Gå til innhold

Stallplass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurte bare på noen ting, når man betaler for stallplass, hva er det egentlig som inngår i den summen? Må man selv dra dit om morgenen for å fòre hesten, strigle og ta den ut (om den har stått inne over natta), eller er det slik de som driver stallen kan gjøre?

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet

Tror nok at stallplass er hva det er, at man betaler for å ha hesten sin der og må fikse alt sjøl. Men det er nok også forskjellig fra sted til sted, det må man nesten bare spørre om. Om du bare leier hos noen i ein vanlig mindre stall tipper eg du må gjøre alt sjøl, mens i f.eks ridesentre hvor det også er stallhjelpere ansatt så vil eg tro det er mulig å få andre til å gjøre det for seg (men da må man nok betale litt ekstra).

Skrevet

Det spørs jo helt på hvor det er, og hva slags "tilbud" de har.

Den ene stallen hesten min sto på betalte jeg kun for stallplassen + fòr.

Så byttet jeg stall som var mye lengre borte og jeg hadde ikke mulighet til å gjøre alt. Så da betalte jeg ca 1000kr mer i mnd for utslipp, inslipp, de foret for meg, tok av/på dekken og innimellom stellet hesten.

Men sistnevnte var på en rideskole-stall ( hesten ble ikke brukt i rideskolen ), så de hadde stalljenter som gjorde dette.

Skrevet (endret)

Det pleier å være spesifisert hva du betaler for. Vanligvis er det bare boksen du betaler for, og at flis/halm, grovfôr, kraftfôr osv. kommer i tillegg, samt eventuelle tilleggstjenester, som ridehall/ridebane, dekkenskift, inntak og utsetting i paddock, møkking de dagene du ikke kan....

Jeg har hatt hest på flere ulike typer staller, og liker meg best på de mindre stallene. På den ene betalte jeg 600 kr. i mnd, da med alt inkl (alt = oppsyn, mineraler, rundball). På en annen betale jeg 1000 kr. for selve boksen (inkl. strømutgifter) og 300 kr. for grovfôr (1300 kr/mnd), men da måtte vi gjøre alt selv mtp. fôringer, utsetting, dekkenskift mm.

Prisene varierer veldig etter hvor du bor i landet og hvilke fasiliteter du vil ha inkludert. Mange steder settes hestene ut om morgenen uten noe ekstra kostnad, andre ganger går utsetting på rundgang, det samme med fôringer. Om du skulle få dårlig tid i hverdagen kan du kanskje høre om noen vil dele hesten med deg, og ha den på halvfôr noen dager i uka?

Endret av superior
Skrevet

Stor variasjon. Jeg har hatt hesten min i stall hvor man kun betalte leie av boksen ( 500,- ink tilgang til beiter) men måtte skaffe for, spon og sørge for foringer selv. Og jeg har hatt hesten på staller hvor jeg betalte 3500,- hvor hesten fikk alle måltider, ble sluppet i paddock, byttet dekken og møkket ut.

Skrevet

nå vet jeg ikke hvilken del av landet dere bor i men at man betaler kun for boksen å må gjøre alt selv an innslipp, foring og utslipp har jeg aldri hørt om?

jeg har hatt hesten min på dugnadstall hvor vi kun betaler for boks ja, også spleiset vi på høy og holdt kraftfor og spon selv.

innslipp og utslipp gikk på rundgang, det var normalt å ha 2-3 foringer i uka, hvor morgen og kveldsforing inkluderte inn og utslipp.

hvis du vurderer å kjøpe hest med så lite kunnskaper inne, så anbefaler jeg rideskole og hest på fôr i første omgang :) no offence!!

Skrevet
nå vet jeg ikke hvilken del av landet dere bor i men at man betaler kun for boksen å må gjøre alt selv an innslipp, foring og utslipp har jeg aldri hørt om?

jeg har hatt hesten min på dugnadstall hvor vi kun betaler for boks ja, også spleiset vi på høy og holdt kraftfor og spon selv.

innslipp og utslipp gikk på rundgang, det var normalt å ha 2-3 foringer i uka, hvor morgen og kveldsforing inkluderte inn og utslipp.

hvis du vurderer å kjøpe hest med så lite kunnskaper inne, så anbefaler jeg rideskole og hest på fôr i første omgang :) no offence!!

Det var et dumt svar. Det er opptil en hver utleier hva som er med i en utleie avtale. Jeg har drevet med hester i mange år, og tidvis vært nødt til å stalle opp utenfor huset, da har det vært forskjellig hva folk er interessert i med stallene sine. Bare fordi TS ikke har ringt ALLE utleiere i Norge betyr ikke at hun har dårlig med kunnskap. Hun spør sann ca hva som er vanlig, hva hun kan forvente seg. Det står IKKE noe om at hun har dårlig kunnskap på hest slik du insiunerer.

Skrevet

jeg synes ikke det var et dårlig svar.

når man har holdt på med hest og har erfaring tilstrekkelig nok til å kjøpe egen hest så burde man jo være nogen lunde kjent med hvordan det fungerer å ha den oppstallet? jeg vet ikke av noen som ikke driver med hest som ikke vet hvordan det fungerer å være stallet opp på en stall, enten det er en dugadsstall eller en rideskole eller andre alternativer.

Det var uansett ikke frekt sagt og ikke frekt ment, og det trodde jeg jeg fikk fram?

:klemmer:

kan jo forresten legge til at et alternativ også kan være en utagangsstall, hvis man har en hesterase som er robust nok til å tåle det :) da står hestene ute døgnet rundt med et leskur eller lignende hvor det er tørt og i ly for vinden om det skulle være behov for det. da er det også vanlig å fore med rundball og da trenger man ikke å fore selv :)

Skrevet

spørsmålet, og også svaret, var jo rettet mot "hvordan det fungerer" og ikke rettet mot stallene i nærområdet. man burde jo vite at det er forskjellige alternativer generelt, selv om kanskje ikke alle finnes i nærområdet, hvis man har holdt på med hest nok til å kjøpe? var kun det jeg tenkte på :)

Skrevet
Lurte bare på noen ting, når man betaler for stallplass, hva er det egentlig som inngår i den summen? Må man selv dra dit om morgenen for å fòre hesten, strigle og ta den ut (om den har stått inne over natta), eller er det slik de som driver stallen kan gjøre?

Det finnes ingen fasitsvar på dette. Det spørs hva slags stall du ønsker å ha hesten på, ønsker du deg ridebane og at utleier har alt inkl i prisen blir det kostbart. Skal du kun ha hest for å ri på tur og ønsker å bidra litt selv blr det billigere, da må du diskutere pris/egeninsatts med utleier.

Og prisene varierer nok litt utifra hvor du bor.

Hva skal du bruke hesten til og hva ønsker du deg av en stallplass??

Støtter forslag om at du søker plass på et ridesenter da spørsmålet ditt får det til å se ut som at du er uerfaren når det gjelder hestehold.

Skrevet

Hvorfor? Vet ikke hvordan det er med TS, men jeg har hatt hest selv i mange år, og hatt den hjemme på gården hos foreldrene mine. Har null peiling på hva som er vanlig når man leier stallplass, rett og slett fordi det aldri har vært aktuelt for min del.. Betyr ikke at jeg kan lite om hest av den grunn... :)

Skrevet (endret)

Det kommer ikke ann på hesterasen om man kan ha den på utegang eller ikke. Jeg har hatt araberhest som storkoste seg på utegangsstall, og en fjordhest som hatet det. Individet spiller inn der.

Jeg synes IKKE det er et dumt spm. å spørre hvor mye det koster og stalle opp en hest, og hva som er inkludert. Variasjonene er såpass enorme, i tillegg kan man ha erfaring mec hest oppstallet på små staller, kanskje der andre betaler mye (f.eks. hjemme på gård), og da er det ikke like enkelt. Mye bedre å spørre enn at får seg en overraskelse! Kanskje gjør TS "re-search" før anskaffelse av hest, og det er jo supert :)

Endret av superior
Skrevet

nei dere har et poeng der, hvis man har vokst opp uti gokk med hestene på gård så er det jo ikke så lett og vite. men jeg mener fortsatt at man ville hatt en viss peiling, og sprøsmålet til TS bærer preg av null peiling, uten at det trenger å være noe GALT i det! Det er jo ikke alle som har holdt på med hest i mange år heller, men kunne tenke seg å gjøre det. Da er det jo heller ikke noe galt i å foreslå rideskole eller en fôrvertordning, for det kan jo godt være at TS ikke har hørt om det heller siden hun virker uerfaren :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...