Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #1 Del Skrevet 30. november 2009 Dere som spiser middelhavskosthold, hvilke ingredienser legger dere vekt på¨for å bli skikkelig mett? Jeg ser at det er rød vin, olivenolje, røtter osv som er så sunt, men hvordan kan jeg kan ikke gå rundt og drikke vin dagen lang heller, og det er så vanskelig å kombinere olivenolje i nista på jobben o.l. Hvordan bør jeg gå frem for å leve som i middelhavet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #2 Del Skrevet 30. november 2009 Dette er ikke svar på det du spør om, men jeg vil bare gjøre oppmerksom på at hvis du er ute etter å gå ned i vekt, vær klar over at en stor del av grunnen til at kvinner i landene rundt Middelhavet (Spania, Italia, Frankrike) er så slanke, er ikke at kostholdet er så sunt, men heller det at de spiser veldig, veldig lite - regelen der nede er at jenter skal ikke spise mer enn høyst nødvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annikken Skrevet 30. november 2009 #3 Del Skrevet 30. november 2009 Second that - det er mye feite bestefedre i de områdene også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #4 Del Skrevet 30. november 2009 Second that - det er mye feite bestefedre i de områdene også Men de lever temmelig lenge i disse landene pluss Frankrike selvom de er ekstremt fattige, og det sies at det skyldes den sunne kosten da. Men jeg vet ikke hvordan man skal gå frem for å få slikt kosthold og bli mett på samme tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tante Skrevet 30. november 2009 #5 Del Skrevet 30. november 2009 spis fet fisk. Tror ikke middelhavskostholdet er en diett for slanking, men for sunnhet. Oljene som bruker er bl.a. veldig gode for hjertet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #6 Del Skrevet 30. november 2009 spis fet fisk. Tror ikke middelhavskostholdet er en diett for slanking, men for sunnhet. Oljene som bruker er bl.a. veldig gode for hjertet. Spiser de mye fet fisk der? Tror ikke de spiser så mye brød egentlig, er ikke sikker, hva spiser man til frokost og lunsj i disse landene som er så sunt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Lisa_* Skrevet 30. november 2009 #7 Del Skrevet 30. november 2009 Tror ikke de spiser så mye brød egentlig, er ikke sikker, hva spiser man til frokost og lunsj i disse landene som er så sunt? Franskmenn og italienere spiser svært lite til frokost. Det er ofte usunt, men det er veldig lite i mengde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #8 Del Skrevet 30. november 2009 Franskmenn og italienere spiser svært lite til frokost. Det er ofte usunt, men det er veldig lite i mengde. Ja, jeg kan ikke begynne å spise marsipankake o.l. til frokost for å etterlikne middelhavskostholdet. Det blir latterlig. Men hva spiser man når man har kommet på jobb da? Man må jo ha mat? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 1. desember 2009 #9 Del Skrevet 1. desember 2009 Middelhavskosten er nok ikke noe slankekost nei, og heller ikke lavkarbo slik mange later til å tro. De spiser mye bakevarer egentlig, søt bakst til frokost og det er gjerne fint brød som "ventebrød" til alle måltider. Forskjellen ligger vel i at de spiser også mye grønnsaker, rent kjøtt og sjømat. Måltidene er bedre balanserte og med større variasjon, salater og supper til forrett, mindre hovedretter etc. Dessert er vanlig, men det er ikke alle som spiser det likevel. Til sammenligning, nordmenn spiser brødskiver til frokost, lunsj og kvelds, mens middagen er "kjøtt og potet med to buketter brokkoli". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2009 #10 Del Skrevet 1. desember 2009 Middelhavskosten er nok ikke noe slankekost nei, og heller ikke lavkarbo slik mange later til å tro. De spiser mye bakevarer egentlig, søt bakst til frokost og det er gjerne fint brød som "ventebrød" til alle måltider. Forskjellen ligger vel i at de spiser også mye grønnsaker, rent kjøtt og sjømat. Måltidene er bedre balanserte og med større variasjon, salater og supper til forrett, mindre hovedretter etc. Dessert er vanlig, men det er ikke alle som spiser det likevel. Til sammenligning, nordmenn spiser brødskiver til frokost, lunsj og kvelds, mens middagen er "kjøtt og potet med to buketter brokkoli". Hehe, morsomt det der. Men hva spiser de konkret til frokost, lunsj og kveldsmat? Det er vel neppe kaker og loff hele dagen bortsett fra middagen som du sier er balansert med suppe og hovedrett osv.? Jeg forstår ikke helt hva de spiser seg mett på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 1. desember 2009 #11 Del Skrevet 1. desember 2009 Hehe, morsomt det der. Men hva spiser de konkret til frokost, lunsj og kveldsmat? Det er vel neppe kaker og loff hele dagen bortsett fra middagen som du sier er balansert med suppe og hovedrett osv.? Jeg forstår ikke helt hva de spiser seg mett på. Frokost varierer, det er jeg ikke så sikker på. Mange steder er det vanlig med søt bakst og sterk kaffe/te/varm sjokolade, men vil tro at helt vanlig frokostblanding etc er vanlig også. Lunsj er hovedsakelig varmmat, gjerne flere retter, og er nok ikke så forskjellig fra middag. Selvfølgelig, det er sikkert mange som spiser kalde sandwicher til lunsj også, men å gå ut og spise varm lunsj er vanlig. Det går jo i salater, supper, hovedretter med kjøtt/sjømat og tilbehør som f.eks. grønnsaker, ris, pasta, potet og brød. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernekyss Skrevet 1. desember 2009 #12 Del Skrevet 1. desember 2009 Middelhavskost Ting som hjelper på metthetsfølelsen: oliven (gjerne fylte eller marinerte), soltørkede tomater, avocado, fetaost, belgfrukter, nøtter, pinjekjerner, rosiner, pesto, spinat, cottage cheese, creme fraiche, fullkorn, quinoa, bulgur, couscous, banan, økologisk peanøttsmør (den fra Choice ), parmasan, fisk, egg, (kjøtt og kylling for de som spiser det), mørk sjokolade (70% kakao, gjerne med chili ) Etter å ha tittet litt på det, ser jeg at det er ganske sammenfallende med mitt eget kosthold Morsomt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2009 #13 Del Skrevet 1. desember 2009 Hehe, morsomt det der. Men hva spiser de konkret til frokost, lunsj og kveldsmat? Det er vel neppe kaker og loff hele dagen bortsett fra middagen som du sier er balansert med suppe og hovedrett osv.? Jeg forstår ikke helt hva de spiser seg mett på. Greia er jo at de spiser seg ikke mett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå