Miko Skrevet 1. desember 2009 #1 Skrevet 1. desember 2009 Bare for å ta det først - jeg er ikke negativ til unger som ringer på dørene for å selge lodd, pepperkaker, whatever for innsamlinger til skole, idrettslag eller hva det måtte være. Men; nå har det tatt litt av, for den siste tiden har det knakket på døren både to og tre ganger flere kvelder hver uke. Særlig mange er det av utlendinger som tilsynelatende er døve og/eller stumme som viser en lapp hvor de ber om hjelp til utdanning etc. Videre er det folk i alle aldre som selger alt mulig enten til inntekt for en organisasjon (det er ok) eller til seg selv. Mulig det er er "høysesong" for dette nå før jul, men jeg begynner ærlig talt å bli litt lei. Spesielt disse som jeg ikke er helt sikker på om er svindlere eller er ærlige. Hva gjør dere andre? Kjøper/støtter folk som kommer på døra? Jeg kjøper av unger/ungdom som selger/samler inn på vegne av idrett, skole el.l., jeg gir også til veldedige formål, men jeg gir aldri til de jeg oppfatter som tiggere på vegne av seg selv (men går inn igjen med en ekkel følelse når jeg ikke gir til dem...).
Gjest Shock Skrevet 1. desember 2009 #2 Skrevet 1. desember 2009 Jeg gir aldri penger til tiggere. Ikke når de kommer på døra, og ikke når de sitter på gata med et mc-ern beger. Nesten de eneste jeg faktisk gir til er narkomane, og jeg kjøper =Oslo hver gang jeg er i oslo. Når slike folk ringer på, åpner jeg som regel ikke opp. Er det barn som selger lodd kjøper jeg om jeg har småpenger på meg. Gir aldri til kirkens nødhjelp, "stumme" og "døve" utlendinger, e.l. Og jeg har ikke en smule dårlig samvittihet en gang. Det er MINE penger, og jeg velger helt selv hvem jeg skal gi de til.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2009 #3 Skrevet 1. desember 2009 Jeg gir aldri penger til tiggere. Ikke når de kommer på døra, og ikke når de sitter på gata med et mc-ern beger. Nesten de eneste jeg faktisk gir til er narkomane, og jeg kjøper =Oslo hver gang jeg er i oslo. Når slike folk ringer på, åpner jeg som regel ikke opp. Er det barn som selger lodd kjøper jeg om jeg har småpenger på meg. Gir aldri til kirkens nødhjelp, "stumme" og "døve" utlendinger, e.l. Og jeg har ikke en smule dårlig samvittihet en gang. Det er MINE penger, og jeg velger helt selv hvem jeg skal gi de til. Hvorfor gir du til narkiser, du vet jo at de går og bruker det på dop fordi de har en alvorlig avhengighet, hvorfor hjelper du med å pleie den?
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2009 #4 Skrevet 1. desember 2009 Det er ikke rent sjelden at vi ikke åpner når det ringer på. Ingen av våre venner eller familie har noensinne kommet på besøk uten å gi beskjed (enten at det har vært planlagt, eller at det kommer en sms med spm om vi er hjemme like før), så hvis det ringer på uten at vi venter noen er det alltid en selger, jahovas vitner, barn med loddbok e.l. Hvis jeg ikke føler for det så åpner jeg ikke.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2009 #5 Skrevet 1. desember 2009 Kikkhull i døren er gull verdt. Virkelig. Slike "døve" og "stumme" utenlandske tiggere bør du ikke lukke opp for engang. Du kan risikere at de prøver å trenge seg inn om du drar fram lommebok e.l., og slik virksomhet brukes også for å kartlegge området når de skal planlegge innbruddsraid (har vært flere slike episoder her i min bydel...). Jeg gir ikke til tiggere. Lodd og slikt kjøper jeg kanskje av de aller minste som kommer på døren, om det går til idrett, speideren, e.l. Men ikke om det er alt for dyre lodd, av typen skrapelodd til 30 kr stykket.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 1. desember 2009 #6 Skrevet 1. desember 2009 Bare for å ta det først - jeg er ikke negativ til unger som ringer på dørene for å selge lodd, pepperkaker, whatever for innsamlinger til skole, idrettslag eller hva det måtte være. Men; nå har det tatt litt av, for den siste tiden har det knakket på døren både to og tre ganger flere kvelder hver uke. Særlig mange er det av utlendinger som tilsynelatende er døve og/eller stumme som viser en lapp hvor de ber om hjelp til utdanning etc. Videre er det folk i alle aldre som selger alt mulig enten til inntekt for en organisasjon (det er ok) eller til seg selv. Mulig det er er "høysesong" for dette nå før jul, men jeg begynner ærlig talt å bli litt lei. Spesielt disse som jeg ikke er helt sikker på om er svindlere eller er ærlige. Hva gjør dere andre? Kjøper/støtter folk som kommer på døra? Jeg kjøper av unger/ungdom som selger/samler inn på vegne av idrett, skole el.l., jeg gir også til veldedige formål, men jeg gir aldri til de jeg oppfatter som tiggere på vegne av seg selv (men går inn igjen med en ekkel følelse når jeg ikke gir til dem...). Enkelt og greit: vi åpner ikke døren dersom vi ikke venter innbudte gjester.
Gjest Oz Skrevet 1. desember 2009 #7 Skrevet 1. desember 2009 Enkelt og greit: vi åpner ikke døren dersom vi ikke venter innbudte gjester. Ikke vi heller
Chiyo Skrevet 1. desember 2009 #8 Skrevet 1. desember 2009 Jeg syns det er helt greit med barn som selger lodd og bøssebærere. Jeg var selv bøssebærer når jeg var RUSS og skolen min samlet 80000 kroner til et bra formål Men jeg liker ikke når det ringer på døren og så står det en person som ikke kan norsk der og gir meg en lapp der det står om familien han/hennes i hjemlandet som trenger hjelp. Jeg syns det er ubehagelig og jeg blir irritert og får dårlig samvittighet samtidig
Rosalie Skrevet 1. desember 2009 #9 Skrevet 1. desember 2009 Noen fordeler med å bo i blokk, altså. Slipper at folk renner ned dørene.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2009 #10 Skrevet 1. desember 2009 Jeg gir et fast månedlig beløp til en organisasjon jeg stoler på, og det er alt jeg gjør. Jeg verken gir penger til eller kjøper lodd av folk som kommer på døra, og ikke har jeg dårlig samvittighet når jeg avviser stumme tiggere med lapp heller.
Gjest Shock Skrevet 1. desember 2009 #11 Skrevet 1. desember 2009 Hvorfor gir du til narkiser, du vet jo at de går og bruker det på dop fordi de har en alvorlig avhengighet, hvorfor hjelper du med å pleie den? Hvis ingen gir narkomane penger, hva tror du de går å gjør da? Lar vær å ta et skudd den dagen, og venter til neste dag? Nei. De slår ned en på gata og tar lommeboka, raner en butikk, stjeler klær eller kriter. Det er ikke slik at narkomane dropper å ta et skudd når ingen gir dem penger. Nei, da skaffer de seg pengene, på den ene eller andre måten.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2009 #12 Skrevet 1. desember 2009 Noen fordeler med å bo i blokk, altså. Slipper at folk renner ned dørene. Såfremt det er smekklås på inngangsdøren i blokken, de andre i blokken ikke slipper inn tiggere/selgere, og det ikke bor ørtiførti unger i blokken som skal samle inn til x antall fritidsaktiviteter hver Hilsen en som bor i blokk, men som likevel har unger/innsamlere på døren minst en gang i uka.
Gjest gjest Anita Skrevet 1. desember 2009 #13 Skrevet 1. desember 2009 Enkelt og greit: vi åpner ikke døren dersom vi ikke venter innbudte gjester. Samme her. Vi åpner aldri dersom vi ikke venter besøk. Besvarer heller aldri telefonen hvis det er ukjente nummer. Privatlivets fred :-)
Miko Skrevet 1. desember 2009 Forfatter #14 Skrevet 1. desember 2009 Hmm... ja - jeg kunne jo også vurdere å la være å åpne, men det kommer ofte besøk jeg ikke vet om (som regel til den hjemmeboende sønnen) selv om de riktignok ofte bare går inn etter å ha ringt på. Videre bor jeg i enebolig og det er lett å se inn utenfra så det ser kanskje litt teit ut hvis jeg ikke lukker opp hvis de f.eks. så meg sitte i stua før de ringte på. Husker en tidligere nabo jeg hadde - de hadde en lapp ved ringeklokken hvor det sto "selgere uønsket". Lurer på om det finnes noen ferdige slike lapper eller skilt som sier det samme, men i en litt hyggeligere/høfligere/mer humoristisk tone. Tror jeg må google litt her...
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2009 #15 Skrevet 1. desember 2009 Hvis ingen gir narkomane penger, hva tror du de går å gjør da? Lar vær å ta et skudd den dagen, og venter til neste dag? Nei. De slår ned en på gata og tar lommeboka, raner en butikk, stjeler klær eller kriter. Det er ikke slik at narkomane dropper å ta et skudd når ingen gir dem penger. Nei, da skaffer de seg pengene, på den ene eller andre måten. Så i stede for at vi blir truet og slått til å gi fra oss våre penger, så skal vi altså gi dem fra oss frivillig kun for å unngå det andre alternativet. Så bra. Politiet kretser rundt narkis reir av akkurat den grunnen du nevner der, så de ikke skal bli voldelige bare fordi de ikke får pleiet avhengigheten sin. Jada, jeg føler med narkiser og sanne ting, men det er da faen ikke min feil at de pumper årene fulle i drit, jeg skal ikke betale en krone til det formålet, bare for å unngå at han skyter meg for så å stjele pengene mine selv. Dessuten har sossen et ansvar for å gi alle som trenger det akutt hjelp, bor du på gata og sover ute, samler penger i krus fra en kafe, så er du i akutt nød, da skal sossen gi deg et sted å bo, og penger til livsopphold.
Rosalie Skrevet 1. desember 2009 #16 Skrevet 1. desember 2009 Hmm... ja - jeg kunne jo også vurdere å la være å åpne, men det kommer ofte besøk jeg ikke vet om (som regel til den hjemmeboende sønnen) selv om de riktignok ofte bare går inn etter å ha ringt på. Videre bor jeg i enebolig og det er lett å se inn utenfra så det ser kanskje litt teit ut hvis jeg ikke lukker opp hvis de f.eks. så meg sitte i stua før de ringte på. Husker en tidligere nabo jeg hadde - de hadde en lapp ved ringeklokken hvor det sto "selgere uønsket". Lurer på om det finnes noen ferdige slike lapper eller skilt som sier det samme, men i en litt hyggeligere/høfligere/mer humoristisk tone. Tror jeg må google litt her... Jeg mener det var på skiltbutikken på Bærums Verk jeg så skilt med tekst omtrent som: "Sælgere og betlere uvelkommen".
Gjest Shock Skrevet 1. desember 2009 #17 Skrevet 1. desember 2009 Så i stede for at vi blir truet og slått til å gi fra oss våre penger, så skal vi altså gi dem fra oss frivillig kun for å unngå det andre alternativet. Så bra. Politiet kretser rundt narkis reir av akkurat den grunnen du nevner der, så de ikke skal bli voldelige bare fordi de ikke får pleiet avhengigheten sin. Jada, jeg føler med narkiser og sanne ting, men det er da faen ikke min feil at de pumper årene fulle i drit, jeg skal ikke betale en krone til det formålet, bare for å unngå at han skyter meg for så å stjele pengene mine selv. Dessuten har sossen et ansvar for å gi alle som trenger det akutt hjelp, bor du på gata og sover ute, samler penger i krus fra en kafe, så er du i akutt nød, da skal sossen gi deg et sted å bo, og penger til livsopphold. Da skal du a få lov til å la vær å gi penger Men jeg kan vel gi penger selv om du mener det er feil?
Max Magnus Skrevet 2. desember 2009 #18 Skrevet 2. desember 2009 Nei. Gir ikke penger til noen som ringer på. Verken barn eller voksne. Er jeg interessert i å dele pengene mine kan jeg finne informasjon selv og sende direkte til organsisasjonen.
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #19 Skrevet 2. desember 2009 Da skal du a få lov til å la vær å gi penger Men jeg kan vel gi penger selv om du mener det er feil? Du gir på et idiotisk grunnlag, til et idiotisk formål. Du er behjelpelig med å gjøre skaden verre.
Gjest Shock Skrevet 2. desember 2009 #20 Skrevet 2. desember 2009 Du gir på et idiotisk grunnlag, til et idiotisk formål. Du er behjelpelig med å gjøre skaden verre. Deg om det
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå