Gå til innhold

Lager du rødkål eller kjøper du pakke?

gard

Hjemmelaget eller pakke?  

25 stemmer

1. 1. Hva velger du?

• Pakke duger i massevis
      8
    • Hjemmelaget fra scratch selvfølgelig
      7
    • Spiser ikke rødkål
      7
    • Noen ganger fra pakke og noen ganger fra scratch
      3

Anbefalte innlegg

Hei

Her om dagen hadde jeg familien på besøk og jeg er vant til å bare spise rødkål og surkål fra pakke. Men denne gangen laget jeg rødkålen fra scratch og det ble fantastisk godt. Sjekk videoen i denne artikkelen: http://www.aperitif.no/index.db2?id=34930

Så hva velger du? Den enkle varianten rett fra pakke eller lager du rødkål fra begynnelsen når det gjelder f.eks. julemiddager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Syrin_Ulven

Fra pakke. Kunne kanskje lagd fra bunnen av, men det er så mye enklere og kjappere (og billigere?) å bare kjøpe ein pakke til under 10 kr. Men det er uansett bare til meg da, har aldri middagsbesøk og sambo liker ikkje sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager alltid selv fra bunnen, det er veldig enkelt og blir mye bedre og friskere i smaken enn fra pakke. Dessuten kan man da variere smaken mer med krydder og andre smakstilsetninger (feks revet eple, balsamico, rødbeter... ).

Rødkål kan også fint fryses og varmes opp igjen, eller lages ferdig og oppbevares i kjøleskap 2-3 dager før bruk - da blir hjemmelaget like lettvint som pakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager flere varianter av rødkål. Felles for dem er at jeg lager kjempeporsjoner der det aller meste fryses ned. Har normalt nok til våren kommer og lysten på surkål avtar. Dvs, i år ble siste boks fra forrige sesong spist forrige helg. Smakte utmerket og mye bedre enn det man får kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til julemiddagen har vi surkål. Parisersurkål på pakke fra Nora. Spiser ikke surkål sjøl, så gidder ikke styre med å lage da gjestene er fornøyd med pakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri sett rødkål (selve grønnsaken altså - pakkene har vi) i salg i hjembygda mi, så det blir vel litt urealistisk av meg å forvente hjemmelaget til jul... :ler:

Skal ta med meg noe frukt fra "storbyen" før jeg tar flyet hjem, til fruktsalaten, så tror ikke jeg gidder å ta med meg en kål i tillegg...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som var kult med rødkålen som jeg laget var at den inneholdt alt slags mulig "rart"....tørket fiken, tørket aprikos, rosiner, skogsbær, rødvin, appelsin juice, epler....det var litt av en blanding! Men det ble altså veldig, veldig godt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som var kult med rødkålen som jeg laget var at den inneholdt alt slags mulig "rart"....tørket fiken, tørket aprikos, rosiner, skogsbær, rødvin, appelsin juice, epler....det var litt av en blanding! Men det ble altså veldig, veldig godt :-)

Ja, f.eks. fikenrødkål er godt til and. Bare å doble eller firedoble oppskriften under. Like god etter at den har blitt dypfryst.

500 g rødkål, skåret i tynne strimler

2 ss smør el. andefett

2.5 ss flytende honning

0.5 dl balsamico eddik

0.5 dl appelsinjuice, helst ferskpresset

1 ts malt spisskumin

100 g tørket fiken, skåret i små biter

salt og kvernet pepper

Fres kålen i smør. Tilsett honning, eddik, appelsinjuice og krydder. La rødkålen småkoke under lokk i ca 1.5 time. Tilsett fiken og la det koke med med de siste 15 minuttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagd vanlig surkål, og den ble god den, men egentlig veldig lik posesurkålen, så til hverdaga bruker jeg i hvert fall gjerne den fra pose (lager det meste annet fra bunnen, alltid). Rødkål har jeg omtrent aldri brukt (annet enn da jeg var så heldig å bruke den i lapskaus - som ble mørkeblå), men det er vel vanligere å variere denne så den funker til annet tilbehør enn ribbe, og da er det sikkert både gøy og lurt å lage den selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...