Gå til innhold

Hersketeknikker?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Ofte høre man at noen benytter hersketeknikker f eks i jobbsammenheng, i debatter osv.

Kan noen gi en definisjon, eller eksempler på hersketeknikker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det handler vel om hvordan man får kontroll over andre mennesker?

Skrevet

Jasså, du vil vite om hersketeknikker lille venn. Å, kjære deg, det tror jeg ikke du skal bry det søte lille hodet ditt med.

:roll:

Det der oppe er en mulig hersketeknikk. Nedlatende og umyndiggjørende kommentarer.

Skrevet

Det å overse er også en kjent hersketeknikk.

Hvis man er virkelig paranoid så kan man alstå tenke slik at alle som ikke svarer på denne tåden overser den bevisst og derved utøver hersketeknikk. :ler:

Skrevet

"Hersketeknikk"...

*fnyse litt*

Jeg for min del synes det ville være langt mer konstruktivt å forelese om hvordan man kan bli så trygg på seg selv at man driter i eventuelle kommentarer om leppestift eller hvor søt man er når man er sint fremfor å få folk til å føle seg enda mer elendige ved å gjøre de oppmerksomme på hvor små, dumme og utilstrekkelige de er ved å fortelle dem om andre menneskers bevisste eller ubevisste metoder for å bryte de ned.

Nelle :briller:

Skrevet
Det å overse er også en kjent hersketeknikk.

Hvis man er virkelig paranoid så kan man alstå tenke slik at alle som ikke svarer på denne tåden overser den bevisst og derved utøver hersketeknikk.

:ler:

Skrevet

Det virker som mange mener at hersketeknikk er noe som utøves av menn overfor kvinner, men det forekommer nok vel så ofte innad mellom kvinner og innad mellom menn.

Kanskje i enda sterkere grad enn menn overfor kvinner, for de fleste noenlunde oppegående menn etterhvert er ganske bevisst på hvor lite politisk korrekt det er å opptre slik.

Den kvinnen i det offentlige rom, som er "flinkest" på hersketeknikker, er Kristin Halvorsen. Når hun i debatter sier: "Nå må dere gutta tie stille litt, så jeg kan komme til", så er det en hersketeknikk. Likeledes når hun under debatten legger hånda si vennskapelig på armen til en mannlig motdebattant...

Gjest Coolaid
Skrevet

Pleier å si:"vi kan godt bli enig om noe, men det er jeg som bestemmer". Det pleier å gjøre susen dersom man setter opp et kjempealvorlig ansikt i tillegg. Da får jeg det som jeg vil. Folk godtar de mest absurde ting dersom du viser med hele deg at du mener det.

Skrevet

Drillo brukte hersketeknikk når han sa at de som mente den siste landskampen var et brudd med den tidligere spillestilen, ikke hadde greie på fotball.

Det man vil oppnå med en slik teknikk, er å få de som måtte være uenig med en til å holde munn - for hvem ønsker å fremstå som en som ikke har greie på fotball? Heldigvis lyktes han ikke med taktikken. Det var nok av dem som gjennomskuet den, og ikke lot seg skremme til taushet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...