Gå til innhold

Hvorfor ser alle fra øst-europa så sure ut?

Gjest Gjest_gunda_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gunda_*

Her på stedet bor det en god del folk fra øst-europa, polakker, bosniere, albanere osv. Og det slår meg at samtlige av dem ser utrolig sure ut!! Mange av dem ser også ganske skumle og snuskete ut, noe jeg faktisk tror mange av dem de er også. Det gjelder spesiellt mennene, synes jeg. Jeg synes også de fleste øst-europeere er lite pene å se til. De jeg har møtt oppfører seg også temmelig uhøflig, vil jeg si. Fniser og ler av andre, og skuler olmt på folk.

Jeg synes vi hører lite om oppførselen til denne folkegruppen, i motsetning til innvandrere fra f.eks midtøsten og asia.

Jeg synes ikke andre utlendinger fra andre land ser så gjennomført sure ut som øst-europeere gjør.

Hva mener andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_haha_*
Her på stedet bor det en god del folk fra øst-europa, polakker, bosniere, albanere osv. Og det slår meg at samtlige av dem ser utrolig sure ut!! Mange av dem ser også ganske skumle og snuskete ut, noe jeg faktisk tror mange av dem de er også. Det gjelder spesiellt mennene, synes jeg. Jeg synes også de fleste øst-europeere er lite pene å se til. De jeg har møtt oppfører seg også temmelig uhøflig, vil jeg si. Fniser og ler av andre, og skuler olmt på folk.

Jeg synes vi hører lite om oppførselen til denne folkegruppen, i motsetning til innvandrere fra f.eks midtøsten og asia.

Jeg synes ikke andre utlendinger fra andre land ser så gjennomført sure ut som øst-europeere gjør.

Hva mener andre?

Herregud, tror virklig ikke du har møtt mange albanere, bosnere, osv hvis du virklig har fått det intrykket der! Hilsen en Albaner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk Polsk selv, er 32 år gammel og har bodd her i 20 år. Får hele tiden kompliment for hva for en hyggelig, utadvendt og smilende person jeg er. Ikke skjære alle under en kam :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være at de føler på seg at folk er litt mistenksomme i forhold til dem. Det er mye kriminalitet knyttet til østeuropeere, og derfor er mange litt ekstra på vakt når de har med dem å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mari_*

Hm, jeg har virkelig ikke samme erfaring. I forbindelse med min sønns barnehage har jeg blitt kjent med foreldre fra Kosovo, Albania og Serbia. Jeg synes de er mye mer høflige og vennlige enn den typiske nordmann. Noen av damene virker litt sjenerte når de er ute blant fremmede, men alltid blide. Og barna er så veloppdragne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener andre?

Jaha, du mener at vg skal begynne å skrive en artikkel med tittelen - "Øst-europeere ser skumle ut og oppfører seg uhøflig"? Media skriver om hendelser i samfunnet, ikke om deres personlige oppfatning om mennesker.

Men så til spørsmålet ditt. Øst-Europeere er som regel av slavisk opphav, altså ikke norsk-germansk, og ser naturligvis anderledes ut enn etniske nordmenn. Ganske ufattelig hva noen personer får seg til å skrive...det eneste du har oppdaget er at folk innen den hvite rase faktisk er av forskjellige underraser..Angående at vi ser sure ut- tja...Vi har markerte øyenbryn, da vi er noe mørkere enn nordmenn, så vi ser surere ut av den enkle grunn at vi har markerte bryn, noen norske menn sjeldent har. Og hva du mener om vårt utseende spiller ingen rolle...newsflash til norske kvinner - menn var aldri skapt til å være pene, det er noe dere norske kvinner innbiller dere. Du er ikke verdiløs som en stygg mann, du er temmelig verdiløs som en stygg dame, er et ordtak der jeg er fra.

Hilsen 2. generasjons øst-eruopeisk innvandrer. Og btw - til den mediasaken, det er faktisk ikke så mange ungdomsskriminelle blant vår innvandrergruppe, så det er ikke rart media ikke skriver mye om oss. Det er afrikanerne og asiaterne som sliter med å integrere seg. Men jeg vil likevel utfordre deg til å le av en øst-europeisk mann og si at du syn han er ulekker. Vi har nemlig et litt annet kvinnesyn enn disse dørmattene av noen norske menn så du vil få deg en voldelig overaskelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er finnsk, menn en annen gjest sa det bra. Jeg kan vel sikkert gi noen truende blikk jeg også til etniske nordmenn, hvis jeg oppfatter at de behandler meg anderledes på noen som helst måte. Nordmenn er mer forsiktige rundt minoriteter, mens minoriteter blir provosert av å bli forskjellsbehandlet...så har vi det gående. Dessuten har mange innvandrere dårlig råd, så venligst ikke kom å bland utseende inn i dette, mange har større problemer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gunda_*
Herregud, tror virklig ikke du har møtt mange albanere, bosnere, osv hvis du virklig har fått det intrykket der! Hilsen en Albaner :)

Tro hva du vil, du. Jeg synes øst-europeere ser sure ut uansett hva du måtte mene om den saken. Og de jeg har møtt, har jeg ikke akkurat blitt imponert over. Mange sleipinger.

Selvfølgelig er du uenig med meg, siden du er øst-europeer selv. Jeg vil nok tro at en viss andel nordmenn vil være på linje med meg i denne saken.

Men det finnes helt sikkert unntak, som med alt annet her i verden. Det sure utrykket må jo være genetisk betinget, siden nesten alle fra øst-europa ser slik ut. Slik sett er dere jo unnskylt. Negere kan jo heller ikke noe for at de er brune, men de ser i det minste litt blidere ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må faktisk si meg litt enig. Ikke når det gjelder utseendet, men dette med å være blid og smilende. Har reist mye rundt på flere kontinenter, og synes ikke jeg har sett lignende andre steder. Synes ikke det gjelder Bonsia, Serbia, Albania og nabolandene, men de landene litt lenger nord i Øst-Europa: Latvia, Litauen osv. Alle går og ser rett fram, og ingen ler høyt. Stort sett høflige, men lite imøtekommende. Vi snakket en del om det, og lurte på om det kunne ha noe med den langvarige undertrykkelsen, kommunismen, Russland og sånt å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gunda_*
Men jeg vil likevel utfordre deg til å le av en øst-europeisk mann og si at du syn han er ulekker. Vi har nemlig et litt annet kvinnesyn enn disse dørmattene av noen norske menn så du vil få deg en voldelig overaskelse.

Dette sier det meste om dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Carina_*

Jeg blir igrunnen litt flau av å lese TS innlegg her.

Jeg er norsk, og har norsk familie og norske gener så det griner etter i generasjoner-så langt nedover som til beg. av 1500-tallet ( lengre har vi ikke giddet å lete etter slekt! )

Slekta mi er fra de indre fjorder til de mer borgjemte gårder, toppen av de høyeste fjell og jeg er faktisk den første i min familie som bor i byen - tenk på det; siden 1500-tallet !!! :)

Jeg har også vært preget av reiselyst siden jeg var barn, og har i løpet av livet resit rundt i verden så mye som mulig.- Da snakker jeg forresten ikke om 14 dagers turer til Mallorca, Kanariøyene eller Phuket, bare for å etablere det.

- Dette har gitt meg muligheter til å bli kjent med land og folk. Vi er alle mennesker, det som skiller oss, er kultur,religion og miljø - foruten språk, selvsagt,

Øst-Europeere ser sure og skumle ut, synes du. - Hvor i all verden har du vært for å få dette inntrykket, og hva annet baserer du dette på, enn at "de ser anderledes ut enn oss", som du sier?

Øst-Europeere er faktisk et av de mest naturlige,avslappede og hjelpsomme mennesker jeg har møtt i Europa. Jada, det er mange utskudd derifra som kommer opp til lille Norge og skal prøve lykker med kjapp inntjening via innbrudd,narkohandel/smugling osv... men bevare meg vel, dette finner du overalt i verden - til og med i lille Norge. Skumle? Du synes de ser sure og skumle ut?? Vet du, det synes jeg ike at de gjør. Jovisst, ser jeg at de har slaviske trekk, mange av dem - men det gjør vel ingenting - er det ikke heller fantastisk at vi alle slipper å se like ut?? Som nordmann, tilater jeg meg å si, at det finnes mange eksempler på nordmenn som ser både skumle, snuskete og sure ut, men jeg kan jo ikke bedømme mennesker på et slikt grunnlag. Det er jo mye genetikk i hvordan man ser ut, pluss at man gjerne har begrenset med penger å bruke på å " freshe seg litt opp " ??

Her i Norge, synes jeg nesten at vi begynner å ligne litt sånne tegneseriefigurer; man må være i det minste litt pen, om man ikke er det, bør man bruke ressurser på å prøve å se litt pen ut - mennene mange steder, er så androgyne og halvfeminine, at man kan få angst av mindre og samfunnet vårt preges mer og mer av overfladiskhet. ....Noe innlegget til Ts bærer preg av synes jeg. Du skriver om at noen ser skumle og sjuskete ut - og sikkert er det også - ........... men har du noengang tatt kontakt med noen av dem, pratet og blitt litt kjent?? Mange av dem har svært interessante historier; det er grunner for dem å være her. Neida, flesteparten er IKKE her for å drive med kriminalitet, men fordi de vil forsørge familien sin, og ikke finner muligheter for dette i hjemlandet sitt. Joda, de kan få seg en jobb, men lønnen vil ikke være nok til å kunne dekke basci ting man bør ha for et anstendig liv. Vet du, at svært mange fedre er borte fra sine koner og barn i månedsvis, lever på et absolutt minimum her, så de kan sende hjem penger til familien og sikre dem et greit liv?? Hjemreise 4 ganger i året, for å være mann & pappa i en langhelg eller juleferie - kan du tenke deg for en vanskelig og vond situasjon dette er for dem? - Kunne du tenke deg å bo i en liten campingvogn med 3-6 andre mennesker som du kjenner sånn halvgodt, midt i november, så du sparer penger, har tak over hodet og et sted å spise / stelle deg når du ikke jobber?? Kunne du tenke deg å være en av disse, og når de går på butikken eller til legen, så får de masse skeptiske mennesker som " ser " at du er Øst-Eruopeer " og sikkert kriminell "og sitter og skuler på deg, mens de tviholder på vesker og lommebøker??

Hvor mange fraværsdager tror du at de fleste Øst-Europeere som jobber i Norge har - kontra nordmenn som ligger strak med sykemelding i ukesvis, så snart de kjenner at det er vanskelig å åpne øynene om morgenen? (litt overdrevet, men u know what I mean!)

En som jobbet på naboens hus ( jobbet som fast ansatt for stort firma, så alt OK ), falt ned fra et stillas det var frosset is på, knakk armen, gikk til legevakten og fikk gips på - og kom tibake til jobb etterpå. Vi forklarte at han måtte hjem og hvile litt,men han så ingen grunn til det -hans andre arm fungerte fint, og han ville gjerne væere på jobb og gjøre nytte for seg med den fuksjonelle armen. Han satte derfor igang med å gjøre detaljarbeid-med den friske armen....

Ikke døm andre av frykt eller antakelser. Smil!! Ikke noe er en bedre døråpner, enn et smil!! Hils på de du møter, gjerne med et smil, så vil du se at de fleste smiler og hilser tilbake. Etter en stund, kan du kanskje komme tibake her, og fortelle oss om de fremdeles ser skumle og sjuskete ut??!

Klem til TS og klem til alle andre.

- Verden er for liten til at vi skal gå rundt å frykte hverandre - la oss heller bli kjent, så vi kan dele opplevelser, sorg og glede sammen - uansett hvem vi er og hvor vi kommer fra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mann_*

SURE?? Kaster vel litt stein i glasshus å påstå det som Nordmann. Nordmenn må være noe av de sureste, mest innesluttende og minst åpne menneskene man kan tenke seg. Jeg har tilbragt mesteparten av livet mitt i utlandet pga jobb og nedturen blir bare større og større for hvert år jeg vender turen hjem til jul og sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Carina_*
SURE?? Kaster vel litt stein i glasshus å påstå det som Nordmann. Nordmenn må være noe av de sureste, mest innesluttende og minst åpne menneskene man kan tenke seg. Jeg har tilbragt mesteparten av livet mitt i utlandet pga jobb og nedturen blir bare større og større for hvert år jeg vender turen hjem til jul og sommer.

Carina her igjen!! :)

Mann: Jeg high five'r deg og er så hjertens enig i dette !! Sure & arrogante ( om jeg kan få tilføye det?! ) = "Typisk norsk "

Gro Harlem Brundtland, sa visst en gang i tiden at " det er typisk norsk å være best " - vel det er nå endret til " det er dessverre typisk norsk å være sur,innadvendt,arrogant og tro at Norge er verdens navle ".

( Får vel smekk for dette nå, men det overlever jeg. Jeg tar det med et smil!!! :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av damene virker litt sjenerte når de er ute blant fremmede, men alltid blide. Og barna er så veloppdragne!

I motsetning til norske barn, som turer rundt uten regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENIG, nordmenn er innesluttet, sure, trege og sidrompa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Emmanuelle

Hah! Jeg vil heller si at nordmenn er sure som fy i forhold til de øst-europeerne jeg har møtt (og må bare presisere at mange av landene du nevner, bla bosnia og albania, faktisk regnes som sør-europeere).

Endret av Emmanuelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir da ikke automatisk sur av å vokse opp i verken Norge eller Øst-Europa. Det er vanlige folk alle sammen. Her må det skjerpings til på begge sider.

Det som er mer rimelig å si er at det er NOEN nordmenn som alltid tror det verste om andre nordmenn. De sitter her og kaller oss sinte, bryske og sidrompa osv. Hva i huleste er grunnen til denne forakten mot nordmenn? De hevder ikke bare at nordmenn er ille, men verre enn alle andre. Nordmenn er verst i verden, sier de, til tross for at de er nordmenn selv, for de er jo selvsagt en del av de få nordmennene som IKKE er drittsekker.

Slutt å hate på nordmenn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er delvis enig med TS, faktisk.

har hatt en del øst-europeiske mannlige kunder innom butikken min (muligens polske arbeidere..) og de gidder knapt verdige meg et blikk når jeg henvender meg til dem. Et smil og noen høflighetsfraser kan jeg bare drømme om.

Så det noen skrev lengre oppe om at de har et annet kvinnesyn enn man er vant til i Norge, ja det tror jeg på!

(Er det ikke interessant å tenke på at i alle land og kulturer der man har et - i mine øyne- forvrengt kvinnesyn, går utviklingen saaakte? De ligger tiår bak i tid, i fht vesten.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva du mener om vårt utseende spiller ingen rolle...newsflash til norske kvinner - menn var aldri skapt til å være pene, det er noe dere norske kvinner innbiller dere. Du er ikke verdiløs som en stygg mann, du er temmelig verdiløs som en stygg dame, er et ordtak der jeg er fra.

Hilsen 2. generasjons øst-eruopeisk innvandrer. Og btw - til den mediasaken, det er faktisk ikke så mange ungdomsskriminelle blant vår innvandrergruppe, så det er ikke rart media ikke skriver mye om oss. Det er afrikanerne og asiaterne som sliter med å integrere seg. Men jeg vil likevel utfordre deg til å le av en øst-europeisk mann og si at du syn han er ulekker. Vi har nemlig et litt annet kvinnesyn enn disse dørmattene av noen norske menn så du vil få deg en voldelig overaskelse.

Og da sier vi takk til deg... :fnise: Ikke rart at dere blir sett på som primitive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...