kræsj_pink Skrevet 1. desember 2009 #1 Skrevet 1. desember 2009 (endret) Jeg lurer på hva folk her foretrekker, billig og greit, eller dyrt og bedre? Etter min mening blir det egentlig litt feil å dømme alt som er billig til å være dårligere enn det som er dyrt, men det er vel det generelle tankesettet til folk? Jeg har ikke veldig god råd men allikevel har jeg mange fine ting som man skulle tro jeg ikke hadde hatt råd til. Det er fordi jeg foretrekker å kjøpe billige ting istedet for å betale tusenvis av kroner på samme ting i en dyrere butikk. Eksempel: Jeg har dårligst råd av alle jeg kjenner, men jeg har den største tv'n på 50" av oss alle. Den kjøpte jeg for under 10 000 kroner. Mens venner av meg kjøper mindre tv'er til 20-40 tusen fordi de vil ha bedre og klarere bilde. Men jeg personlig er ikke så opphengt i disse, og jeg synes bilde på min plasma er ganske så bra og lyden også. Pluss at det er en god del nyttige funksjoner på den. Når det gjelder tv, så teller faktisk størrelsen... Og jeg ser folk kjøper KJEMPE dyre møbler på de forskjellige møbelforretningene, men som man kan få så MYE billigere på andre billigkjeder som Ikea f.eks. noe som er tilsvarende likt.. Derfor skjønner jeg ikke folk som bruker titusener av kroner på noe de kunne fått for under halve prisen andre steder!? Ofte er kvaliteten like god synes jeg.. Men selvsagt kvaliteten kan jo diskuteres også da.. men mine billige ting jeg har holder seg ganske bra! Og om det skjer noe med tingene så er det ikke noe krise. Jeg er definitvt en forbruker som setter kvantitet foran denne berømte kvaliteten. Hva med dere? Endret 1. desember 2009 av kræsj_pink
waco Skrevet 1. desember 2009 #2 Skrevet 1. desember 2009 Jeg synes man skal være forsiktig med sløseri og forbruk jeg. De statussymbolene man kjøper, kjøper man jo bare for alle andres skyld og ikke i sin egen lykke. Hvilken glede har man av ting om ikke noen er misunnelige?
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2009 #3 Skrevet 1. desember 2009 Jeg synes man skal være forsiktig med sløseri og forbruk jeg. De statussymbolene man kjøper, kjøper man jo bare for alle andres skyld og ikke i sin egen lykke. Hvilken glede har man av ting om ikke noen er misunnelige? Som TS er det ofte jeg ikke invisterer i dyre ting, men heller kjøper de billige fordi jeg uansett ikke merker forskjell. Men det er ikke for at folk skal bli misunnelige at jeg kjøper dyre/fine ting. Jeg ser VELDIG mye på film, og derfor er bildekvalitet og lyd viktig. Jeg merker forskjell på tv'er og høyttalere, og har derfor lagt i noen lapper ekstra for dette enn jeg hadde gjort hvis jeg ikke var så interessert. Siden jeg har det beste hjemmekinoanlegget kommer som regel folk til meg for å se på film, noe jeg synes er kjempekoselig, tror ikke vennene mine er misunnelige, de kan omtrent komme å gå som de vil hos meg for å se på film. Et annet bra eksempel er undertøy. Om jeg har på meg dyrt, og eksklsivt undertøy, føler jeg meg bedre enn om jeg har på meg en gammel slitt truse. I situasjoner som jeg trenger litt eksra selvtillit, har jeg på fine klær, sminker meg ordentlig, og har alltid på meg fint undertøy, fordi hvis jeg føler meg stilig fra innerst til ytterst så føler jeg meg bedre generelt sett. Ingen som ser hvilket undertøy jeg har på, og derfor har det ingen betydning for noen andre, kun for meg selv.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2009 #4 Skrevet 1. desember 2009 Jeg kjøper vanligvis i mellomprisklassen. Kjøper jeg det billigste, er min erfaring at kvaliteten er deretter... Kjøper jeg det dyreste, betaler jeg for en luksus og kanskje noen fancy jeg egentlig ikke trenger eller ønsker. Kjøper jeg derimot i mellomklassen, får jeg god kvalitet til en grei pris. Jeg kan ta et eksempel med en sofa. Jeg kjøpte min sofa på en møbelbutikk. Den var som sagt i laveste prisklasse på den butikken (12 000 kroner). Den hadde jeg i 14 år. Samtidig som jeg kjøpte min sofa, kjøpte noen andre seg også en sofa, men de valgte å kjøpe billigvarianten på Jysk (2500-3000 kroner. Allerede etter to år måtte de bytte den på grunn av slitasje. For å gjøre en lang historie kort... i løpet av de 14 årene jeg hadde min sofa, hadde de måttet bytte sofa 5 ganger, og totalt betalt mer for sine sofaer enn jeg hadde betalt for min ene, men dog dyrere, sofa. Jeg kan komme med mange flere eksempler på at det billigste i innkjøp kan bli det dyreste i lengden.
Gjest Bond Skrevet 1. desember 2009 #5 Skrevet 1. desember 2009 (endret) Når det kommer til lyd og bilde foretrekkr jeg helt klart kvalitet - og som oftest koster det. Jeg synes man ser absolutt forskjell på bilde og man kan veldig godt høre forskjell mtp lydanlegg. Ikke alltid større/dyrere = bedre, men det er jo en viss sammenheng. Samtidig kan jo man alltids bygge noen ting selv og spare en del. Sånn generelt synes jeg at man ser veldig godt forskjell på de fleste ting. Men det finnes jo selvfølgelig unntak. Synes også at man burde aldri kjøpe ting over evne. Jeg er ikke typen til å bare kjøpe dyre ting, vi har en del IKEA-møbler, kjøkkenting og mye brukt. Men synes sånn generelt at man heller burde investere i kvalitet enn kvantitet. Heller få ting som varer lenge, enn billige ting av dårlig kvalitet og dermed bruk-og-kast mentalitet, synes jeg. Endret 1. desember 2009 av Bond
Gjest strykebrett Skrevet 1. desember 2009 #6 Skrevet 1. desember 2009 Jeg er vel litt begge deler. Møbler og klær kjøper jeg gjerne det billigste av, fordi jeg ikke bryr meg nevneverdig om disse tingene. Når det gjelder mat bruker jeg mer penger igjen, går i ferskvarediskene og handler, gjerne dyre råvarer. Hender jeg bestiller spesielle ting fra slakteren og så videre. Så, på de områdene jeg er likegyldig bryr jeg meg om pris, men på enkelte ting er jeg litt mer "fin på det" og kjøper dyrt.
kræsj_pink Skrevet 1. desember 2009 Forfatter #7 Skrevet 1. desember 2009 (endret) Haha jeg kjøper det billigste av alt jeg.. Jeg har ikke en eneste ekte gull eller sølv ring engang. For jeg tenker "hvorfor i all verden kjøpe smykker til tusenvis av kroner når man kan få like fint hvis ikke finere når man kjøper det på HM eller Glitter osv.." og ikke minst at det ikke er noe farlig når man mister dem på fest eller jobb etc. Men skulle man miste gullringen til 6000,' så får man fort høyt blodtrykk og man glemmer det aldri heller..! Jeg har aldri skjønt meg på de som kjøper dyre smykker.. Man ser jo ikke forskjell.. Jo giftering skjønner jeg men liksom.. ja. Endret 1. desember 2009 av kræsj_pink
Gjest Agurkolat Skrevet 1. desember 2009 #8 Skrevet 1. desember 2009 Synes man bør legge litt ekstra penger i f.eks møbler, slik at dei holder nokre år, og ikkje berre kjøp og kast. Virker som om TS er litt fan av det, men miljøet er nok ikkje noko fan av det. Hvis alle held på sånn er da ikkje rart jorda kjem til å gå under. Eg har møblar som er like fine no, som dei var på 50tallet. Eg kjøper mykje bruk, i staden for IKEA. Brukte ting frå den tida ser supre ut og har steikje god kvalitet. Og dessutan fekk eg kjøpt da billigt, sidan eg lever på stipend. Billigare enn IKEA, og eg slapp att da gjekk rett i søpla. Eg er opptekje av kvalitet. Men når da kjem til mat og slikt, kan da godt vera kvantitet, men nokre unntak. Eg kjøpe ikkje FB for alle pengane. Og nokon gongar har ein noko anna alternativ enn å betala litt for da. Synes da er greit og investera litt i noko eg veit er tidlaust og eg kjem til å bruka. Som f.eks ein dressjakke. Kjekt og ha ein som ikkje blir nuppete og slitt første dagen ein skal gå med den, slik som dei frå HM blir..
Gjest Ingeniøren Skrevet 1. desember 2009 #9 Skrevet 1. desember 2009 Jeg har litt forskjellige årsaker til å handle dyrt avhengig av hva vi snakker om. Jeg bruker en stor andel av inntekten min på bil. Det gjøres utifra at jeg har satt meg inn i hva jeg vil ha og en billigere bil holder da i mine øyne ikke samme nivå. Men i endel tilfeller så er mitt argument for å velge det dyre stikk motsatte, at jeg ikke har kunnskapen. Det blir feil å bare sammenligne produktet du forlater butikken med. Sikkerhet, service og tid er nøkkelord. Istede for at jeg skal bruke masse tid på å lære hva som er bra og hvor jeg kan kjøpe det så gir de dyre handlevanene sikkerhet og det sparer tid. Klær er ett eksempel, selv om summene ikke når det jeg bruker på bil, så velger jeg relativt dyre varer. Det er helt sikkert mulig å velge like bra produkter for 1/3 av prisen, men den kompetansen mangler jeg. At billig er dårligere enn dyrt er jeg, morsomt nok, ikke sånn helt enig i. Vi må også innse at det avhenger av kjøper.
kræsj_pink Skrevet 1. desember 2009 Forfatter #10 Skrevet 1. desember 2009 Synes man bør legge litt ekstra penger i f.eks møbler, slik at dei holder nokre år, og ikkje berre kjøp og kast. Virker som om TS er litt fan av det, men miljøet er nok ikkje noko fan av det. Hvis alle held på sånn er da ikkje rart jorda kjem til å gå under. Mine møbler holder i mange år, selvom de er kjøpt for billig penge. Jeg er ikke fan av forsøpling, men jeg er fan av å ikke kaste vekk penger på noe jeg kan få like bra til en mye lavere pris. Ps. Jorda kommer "aldri" til å gå under i den forstand, det er kun livet på jorda vi prøver å redde. Selve planeten kommer til å klare seg fullstendig utmerket.
waco Skrevet 1. desember 2009 #11 Skrevet 1. desember 2009 (endret) Det store bedrageriet her er jo selvfølgelig det at handelstanden vet jo at så lenge mennesker lever på en illusjon om at så lenge ting er dyrt så er det luksus så vil jo folk fortsette å leve i den troen. Ingen vil vel vedkjenne for seg selv at man lever på en livsløgn, det sier jo seg selv. Ekslusive varer for at mennesker skal føle seg bedre enn omgivelsene sine, rart enkelte mennesker blir styrtrike på noens trang til overdådighet? Hva er det som er mer genialt enn å innbille mennesker lykke? Endret 1. desember 2009 av waco
Gjest Bond Skrevet 2. desember 2009 #12 Skrevet 2. desember 2009 Vel waco, jeg er egentlig litt enig med deg, men er kvalitet det samme som luksus? Jeg synes faktisk ikke det. Det er himmel og hav mellom billige ting av ingen kvalitet og skikkelige luksusvarer, et sted mellom der er også helt normale 'kvalitetsvarer'. Samtidig er jeg enig at en veske for 10 000 er ikke nødvendigvis riktig priset iht kvalitet, så akkurat sånne ting er nok luksusvarer, og mtp sånne ting er jeg veldig enig i med deg om den 'kjøpe seg lykke illusjonen'. Men å kjøpe 1 par Ecco sko framfor 3 par fra Økonomisko er fornuftig, synes jeg.
kræsj_pink Skrevet 2. desember 2009 Forfatter #13 Skrevet 2. desember 2009 Jeg kjøper heller 3 par sko fra økonomisko eller andre billige steder enn å kjøpe ett par dyre sko på merkebutikk. Man finner alltis sko som ligner på de dyre skoene, bare at da kan man få flere forskjellige par sko for like mye. Kvaliteten pleier som regel alltid å være bra. Det er mitt inntrykk da, med visse unntak. Og riper jeg opp skoene eller skader dem, så er det ikke så ille.
waco Skrevet 2. desember 2009 #14 Skrevet 2. desember 2009 Nå skal jeg ikke nekte for at importørene gjør hva de kan for å opprettholde myten. Ferner Jacobsen butikken som selger ralph lauren gikk jo til sak mot Smart-kjeden fordi at lagerkjeden også solgte polo-klær. Ferner Jacobsen vant saken i retten selvsagt, man kan ikke drive med pararellimport og ta vekk menneskers illusjon om luksus! Alvorlig talt! True ekslusiviteten og verdigheten slik? Selge skjorter til den virkelige pris og ikke illusjonsprisen? Smart kjeden prøvde seg til og med at polokøllen var mot venstre og ikke mot høyre som på Tatler i bogstadveien. Snakk om en respektløshet mot menneskers hang til å leve i overto og kjøpt selvtillit!
Gjest Bond Skrevet 2. desember 2009 #15 Skrevet 2. desember 2009 Jeg kjøper heller 3 par sko fra økonomisko eller andre billige steder enn å kjøpe ett par dyre sko på merkebutikk. Man finner alltis sko som ligner på de dyre skoene, bare at da kan man få flere forskjellige par sko for like mye. Er det utseende på sko som teller, eller om de er virkelig gode å gå med og varer flere år uten å bli ødelagt?
kræsj_pink Skrevet 2. desember 2009 Forfatter #16 Skrevet 2. desember 2009 Tja, først og fremst utseende og at de er gode å gå i. At de skal vare i mange mange år er ikke noe jeg tenker over så mye.
Aurora M. Skrevet 2. desember 2009 #17 Skrevet 2. desember 2009 Det kommer an på hva det er snakk om. Når det gjelder møbler, hvitevarer, lyd og bilde kjøper jeg kvalitet som varer, det vil ofte si i en høy prisklasse uten at det dermed er sagt at det oser luksus av det. Jeg satser på en klassisk stil som holder i mange år. Ellers så har jeg levd i såpass lenge at jeg drar med meg noen ting jeg ikke klarer å kaste (arv bl.a) og de blir gjerne malt og flikket litt på så de passer. Kjøkkenredskaper, gryter og kar, er også av skikkelig kvalitet. Matbudsjettet er forholdsvis høyt, jeg spiser rent og det kan være dyrt.. Smådill som oftere byttes ut, som pyntegjenstander, matter, puter o.s.v kan jeg kjøpe kjempebillig. Klær det samme. Man kan godt kle seg moteriktig til en rimelig penge, og merker kan jeg ikke bry meg mindre om. Jeg kan tråle bruktbokhandlere på jakt etter gamle, rare bøker. Jeg er en notorisk lesehest, og bøker bruker jeg en del penger på. Låner også på bibioteket, men noe MÅ man bare ha i hylla og bla i innimellom. Tror jeg er en middels forbruker jeg. Vil legge til at jeg sjelden kaster noe. Det går som regel til Fretex.
aluminium Skrevet 2. desember 2009 #18 Skrevet 2. desember 2009 (endret) Av ubetydelige varer som mat og klær så kjøper jeg faktisk rimelige varer. Jeg bryr meg lite om det er Jack&Jones eller om det er noe fancy merke. Når det kommer til tekniske ting, så er jeg mer opptatt av å kjøpe kvalitet. Det er en grunn til at jeg nå er på min tredje Mac. Det er ikke bare design man betaler for. Det er kvalitetsprodukt. Jeg er så mye mer fornøyd med et kvalitetsprodukt der ting er gjennomtenkt og fungerer skikkelig. Rimelige TVer og rimelige GPSer er rimelige av en grunn. De er ikke så bra som de dyre. Man får funksjonalitet og kvalitet som skiller ganske mye. Jeg skjønner godt at noen ikke gidder å bruke penger på slikt, det er ikke sikkert alle bruker det like mye, eller bryr seg like mye om den gode følelsen av et kvalitetsprodukt som bare fungerer, men da vil jeg heller ikke at folk skal si at jeg er opptatt av å vise meg frem ved å kjøpe litt dyrere ting. Det samme gjelder egentlig bilpleie. På min 25 år gamle Mercedes ville gjerne de fleste gått på FK eller Biltema og kjøpt rimelig mineralolje for i underkant av 50,- literen. Jeg er mer opptatt av å ha kvalitetsolje, og betaler gjerne et par hundre kroner literen for olje, selv på en så gammel bil. Jeg tipper faktisk at mange av de som har nyere biler har dårligere kvalitet på olje, bare for å spare noen kroner. Det er ikke rart bilene til enkelte tikker, lukter og har andre småfeil. De sparte iallefall noen kroner på vedlikeholdet... Endret 2. desember 2009 av aluminium
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #19 Skrevet 2. desember 2009 Det kommer jo helt an på hva det er jeg kjøper, det. Noen ganger henger kvalitet sterkt sammen med pris. Andre ganger gjør den det ikke, det er egentlig bare navnet på varen man betaler for. Og så må man se på hva man skal bruke tingen til, om kvalitet faktisk er veldig viktig. Vanlige hverdagsklær kjøper jeg gjerne billig. Kvaliteten på en dyr dongeribukse er ikke noe særlig annerledes enn kvaliteten på en billig dongeribukse. Når det gjelder andre typer klær, av typen allværsjakker og slikt, så er kvalitet viktig, og jo bedre kvalitet, jo dyrere er det. Da jeg var student prøvde jeg meg med billig regntøy flere ganger. Flere ganger fordi det viste seg at regntøyet lakk og gikk i stykker for et godt ord. Hadde jeg brukt penger på et kvalitetsregntøy først som sist hadde det blitt billigere i det lange løp. Å alltid kjøpe det billigste bare fordi det er billig kan faktisk bli dyrt i lengden. Når det gjelder sko, henger pris ofte veldig sammen med kvalitet. Sko fra dinsko og økonomisko går veldig fort i stykker. Jeg kjøper likevel sko derfra, fordi jeg liker å ha mange par å skifte på, og det gjør ikke noe for meg at de ikke varer så lenge siden de er billige (ja, fryktelig dårlig for miljøet ). Sko til spesielle formål bruker jeg derimot penger på for å få kvalitet. Å løpe i joggesko kjøpt på dinsko er bare tull. Kvaliteten suger, og med løpesko er det viktig med bra kvalitet, for helsas skyld. Jeg vil ikke pådra meg muskel-, ledd- og slitasjeskader bare for å spare noen hundrelapper. Samme med fjellstøvler, her må det også være kvalitet. Jeg er ikke en sånn som bryr meg om bildekvalitet og slikt, så en billig tv passer helt fint til meg. Om man skal ha bra bildekvalitet, så må man punge ut, men siden det ikke er viktig for meg, klarer jeg meg med den billige.
Gjest Marlo Skrevet 2. desember 2009 #20 Skrevet 2. desember 2009 Vel, jeg kjøper ting jeg trenger og som passer til mitt bruk. Koster det mye, så sparer jeg til det, koster det lite så er det bare bra. Jeg kjøper ikke en 50" TV bare for å ha en stor TV. Jeg kjøper det da evnt fordi jeg har en genuin filminteresse. Og da MÅ jeg ha bra bilde og lyd, ikke gå for en billig med dårligere kvalitet - da det ødelegger filmopplevelsen. Nå har ikke jeg så stor TV da, men det beskriver hvordan jeg tenker. Klær er en ting som blir for slitt her hjemme, det har sikkert noe med hvordan jeg bruker klærne. Derfor har jeg sluttet å kjøpe dyre klær, og går for de billigere variantene. Min opplevelse er at det blir like fort slitt uansett prisen, så da kan jeg like gjerne velge det billigste. Møbler kjøper jeg ikke på t.ex. Jysk, da velger jeg heller dyrere og mer robuste møbler fra andre kjeder/butikker. Men igjen, så er det fordi at alt jeg har kjøpt fra Jysk har hatt dårlig kvalitet og gått i stykker etter kort tid. Så det kommer jo helt ann på hva slags varer man kjøper, hva slags behov kjøperen har i tillegg til hva man har råd til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå