Hedda-78 Skrevet 30. november 2009 #1 Skrevet 30. november 2009 Har en sønn på 15 mnd, og han har 10 tenner. Vi har fast rituale med tannpuss etter kveldsstellet, rett før vi går inn på soverommet. Men han er på ingen måte glad i tannpuss. Det er hyl, gråt og skrik, han vrir seg unna, veiver med hendene og er generelt vanskelig. Jeg skal være glad hvis jeg i det hele tatt får tannkosten inn i munnen hans. Får han holde tannkosten selv, tygger han litt på den før han kaster den veggimellom/oppi vasken/potta/på gulvet. Prøver jeg å pusse mine egne tenner med min egen tannbørste, for å vise/gjøre det sammen, er det veldig morsomt å ta tak i min tannbørste og kjøre den ned i halsen på meg (ikke med vilje, da, han har jo ikke kontroll), eller kaste den på gulvet. Prøver jeg å synge "Puss, puss, så får du en suss", gjør det ingen forskjell. Vet jo at så mens han er så liten, er ikke poenget at tennene skal bli gullende rene, mer å bli vant til tannkosten og rutinen. Det bør vel helst være en liten kosestund, samtidig som han blir vant til at det skjer noe inni munnen etter kveldsstellet. Men hvordan få dette til å bli en koselig stund og få ham til å synes at det er morsomt å pusse tenner? Jeg får det ikke til, det er bare hyl og skrik, og det er fristende å hoppe over hele seansen.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #2 Skrevet 30. november 2009 Her i huset har heldigvis ikke tannpussingen vært noe problem, men vi har likevel hatt god nytte av "Karius og Baktus" til å holde fokus på hvor viktig tannpussingen er. Muligens at sønnen din er litt liten ennå, men det kan jo være verdt et forsøk. Altså lese boka og forklare hvs som skjer dersom man ikke pusser tennene. Ikke for å skremme, men for å fortelle at slike fyrer vil man ikke ha i munnen sin.
Yummy_Mummy Skrevet 1. desember 2009 #3 Skrevet 1. desember 2009 Da gutten vår var hos tannlegen (etter et fall) spurte jeg etter pussetips. Det var ikke annet råd enn at det måtte gjøres. Nå har han blitt vant til det, og det er lite protester. Det du kan være obs på er hvor du holder hendene, jeg la stadig en arm over øret, og det var tydelig ubehagelig at lyden ble annerledes for guttungen.
Bahia Skrevet 1. desember 2009 #4 Skrevet 1. desember 2009 Hjemme hos oss har tannpussen vært et mareritt Bare hyling og vræling. Vi har nå kjøpt en tannbørste som pusser alle tre sidene av tennene samtidig og etter det har tannpussen gått mye greiere i og med at tannpussen tar mindre tid Det er også lettere å pusse bare tennene og ikke tannkjøttet i samme slengen(noe som skjedde når ungen vrir på seg og slår seg vrang). I tillegg får han flourtablett med jordbærsmak etter tannpuss og det syns han er kjempegodt. Da vet han at tennene må pusses før han får fluortabletten
Gjest imli Skrevet 1. desember 2009 #5 Skrevet 1. desember 2009 Velkommen i klubben Gutten vår på snart 20 mnd har alltid hatet å pusse tenner. Nå er i tillegg to-årsjekslene på vei, så det er nesten håpløst. Hvor får man kjøpt en slik tannbørste som dere har Bahia? Og hvor gamle er ungene når man gir fluortablett? Har hørt folk som har fått anbefalt det fra 1 år, men jeg kan ikke skjønne hvordan man skal få så små barn til å skjønne at tabletten skal tygges eller suges? :klø: I tillegg til kvelingsfare...
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2009 #6 Skrevet 1. desember 2009 Og hvor gamle er ungene når man gir fluortablett? Har hørt folk som har fått anbefalt det fra 1 år, men jeg kan ikke skjønne hvordan man skal få så små barn til å skjønne at tabletten skal tygges eller suges? :klø: I tillegg til kvelingsfare... På vår Fluorix-boks står det at fluortablettene er egnet for barn over tre år. Så da er det jo intet problem å få de til å tygge dem.
Gjest imli Skrevet 1. desember 2009 #7 Skrevet 1. desember 2009 På vår Fluorix-boks står det at fluortablettene er egnet for barn over tre år. Så da er det jo intet problem å få de til å tygge dem. men noen får jo som sagt anbefalt fra 1 år...
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2009 #8 Skrevet 1. desember 2009 Da må det være en type som kanskje løser seg opp mer eller mindre med en gang den kommer i munnen.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2009 #9 Skrevet 1. desember 2009 men noen får jo som sagt anbefalt fra 1 år... Og mange anbefaler at man aldri tar fluor. Min svigerfar er lege og min far har også kvalifiserte meninger på området. Derfor har verken jeg eller min mann fått fluortabletter i vår oppvekst. Vi vil heller ikke gi det til våre barn. Tennene er faktisk ikke det viktigste man har
bizzy Skrevet 2. desember 2009 #10 Skrevet 2. desember 2009 Jeg har gitt flourtablett til mine fra 1 år, du får kjøpt svakere tabletter på apoteket som kan gies fra ett år. Vilde har aldri hatt noe problem med å suge eller tygge den. Den er uansett så liten at om de får den i halsen så vil den ikke sette seg fast, men enten får den de til å hoste den opp igjen, eller den forsvinner ned i magen Tror vilde klønet litt den første gangen, men etter det har det aldri vært noe problem. Leser bok før hun legges slik at flourtabletten er borte før vi går ut av rommet. Våre barn har alle hatet å pusse tenner de første to årene, så vi bare tar sats og gjør det, og vi gjør det skikkelig hver gang. Syns det er viktig at tennene bli ordentlig rene selvom barna er små! Skrikingen gir seg så fort de skjønner at de er ferdige og at neste steg er flourtabletten
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #11 Skrevet 2. desember 2009 Hvor får man kjøpt en slik tannbørste som dere har Bahia? Apoteket har sånne tannbørster..geniale:) men de heter barman eller no sånt. Finnes i tre størrelser.
Bahia Skrevet 2. desember 2009 #13 Skrevet 2. desember 2009 Apoteket har sånne tannbørster..geniale:) men de heter barman eller no sånt. Finnes i tre størrelser. Vi kjøper også på apoteket. Jeg gir en halv flourtablett jeg da. Noen mener at man skal gi flour, mens andre mener at man ikke trenger det og det fører til hvite flekker på tennene. Hvorfor kan ikke folk bare være enige om hva som er bra og ikke
~white lady~ Skrevet 2. desember 2009 #14 Skrevet 2. desember 2009 De blir vant til tannpussen etterhvert, og om jeg ikke får pusset alle tennene like nøye så får han iallefall fluor etterpå.. skal kjøpe den tannbørsten med tre sider, smart!
Lassie Skrevet 3. desember 2009 #15 Skrevet 3. desember 2009 Den tannbørsten med 3 sider hørtes absolutt ut som noe som kan passe for oss. Har og vurdert elektrisk, vi, for det vil jeg tro får pussa kjappere over alle tenna men like bra? Lillegutt har 11 tenner og den 12. på vei, og det er virkelig lirke og lure og stadig vekk hyl og skrik... Men jeg har hatt dårlige tenner med mye hull all min tid sjøl, så tannpussen er jeg nøye på uansett. Da får han bare skrike.. Men hadde vært hyggelig å finne en løsning på det..
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #16 Skrevet 3. desember 2009 Hvorfor kan ikke folk bare være enige om hva som er bra og ikke Det er da vel ingen tvil om at fluor er skadelig. Det er en grunn til at det finnes egen flourredusert tannkrem for barn osv. Fluor er bra for tennene, men skaldelig for resten av kroppen. Derfor anbefaler tannleger fluortabletter, men det er likevel ikke noen god ide å ta dem. Aner i grunnen ikke hvorfor tannleger er så sneversynte, men... At flour er skadelig er det altså full enighet om i verdenen uteom tenner og tannleger. Bare ta et par nettsøk, så får du raskt bekretet det.
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2009 #17 Skrevet 10. desember 2009 Hva om du pusser tennene hans litt tidligere på kvelden? Trøtte barn er ofte gretne barn... Nå vet jeg ikke hvor mye han skjønner av handling og konsekvens ennå, men det går kanskje an å forsøke... Si: "Hvis du er flink gutt og pusser tennene fint skal vi ha en lang kosestund i senga." og ha en lang kosestund i senga og lese bok e.l. etterpå. Og en kortere stund hvis han ikke var så flink og si: "Du var ikke flink til å pusse i kveld." Jeg har mer erfaring med eldre barn enn så små som sønnen din...
Mohini Skrevet 10. desember 2009 #18 Skrevet 10. desember 2009 (endret) Frøkna mi er heller ikke særlig begeistret for tannpuss, men det er noe jeg ikke gir meg på. Jeg får stukket inn tannbørsten, hun smatter av tannkremen og skal deretter vri seg i alle mulige retninger. Klart det ikke er noe koselig når det blir bare hyling, men nå tror jeg hun har skjønt at det ikke er noe som hun kan vri seg unna. Jeg skal også prøve den tannbørsten Bahia anbefaler! Endret 10. desember 2009 av Mohini
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2009 #19 Skrevet 11. desember 2009 Anbefaler elektrisk tanbørste (de har egen Disneyversjon for barn) Det ble mye mindre hyl etter vi fikk den i hus. Snuppa får børste selv først, så tar jeg jekslene til slutt. Jeg inbiller meg at det er litt mer effektivt enn vanlig tannbørste, men det kan være det er akkurat det samme.
Umuriel Skrevet 11. desember 2009 #20 Skrevet 11. desember 2009 Tannpussen på vår toåring er helt uproblematisk, og han ber om å få pusse tennene flere ganger daglig Han har en tannbørste som han holder under vann og sutter vann av og "pusser" litt selv med, mens vi pusser med en annen tannbørste med bittelitt tannkrem. Han står på en krakk foran vasken, og vi står ved siden av og pusser tennene hans mens han gaper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå