Anjah Skrevet 1. desember 2009 #1 Skrevet 1. desember 2009 Da har jeg og min mann blitt prøvere! ...Men når skal man egentlig stå på som best i køya? Vet jo at det er den uken jeg har eggløsning, men når har jeg det egentlig? Min menstruasjons-syklus er på 26-28 dager. Dvs fra forrige menstruasjons første dag, til siste mestruasjons første dag. Er det ikke slik jeg skal regne det? Det har i allefall nå gått 15 dager siden jeg hadde mensen sist. (Regnet fra menstruasjons første dag, altså) Jeg har hørt så mangt forstår dere. Noen sier at det er uken rett etter mensen man har eggløsning, noen sier det er uken midt i, og atter andre sier det er uken rett før mensen. Jeg har også hørt snakk om at noen kan ha eggløsning samme uken som man faktisk har mensen! Haha, forrvirrende!! :klø: Hilsen Anjah
Saeria Skrevet 1. desember 2009 #2 Skrevet 1. desember 2009 Man har normalt eggløsning mellom 12 og 16 dager før neste periodes første menstruasjonsdag (dag 1 i ny syklus). Snittet er vel på 14 dager før neste mens. I en 28 dagers syklus vil El finne sted mellom dag 12 og 16 i syklusen. Så det er variabelt og sykluslengdeavhengig når EL inntreffer. Lange sykluser gir sen EL, korte gir tidlig EL. Sånn normalt sett. Jeg vil anbefale å teste for EL, dersom du vil vite sikkert når den inntreffer.
LineGourmet Skrevet 1. desember 2009 #3 Skrevet 1. desember 2009 Jeg vil anbefale å teste for EL, dersom du vil vite sikkert når den inntreffer.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2009 #4 Skrevet 1. desember 2009 Jeg vil anbefale å teste for EL, dersom du vil vite sikkert når den inntreffer. Jeg og sambo har prøvd litt sånn halveis i snart ett år nå, men ingenting har skjedd. Jeg har ikke forsøkt tester ennå for å sjekke eksakt eggløsning. Noen som har peiling på hvor vanlig eller uvanlig det er å ha varierende eggløsning? Noen som har noen tydelige fysiske symptomer rundt eggløsning? Jeg innbiller meg at brystvortene blir litt mer "struttende" - men igjen, jeg vet jo ikke om jeg har eggløsning selv om det er ca 14 dager før neste mens... Hvis du har regelmessig mens tror jeg det er vanlig å ha eggløsning til "fast" tid. Men problemet er at man ikke trenger å ha eggløsning for å få mens, f eks "holder" det at egget utvikler seg delvis, men ikke slipper og går ned i egglederen osv. Og da blir man jo ikke gravid. Så du bør nok teste. Jeg har ofte ganske tydelig endring i utfloden rundt eggløsning, typisk mye, blankt slim med varierende konsistens fra dag til dag, men man kan nok ha eggløsning uten å ha slike symptomer også. Forresten er jeg ofte i bedre humør, har mer selvtillit og mer sexlyst dagene rundt eggløsning. Har vært gravid en gang, og det ble jeg på første forsøk som 31-åring.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2009 #5 Skrevet 1. desember 2009 hm, forresten er jeg usikker på hvor sikre de eggløsningstestene er, lurer på om de gir utslag selv om man ikke har"full" eggløsning? Ettersom dere har prøvd delvis rundt et år ville jeg i hvert fall prøvd å teste, og tatt det opp med lege også selv om det kanskje er litt tidlig med utredning.
Anjah Skrevet 1. desember 2009 Forfatter #6 Skrevet 1. desember 2009 Mange takk for svar, folkens! Jo, jeg har lurt litt på dette med en eggløsningstest. -Men har ikke hatt så veldig lyst til å handle slike. Jeg og min mann har ikke dårlig tid når det gjelder dette svangerskapet vi ønsker oss. Vi er begge i midten av tyveårene, og ønsker å ta i mot graviditeten som en gledelig overraskelse, ikke jage etter den. Jeg er litt redd for at om jeg begynner å ta slike tester, kommer jeg til å begynne å stresse for mye , og det er jo ikke gunstig det heller... Tror jeg da. Vil det holde med en eggløsnings test, eller må jeg gjenta dette hver måned i såfall? -Så det er altså ca 14 dager før neste forventet mens man skal være ivrige i prøvingen? Godt å få litt omtrentlig fakta i allefall Ellers ble jeg ganske overrasket av dette innlegget: Forresten er jeg ofte i bedre humør, har mer selvtillit og mer sexlyst dagene rundt eggløsning. Dette stemmer veldig med meg i allefall! Tenkte på dette litt tidligere har i dag faktisk, at det var da merkelig så godt humør jeg skulle være i disse dagene. Har hatt det litt traust de siste ukene, men akkurat nå er plutselig alt helt fint og flott; sånn ut av det blå! Haha
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå