Gjest TS Skrevet 1. desember 2009 #1 Skrevet 1. desember 2009 Jeg har hatt laptopen i litt over fire år (ASUS A6 Book), nå tar den ikke lading. Har sjekket at ladekabelen virker, det gjør den, så det er altså noe med maskinen eller batteriet. Jeg har for det meste jobbet med kabelen i, uten å ta ut batteriet, og har nå fått høre at dette ikke er bra. Kan det ha noe med saken å gjøre? Nå er batteriet helt dødt, og jeg kommer ikke til all informasjonen jeg har på pc-en... Noen som har noen erfaring med dette? Må jeg bare kjøpe meg ny pc? Er det verdt å prøve å reparere? Den er jo "gammel"...
Max Magnus Skrevet 2. desember 2009 #2 Skrevet 2. desember 2009 (endret) Jeg har hatt laptopen i litt over fire år (ASUS A6 Book), nå tar den ikke lading. Har sjekket at ladekabelen virker, det gjør den, så det er altså noe med maskinen eller batteriet. Jeg har for det meste jobbet med kabelen i, uten å ta ut batteriet, og har nå fått høre at dette ikke er bra. Kan det ha noe med saken å gjøre? Nå er batteriet helt dødt, og jeg kommer ikke til all informasjonen jeg har på pc-en... Noen som har noen erfaring med dette? Må jeg bare kjøpe meg ny pc? Er det verdt å prøve å reparere? Den er jo "gammel"... Kan du spesifisere litt? Du skriver at du ikke får tilgang til alt du har på PCen? Får du ikke skrudd på? Får du skrudd på, men så krasjer maskinen? Så lenge PCen får strøm skal den virke normalt (uavhengig om batteriet står i eller maskinen går på laderen uten batteri tilkoblet). Endret 2. desember 2009 av Max Magnus
Gjest TS Skrevet 4. desember 2009 #3 Skrevet 4. desember 2009 Det er jo det som er problemet, pc-en får ikke strøm! Jeg mener at den rett og slett ikke tar lading. Altså, selv om ledningen er koblet til, lader den ikke. Det er ikke noe galt med kabelen. Siste gangen jeg satte den på lading, var den nesten tom. Da jeg skrudde den på neste gang, trodde jeg den var fulladet, skjønte det først da den første advarselen poppet opp. Jeg prøvde flere ganger å finne ut av det, men til slutt var den helt tom for strøm, så nå kommer jeg ikke til noe av informasjonen som finnes på den.
Mir Skrevet 4. desember 2009 #4 Skrevet 4. desember 2009 Vel, jeg har samme problemet med min Dell pc. Visstnok er det pga noe har feilet på hovedkortet, og alt fra oppdatering av bios, drivere, fungerer ikke for de fleste. Har kun lest om et par tilfeller der det har hjulpet å bytte ut batteriet, mens andre har byttet ut hele hovedkortet , og siden de fleste ikke er datakyndinge så har det kostet dem noen lapper for å få de fikset. Jeg har ikke tid til å sende min pc in på rep selv om den er innenfor garantien enda, så jeg må alltid ha den i laderen. Jeg setter laderen inn, det er tegn på batteri-ikonet av den lader, men den lader ikke. Tar jeg ut kabelen vil batteriet gå tom i løpet av få minutter.
Gjest strykebrett Skrevet 4. desember 2009 #5 Skrevet 4. desember 2009 (endret) Det du kan sjekke er om du har en defekt stikkontakt. Jeg opplevde noe sånn en gang og det viste seg at det var forgreineren det var noe i veien med, ikke maskina eller ladekabelen. Dersom det er hovedkortet som er problemet og maskina er fire år gammel ville jeg vurdert å ta ut harddisken, sette den i en icybox og kjøpe meg ei ny maskin. 4 år er jo ganske gammelt i PCverden.. Endret 4. desember 2009 av strykebrett
-Susanne- Skrevet 4. desember 2009 #6 Skrevet 4. desember 2009 Jeg har hatt laptopen i litt over fire år (ASUS A6 Book), nå tar den ikke lading. Har sjekket at ladekabelen virker, det gjør den, så det er altså noe med maskinen eller batteriet. Jeg har for det meste jobbet med kabelen i, uten å ta ut batteriet, og har nå fått høre at dette ikke er bra. Kan det ha noe med saken å gjøre? Nå er batteriet helt dødt, og jeg kommer ikke til all informasjonen jeg har på pc-en... Noen som har noen erfaring med dette? Må jeg bare kjøpe meg ny pc? Er det verdt å prøve å reparere? Den er jo "gammel"... Det er hovedkortet, ikke akkurat et ukjent problem på disse maskinene. Når det er sagt kan man med fordel ta ut batteriet hvis man bruker maskinen mye tilkoblet strømnettet. Det beste er å lade batteriet opp til 70-80 % kapasitet og oppbevare det på et kjølig sted.
Annikken Skrevet 6. desember 2009 #7 Skrevet 6. desember 2009 Det samme skjedde med min gamle PC - batteriet fungerte ikke etter hvert. Dersom du kan få tak i et nytt batteri er jo det greit - men vil tror det er billigere å bare kjøpe en ny PC. Så lenge du får kobla den på strømmen kan du jo laste over alt du har til en ekstern harddisk.
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2009 #8 Skrevet 6. desember 2009 Som nevnt over her 2 ganger tidligere, så er det nok en cycle på hovedkortet som har knerta, og har ingenting med batteriet å gjøre. Dette er en "kjent" feil.
Gjest TS Skrevet 6. desember 2009 #9 Skrevet 6. desember 2009 Pc-en funker ikke selv om jeg har koblet i stikkontakten, det var kanskje feil å si at den ikke tar lading - den tar faktisk ikke strøm i det hele tatt! Så det går ikke an å skru den på. Jeg har en datakyndig svoger jeg kan spørre om å bytte hovedkortet for meg. Noen som har noen peiling på hva noe sånt koster? Jeg vet ikke en gang hva et hovedkort er...
Gjest Loddekyndig, men ikke puslespill Skrevet 7. desember 2009 #10 Skrevet 7. desember 2009 Det finnes en fordel med å ha batteriet stående i laptopen til vanlig og det er at laptopen ikke går i svart ved strømbrudd. Om det er sunt eller ikke for batteriet er sikkert litt avhengig av ladekretsen som sitter der. Lithium Ion batterier er jo ikke glad i verken topplading eller stor utlading. Et hovedkort (motherboard) er selve knutepunktet for alle tilkoblinger på i en pc. Der sitter selve hjernen (cpu) samt diverse andre kontrollere (styrebrikker) for mange funksjoner. Det som ikke sitter direkte på hovedkortet er i stedet tilkoblet via kontakter med maaange pinner (kontaktpinner). Selv er jeg veldig påpasselig med å unngå støt/knekk/bøy på ladepluggen og alle andre plugger som stikker ut av en relativt tung maskin. En laptops ferd mellom bordet, senga, sofaen, fanget og bæreveska utgjør mange muligheter for å ødelegge eller svekke fester og lodding av pluggen inni 'housingen' (den er som regel lodda rett på hovedkortet eller PSU-kortet.....= Power Suppy Unit). Blir det brudd der så får du ladeproblemer med en gang og muligheten for varmgang, smelting og faktisk brann. Strømpluggen burde være bygget lenger inn maskinen så den var mer beskyttet, men hvem taper på det? Produsenten og serviceverkstedene?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå