Gå til innhold

Er bonus ved forsikring en forhandlingssak?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man opparbeider seg bonus på bilforsikringen. Ved skade kan man miste bonus. Ved bytte av selskap - kan man deale seg frem til en høyere bonus (f.eks. den man hadde før skade), eller er bonusen ikke forhandlingsbar i det hele tatt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bonusen er ikke forhandlingsbar i det hele tatt.

Ved bytte av selskap føler den bonusen du hadde i nåværende selskap.

Skrevet
Bonusen er ikke forhandlingsbar i det hele tatt.

Ved bytte av selskap føler den bonusen du hadde i nåværende selskap.

Synes det høres merkelig ut. Jeg har nettopp kjøpt min første bil, og fikk gjennom min fagforening en forsikring hvor jeg starter på 60 % bonus. Da er det jo rart om det ikke er forhandlingsmonn for andre også.

Skrevet

Samboer har forhandlet seg en bonus på 60% ved å bytte forsikringsselskap. Du kan nok forhandle deg til det du vil, bare du er flink! :)

Skrevet

Man skal ikke kunne "forhandle" seg til høyere bonus, da bonusreglementet gjelder på tvers av selskap. Man kan få forhøyet startbonus gjennom spesielle avtaler (f.eks ved kjøp av enkelte bilmerker, gjennom foreninger osv). Når en bil bytter selskap sendes en bonusforespørsel til det gamle selskapet, og bonusen overflyttes.

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Heisann

Da jeg skulle bytte forsikringsselskap på bilforsikringen, fikk jeg høyere bonus med på kjøpet. Det var ikke jeg som spurte om det selv, men forsikringsagenten (eller hva de heter :) ) som sa jeg ville få det om jeg tegnet forsikring med dem.

Så det virker jo som om man kan forhandle med dem.

Skrevet (endret)

Sakser dette fra Storebrand. Legg merke til punktet i fet skrift gjør at det lønner seg å hoppe mellom selskaper i en opptjeningsfase.

Hvilken bonus skal jeg oppgi?

Flytting av bilforsikring fra annet selskap.

Oppgi den bonusen du har på bilen i dag. Men du må redusere bonusen hvis du har hatt bonusreduserende skade etter siste hovedforfall, jfr bonusregler under. Dersom du har hatt samme bonus på en løpende forsikring i mer enn 6 måneder, kan du velge neste trinn på bonusstigen. Startbonus er 20 % dersom du ikke har hatt løpende forsikring siste to år.

les mer her

Innlegget er endret iht KGs regler.

Bond, mod

Endret av Bond
Skrevet (endret)

Jada, forhandle kan du uansett :)

Samboeren min forhandlet seg til 20% mer bonus når vi byttet forsikringsselskap etter at vi hadde kjøpt ny bil. De sa først nei, men etter en diskusjonsrunde så fikk vi det likevel.

Tror vi lå på 40% om jeg ikke husker feil, og fikk 60% etter denne diskusjonen

Endret av Marlo
Skrevet

Litt blandede svar her så da ser det ut som at en viss forhandlingsmulighet finnes. Saken er at jeg lånte bort bilen, fikk en skade og måtte bruke forsikringen. Skulle da fått tap av bonus fra 75% til 60%, men i oversikten på "mine sider" hos forsikringen ble det aldri noen endring - der sto 75% hele tiden. Så byttet jeg selskap og først da kom 60%-bonusen for en dag.

Mao; først når nytt selskap henvendte seg til tidligere selskap for å få vite bonus. Frem til da hadde tidligere selskap latt meg beholde 75%. Kanskje jeg bare skulle blitt der....

Uansett - nå har det skjedd ting som gjør at jeg ønsker å bytte selskap igjen så da må jeg ta en ny runde med flere og det var i den sammenheng det var greit å vite om bonusen var noe å diskutere. Ellers litt betenkelig at det skal være så "lett" å få satt ned prisen så snart man får flere tilbud og vurderer å bytte selskap - betyr vel bare at altfor mange betaler mer enn nødvendig.

Skrevet
Mao; først når nytt selskap henvendte seg til tidligere selskap for å få vite bonus. Frem til da hadde tidligere selskap latt meg beholde 75%. Kanskje jeg bare skulle blitt der....

Det ville nok ikke ha hjulpet deg noe å bli i det gamle selskapet. Du ville fått reduksjon i bonusen fra neste hovedforfall.

Skrevet
Det ville nok ikke ha hjulpet deg noe å bli i det gamle selskapet. Du ville fått reduksjon i bonusen fra neste hovedforfall.

Så det er sånn det funker ja... Og jeg som trodde de bare var greie med meg :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...