Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2009 #1 Skrevet 1. desember 2009 Jeg skal male stua før jul og er veldig usikker på hvilken farge jeg skal velge. Det er et lite rom (nå ubehandlede furuvegger, så det ser litt ut som innsida av ei nøtt ) Vestvendt, så det er mye sol om sommeren (vil derfor unngå for gule farger). Men nå på vinteren er det naturligvis mye kaldere og mindre lys. Inne i rommet har jeg et gammelt arvet skap med brunt og blått som hovedfarger (pluss bittelitt rødt og gull). Og ellers mørkebrune skinnsofa og bord i mørkt tre. Har tenkt på en eller annen form for "lun gråfarge"? Alle tips mottas med takk!
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2009 #3 Skrevet 1. desember 2009 Takker selvfølgelig for tips om eggehvit, men synes det blir for kaldt med en så hvit farge. Vi har eggehvite dører og gelender i trappa, men på veggene vil vi gjerne ha det litt lunere.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2009 #4 Skrevet 1. desember 2009 Hva med eggehvit + brune lister? Det er dødskult! Hadde det i den tidligere leiligheta mi. Dder brukte jeg strukturbeid pga at jeg ikke ville male bort villmarkspanelet, men gjøre det lysere. det hjalp og ble kjempe koselig med brune lister. Har også brun skinnsofa osv, så det passer utrolig bra
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2009 #5 Skrevet 1. desember 2009 Hva med eggehvit + brune lister? Det er dødskult! Hadde det i den tidligere leiligheta mi. Dder brukte jeg strukturbeid pga at jeg ikke ville male bort villmarkspanelet, men gjøre det lysere. det hjalp og ble kjempe koselig med brune lister. Har også brun skinnsofa osv, så det passer utrolig bra Mørkebrune lister til hvite/lyse vegger høres helt forferdelig ut. Lister i kontrast til fargene forøvrig deler opp rommet på en lite fordelaktig måte Grå vegger med hvite lister synes jeg hørtes fint ut:-)
Gjest ts Skrevet 1. desember 2009 #6 Skrevet 1. desember 2009 Grå vegger med hvite lister synes jeg hørtes fint ut:-) Grå vegger og hvite lister er ca den gata jeg er ute etter, ja. Men hvilken gråfarge i så fall? Det er jo et uendelig antall nyanser å velge mellom
Gjest Lille-pus Skrevet 2. desember 2009 #7 Skrevet 2. desember 2009 ....... Men hvilken gråfarge i så fall? Det er jo et uendelig antall nyanser å velge mellom Da skal du ta en tur i en malerbutikk, og hente fargekart. De fleste farger ser ulike ut i forskjellig lys, så det er et sjansespill å ikke ta med fargekart hjem og holde opptil veggene. Et fargekart gjengitt på en PC skjerm er ingen spesielt god idé. Den nyansen av fargen du liker best når du ser den på skjermen er ikke nødvendigvis den fargen du vil elske når den har kommet på veggen din. Lykke til, du har kommet langt når du vet at du vil ha en grånyanse på veggene og hvite lister
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #8 Skrevet 2. desember 2009 Selvfølgelig har jeg en masse fargekart. Jeg bare spør her om noen har noen tips om en KONKRET farge jeg kan se på. Og jeg vet ikke at jeg vil ha en grånyanse. Det er bare en av mange ting jeg kan vurdere. Jeg vet bare at det er mye riktigere enn så hvitt som eggehvitt (som jeg synes ser alt for kald og steril ut) Jeg får vel bare til å kjøpe noen prøvebokser og teste på veggene.. Tenkte bare jeg kunne høre på KG om noen hadde noe genialt å komme med, da skjønner du..
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #9 Skrevet 2. desember 2009 Selvfølgelig har jeg en masse fargekart. Jeg bare spør her om noen har noen tips om en KONKRET farge jeg kan se på. Vi har en farge som heter hvit pepper. Den er lys grå og ganske grei synes jeg
Gjest pensel Skrevet 2. desember 2009 #10 Skrevet 2. desember 2009 Jotun har en farge som heter Delikat, NCS 2004-Y50R 2499 Det er en ganske lys, nøytral og lun gråtone. Passer bra til listverk og dører som er eggehvit.
Miko Skrevet 2. desember 2009 #11 Skrevet 2. desember 2009 Jeg synes både fargen skygge og vanilje er diskret og fine. Helt lyse, men ikke hvite og kalde. Grått ville jeg vært forsiktig med å ha på vegger, det kan lett bli litt institusjonspreget - vanskelig å treffe riktig nyanse (og med feil nyanse av grått blir det liksom så veldig gærnt....)
pøbelsara Skrevet 2. desember 2009 #12 Skrevet 2. desember 2009 Sjekk ut Skagen fra Jotun. Den kan se litt beige ut på fargekartene, men er en utrolig fin lysegrå farge som blir mindre kald enn rene gråfarger når man får den på veggen.
Umuriel Skrevet 2. desember 2009 #13 Skrevet 2. desember 2009 Jeg liker det så hvitt som mulig. Men vi har grått kjøkken, fargekode 1500-N, lys og fin. Av de mer beige fargene er "delikat" en fin farge.
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #14 Skrevet 2. desember 2009 Tusen takk for noen konkrete tips som jeg skal sjekke ut og vurdere å kjøpe prøvemalingsbokser for. Dere er supre!
Gjest Lille-pus Skrevet 3. desember 2009 #15 Skrevet 3. desember 2009 Selvfølgelig har jeg en masse fargekart. Jeg bare spør her om noen har noen tips om en KONKRET farge jeg kan se på. Ja, selvsagt har du masse fargekart. Det sa du jo mye om. Og jeg vet ikke at jeg vil ha en grånyanse. Det er bare en av mange ting jeg kan vurdere. Jeg vet bare at det er mye riktigere enn så hvitt som eggehvitt (som jeg synes ser alt for kald og steril ut) Her skal vi ikke ha noen råd nei, her skal vi bare ha konkrete forslag til spesifikke farger som vi ikke vet om vi vil ha Jeg får vel bare til å kjøpe noen prøvebokser og teste på veggene.. Tenkte bare jeg kunne høre på KG om noen hadde noe genialt å komme med, da skjønner du.. Som du spør får du svar. Du har iallfall fått flere helt konkrete tips på fargekoder som andre liker. Lykke til videre
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #16 Skrevet 3. desember 2009 Ja, selvsagt har du masse fargekart. Det sa du jo mye om. Her skal vi ikke ha noen råd nei, her skal vi bare ha konkrete forslag til spesifikke farger som vi ikke vet om vi vil ha Som du spør får du svar. Du har iallfall fått flere helt konkrete tips på fargekoder som andre liker. Lykke til videre Hva var poenget ditt med denne posten? Jeg har fulgt tråden, så jeg er fullstendig klar over hvilke svar jeg har fått. I begynnelsen var det ikke tydelig for folk hva jeg var ute etter, derfor konkretiserte jeg etter hvert. Og fikk etter hvert akkurat slike svar jeg var ute etter. Nå er jeg i gang med å teste de tipsene jeg fikk, så snart håper jeg å vite mer om hva jeg synes gjør seg og ikke. Syntes det var greit å få noen punkter å starte fra før jeg begynte å handle prøvemalingsbokser. Kan liksom ikke kjøpe et uendelig antall og synes det er vanskelig å se for meg hvilken fargeretning jeg helst vi gå i. Hvorfor har du et problem med dette?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå