Gå til innhold

75000 barn i norge har ikke kontakt med begge foreldrene...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest<mats>
Skrevet

Synes dette er et veldig høyt tall.! Regner med de fleste av disse er skilsmissebarn. Men hvorfor er det slik.?? Noen fornuftige teorier der ute..????

Videoannonse
Annonse
Gjest Emmanuelle
Skrevet

Kan være jeg får pepper nå, men jeg synes det der var et utrolig lite gjennomtenkt spørsmål.

Nå orker jeg ikke å gå inn på grunnen til hvorfor jeg ikke har kontakt med begge mine foreldre, men alle mennesker har sine grunner til hvorfor forhold ender og barna mister kontakt med mor/far.

Jeg regner med du som startet tråden har foreldre som fremdeles er sammen.

Beklager krast svar, men jeg mener dette er helt teit å diskutere da hver og en har sin egen erfaring og måten spørsmålet ble stilt på oppfatter jeg som nedlatende.

Gjest Aminata
Skrevet
Kan være jeg får pepper nå, men jeg synes det der var et utrolig lite gjennomtenkt spørsmål.

Nå orker jeg ikke å gå inn på grunnen til hvorfor jeg ikke har kontakt med begge mine foreldre, men alle mennesker har sine grunner til hvorfor forhold ender og barna mister kontakt med mor/far.

Jeg regner med du som startet tråden har foreldre som fremdeles er sammen.

Beklager krast svar, men jeg mener dette er helt teit å diskutere da hver og en har sin egen erfaring og måten spørsmålet ble stilt på oppfatter jeg som nedlatende.

Jeg tror du misforstår. Han skriver BARN, er du et barn? En ting er en voksen person som tar et gjennomtenkt valg å kutte ut en foreldre, en annen ting er et barn som ikke får muligheten til å bli kjent med begge foreldrene en gang.

Jeg synes ikke dette var et teit spørsmål i det hele tatt. Det er et reelt problem hvis så mange barn i Norge ikke har kontakt med foreldrene sine.

Gjest Emmanuelle
Skrevet (endret)
Jeg tror du misforstår. Han skriver BARN, er du et barn? En ting er en voksen person som tar et gjennomtenkt valg å kutte ut en foreldre, en annen ting er et barn som ikke får muligheten til å bli kjent med begge foreldrene en gang.

Jeg synes ikke dette var et teit spørsmål i det hele tatt. Det er et reelt problem hvis så mange barn i Norge ikke har kontakt med foreldrene sine.

Jeg har vært et barn. Og det var ikke mitt valg.

Kan være jeg tar det ekstra personlig, derfor jeg også opplyste om at jeg kan være krass iht denne saken :)

Endret av Emmanuelle
Gjest Aminata
Skrevet

Kan være jeg tar det ekstra personlig, derfor jeg også opplyste om at jeg kan være krass iht denne saken :)

okey, men det er likevel bekymringsverdig at så mange lever uten begge foreldrene. Mange har nok veldig gode grunner for å ta barnet bort fra en foreldre, men hva med menn som stikker av fra mor og barn? Hva med jenter som drar på byen for å bli gravide?

Gjelder denne statistikken barn som lever under barnevernet også? Da mener jeg barn som ikke har kontakt med foreldrene sine i det hele tatt.

Gjest Gjest<mats>
Skrevet

Helt greit at du er krass. Skjønner jo at du reagerer sånn. Dette er nok et vanskelig tema følelsesmessig...men du er tilgitt..! Men har du noen teorier om hvorfor så mange barn ikke har kontakt med begge foreldrene sine..?? Jeg er forresten skilsmissebarn...men siden jeg er over 18,så er jeg nok ikke registrert blandt de 75000....

Gjest Emmanuelle
Skrevet
Helt greit at du er krass. Skjønner jo at du reagerer sånn. Dette er nok et vanskelig tema følelsesmessig...men du er tilgitt..! Men har du noen teorier om hvorfor så mange barn ikke har kontakt med begge foreldrene sine..?? Jeg er forresten skilsmissebarn...men siden jeg er over 18,så er jeg nok ikke registrert blandt de 75000....

Vel, noen barn er jo uheldige med foreldrene sine. Moren kan være uansvarlig, faren vil ikke stille opp, en eller begge har psykiske problemer, rusavhengighet, bitterhet mellom foreldre kan ødelegge barnets forhold til mor/far, familiestrider....listen er lang!

Jeg vokste opp med mine besteforeldre av økonomiske og personlige grunner.

Skrevet

Synes ikke det var så ille. I USA vokser 70% av svarte barn opp uten far!

Gjest Purple Haze
Skrevet

Klart det var høye tall, det er jeg enig i. Det kan være veldig forskjellige grunner til at barn ikke har kontakt med den ene av sine foreldre.

I en del tilfeller er far/mor fradømt foreldreansvar, og i slike tilfeller er det så grov omsorgssvikt at det er best for barnet å ikke ha kontakt.

Det kan være at mor/far ikke ønsker å ha noe med barnet å gjøre. Eller omvendt, at barnet ikke ønsker kontakt.

Det kan handle om avstand. At en av foreldrene bor veldig langt unna.

Det er dessverre sånn at en del mennesker ikke skulle hatt barn. Trist, men sant.

Skrevet

Mange mødre som betrakter barna som sin eiendom og som bruker barna for å straffe ex'en. Vet om en del pappar som har gitt opp og trekt seg tilbake fordi de ikke orker mer. Så har du mødre som tar med seg barna og flytter langt vekk, noe som burde vært forbudt. Så har du også pappaene som gir blaffen og som ikke prioriterer ungene sine eller som flytter langt vekk. :tristbla:

Gjest Aminata
Skrevet

Det er vanskelig å svare på hvorfor så mange barn ikke har kontakt med begge foreldrene. Men hva om man snur litt på problemstillingen, og spør; Er det skadelig for barn å ikke ha kontakt med begge foreldrene? Hvordan påvirker det samfunnet at så mange barn lever med bare mor/far, eller ingen av dem?

Gjest spørrende mor
Skrevet
Det er vanskelig å svare på hvorfor så mange barn ikke har kontakt med begge foreldrene. Men hva om man snur litt på problemstillingen, og spør; Er det skadelig for barn å ikke ha kontakt med begge foreldrene? Hvordan påvirker det samfunnet at så mange barn lever med bare mor/far, eller ingen av dem?

Og hva gjør man med den forelderen som boikotter samvær med barna sine, eller i mitt tilfelle far som ikke bryr seg om å ha kontakt med barna sine?

Skrevet

Jeg kjenner 2 stykker som ikke har hatt kontakt med sin far siden de var 3-4 år. Begge tilfellene fordi far slo og banket opp mor mens barna så på. De 2 jeg kjenner hater fremdeles faren sin og vil ikke ha noe med han å gjøre.

Jeg skjønner de godt. Jeg forstår også moren som valgte å ta med seg barna og dra fra en voldelig far, som i det lange løp likegodt kunne funnet på å skade barna også.

Skrevet

Min far valgte meg vekk selv når jeg var 19.

Har prøvd forgjeves å få det tilbake, men nå gidder jeg ikke mer.

Får bare drittslenging og alt jeg gjør er galt.

Han sliter med seg selv og er alkoholiker.

Tror det er like greit at vi ikke har kontakt,han har heller ikke kontakt med sin sønn, min bror.

Jeg er nå 20,5.

Skrevet
Synes dette er et veldig høyt tall.! Regner med de fleste av disse er skilsmissebarn. Men hvorfor er det slik.?? Noen fornuftige teorier der ute..????

Jeg har ikke hatt kontakt med faren min siden jeg var fem år.Er 19 nå. Han hadde møtt ei anna dame og ville skilles fra min mor. Han gifta seg på nytt to år etterpå. Moren min har alltid sagt at han ikke var glad i meg og ikke ville se meg mer.Har etterpå skjønt at dette bare var løgn. Det viser seg at faren min var gjennom flere rettsaker hvor han prøvde å få samvær med meg og søstra mi. Men tapte fordi mora vår nekta han samvær. Jeg hater mora mi som har tatt fra meg alle disse årene med faren min. Snakker aldri med henne igjen.Har nå masse kontakt med faren min.Har masse å ta igjen...

Skrevet

Foreldrene mine flyttet fra hverandre når jeg var 1 år gammel. Hadde noe kontakt til jeg var 12 eller noe sånt. Da kuttet jeg all kontakt over en fillesak. Skjønte jo først senere at det var dypere enn det. Er nå snart 22 og har ikke møtt han eller mine 3 søsken på de 10 årene. Er litt skummelt å vite at jeg har søsken fra fjortis til voksen som jeg ikke kjenner. Dette på tross av at han faktisk har sendt meg meldinger en gang innemellom de siste årene og ønsket kontakt.

Nå er jeg egentlig interessert i å ta kontakt igjen, men vet ikke om jeg tør. Føler hele tiden at jeg vil rydde opp i noen ting i livet mitt før jeg tar kontakt.

Hvorfor jeg brøt kontakten i utgangspunktet? Tror ikke egentlig jeg vet det. Det er sammensatt og komplisert. Handler om følelser og ikke fillesaken det skjedde over. Jeg er en person som tenker veldig mye på ting, men dette er et mysterium jeg enda ikke har kommet til bunns i. Tror det vil ta tid å skjønne. Vanskelig å forklare på noen annen måte.

Skrevet
Jeg har ikke hatt kontakt med faren min siden jeg var fem år.Er 19 nå. Han hadde møtt ei anna dame og ville skilles fra min mor. Han gifta seg på nytt to år etterpå. Moren min har alltid sagt at han ikke var glad i meg og ikke ville se meg mer.Har etterpå skjønt at dette bare var løgn. Det viser seg at faren min var gjennom flere rettsaker hvor han prøvde å få samvær med meg og søstra mi. Men tapte fordi mora vår nekta han samvær. Jeg hater mora mi som har tatt fra meg alle disse årene med faren min. Snakker aldri med henne igjen.Har nå masse kontakt med faren min.Har masse å ta igjen...

Her lukter det hevn lang vei fra mors side. Utrolig at det kan bo så mye hat og bitterhet i ei mor. Virker som hatet til far er sterkere enn kjærligheten til egne unger. Ho har kanskje lært ei lekse nå..selv om det er litt sent. Skjønner godt du ikke vil snakke med henne mer. Hvordan reagerte søstra di på at mora deres har løyet for dere i så mange år.? Forresten godt du har fått kontakt med faren din igjen...det fortjener du..!

Skrevet
okey, men det er likevel bekymringsverdig at så mange lever uten begge foreldrene. Mange har nok veldig gode grunner for å ta barnet bort fra en foreldre, men hva med menn som stikker av fra mor og barn? Hva med jenter som drar på byen for å bli gravide?

Gjelder denne statistikken barn som lever under barnevernet også? Da mener jeg barn som ikke har kontakt med foreldrene sine i det hele tatt.

Alle barn som lever under barnevernet i norge SKAL ha kontakt med foreldrene sine så og så mange timer i året, med mindre det er helt spesielle grunner til at de ikke skal. Selv da vil det alltid bli foreslått samvær med tilsyn fra verge eller lignende. Hvor mange timer er individuelt selvfølgelig. Det finnes f.eks barn som bare skal ha seks timer totalt i året sammen med foreldrene. Hva er vitsen? Foreldren er fremmed for barnet, barnet er fremmed for foreldren. Men reglene sier så.

Har selv erfaring med dette, så selv om seks timer i året høres lite ut, er det sant.

Kanskje litt lite relevant, men følte for å informere bare.

Skrevet

Noen foreldre kan ikke ha samvær med barna fordi barna kan skade foreldrene. Barn som har vokst opp i hjem med vold kan fortsette volden mot moren når den voldelige faren flytter ut.

Skrevet

Jeg hadde ikke kontHakt med min far i oppveksten fordi han fikk ny familie og den nye kona ikke ville han skulle ha en fortid.

Mitt eldste barn har ikke kontakt med sin far fordi faren ikke vil.

Mine to yngste har lite kontakt med sin far etter fars ønske.

Hvorfor vet jeg pokker meg ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...