Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Deg om det :)

Njea, går vel utover alle at du hjelper til med å forverre et samfunnsproblem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Njea, går vel utover alle at du hjelper til med å forverre et samfunnsproblem.

Helt klart. Norge blir et mye værre land å bo i om jeg gir en 50lapp til en narkoman, eller bruker 25kroner på =Oslo.

Huff, for en gruuusom person jeg er, som har for til narkomane.

Endret av Shock
Gjest Bloodless
Skrevet

Forverrer et samfunnsproblem fordi h*n kjøper =oslo? Nåvel. Ja, vi vet jo alle hva pengene går til, men nå er jo dette tross alt mennesker som gjør noe nyttig istedet for å sitte med en kopp i hånda, eller rane noen. Du kan kverulere så mye du vil, men jeg kommer ikke til å ta deg seriøst. Du virker lite medmenneskelig, og sånne folk har jeg lite til overs for. Greit at du ikke vil gi selv, men det er opp til andre om de vil.

Jeg har også støttet narkomane, men via folk som samler inn penger, så de kan kjøpe varmedresser og annet varmt tøy til de. Synes det er et flott tiltak.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Hmm... ja - jeg kunne jo også vurdere å la være å åpne, men det kommer ofte besøk jeg ikke vet om (som regel til den hjemmeboende sønnen) selv om de riktignok ofte bare går inn etter å ha ringt på. Videre bor jeg i enebolig og det er lett å se inn utenfra så det ser kanskje litt teit ut hvis jeg ikke lukker opp hvis de f.eks. så meg sitte i stua før de ringte på.

Husker en tidligere nabo jeg hadde - de hadde en lapp ved ringeklokken hvor det sto "selgere uønsket". Lurer på om det finnes noen ferdige slike lapper eller skilt som sier det samme, men i en litt hyggeligere/høfligere/mer humoristisk tone. Tror jeg må google litt her...

Vi har et lite messingskilt på døren vår nå som vi tok med fra min manns bestemors inngangsdør der vi bodde noen år etter at hun var død.

Der står det: Betleri samt salg ved døren frabedes.

Ikke at jeg tror det hjelper, men skiltet er en artig kuriositet. Antagelig ikke å få kjøpt lenger. Var vel laget rundt 1890.

Skrevet
Helt klart. Norge blir et mye værre land å bo i om jeg gir en 50lapp til en narkoman, eller bruker 25kroner på =Oslo.

Huff, for en gruuusom person jeg er, som har for til narkomane.

Litt off-topic kanskje, men koster ikke =Oslo mer enn 25 kroner? Trodde de bladene var langt dyrere?

Skrevet
Litt off-topic kanskje, men koster ikke =Oslo mer enn 25 kroner? Trodde de bladene var langt dyrere?

Nei, tror det er 50 de koster, også kjøper selgerne bladene for 25 kr, så har de 25 kr i fortjeneste pr blad. Litt vannskelig å huske på i farten.

Gjest Gjest_Lotte_*
Skrevet
Hvorfor gir du til narkiser, du vet jo at de går og bruker det på dop fordi de har en alvorlig avhengighet, hvorfor hjelper du med å pleie den?

Så i stede for at vi blir truet og slått til å gi fra oss våre penger, så skal vi altså gi dem fra oss frivillig kun for å unngå det andre alternativet. Så bra.

Politiet kretser rundt narkis reir av akkurat den grunnen du nevner der, så de ikke skal bli voldelige bare fordi de ikke får pleiet avhengigheten sin. Jada, jeg føler med narkiser og sanne ting, men det er da faen ikke min feil at de pumper årene fulle i drit, jeg skal ikke betale en krone til det formålet, bare for å unngå at han skyter meg for så å stjele pengene mine selv.

Dessuten har sossen et ansvar for å gi alle som trenger det akutt hjelp, bor du på gata og sover ute, samler penger i krus fra en kafe, så er du i akutt nød, da skal sossen gi deg et sted å bo, og penger til livsopphold.

Du gir på et idiotisk grunnlag, til et idiotisk formål. Du er behjelpelig med å gjøre skaden verre.

Jeg gjør det samme som Shock - støtter narkomane ved å kjøpe bladet, Asfalt som selges i Stavanger. Synes det er utrolig flott at de har en mulighet til å tjene seg penger på ærlig vis. De må selv kjøpe bladene sine for 25 kroner så selges de for 50 kroner. Det er strenge regler - de har ikke lov til å selge bladene om de er synlig ruset.

Er det en gruppe i samfunnet jeg har oppriktig vondt av så er det narkomane. Jeg støtter også Landsforeningen mot stoffmisbruk på samme måte som jeg støtter SOS barnebyer og kreftforeningen.

Det er tragisk og se på hvordan narkomane blir behandlet i dagens samfunn. I gårsdagens aviser viste de en livløs narkoman som lå på gata i Oslo - folk gikk forbi, ingen reagerte, når folk endelig reagerte og ringte etter hjelp så fikk de bare beskjed om å la gutten ligge - han vil ikke fryse ihjel. Det kunne vært min sønn som lå der - det kunne vært din sønn som lå der ... den tanken er grusom. Det er ikke så lenge siden en ung jente fra Stavanger døde i Bergen. Igjen ringte folk etter hjelp da de så henne sitte der - men ingen kom og hjalp henne ... det er liksom ikke verd å redde stoffmisbrukere, det er annenrangs mennesker som ikke fortjener hjelp. Selv dyr blir ikke behandlet på den måten ..

Skrevet
Jeg mener det var på skiltbutikken på Bærums Verk jeg så skilt med tekst omtrent som: "Sælgere og betlere uvelkommen".

He-he, var litt kul både den og det messingskiltet som ble nevnt over her. Vet du hvilken av disse butikkene det var?

Skrevet

Jeg plaier aldri å kjøpe eller gi av de tvilsomme som ikke kan prate norsk men gir en lapp der det står at de trenger penger, eller de som selger tegninger og lignende.

Men når ungerr kommer selv og selger lodd og diverse til lokale fotball, håndball lag osv pleier jeg å kjøpe.. Dersom jeg har kontanter, loddselgere og pengeinnsamlere burde snart begynne å ta kort haha

Men det kan jo så klart bli litt formye loddsalg osv noen ganger..

Skrevet
He-he, var litt kul både den og det messingskiltet som ble nevnt over her. Vet du hvilken av disse butikkene det var?

Kanskje her? Var ihvertfall i et av småhusene i Verksgata

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg kjøper som regel lodd, kakebokser etc av barna i nabolaget når de kommer på døra. Da er jeg samtidig med og støtter lokale lag og foreninger, noe jeg slett ikke har noe imot. Min mann og jeg har begge svært aktive barndommer bak oss, med mye loddsalg for bl.a. korps, turn- og fotballgruppa, så det er ikke vanskelig å sette seg inn i ungenes situasjon.

De eneste gangene jeg takker nei, er når det fjerde eller femte barnet på rad kommer med samme slags loddblokk. Da får de høflig og blidt beskjed om at de er litt sent ute og at jeg allerede har kjøpt fra noen andre.

Tiggerne som kommer med en lapp der det står at de selger postkort for sin blinde mor etc. gir jeg aldri til. Om jeg gir til andre bøsseinnsamlinger varierer med om jeg støtter formålet.

Skrevet

Jeg gir heller aldri til tiggere som vil ha penger til familien i hjemlandet, sine syke barn eller selger tegninger, eller brukte barneleker.

Noen ganger kjøper jeg lodd, andre ganger ikke.

Kommer det bøssebærere, vurderer jeg formålet før jeg gir. Jeg gir ikke til religiøse organisasjoner.

Skrevet
Det er tragisk og se på hvordan narkomane blir behandlet i dagens samfunn. I gårsdagens aviser viste de en livløs narkoman som lå på gata i Oslo - folk gikk forbi, ingen reagerte, når folk endelig reagerte og ringte etter hjelp så fikk de bare beskjed om å la gutten ligge - han vil ikke fryse ihjel. Det kunne vært min sønn som lå der - det kunne vært din sønn som lå der ... den tanken er grusom. Det er ikke så lenge siden en ung jente fra Stavanger døde i Bergen. Igjen ringte folk etter hjelp da de så henne sitte der - men ingen kom og hjalp henne ... det er liksom ikke verd å redde stoffmisbrukere, det er annenrangs mennesker som ikke fortjener hjelp. Selv dyr blir ikke behandlet på den måten ..

Dette er helt forferdelig grusomt!! Måtte de menneskene skamme seg til døde for måten de opptrer mot medmennesker mot! Jeg liker ikke NARKOMANI, jeg liker ikke DOP, jeg HATER doplangere, jeg har ikke noe i mot narkomane, jeg syns det er vanvittig trist at de har havnet i dette uføret, for det er ikke lett å komme ut av. ALDRI i livet om jeg hadde latt et hvilken som helst tilsynelatende sykt menneske ligge på asfalten besvistløst, aldri i livet! Faen, å jeg blir så forbanna og utrolig lei meg av å høre om slike ting, altfor mange mennsker bryr seg bare ikke, løfter blikket og går for lett forbi!! :kjefte::tristbla:

Skrevet

JEg kjøper lodd, kakebokser ol fra unger som samler inn til laget sitt, noen ganger til veldelige organisjasjoner, og når den lokale Luftkrigskolen har sin årlige innsamling.

Tiggere og religiøse organisasjoner får ingenting, men noen ganger er det utrolig fornøyelig å kverulere med Jehovas vitner ( slemt, vet det....)

Jeg kjøper Sorgenfri, som er gatemagasiner her i Trondheim,og det hender jeg slenger innom McDonals og kjøper med en meny eller en kopp kaffe til de som er "litt slitne".Det er langt færre her i Trondheim enn i Oslo,men noen er det da. Noen kjenner jeg også fra ungdomstiden.Det koster så lite å vise litt omsorg!

Skrevet

Hvorfor har vi tiggere i Norge? Jo fordi folk gir til dem.

Subsidier det og du får mer av det.

Skrevet

For det første så tror aldri det har ringt noen på her (mens vi har vært hjemme iallefall). Og for det andre; så er det sjelden vi har kontanter liggende her hjemme.

Jo, kom på at en gang var det noen unger som samlet inn flasker til en skoletur, og vi hadde akkurat vært å pantet flasker den uka. De fikk vel den ene flaska vi hadde da :fnise: (De burde lagt lapp i postkassa, men men)

Gjest Gjest_Tine_*
Skrevet

Vi åpner ikke døren med mindre vi venter besøk.

Gjest Agurkolat
Skrevet

Eg gir aldri til dei "døve" osv, som kjem på døra og har ein lapp med seg. Men synes dei verste er dei man møter på gata som sier "Vil do ha en rosee?" Og så ber dei om x antall penger for blomen. Påstår at dei har familie i sitt land som slit osv. Kanskje dei har, kanskje ikkje?

Det er vel mest sannsynligt at dei veit at nordmenn er rike, og bruker masse penger på og reise opp hit for å tjene seg en månedslønn på nokre dagar..

Loddselgerer har eg ikkje møtt på her, heller ikkje kakeselgere og sånn. Men bor då litt oppi gokk. Gir småkroner til bøssebærara. Kjøper og Megafon, bladet som dei narkomane sel i Bergen, eller gir småkroner til dei når, hvis eg har, eller ein røyk :)

Skrevet (endret)

Jeg synes det er vanskelig å gi penger til narkomane. Jeg tenker på at de har vokst opp i et land med alle muligheter, og at de sølte det bort. De hadde og har privilegier Norge har sikret seg delvis på bekostning av fattigere land der folk faktisk har det mye verre enn narkomane i Oslo uten å ha frivillig begynt med stoff engang. Jeg kjenner også at det er noe jeg ikke liker med å sponse rusavhengighet.

Og spesielt i u-hjelps tilfeller føler jeg meg litt kvalm over mennesker som gir for å lette på samvittigheten eller føle seg bedre, samtidig som de er del av et samfunn som systematisk utnytter de svakeste landene for å oppnå egen velstand. Satt helt på spissen går det an å si at uskyldige mennesker i Afrika, Sør-Amerika og Sør-Østasia må sulte slik at vi har råd til å redde mennesker fra uansvarlig og selvforskyldt oppførsel. I tillegg vet man at når det gjelder u-hjelp fungerer det som en respirator for enkelte land, og at nettopp ved å forhindre grusomme lidelser gjør man det akkurat akseptabelt nok å leve der til at det ikke gjøres opprør mot undertrykkerne.

Samtidig synes jeg veldig synd på de narkomane og mottagere av u-hjelp. Og uansett hvor rasjonelt man ser på det; Hvem vil vel fortelle etterlatte eller de lidende at de ikke fortjener hjelp? Hvem kan stå foran et lite tynt barn som ble født med AIDS og spiser mindre på en uke enn jeg får i meg på en dag, at u-hjelpen som sponser brødet han tygger i seg bør kuttes? Veldig få. Slike valg kan bare tas på avstand, selv om det skulle være aldri så logisk of rasjonelt. Jeg synes det er grusomt og grøsser ved tanken på hvordan et slikt liv må være. Likevel gir jeg ikke penger, av grunnene jeg ga tidligere. Synes samtidig at det blir vanskelig å fordømme de som gjør det.

Endret av Question
Gjest Gjest_Gabrielle_*
Skrevet
Jeg synes det er vanskelig å gi penger til narkomane. Jeg tenker på at de har vokst opp i et land med alle muligheter, og at de sølte det bort. De hadde og har privilegier Norge har sikret seg delvis på bekostning av fattigere land der folk faktisk har det mye verre enn narkomane i Oslo uten å ha frivillig begynt med stoff engang. Jeg kjenner også at det er noe jeg ikke liker med å sponse rusavhengighet.

Og spesielt i u-hjelps tilfeller føler jeg meg litt kvalm over mennesker som gir for å lette på samvittigheten eller føle seg bedre, samtidig som de er del av et samfunn som systematisk utnytter de svakeste landene for å oppnå egen velstand. Satt helt på spissen går det an å si at uskyldige mennesker i Afrika, Sør-Amerika og Sør-Østasia må sulte slik at vi har råd til å redde mennesker fra uansvarlig og selvforskyldt oppførsel. I tillegg vet man at når det gjelder u-hjelp fungerer det som en respirator for enkelte land, og at nettopp ved å forhindre grusomme lidelser gjør man det akkurat akseptabelt nok å leve der til at det ikke gjøres opprør mot undertrykkerne.

Samtidig synes jeg veldig synd på de narkomane og mottagere av u-hjelp. Og uansett hvor rasjonelt man ser på det; Hvem vil vel fortelle etterlatte eller de lidende at de ikke fortjener hjelp? Hvem kan stå foran et lite tynt barn som ble født med AIDS og spiser mindre på en uke enn jeg får i meg på en dag, at u-hjelpen som sponser brødet han tygger i seg bør kuttes? Veldig få. Slike valg kan bare tas på avstand, selv om det skulle være aldri så logisk of rasjonelt. Jeg synes det er grusomt og grøsser ved tanken på hvordan et slikt liv må være. Likevel gir jeg ikke penger, av grunnene jeg ga tidligere. Synes samtidig at det blir vanskelig å fordømme de som gjør det.

Må sannelig være deilig å være så perfekt at man kan dømme andre på en så kvalm og ekkel måte :ironi:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...