Gå til innhold

Hjelp til valg av oppvaskmaskin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på jakt etter ny oppvaskmaskin og vil gjerne ha en stillegående maskin. Har lest at under 50dB regnes som stillegående og under 45dB regnes som veldig stillegående, men det sier meg jo egentlig ikke så mye

Har også lest at hvis man har en veeeldig stillegående maskin så er det inn og utpumpingen av vannet man hører og det slipper man jo ikke unna uansett. Så da er det kanskje litt bortkastete penger å kjøpe en med under 45dB?

Hvor mye lyd avgir oppvaskmaskinene deres og synes dere de bråker for mye? Vi kan forresten lukke døren inn til kjøllenet så det er bare plagsomt på kjøkkenet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøpte for kort tid siden en ny Asko oppvaskmaskin.

Har hatt andre merker også, men denne gangen var ikke støy det jeg tok mest hensyn til.

Det er mye viktigere hvordan maskinen er innvendig. Hvis du sjekker flere maskiner, så ser du at mange har spylere av plast. Asko har av metall, mye bedre og måten en kan stable inn i maskinen på er for meg veldig viktig. Bestikkurv for større redskaper helt øverst og flyttbar øverste kurv.

Alt dette bety mye mer enn støy for meg. Selvfølgelig er pris også viktig, men bruker en 6-7000 kr så får du uanstt en god maskin.

Et minus med Asko er at den bruker LANG tid. Sjekk tiden oså når du kjøper ny.

Lykke til med kjøpet!

Hyggelig om du melder tilbake hva valget falt på.

Gjest Spinell
Skrevet

I denne lenken er det en tabell som sier noe om hvor mye støy ulike desibelnivåer tilsvarer:

Desibel

Du vil høre betydelig mer lyd av en oppvaskmaskin som avgir 50 dB enn av en som avgir 45 dB.

Min oppvaskmaskin har 47 dB, og vi kan helt fint sitte på kjøkkenet og spise og snakke sammen mens den går. Selvsagt hører vi maskinen, men mest som bakgrunnsstøy. Vi har åpen løsning mellom kjøkken og stue, og i stua hører vi best tapping og tømming (men det tar jo kort tid), og bare susing ellers.

Jeg anbefaler at du holder deg et stykke under 50 dB, men at du også ser på andre faktorer enn støynivå når du velger oppvaskmaskin, som gjesten over meg nevner.

Skrevet
Jeg er på jakt etter ny oppvaskmaskin og vil gjerne ha en stillegående maskin. Har lest at under 50dB regnes som stillegående og under 45dB regnes som veldig stillegående, men det sier meg jo egentlig ikke så mye

Har også lest at hvis man har en veeeldig stillegående maskin så er det inn og utpumpingen av vannet man hører og det slipper man jo ikke unna uansett. Så da er det kanskje litt bortkastete penger å kjøpe en med under 45dB?

Hvor mye lyd avgir oppvaskmaskinene deres og synes dere de bråker for mye? Vi kan forresten lukke døren inn til kjøllenet så det er bare plagsomt på kjøkkenet.

Vi har kjøpt DENNE fra Baukencht. Den har et lydnivå på 39/42 db så den skal være svært stillegående.

Vi har åpen løsning melllom stue og kjøkken og støy var et av de viktigste kriteriene for valg av maskin. De andre faktorene som var viktige var antall kuverer - denne tar 14 - og høydejusterbar overkurv så jeg får vasket de høye vinglassene mine i den.

Jeg har ikke fått koblet den til ennå så kan ikke desverre ikke si om jeg er fornøyd eller ikke med den ennå :)

Skrevet

Jeg har en ganske så fancy Bosch som jeg ikke husker navnet på for alt i verden. Ekstremt stille :) Må som regel sjekke om jeg har husket å skru den på, siden jeg aldri hører den.

Skrevet

Bare en liten ting; jeg har en Miele (husker ikke db, men 40-et eller annet, tror det er 47 eller 48, - hører den ikke!), men det jeg ville si var at IKKE velg en med bestikkskuff. Det er det nemlig i min og det er utrolig upraktisk. For det første er det utrolig kjedelig å måtte "stable" ett og ett bestikk i hyllen, for det andre tar den plass i høyden slik at det ikke blir plass til høye glass i hyllen under.

Riktignok kan hyllen under senkes (for å få plass til høye glass!), men da blir det for lavt nederst så da får jeg ikke plass til tallerkener. Hadde jeg visst det jeg i dag vet hadde jeg mye heller kjøpt en maskin med vanlig bestikkurv og ikke den idiotiske skuffen.

Og en ting til - jeg var mye mer fornøyd med vaskeresultatet på min gamle Asko enn jeg er med Miele-maskinen jeg nå har. Vet at det sikkert er Miele-maskiner som vasker bra, men generelt har Asko veldig gode oppvaskmaskiner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...