Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2009 #1 Skrevet 1. desember 2009 Jeg har vært syk nå hver vinter de siste 3-4 årene, kanskje mer. I hovedsak "jeg føler meg aldri frisk" følelse, + at jeg får ca 05-1 grad feber hver eneste gang jeg anstrenger meg litt for mye. I en ille periode kan dusj være nok til å trigge det. Men det har gått over hver vår/tidlig sommer. Da er jeg helt fin, og kan gjøre stort sett hva jeg vil uten at jeg blir mer enn "vanlig" sliten. Er det noe poeng i å kaste bort 5-600 på lege? Fastlegen kan jeg gi opp å komme til, så det er en privatlege her som er mitt eneste relle alternativ. (Jeg kan legge til at jeg blir svært stresset av legebesøk, så jeg må i tillegg til dette regne med angstanfall 2-4 dager etter jeg har vært der.)
Gjest ts Skrevet 1. desember 2009 #2 Skrevet 1. desember 2009 Fant en symptomliste jeg har skrevet på PC-en her. Kan like gjerne legge den ut. - Lett feber. 0.5 til 1 grad. Blir stort sett utløst av aktivitet. Generelt, puster jeg tungt har jeg tatt for mye i. Dusjing gjør det som tidligere nevnt ofte verre. Det merkelige er at det er ofte verst når jeg våkner, og blir mindre ille når jeg har vært våken en stund. - Føler at hjertet slå "tyngre" i perioder. - Svetter mer enn før. - Ganske tåkete i hodet. Er helt klar og fin innimellom heldigvis. - Svimmel. Dette har jeg på sommeren også, men mye mildere og mer knyttet til stress. - Ofte kvalm. - Hodepine. Virker og som migreneanfallene kommer noe tettere. - Føler meg fysisk svakere, spesielt i hendene. - Noe smerter i fingerleddene. Antar det er pga for mye bruk av et ikke helt godt tastatur. - Kald luft = hoste. Kan fint gå dager uten at jeg hoster om jeg klarer unngå å puste inn kald luft - Lav apetitt. Selv mistenker jeg D-vitamin mangel. Det begynte ca 1 måned senere i år enn årene før, og jeg har vært mye ute i sol i år i forhold til hva som er normalt for meg. Så alternativene her er at jeg enten oppsøker lege i morgen eller dagen etter det igjen, eller at jeg begynner på tilskudd og håper det hjelper. Det er som tidligere nevnt en stor økonomisk faktor i dette. Så hva kan egentlig en lege gjøre? Det eneste jeg tenker som ikke kan testes ut ved å se om jeg reagerer på tilskudd er CRP, og den har jeg jevnt over fått lavt eller ikke noe utslag på selv om jeg har vært _syk_. Har hatt lungeinfeksjoner tidligere, men har ingen av symptomene jeg hadde da utover feber og hoste (men denne hosten jeg har nå er mer "irritasjonshoste" som jeg hver gang kan koble opp til en utløsende faktor). Men som sagt, er det verdt pengene å oppsøke lege slik det er nå? 5-600 er mye penger slik ting er i dag for meg.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2009 #3 Skrevet 1. desember 2009 Fant en symptomliste jeg har skrevet på PC-en her. Kan like gjerne legge den ut. - Lett feber. 0.5 til 1 grad. Blir stort sett utløst av aktivitet. Generelt, puster jeg tungt har jeg tatt for mye i. Dusjing gjør det som tidligere nevnt ofte verre. Det merkelige er at det er ofte verst når jeg våkner, og blir mindre ille når jeg har vært våken en stund. - Føler at hjertet slå "tyngre" i perioder. - Svetter mer enn før. - Ganske tåkete i hodet. Er helt klar og fin innimellom heldigvis. - Svimmel. Dette har jeg på sommeren også, men mye mildere og mer knyttet til stress. - Ofte kvalm. - Hodepine. Virker og som migreneanfallene kommer noe tettere. - Føler meg fysisk svakere, spesielt i hendene. - Noe smerter i fingerleddene. Antar det er pga for mye bruk av et ikke helt godt tastatur. - Kald luft = hoste. Kan fint gå dager uten at jeg hoster om jeg klarer unngå å puste inn kald luft - Lav apetitt. Selv mistenker jeg D-vitamin mangel. Det begynte ca 1 måned senere i år enn årene før, og jeg har vært mye ute i sol i år i forhold til hva som er normalt for meg. Så alternativene her er at jeg enten oppsøker lege i morgen eller dagen etter det igjen, eller at jeg begynner på tilskudd og håper det hjelper. Det er som tidligere nevnt en stor økonomisk faktor i dette. Så hva kan egentlig en lege gjøre? Det eneste jeg tenker som ikke kan testes ut ved å se om jeg reagerer på tilskudd er CRP, og den har jeg jevnt over fått lavt eller ikke noe utslag på selv om jeg har vært _syk_. Har hatt lungeinfeksjoner tidligere, men har ingen av symptomene jeg hadde da utover feber og hoste (men denne hosten jeg har nå er mer "irritasjonshoste" som jeg hver gang kan koble opp til en utløsende faktor). Men som sagt, er det verdt pengene å oppsøke lege slik det er nå? 5-600 er mye penger slik ting er i dag for meg. Tror du det koster 5-600 kroner å gå til lege eller?
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2009 #4 Skrevet 1. desember 2009 Påregn legetimen 200 kr + eventuell resept på kanskje en 100.
Gjest ts Skrevet 1. desember 2009 #5 Skrevet 1. desember 2009 Det gjorde det sist ja. Jeg har fastlege, men der er det venting på minimum 3-4 uker om det ikke er akutt (ingen mulighet til å bytte uten å havne i en situasjon som er et mareritt med tanke på reise ol. Nå har jeg i det minste en billig lege om det er en hastesak som UVI ol). For saken er den at når jeg må gå å vente så lenge blir jeg syk av det (stressrelatert), og da går den mulige gevinsten bort i den garanterte innsatsen. Selvsagt, blir det verre, eller jeg får en grunn til å tro at det faktisk er noe legen kan gjøre utenom å sende meg hjem med beskjed om å kle meg varmt og drikke vann er 500 kr noe som er "greit" å betale. Men slik som det er nå er jeg usikker på om det er noen vits. For det kan godt være vitaminmangel, og det kan jeg fikse selv, eller vinter, noe som ingen kan kurere utenom et flyttebyrå Jeg får tenke videre på dette tror jeg. I verste fall går det mest sannsynlig over til våren igjen, det har alltid gjordt det før.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2009 #6 Skrevet 1. desember 2009 - daglig inntak av Multivitaminer a-b-c-d feks. Berocca er veldig bra, inneholder mange vitaminer, kjøpes på apotek. Det får meg til å føle meg mye bedre med en gang. - Bevegelse, bevegelse, BEVEGELSE! En liten tur hver dag gjør en bare godt, kle deg endelig godt. - Slapp godt av om kveldene i god varme. Hilsen ei som hadde ALLE symptomene på listen din, men de gikk over når jeg gjorde som jeg anbefaler deg.
Gjest ts Skrevet 1. desember 2009 #7 Skrevet 1. desember 2009 - daglig inntak av Multivitaminer a-b-c-d feks. Berocca er veldig bra, inneholder mange vitaminer, kjøpes på apotek. Det får meg til å føle meg mye bedre med en gang. - Bevegelse, bevegelse, BEVEGELSE! En liten tur hver dag gjør en bare godt, kle deg endelig godt. - Slapp godt av om kveldene i god varme. Hilsen ei som hadde ALLE symptomene på listen din, men de gikk over når jeg gjorde som jeg anbefaler deg. Ja, det er i den retningen jeg tenker også. Spesielt med tanke på at det i år started en måned senere enn normalt, og i år har jeg vært uvanlig mye ute i sol. Så D-vitaminlageret mitt var trolig høyere enn normalt. Berocca ser ikke ut til å innholde vitamin D, så jeg tror jeg venter de 2-3 dagene det tar før de jeg har brukt før kommer i posten. Hvile blir ikke mulig neste uke annet enn i små doser(jobb, ingen mulighet til å bruke mer egenmelding etter den forsvant i svineinfluensaen, og føler meg ikke syk nok til å be om sykemelding). Men etter det kommer jeg til å ha en lengre periode hvor jeg får ro. For ja, jeg vil helst se om jeg klarer dette selv, selv om jeg er åpen for at det kan være nytte i leger her. Men så lenge jeg ikke vet hva og hvordan de eventuelt kan hjelpe føler jeg det er mer nytte i å sette meg inn i dette selv og se hva jeg kan gjøre for å få meg selv på bena. Takk for tilbakemelding Greit å høre om andre som har vært i liknende situasjoner og har funnet en "mirakelkur". Kan godt være det ikke fungerer for min del, men det gir et utgangspunkt som ofte er nyttig
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2009 #8 Skrevet 1. desember 2009 Jeg har også lave vitaminlagre, og har samme symptomer som du har. Om du ikke tar vitaminer, ta trantabletter og multivitaminer. Gå en tur ut når sola skinner midt på dagen, om du har anledning. Det finnest kosttilskudd som hjelper mot kvalme. Drikk nok vann, spis masse grønsaker hverdag og spis fisk også, pluss frukt! Du skal se at du kvikner til
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2009 #9 Skrevet 1. desember 2009 hypokondri heter det..legen kan gjøre lite..hvis du syter nok kanskje du får antibiotika men er nok unødvendig. Spis sunt og ta vitaminer så overlever du nok denne vinteren og;)
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2009 #10 Skrevet 1. desember 2009 Fant en symptomliste jeg har skrevet på PC-en her. Kan like gjerne legge den ut. - Lett feber. 0.5 til 1 grad. Blir stort sett utløst av aktivitet. Generelt, puster jeg tungt har jeg tatt for mye i. Dusjing gjør det som tidligere nevnt ofte verre. Det merkelige er at det er ofte verst når jeg våkner, og blir mindre ille når jeg har vært våken en stund. - Føler at hjertet slå "tyngre" i perioder. - Svetter mer enn før. - Ganske tåkete i hodet. Er helt klar og fin innimellom heldigvis. - Svimmel. Dette har jeg på sommeren også, men mye mildere og mer knyttet til stress. - Ofte kvalm. - Hodepine. Virker og som migreneanfallene kommer noe tettere. - Føler meg fysisk svakere, spesielt i hendene. - Noe smerter i fingerleddene. Antar det er pga for mye bruk av et ikke helt godt tastatur. - Kald luft = hoste. Kan fint gå dager uten at jeg hoster om jeg klarer unngå å puste inn kald luft - Lav apetitt. Selv mistenker jeg D-vitamin mangel. Det begynte ca 1 måned senere i år enn årene før, og jeg har vært mye ute i sol i år i forhold til hva som er normalt for meg. Så alternativene her er at jeg enten oppsøker lege i morgen eller dagen etter det igjen, eller at jeg begynner på tilskudd og håper det hjelper. Det er som tidligere nevnt en stor økonomisk faktor i dette. Så hva kan egentlig en lege gjøre? Det eneste jeg tenker som ikke kan testes ut ved å se om jeg reagerer på tilskudd er CRP, og den har jeg jevnt over fått lavt eller ikke noe utslag på selv om jeg har vært _syk_. Har hatt lungeinfeksjoner tidligere, men har ingen av symptomene jeg hadde da utover feber og hoste (men denne hosten jeg har nå er mer "irritasjonshoste" som jeg hver gang kan koble opp til en utløsende faktor). Men som sagt, er det verdt pengene å oppsøke lege slik det er nå? 5-600 er mye penger slik ting er i dag for meg. Du burde ta en test for astma. Tungpusthet og hosting i kulda kan være symptomer på dette. Astmaen min blir verre når det er kaldt ute. Man mister energi om du ikke får tilstrekkelig med luft. Lav apetitt kan være symptom på vinterdepresjon (Jeg sier ikke at du nødvendigvis har det. Jeg er ingen lege) Hodepine kan man få hvis man er mye stresset eller anspent. Det kalles spenningshodepine. Sitter man mye på data, så kan man også få det. Jeg syns du kanskje burde tatt en time hos legen. Fortsetter du å gå slik halvdårlig, så kan det forverre seg og føre til at du blir verre og kanskje sykemeldt. Du kan få en hurtigtime også. Nevn for eks at du er tungpustet, og vil bli skjekket for astma. Du er ingen hypkonder, som en eller annen tulling under der skriver. Får du skjekket det, og får en forklaring, så slipper du å bekymre deg. Det kan være lurt å skrive ned det som plager deg når du skal til legen, slik at du husker alt du skal si. Lykke til:-)
Gjest ts Skrevet 2. desember 2009 #11 Skrevet 2. desember 2009 Tja, kanskje. Nå er hypokonderi at en frykter at en er syk uten å være det, og feberen jeg har + hodepine/migrenen er iverfall ikke noe som bare er noe jeg antar jeg har. Men det kan godt være at det er helt eller delvis utløst av mentale faktorer. Antibiotika ønsker jeg ikke i utgangspunktet, og er faktisk en av grunnene til at jeg ikke helt ser poenget med å gå til lege. Å betale en liten formue for en resept for å bare få en resept på antibotika uten at det er noen klar grunn for det ser jeg ikke som noe poeng. Men en ting har dere rett i, jeg overlever Gikk 3-4 måneder med lungebetennelse før jeg innså at det var noe galt og ikke bare stress og mye jobb, så noe såpass diffust som dette er ikke noe jeg bekymrer meg om tar livet av meg :geipe: Multivitaminene er i posten iverfall, og hjelper de så er ingenting bedre, og om det ikke gjør det så går det nok over neste år også. (Bare satse på at jeg ikke mister jobben i mellomtiden, det går så mye sykdom der at det er lite populært med folk som bare fungerer 50 % der nå)
Gjest ts Skrevet 2. desember 2009 #12 Skrevet 2. desember 2009 Du burde ta en test for astma. Tungpusthet og hosting i kulda kan være symptomer på dette. Astmaen min blir verre når det er kaldt ute. Man mister energi om du ikke får tilstrekkelig med luft. Lav apetitt kan være symptom på vinterdepresjon (Jeg sier ikke at du nødvendigvis har det. Jeg er ingen lege) Hodepine kan man få hvis man er mye stresset eller anspent. Det kalles spenningshodepine. Sitter man mye på data, så kan man også få det. Jeg syns du kanskje burde tatt en time hos legen. Fortsetter du å gå slik halvdårlig, så kan det forverre seg og føre til at du blir verre og kanskje sykemeldt. Du kan få en hurtigtime også. Nevn for eks at du er tungpustet, og vil bli skjekket for astma. Du er ingen hypkonder, som en eller annen tulling under der skriver. Får du skjekket det, og får en forklaring, så slipper du å bekymre deg. Det kan være lurt å skrive ned det som plager deg når du skal til legen, slik at du husker alt du skal si. Lykke til:-) Du skrev visst samtidig som jeg postet ser det ut som Astma er noe jeg har vært innom tanken på, men slått det litt fra meg. For jeg er jevnt over ikke tungpustet, utover i de periodene hvor jeg er ekstremt ute av form. Men hvordan testes det? Vinterdepresjon er det neppe. Jeg er blid og fornøyd med livet, bare irritert over at kroppen ikke helt gjør som jeg vil. Hodepine. Mye stresss i livet for tiden (begrenset i så stor grad som overhodet mulig uten å selge alt og kutte alle bånd til mitt nåværende liv), men det er mindre ille nå enn det var tidligere. Sitter mye med datamaskinen, men det gjør jeg året rundt. Merker ingen forskjell på om jeg har uker hvor jeg knapt rører en PC og uker hvor jeg sitter 10-12 timer daglig. Vet jeg må skrive det ned Har erfaring med leger som er flinke til å overkjøre folk, og jeg blir såpass stresset at jeg ikke får noe frem, så det er gammel vane (også årsaken til at jeg har en såpass detaljert liste her også) Jeg tror jeg gir det til januar og ser om tilskudd virker, og om det ikke gjør det har jeg forhåpentligvis fått bedre økonomi. Hastetime tviler jeg på at jeg kommer til å be om slik det er nå, rett og slett pga at det føles ikke alvorlig nok. Takk for at du tok deg tid til å svare
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #13 Skrevet 2. desember 2009 Du skrev visst samtidig som jeg postet ser det ut som Astma er noe jeg har vært innom tanken på, men slått det litt fra meg. For jeg er jevnt over ikke tungpustet, utover i de periodene hvor jeg er ekstremt ute av form. Men hvordan testes det? Vinterdepresjon er det neppe. Jeg er blid og fornøyd med livet, bare irritert over at kroppen ikke helt gjør som jeg vil. Hodepine. Mye stresss i livet for tiden (begrenset i så stor grad som overhodet mulig uten å selge alt og kutte alle bånd til mitt nåværende liv), men det er mindre ille nå enn det var tidligere. Sitter mye med datamaskinen, men det gjør jeg året rundt. Merker ingen forskjell på om jeg har uker hvor jeg knapt rører en PC og uker hvor jeg sitter 10-12 timer daglig. Vet jeg må skrive det ned Har erfaring med leger som er flinke til å overkjøre folk, og jeg blir såpass stresset at jeg ikke får noe frem, så det er gammel vane (også årsaken til at jeg har en såpass detaljert liste her også) Jeg tror jeg gir det til januar og ser om tilskudd virker, og om det ikke gjør det har jeg forhåpentligvis fått bedre økonomi. Hastetime tviler jeg på at jeg kommer til å be om slik det er nå, rett og slett pga at det føles ikke alvorlig nok. Takk for at du tok deg tid til å svare Man trenger ikke å føle spesielt tungpusthet i hverdagen for å ha astma. Jeg følte ikke det. Men merket hoste når det var veldig kaldt. Og så stusset jeg over hvorfor jeg ble så veldig andpusten av en treningsøkt på 10-15 min. Begynte å hoste og fikk kløe i halsen. Begynte å lure om jeg hadde veldig dårlig kondis. Astma test fungerer ved at man blåser i et spirometri. (sånn man måler lufttrykk i) Så tar man seg en joggetur på 10-15 min. Etter dette så blåser man i spirometri på nytt. Da kan de se om lufttrykket er unormalt lavt. Det var slik jeg tok testen. Men vet ikke om de gjør det likt overalt da. Men du må nok blåse i et spirometri. Ikke farlig. Fortell da om tungpusten din også. Ja, mange leger har en tendens til å overstyre en. Det er noen som fortest mulig prøver å kaste deg ut. Jeg har erfart begge deler. Hvis du ikke føler at det haster, så kan du jo vente til etter jul da:-) Lykke til:-)
Gjest ts Skrevet 2. desember 2009 #14 Skrevet 2. desember 2009 Ah, synes jeg har hørt om det når du beskriver det. Kan bli noe vanskelig å få gjennomført med tanke på at jeg ikke er vant med kondisjonstrening utover ergometersykkel og har et dårlig kne. Men det lar seg nok løse. Det jeg tenker mest på er at en slik testing vil sannsynligvis og slå meg ut et par dager, så jeg må isåfall se om jeg får timet det slik at jeg ikke skal på jobb rett etterpå. Ja, jeg føler egentlig ikke det haster med tanke på at jeg har hatt dette over flere år, og ennå ikke blitt kritisk dårlig av det. Det er "bare" forferdelig plagsomt og utmattende. Men om jeg oppsøker lege nå og blir sykemeldt, så ligger jeg dårlig an på jobb...
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #15 Skrevet 2. desember 2009 Ah, synes jeg har hørt om det når du beskriver det. Kan bli noe vanskelig å få gjennomført med tanke på at jeg ikke er vant med kondisjonstrening utover ergometersykkel og har et dårlig kne. Men det lar seg nok løse. Det jeg tenker mest på er at en slik testing vil sannsynligvis og slå meg ut et par dager, så jeg må isåfall se om jeg får timet det slik at jeg ikke skal på jobb rett etterpå. Ja, jeg føler egentlig ikke det haster med tanke på at jeg har hatt dette over flere år, og ennå ikke blitt kritisk dårlig av det. Det er "bare" forferdelig plagsomt og utmattende. Men om jeg oppsøker lege nå og blir sykemeldt, så ligger jeg dårlig an på jobb... Du blir ikke sykemeldt for å skjekke ut astma eller for å gå til legen. En trenger ikke være dødsyk for å gå til legen. Man blir jo sykemeldt om en er såpass dårlig at en ikke klarer å jobbe. Det skal ikke ha noe å si om du har bra kondis eller ikke altså. Det er ingen kondis test. Det finnes sikkert fler metoder å teste det ut på. Hovedsaken er å blåse i spirometri:-)
Gjest ts Skrevet 2. desember 2009 #16 Skrevet 2. desember 2009 Heh, er vel forsåvidt noe i det du sier der. Har aldri vært hos lege utenom når jeg har vært ekstremt syk, så jeg kobler automatisk lege -> sykemelding nesten enten jeg vil eller ei (og jeg har en jobb som til tider er fysisk tung, så på det verste er jeg ganske ubrukelig der). Forresten. Astmatest, er det hos legen, eller er det henvisning til et annet sted? Siden tredemølle ol er nevt her ser jeg ikke helt for meg at alle leger har dette liggende?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå