Gå til innhold

Hvilke stoffer er farlige for huden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må snart kjøpe meg en nye hudkrem og nå i det siste har jeg blitt veldig opptatt av ingredienser i produktene jeg bruker. Så mine kjære, kan noen har hjelpe meg? Hvilke stoffer er bra for huden (hvilke stoffer er bra i en hudkrem, toner, rens osv)? Og hvilke er dårlige og farlige for huden? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du opptatt av hvilke stoffer som er i kremer o.l som er skadelig for helsa, eller bare for huden?

Skrevet

Begge deler..

Gjest Problematique
Skrevet

Jeg personlig holder meg langt unna mineralolje og silikon i hudprodukter, selv om de lærde strides om akkurat dette. Mineralolje er som regel beskrevet som petrolatum, parrafinium liqidium, mineral oil og vaselin. Silikon kjenner du igjen ved at navnet slutter på -cone. Dimethicone er mest vanlig.

Men noe man MÅ være obs på, er om produktet inneholder uttørkende alkohol. For det er 100% skadelig for huden, det tørker ut. MEN det finnes noen alkoholer som er positive, fettalkoloher.

Gode alkoholer:

cetyl alcohol

stearyl alcohol

Uttørkende alkoholer:

Alcohol denat.

Denaturated alcohol

Isopropyl alcohol

SD alcohol

Etanol

Det er det jeg holder meg unna, hvertfall.

Skrevet

For å nevne noe, propylalkohol er f.eks kreftfremkallende, parabener er hormonforstyrrende. Det er kjent at en del hormonforstyrrende stoffer kan øke veksten av kreftceller. Særlig disse er værst:

Propylparaben

Isopropylparaben

Butylparaben

Isobutylparaben

Parabener kan også gi allergi.

Dessverre inneholder de aller fleste produkter (sminke, kremer, såper osv) en eller flere av disse. Jeg bruker bare produkter fra Green People eller REN, som er fri for alt av skadelig (og potensiellt farlige) stoffer. Kjempegode produkter!

Skrevet

Holder meg unna parabener, parfyme (får utslett), mineraloljer og fargestoffer, så langt det er mulig.

• 5 uker senere...
Skrevet
Jeg personlig holder meg langt unna mineralolje og silikon i hudprodukter, selv om de lærde strides om akkurat dette. Mi

hvorfor silikon? hvilken skade kan den gjøre?

Skrevet (endret)

så bra at du er opptatt av ingrediensene i produktene dine!

det er jo helt forferdelig for huden å bli smurt inn med bøttevis av kjemikalier hver dag.

her har du en slags liste...

Det verste du kan komme borti:

- coal tar

- parfum

- aluminium

- triclosan

- PPD

- thimerosal

Unngå:

- TEA, DEA, DEH, MEA (gjelder også når det står sammen med en annen ingediens, altså samme ord, om du skjønner. hmf, vanskelig å forklare) (trenger ikke stå sammen)

- petroleum

- parabener (metyl-, etyl-, propyl-,isobutyl-)

det er egentlig en mye lenger liste, men jeg har rett og slett ikke ork til å skrive alt! men hvis du kjøper fra green people, weleda eller dr. haushka (mine organiske favoritter) kan du være sikker på at du får skikkelig vare.

Endret av mymlen
Gjest Borghild
Skrevet

hva er egentlig parabener og hva galt gjør det? Hvorfor har men ikke funnet t det før nå de senere år?

Skrevet
hva er egentlig parabener og hva galt gjør det? Hvorfor har men ikke funnet t det før nå de senere år?

Du kan lese litt i linken her

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...