Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren min har i år sagt i fra til våre familier om at vi ikke trenger eller ønsker oss noe materialistisk til jul, og heller vil ha penger til reisekasse slik at vi kan reise på ferie til sommeren igjen.

Vi er studenter, men eier leilighet og har alt vi trenger og vil unngå å fylle opp huset med ting og tang. Allikevel har vi ikke mye penger til overs, og vil veldig gjerne få reise på ferie siden det er 2 år siden sist.

Vi har fått noen reaksjoner fra folk som ikke vil gi penger, og heller vil gi håndfaste ting. Mange mener også det er "kjedelig" å gi penger, men vil støtte oss med det om det er det vi vil ha.

Hva syns dere? Er det greit å ønske seg penger eller er det egoistisk og kjedelig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ganske sta på at jeg ikke vil gi penger til jul. Jeg føler at det bare blir et pengebytte. Men i deres tilfelle kunne jeg nok tenkes å gi dere et gavekort hos et reisebyrå. Fortrinnsvis burde jo flere gi fra samme byrå. Det går også litt på at da må pengene brukes til en reise og ikke forsvinne inn i det daglige budsjettet.

Skrevet

Kjedelig er det jo, men synes ikke det er egoistisk. Kan jo ønske dere litt andre ting og. Gavekort hos reisebyrå eller noe lignende?

Skrevet

Gavekort på reisebyrå er ikke en dum idé.. Takk for tips :)

Men vi vil gjøre reisen så billig som mulig, ettersom vi tross alt nok kommer til å måtte betale mesteparten selv. Og da er det jo litt dumt å være låst til et reisebyrå og ikke kan leter overalt etter billigste billetter selv. Hmm..

Skrevet

Synes det er greit å ønske seg penger av foreldre og besteforeldre, av andre blir det fort litt kleint. Har dere BSU som dere har fyllt opp i år? Synes det er et legitimt ønske, som student kan det jo være vanskelig å få spart alt selv og gavegiver vet jo da at gaven ikke blir brukt "på tull og tøys". Så kan dere jo bruke deres egne penger på å reise...

Skrevet (endret)

Hva med et gavekort mastercard på DnB Nor? Jeg husker min sambo fikk dette av sin tante til bursdag.

Giveren bestemmer selv beløpet, og det kan brukes overalt, så vidt jeg vet. Det kommer hvertfall et slik kortnummer med, som det er på vanlig Visa, så det er nok mulig å handle på nett og man kan bruke det i utlandet. I tillegg kan man velge et omslaget på mastercardet, hvis jeg husker riktig. Han fikk hvertfall i fødselsdagmotiv.

(Edit: Ble så mye surr i forrige melding, at jeg måtte skrive om når jeg fant ut hva det jeg var ute etter het)

Jeg syns det er fint å ønske seg opplevelser, selv om det er å ønske seg penger. Hvorfor må man gi en "håndfast" gave til noen som ikke ønsker seg det eller noe annet? Bortkastet penger for min del.

Endret av ninuska_
Skrevet

Dette var gode forslag :) Håper flere kan få bruk for disse.

Ninuska, hvis man skal få et sånt mastercard, går det an å bruke det i tillegg til andre ting når man skal betale tror du?

Blir nok til at vi bare får overført penger/konvolutter av foreldre og besteforeldre.

Skrevet

Jeg er ikke særlig glad i å gi penger i gave. Fordi jeg liker faktisk å kjøpe en gave som noen "forhåpentligvis" blir glad for.

Men selv så har jeg av og til begynt å ønske meg penger til bursdagen min. Spesielt når jeg har planlagt en reise. Fordi da har jeg litt mer penger jeg kan bruke på shopping og andre ting. Vet at foreldrene ikke gir penger i gave men resten av familien pleier å gjøre det.

Skrevet

Tja, jeg synes også det blir litt feil å ønske penger. Man kan jo heller foreslå å ikke bytte gaver med folk og spare de pengene man hadde brukt på gaver til andre til deres reise i stedet?

Om man da virkelig har lyst å bytte gaver og reise likevel, synes jeg at gavekort hos reisebyrå høres best ut. Om det da knytter dere til et bestemt reisebyrå er jo synd, men men.. Bare ønske konvolutter med penger blir helt feil bare, synes jeg.

Synes egentlig sånn generelt ingenting om lange ønskelister og veldig bestemte gaveønsker, da blir jo hele poenget borte! En gave skal være noe man gir med omtanke, ikke noe folk bare bestiller.

Skrevet
Dette var gode forslag :) Håper flere kan få bruk for disse.

Ninuska, hvis man skal få et sånt mastercard, går det an å bruke det i tillegg til andre ting når man skal betale tror du?

Blir nok til at vi bare får overført penger/konvolutter av foreldre og besteforeldre.

Ja, jeg vil tro du kan bruke opp beløpet på kortet, for å tilføye egne penger hvis det overskrider grensen :-) Det fungerer jo med alle gavekort.

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet

For min del så må man bare ønske seg penger til jul om det er det man vil ha, men det betyr ikkje at eg kommer til å gi penger av den grunn. Da finner eg heller bare på noe annet. Kan fint gi penger til bursdager til søsken f.eks, men eg har aldri og kommer aldri til å gi pengegave til noen på julaften.

Skrevet

Jeg synes det er helt greit å ønske seg penger til jul.

Skrevet

Jeg vet ikke helt ... i dag har vi jo så innmari mye, både store og små; hva om alle egentlig ønsket seg penger? Vi har det litt slik i vår familie. Nå begynner ungene å bli store, så de ønsker seg penger de også.

Hvor blir det av gleden ved å gi gaver da? Sitte på julaften og 'slenge' over konvolutter m/penger til hverandre? Synes ikke gavekort er noe særlig bedre - heller verre; det er rene penger det også, og til overmål blir det diktert hvor de skal svies av!

Jeg har sagt klart og tydelig ifra til 'gjengen' at den dagen pengegaver blir gjengs, da melder jeg meg ut. Ingen mere julegaver fra meg. Da er hele sjarmen borte, og hele greia blir bortimot smakløs.

Men det er meg, da ... :)

Skrevet

Syns dere det er forskjell på hvem som ønsker seg penger da?

Jeg er student. Jobber ikke ved siden av studier. Sliter veldig økonomisk. Har alt det grunnleggende av ting, men mangler penger til mat osv.. Jeg synes da det blir forskjell på at jeg ønsker meg penger til jul (fordi jeg virkelig trenger det), enn mine kusiner og fettere på 15 (fordi de 'trenger' det).

Jeg får ikke penger til jul. Kanskje av mamma og pappa, men ikke tanter, onkler osv.

Gjest Gjest_Iris_*
Skrevet
Jeg synes det er helt greit å ønske seg penger til jul.

Jeg synes også det er helt greit. Og jeg hadde gjerne gitt en konvolutt med penger i til noen, alle trenger da penger?

Gjest Gjest_Cordelia_*
Skrevet

Jeg synes det er helt greit å ønske seg penger til jul. Man skal jo ønske seg det man trenger eller har lyst på. Blir det ikke litt dumt å da ønske seg lysestaker eller sokker hvis man egentlig bare trenger penger?

Mye bedre å gi folk det de trenger/ønsker seg, enn å kaste bort penger på ting de kanskje ikke vil ha noen glede av.

Jeg synes det blir litt rart å skulle "diktere" hva andre kan og ikke kan ønske seg til jul. Hvis en venninne av meg sier at "jeg ønsker meg noe spiselig eller drikkelig til jul, for jeg har så mye ting og tang at jeg ikke har plass til mer" så er det jo på grensen til frekt av meg å kjøpe en pyntegjenstand til henne i julegave. Jeg mener ikke at man skal være forpliktet til å gi folk akkurat det de ønsker seg, men dersom det ligger innenfor ens egne økonomiske rammer så skjønner jeg ikke hvorfor man skal nekte.

Gjest Gjest_Cordelia_*
Skrevet

PS: Hvis noen synes selve pengeseddelen er vanskelig å gi bort er spend-on gavekort enkle og greie å skaffe. Selges på Narvesen og Seven Eleven. Kan brukes som vanlig VISA-kort i betalingsterminaler og til netthandel. Og til uttak i minibank.

Skrevet

Jeg synes det er helt greit at dere ønsker dere penger til jul. Spesielt fordi dere er i en spesiell livssituasjon, studenter som gjerne vil reise og ikke har så god råd.

Men det hadde vært litt annerledes hvis et ektepar type "feit og femti, og har alt" hadde ønsket seg penger. Da lyser det liksom mer havesyke av gaveønsket.

Skrevet

Eventuelt kunne dere kanskje ønske dere noe til reisen? Microfiberhåndduk, toalettmappe, myggnett, flaskesett e.l. (mange ideer på nomaden.no) Hva dere trenger kommer selvsagt litt an på hvor dere skal da.

Skrevet

Jeg syns det er helt fint å ønske seg penger til jul, jeg! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...