir syke så forventer vi litt ekstra tilsyn, noe vi ikke får dersom vi ikke syter, fordi kvinner kun er opptatt av seg selv og sin egen konstante non stop syting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hørt det, men har aldri sett det i praksis.

Jeg, og alle mine venninner, får vondt av "ingenting". Jeg er et ekstremtilfelle og får vondt av alt mulig, hele tiden.

Typen, og alle mine kompiser, får aldri vondt av "ingenting"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smerteline

Jeg kjenner min smerteterskel og det skal være skikkelig vondt før jeg begynner å klage, men om den smerteterskelen er lavere eller høyere enn en manns har jeg ikke peiling på. Jeg kjenner kun min egen smerte og kan kun vurdere ut fra om mine smerter er høyere denne gangen enn forrige gang. Hvordan måler man hvordan min smerteterskel er i forhold til andres?

Det blir som når enkelte menstruerende kvinner påstår at de blør så mye mer enn alle andre, hvordan vet de det, har de målt mengden blod som renner ut av dem selv i forhold til hva som renner ut av andre kvinner?

Jeg vet ikke om mannen i mitt liv har lav smerteterskel, det jeg vet er at når jeg er syk så legger jeg meg ned og holder kjeft og slapper av. Han legger seg også ned men da er det sukk og stønn hele tiden. :) Men jeg kjenner også damer som har det på samme måten, og menn som er syk på samme måte som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

So? Jeg vet at jeg tåler mye både fysisk og psykisk, og jeg vet at jeg er velsigna med skrekkelig kort minne når jeg har det vondt psykisk og fysisk, så jeg glemmer det, rett og slett.

Om en mann eller for den sakens skyld annen kvinne tåler mer smerte enn meg, so WHAT!?!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...