Gå til innhold

Erfaringer med Moldegaard/Stallmestergaarden?

Anbefalte innlegg

Gjest MrsMalsen
Skrevet

Jeg håper at det er noen her inne som har vært i bryllup / hatt bryllupet sitt på Moldegaard / Stallmestergaarden i Os (Bergen). Jeg trenger nemlig veldig å høre hvordan andre har hatt det der!

Vi har reservert Stallmestergaarden, men plutselig har jeg fått kalde føtter og tror liksom ikke at det kan bli noe fint å ha bryllupet der. En av grunnene til at vi valgte dette stedet var at vi tenkte vi kunne spare litt penger ved å kjøpe inn alkohol/drikkevarer selv. Men siden leien for lokalet er såpass høy og vi har tenkt å bestille inn busstransport til gjestene, så går litt av vinningen opp i spinningen her.

I tillegg er jeg litt redd for at det blir vanskelig å organisere serveringshjelp / ryddehjelp.

Hvordan har andre som har hatt bryllupet her ordnet disse tingene? Hvem leverte maten? Hvor fikk dere serveringspersonell fra?

Hjelpe meg, jeg hadde aldri trodd at jeg skulle være en sånn grinete brud, men akkurat nå klarer jeg ikke å se positivt og konstruktivt på noen ting :-/

Videoannonse
Annonse
Gjest Brud sommer 09
Skrevet

Vi hadde drømmebryllupet vårt på Moldegaard! I ettertid tror jeg ikke vi kunne valgt et bedre lokale, men som deg var jeg veldig skeptisk på forhånd etter å ha booket det. Var bekymret for at det skulle flyte med hestemøkk i gatene rundt, at lokalet skulle se for gammelt og mørkt ut etc. Men ingen av bekymringene viste seg å stemme.

Vi lagde bordene i en E nede, og rommet et par og sytti gjester uten problemer. Til hø. for trappen hadde vi djutstyr og storskjerm som skjulte det under middagen. Vi brukte baren nede utover kvelden, baren oppe ble omgjort til et gedigent gavebord. Kaffe og kake ble servert oppe, til middagen hadde vi profesjonelle servitører.

Kokker, mat og servitører bestilte vi fra Thomas Matgal

som har jobbet på Moldegaard som kokk tidligere, og derfor er kjent der oppe - noe som garantert var en fordel! Maten er dessuten KNALLgod, skikkelig gourmet - kan absolutt anbefales!

Ellers var vi heldige og hadde sol på dagen vår. Vi hadde også leid buss til gjestene, og de ble kjørt opp et par timer før vi kom (rett fra kirken). Da satt/gikk de ute, fikk servert frukt og champagne, utlevert "gjestelister" med en morsom setning om hver gjest, slik at praten kom lettere i gang. Uteområdene der oppe er jo NYDELIGE på en vakker dag, så folk hadde nok å ta seg til. Gjestene satt seg til bords like før vi ankom. Vi ankom ned trappen til fanfare/brudemarsj, og med den røde løperen i midtgangen nede var det nesten litt kongelig stemning. :-)

Vi tok gruppebildene og en god del bilder av brudeparet utendørs, foran liljedammen/med apetrærne. Det ble kjempeflotte bilder! Har også noen nydelige bilder av oss på de hvite benkene med masse røde roser rundt, skikkelig idyll!

Prisen er noe stiv, det skriver jeg lett under på. Vi valgte også å få lokalet på fredagen for å pynte/ordne selv. Den opprinnelige planen var å la servitørene ordne alt på selve dagen, men er glad vi ikke gjorde det. Var utrolig kjekt å pynte/ordne selv! Var litt misfornøyd med renholdet som var gjort før vi kom, så vi gikk over hele lokalet før vi begynte. Mulig det bare er vi som er veldig "renslige", men... Kjøkkenet var i alle fall meget rent og pent - det er jo viktigst! En del andre ting vi oppdaget dagen før også, lyspærer som var gått etc - men alt dette ordnet de til selve dagen, når vi bare gjorde dem oppmerksom på det.

Samlet sett brukte vi vel 12000 på lokalet, 4000 på bussleie (billigere gjennom en venn), rundt 40 000 på maten og kanskje 20 000 på alkohol/drikkevarer for et par og sytti gjester. Nå fikk vi i tillegg litt rabattter gjennom at vi kjente enkelte aktører, så er absolutt ikke en billig løsning. Men angrer likevel ikke et sekund! Vårt samlete bryllupsbudsjett, eksklusive bryllupsreise og fotografbildene ble på rundt 160 000 - selv om vi startet med en mal på 90 000... Det var "once in a lifetime" - og verdt det, spør du meg!

Lykke til! Ville ikke stusset med å ha Moldegaard om jeg var deg. ;-)

Skrevet
Vi hadde drømmebryllupet vårt på Moldegaard! I ettertid tror jeg ikke vi kunne valgt et bedre lokale, men som deg var jeg veldig skeptisk på forhånd etter å ha booket det. Var bekymret for at det skulle flyte med hestemøkk i gatene rundt, at lokalet skulle se for gammelt og mørkt ut etc. Men ingen av bekymringene viste seg å stemme.

Vi lagde bordene i en E nede, og rommet et par og sytti gjester uten problemer. Til hø. for trappen hadde vi djutstyr og storskjerm som skjulte det under middagen. Vi brukte baren nede utover kvelden, baren oppe ble omgjort til et gedigent gavebord. Kaffe og kake ble servert oppe, til middagen hadde vi profesjonelle servitører.

Kokker, mat og servitører bestilte vi fra Thomas Matgal

som har jobbet på Moldegaard som kokk tidligere, og derfor er kjent der oppe - noe som garantert var en fordel! Maten er dessuten KNALLgod, skikkelig gourmet - kan absolutt anbefales!

Ellers var vi heldige og hadde sol på dagen vår. Vi hadde også leid buss til gjestene, og de ble kjørt opp et par timer før vi kom (rett fra kirken). Da satt/gikk de ute, fikk servert frukt og champagne, utlevert "gjestelister" med en morsom setning om hver gjest, slik at praten kom lettere i gang. Uteområdene der oppe er jo NYDELIGE på en vakker dag, så folk hadde nok å ta seg til. Gjestene satt seg til bords like før vi ankom. Vi ankom ned trappen til fanfare/brudemarsj, og med den røde løperen i midtgangen nede var det nesten litt kongelig stemning. :-)

Vi tok gruppebildene og en god del bilder av brudeparet utendørs, foran liljedammen/med apetrærne. Det ble kjempeflotte bilder! Har også noen nydelige bilder av oss på de hvite benkene med masse røde roser rundt, skikkelig idyll!

Prisen er noe stiv, det skriver jeg lett under på. Vi valgte også å få lokalet på fredagen for å pynte/ordne selv. Den opprinnelige planen var å la servitørene ordne alt på selve dagen, men er glad vi ikke gjorde det. Var utrolig kjekt å pynte/ordne selv! Var litt misfornøyd med renholdet som var gjort før vi kom, så vi gikk over hele lokalet før vi begynte. Mulig det bare er vi som er veldig "renslige", men... Kjøkkenet var i alle fall meget rent og pent - det er jo viktigst! En del andre ting vi oppdaget dagen før også, lyspærer som var gått etc - men alt dette ordnet de til selve dagen, når vi bare gjorde dem oppmerksom på det.

Samlet sett brukte vi vel 12000 på lokalet, 4000 på bussleie (billigere gjennom en venn), rundt 40 000 på maten og kanskje 20 000 på alkohol/drikkevarer for et par og sytti gjester. Nå fikk vi i tillegg litt rabattter gjennom at vi kjente enkelte aktører, så er absolutt ikke en billig løsning. Men angrer likevel ikke et sekund! Vårt samlete bryllupsbudsjett, eksklusive bryllupsreise og fotografbildene ble på rundt 160 000 - selv om vi startet med en mal på 90 000... Det var "once in a lifetime" - og verdt det, spør du meg!

Lykke til! Ville ikke stusset med å ha Moldegaard om jeg var deg. ;-)

Glemte å si at ryddingen ble tatt av servitørene. Vi hadde 7 servitører under middagen, som vi betalte timepris for gjennom matgal. Når alt var ryddet etter middagen og bordene var organisert i mindre grupper, gikk kokkene og 5 av servitørene hjem. Vi hadde leid en ekstern bartender (bekjent) som da ankom, og sammen med en av servitørene betjente baren. Den andre servitøren klargjorde kakebord, kaffe, konjakk etc. Begge to ryddet også fortløpende, og ble igjen da bussen hentet alle gjestene og ryddet siste rest. Svigers og mine foreldre overnattet på Bjørnefjorden, og hjalp servitørene på slutten og fikk pakket ned alle gavene våre. Vi var jo reist da, men slik jeg har forstått på dem var dette ikke noe problem og gikk ganske kjapt og greit.

Gjest MrsMalsen
Skrevet

Tusen takk for veldig beroligende svar!! Det hjelper utrolig å høre at lokalet har fungert så bra for dere :)

Vi hadde i utgangspunktet tenkt å ha vielsen i "kapellet" Moldegaard har (det lille steinhuset ved siden av parkeringsplassen), men jeg tror egentlig at det er litt i minste laget.

Vi skal ha bryllupet i slutten av april, så vi får sikkert ikke brukt utearealene på samme måte som dere. Men i verste fall får alle sammen stue seg sammen oppe i salongen før middagen ;-)

Jeg driver og bekymrer meg for at det er lang vei fra byen til Os (de fleste gjestene bor sentrumsnært), men forhåpentligvis er ikke dette noe folk reagerer på.

Hvordan var deres tidsskjema på dagen? Når hadde dere vielse / middag / bussen hjem? Ble dere viet i nærheten?

Skrevet

Vår tidsplan var som følger:

12.30 - vielse i Åsane(!) - altså et godt stykke unna...

13.30 hentet bussen gjestene utenfor kirken og kjørte dem opp, så de var oppe omtrent 14.15. Vi hadde servering av drikke på bussen.

16.15 ankom vi og middagen startet 16.30.

Brukte LAAAANG tid på middagen, så var vel ikke av bordet før nærmere 20.30-21. Så tok vil bilder ute, mens servitørene lagde bordene til mindre grupper. Polynaise (da gikk vi ut og inn igjen, opp og ned - utrolig bra sted å ha polynaise!), vals, kaker, kaffe +++. Vi dro fra festen rundt 00.30 (da var jeg stuptrøtt), og bussen hentet gjestene 01.30.

Synes det var en veldig grei tidsplan vi hadde i grunn, alle jeg har snakket med etterpå var i alle fall veldig fornøyd med opplegget vi hadde.

Det går nok fint å stue folk sammen oppe før middagen, det var jo det som var vår reserveplan om været skulle svikte også! Men i og med at det bare er toaletter nede, så måtte vi tillate folk å gå på toalettene nede før middagen også, så helt avstengt ble det jo ikke. Vil forresten tipse deg om at "handicap-toalettet" var stappet med skap, utstyr, tepper etc da vi ankom. Vi hadde jo behov for å bruke dette, så brukte en del tid på å få tømt dette dagen i forveien. Kan være lurt å sjekke om dere har behov for det! Vi skulle ha det både som toalett for bestemødre i rullestol og for venninner som skulle amme. Det ble ganske kaldt som ammerom utover kvelden, og vi hadde dessverre ikke tenkt på å ta med oss ovner e.l. Om dere skal bruke dette rommet kan det sikkert være lurt å sette en ovn der inne, i alle fall om det skal brukes til amming!

Nei, jeg er ikke i tvil - Moldegaard var et supert lokale å ha bryllup i, hadde gjerne gjort det om igjen!

Skrevet

Vi var også bekymret for avstandene, det var jo derfor vi ordnet med busser. Likevel var det bare ca halvparten av gjestene som ønsket å benytte seg av bussene. Den andre halvparten ville enten kjøre selv, bli kjørt eller ta taxi. Et par gjesten benyttet også anledningen til å ta inn på Bjørnefjorden el Solstrand for natten. Og da kom mange av gjestene fra Åsane eller ennå lengre borte! Så tror neppe det blir noe problem...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...