Gå til innhold

Hvordan få en tenåringdatter til å vente med sex

Anbefalte innlegg

Gjest gjest pusur
Skrevet

Hei. Jeg har en datter på 15 som nå har fått sin første kjæreste.

Det er hyggelig det, men er litt redd for at hun skal føle seg presset til sex for tidlig.

Hun sier selv at hun ikke føler seg klar til sex på en stund og jeg tror hun snakker sant. Likevel vet jeg at presset fra venninder som maser og spør om det skjer noe, og noe press fra gutten ikke er helt lett å takle. Vi prater åpent om det meste i heimen, men hun er jo i en alder der sanheten kanskje ikke alltid når foreldrene.

Nå er det ikke verdens undergang om hun starter med sex nå, men jeg kjenner henne og vet at hun ikke er så klar og voksen som hun kanskje tror. Vanskelig alder.

Er ute etter innspill og tips for å få henne til å tenke seg godt om.

Vet av erfaring at ganske mange unge jenter angrer seg litt på at de startet for tidlig. Vil jo det beste for henne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg debuterte rett før jeg ble 16. Angret, ikke fordi det var for tidlig, men fordi det ikke var med den rette gutten, den rette settingen osv.

Så i det minste, dersom hun etter en liten stund velger å ha sex med han, så har hun i det minste sex med noen hun er glad i. :)

Men ellers vet jeg ikke hva det er å si til henne. Du kan si at hun ikke må gjøre noenting før hun er klar, du må så klart snakke med henne om beskyttelse og poengtere at hun bestemmer over sin kropp, ingen andre. Men det er også viktig at det ikke blir så hardt snakket om at det nesten skremmer henne fra sex.

Min mor skjønte at jeg hadde hatt sex dagen etterpå, men jeg løy, det til tross for at jeg alltid har sagt alt til henne. ;)

Gjest Gjest_anna_*
Skrevet

Hei!

Jeg synes du virker som en reflektert tenåringsforelder, som sannsynligvis har et godt forhold til barna :)

Jeg hadde sex første gang når jeg var mellom 16 og 17. Det var ONS med en god venn av meg - jeg var trygg, men det var ikke riktig. Jeg har først skjønt når jeg ble eldre hvor mye man faktisk gir av seg selv i en seksuell situasjon. Ikke var jeg særlig trygg på meg selv heller, og selvom jeg ikke har DÅRLIGE minner fra min første gang, så ville jeg gjerne ha ventet, sånn sett i etterkant.

Det går jo an å forklare dette? Snakke litt om at det å være naken med en annen person faktisk er ganske heavy. Du kan også si rett ut at du synes hun er for ung - at du ikke vil styre henne eller noe sånt, men fordi du har mer livserfaring enn henne, føler du at du kan si dette når hun er 15. Hun er ikke voksen, selvom hun er på god vei til å bli det, og det er lurt å være ordentlig trygg på seg selv først (iallefall nesten).

Det er nå engang sånn at hun har en egen vilje, og selv må bestemme seg for ting. Men mors og fars mening veier faktisk veldig tungt hos de fleste tenåringer (er lærer på ungdomsskolen, vi har snakket litt om dette). At hun har støtte i deg/dere uansett, må hun være sikker på - men å samtidig vite hva dere tror vil være best for henne, og hvorfor dere mener dette, er like viktig.

Kanskje hun er enig med deg. Kanskje hun kjenner etter og føler at det er riktig nå. Uansett vil det da være et veloverveid valg - og de er MYE lettere å leve med, selvom de skulle vise seg å være feil.

Lykke til :)

Skrevet

Har en ungdom bestemt seg for å ikke si nei til sex så er det ingenting som kan stoppe det mener jeg. Men det kan aldri informeres godt nok om å beskytte seg både fysisk og psykisk. Sørg for at det er kondomer tilgjengelig, og vær ærlig på at selv ikke det er 100% trygt, og at det å hoppe av i svingen er utrygt og litt om konsekvenser av seksuelt overførbare sykdommer. Informer også om at en kan bli gravid når som helst i menstruasjonssyklusen fordi tenåringer ikke nødvendigvis er helt stabile på det planet. Snakk også om at sex også skal være godt for jenter, ikke bare noe full fart eventyr for gutta. Og at det er greit å kjenne gutten slik at en kan slappe av og slippe å være redd for å bli dumpet like etterpå.

Det eneste som har vist seg å heve debutalderen er faktisk informasjon. Og er det ikke bedre å vite at du iallefall har gitt datteren din de forutsetningene som må til for å gjøre et trygt valg?

Gjest Emmanuelle
Skrevet (endret)

Jeg tror mye av grunnen til at jeg ventet var fordi vi "hypa" det opp i venninnegjengen.

Alle våre foreldre var veldig flinke til å oppfordre oss til å ha venninnekvelder (kunne sitte oppe til 6 om morgenen og bare snakke, se film og spise godteri). Begynte først med småfnising, men etterhvert snakket vi mye om gutter og sex, og hva vi var klare/ikke klare for.

Jeg våknet opp på 16årsdagen min og tenkte "nå har jeg lov til å ha sex", og dette plaget meg fordi jeg ikke følte meg klar. Mange gutter hintet om det, tullet og jeg følte meg presset, men så hadde vi en venninnekveld der jeg lufta "problemet" etter mange timer med "ufarlig" småprat (jeg var eldst), og flere av venninnene mine betrodde at de heller ikke var klare. Til slutt gikk det en stolthet i å vente på en man var glad i, og jeg er glad jeg ventet til jeg var nesten 21. Angrer ikke et sekund.

Jeg tror mye i tidlig debut ligger i gruppepress som ikke er der. Man TROR venninnene har gjort mer enn de har, og føler man også må si man har gjort noe "voksent" som igjen skaper utrygghet hos en annen venninne og dermed har du en ond sirkel.

Jeg kommer til å ta ansvar for mine småsøstre som nærmer seg tenårene, vil oppfordre dem til å ha vennekvelder og komme på besøk til meg og spørre om alt de måtte ønske (selv om jeg må få dem overtrøtte og gi dem sukkeroverdose for at de skal snakke om slike ting).

Endret av Emmanuelle
Skrevet

Jeg var den første som debuterte i vennegjengen min men det var rett før 17 års dagen min. Ikke noe press fra noen side. Men jeg husker at moren min var veldig oppmerksom på hvor og hvem jeg var hos rundt den tiden. Så hun skjønte nok hva som skjedde.

Husker jeg måtte ha en samtale med søsteren min når hun var 15år. Nettopp om dette. Hun hadde nemlig fått sin første kjæreste og mamma var redd for at det kom til å skje noe. Siden hun fant kondomer på rommet hennes. Jeg måtte snakke med henne om prevensjon og sex. Ikke særlig gøy men tror faktisk hun tok til seg det jeg sa. De hadde aldri sex sa hun.. Tror henne der. Glad jeg snakket med henne. Moren min ble nok litt roligere også.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Man kan vel aldri få en tenåring til å vente med sex dersom tenåringen har bestemt seg for å ha sex. Har tenåringen bestemt seg, så kommer hun til å ha sex.

Det man kan gjøre er å snakke om prevensjon, kjønnsykdommer, ansvar, bevissthet, bestemmelsesrett over egen kropp og ikke minst om man faktisk er sikker på om det er noe man vil gjøre med den personen.

Skrevet

Tror nok også det er vanskelig å snakke en tenåring fra det. Men uansett er det viktig å snakke om prevansjon osv...

Selv var jeg bare 13 år og når jeg ser tilbake på det, så skjønner jeg jo at jeg var veldig tidlig ute, men jeg angrer ikke. Vi hadde vært sammen i 6 mnd og holdt sammen i et år til etterpå. Nå er er jeg 19 og har vært sammen med samme gutt i 5 år. Har altså kun hatt 2 partnere. Så det er ikke gitt at dersom man starter tidlig, blir man en flyfille uten like, slik mange gjerne tror...

Jeg holdt det heller ikke hemmelig for mamma, men fortalte henne det med en gang, fordi vi har et veldig godt forhold.

Derfor sier jeg igjen; snakk med henne om hva sex er, prevansjon og om hjun er klar/ikke klar for det... og pass på å si at dersom hun faktisk skulle finne på å ha sex, skal hun ikke være redd for å fortelle deg det..

Skrevet (endret)

Det viktigste for å sørge for at hun får en bra 1. gang om mange år, tror jeg er å gi henne selvtillit, selvrespekt og argumenter hun kan bruke mot evt kjærester og venninner, samt å gi riktig informasjon (som at sex faktisk er fantastisk med noen du er trygg på og glad i, og at det stort sett er mindre gøy å ligge med fremmede i fylla..)

I tillegg har jeg gitt henne nettadresser som klara-klok.no, for spørsmål hun ikke tør spørre meg, oppfordrer henne til å lære sin egen kropp å kjenne (da trenger hun ikke en gutt for å takle homonell kåthet..), samt at jeg forteller om konsekvenser som kjønnsykdommer og graviditet.

Jeg synes TS sin datter er heldig som har et så åpent forhold til sin mor, og tror dette kommer til å gå fint. :)

Endret av MarilynM

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...