Gå til innhold

Påstand: Gutta ser rett igjennom sminke!

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Nei, det finnes alltid noen som får disse hud-problemene hardere enn andre dessverre - både jenter og gutter.

Dårlig selvfølelse er jo ikke bra. Du må fokusere på det som er bra. Spiseforstyrrelser av dårlig selvfølelse kommer vel som et resultat av medias og det moderne samfunnets sterke fokus på utseende og kropp.

Tja.. For min del hadde dårlige venner mye med saken å gjøre. Jeg ønsket å bevise at jeg og kunne være tynn og pen (for meg var det å være tynn det samme som å være pen) og jeg hadde en mor som konstant hadde noe negativt å si om hva jeg spiste og hvor mye jeg trente. Det skal også sies at jeg var normalvektig da det begynte, men med syltynne venninner, som rett og slett var født sånn.

Medias fokus på utseende og kropp har vel ikke påvirket meg i like stor grad som for noen, men det har jo selvsagt en innvirkning på hvordan man ser på seg selv og på hvilke idealer man har. På et tidspunkt blir derimot det som er naturlig slank og normalvekt dyttet langt bak i hodet og erstattet av bilder av sykelig tynne mennesker. Det er ikke pent, men det bilr uansett ett bilde på at kommer jeg dit, da har jeg oppnådd noe.

Ble vel en liten avsporing dette:P Men for å gå tilbake til selve temaet: jeg tror ikke, ut i fra den erfaringen jeg har, at gutter nødvendigvis ser igjennom sminken om man er flink til å sminke seg:) Derimot, tror jeg at gutter, spesielt i tenårene, dømmer en person veeeldig ut i fra det man ser, og da ikke ønsker å se et usminket jentefjes om det ikke lever opp til forventningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får ofte høre av både gutter og jente at jeg bruker lite sminke, men faktisk bruker jeg både foundation, pudder, rouge, øyenskygge og mascara stort sett hver dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. For min del hadde dårlige venner mye med saken å gjøre. Jeg ønsket å bevise at jeg og kunne være tynn og pen (for meg var det å være tynn det samme som å være pen) og jeg hadde en mor som konstant hadde noe negativt å si om hva jeg spiste og hvor mye jeg trente. Det skal også sies at jeg var normalvektig da det begynte, men med syltynne venninner, som rett og slett var født sånn.

Medias fokus på utseende og kropp har vel ikke påvirket meg i like stor grad som for noen, men det har jo selvsagt en innvirkning på hvordan man ser på seg selv og på hvilke idealer man har. På et tidspunkt blir derimot det som er naturlig slank og normalvekt dyttet langt bak i hodet og erstattet av bilder av sykelig tynne mennesker. Det er ikke pent, men det bilr uansett ett bilde på at kommer jeg dit, da har jeg oppnådd noe.

Ble vel en liten avsporing dette:P Men for å gå tilbake til selve temaet: jeg tror ikke, ut i fra den erfaringen jeg har, at gutter nødvendigvis ser igjennom sminken om man er flink til å sminke seg:) Derimot, tror jeg at gutter, spesielt i tenårene, dømmer en person veeeldig ut i fra det man ser, og da ikke ønsker å se et usminket jentefjes om det ikke lever opp til forventningene.

Det er mildt sagt merkelig at en altfor tynn kvinnekropp som hverken ser pen eller sunn ut kan bli et ideal.

Og du har nok rett i at mange gutter er veldig overfladiske og derfor er mest opptatt av jentas utseende i tenårene.

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mann_*

Det er klart at vi ser rett igjennom sminke. Er jo bare en maske. Blir jo litt av det samme som en jente prøver "å lure" gutta til å tro at hun er slankere enn hun egentlig er ved å gå med trange mørke klær. Alle vet jo hvordan hun egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg er sær, men noe annet enn ett lett lag sminke i værdagen er EKSTREM turn off for min del. Men det er og store pupper så igjen, jeg er litt sær, liker best tomboy-aktige\aktive jenter som trener mye og variert og derfor ser såpass bra ut at sminke blir unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_nina_*

Satt sammen med en kompis i kantina på skolen i går, og han komenterte en jente som hadde "10 lag med sminke i trynet", som han selv sa. Hun brukte en annen foundationfarge enn hennes hud, så det så ikke helt bra ut. Og maskara i fler flere lag, så det klumpet seg helt. Tror gutter legger veldig merke til sånne ekstreme tilfeller.

Jeg f.eks hadde foundation, pudder, rouge, eyeliner og maskara i går, men jeg sminker meg veldig naturlig da. Fikk heldigvis ingen kommentarer på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen jenter her som faktisk kan si at de lettere får attraktive menn på kroken når de skjuler alt av skavanker bak sminkelagene?

I min erfaring som mann er det nettopp stikk motsatt, ett tynt sminkelag kan hjelpe veldig på utseende, greit nok. Men med en gang du er synlig sminket overser jeg deg lett. Og det med veldig få unntak, der unntakene vil være "kul" sminke, altså at sminken er en del av personligheten din i stedet for en del av utseende.

Jeg sminker meg naturlig. Det vil si, ikke vanvittig mye av noe som helst, og farger som passer meg og min hudtone. Fordi jeg har ganske mørke øyne, kan jeg gå uten sminke uten at noen merker det. Husker at noe av det min eks likte best ved meg, var at han syntes jeg var like søt når jeg daffet rundt uten sminke. Han følte ikke at han ble "lurt" på noen måte. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_jente_*
Men tror du virkelig ett tykt sminkelag gjør ting bedre? Fokuser heller på hudpleie og renhet så får du fin hud ettervert.

Det er faktisk ikke alltid at dette funker. Jeg prøvde ALT som fantes av renseprodukter, kremer osv, og jeg er veldig renslig, men jeg merket faktisk ingen bedring på flere år. Det måtte sterkere medisiner til verks for min del, og nå er huden krystallklar.

Så det er litt fordomsfullt å tenke på måten du tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest*pua

Jeg synes det er veldig sexy med naturlig sminke. Om jeg ser det eller ikke spiller ikke så stor rolle, jeg bare antar at de aller fleste bruker sminke. Ofte så sitter jeg igjen med følelsen av at mange jenter er mye penere med naturlig sminke enn når de sminker seg til fest. Dette er dog veldig varierende og jeg kan selvsagt bli veldig betatt av en flott "overdrevet" sminket jente som tør å vise det, men som oftest foretrekker jeg den naturlige looken. Jeg er nok ganske svak for mascara og mørk øyeskygge som festlook, men det kommer veldig an på situasjonen også.

Selv om det ikke er en overraskelse i seg selv, så blir jeg alltid litt satt ut når jeg ser bilder av folk i rampelyset uten sminke fordi de ofte ser totalt annerledes ut og ikke på langt nær så attraktive! Men for all del, alle har jo off dager, så det kan jo være at de bare har en skikkelig bad hair day i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest*ogsåpua
Jeg synes det er veldig sexy med naturlig sminke. Om jeg ser det eller ikke spiller ikke så stor rolle, jeg bare antar at de aller fleste bruker sminke. Ofte så sitter jeg igjen med følelsen av at mange jenter er mye penere med naturlig sminke enn når de sminker seg til fest. Dette er dog veldig varierende og jeg kan selvsagt bli veldig betatt av en flott "overdrevet" sminket jente som tør å vise det, men som oftest foretrekker jeg den naturlige looken. Jeg er nok ganske svak for mascara og mørk øyeskygge som festlook, men det kommer veldig an på situasjonen også.

Selv om det ikke er en overraskelse i seg selv, så blir jeg alltid litt satt ut når jeg ser bilder av folk i rampelyset uten sminke fordi de ofte ser totalt annerledes ut og ikke på langt nær så attraktive! Men for all del, alle har jo off dager, så det kan jo være at de bare har en skikkelig bad hair day i tillegg.

Det er jo enorm forskjell på å bli fotografert uten sminke og det å gå uten sminke i verdagen. Fotografiene avdekker jo alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sminke er et toegget sverd. Det kan brukes positivt og fremheve kvinnelige skjønnhetstrekk, men det kan også brukes negativt og få ei jente til å se latterlig ut.

Jenter uten sminke, all day, any day.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...