Gå til innhold

Vielsespapirene - 3 eller 4 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har det vært diskusjon om tidligere , men er det noen som vet dette 100% sikkert? Vi fikk nemlig beskjed om at de ikke kunne være eldre enn 4 mnd, mens andre her inne mente de ikke kunne være eldre enn 3 mnd. Men hva er riktig? Noen som vet det? Og dette med fødselsattester også, kunne ikke de være eldre enn 3 eller 4 måneder heller?12

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sakset fra rettledning for brudefolk om prøving av ekteskapsvilkår:

III. Ukefrist for vigsel. Vigsler.

Ekteskap kan tidligst inngås én uke etter at vigsleren har mottatt de bevis som brudefolkene skal framlegge. Er det

viktig for brudefolkene, kan vigsleren tillate at ekteskapet inngås før utløpet av denne frist, dersom han finner det klart

at de fyller ekteskapsvilkårene.

Når ekteskapsvilkårene er prøvd av rette vigsler, kan vig-sel foretas av ham selv, eller av hvilken som helst vigsler i

Norge eller av kompetent norsk vigsler i utlandet på grunn-lag av attest fra den vigsler som har prøvd vilkårene. Har

det gått mer enn 4 måneder fra attest ble gitt, eller i tilfelle fra det tidspunkt ekteskapsvilkårene ble prøvd (uten at

attest ble gitt), kan vigsel ikke skje før etter ny prøving av ekteskapsvilkårene.

Når det gjelder fødselsattest står det ikke noe om tid. Tror det er litt opp og ned fra kirke til kirke, men der er jeg ikke helt sikker.

12

Gjest Anonymous
Skrevet

Tinghuset/byfogd har 4 måneders frist. Jeg hadde med min originale fødselsattest som de tok kopi av, så det var ikke noe krav om ny attest. Gubben hadde fått ny fra Folkeregistret og det var også helt greit. Tok to dager å få den i posten. Dette er i Oslo.

B.

Skrevet

Ho dama på våres menighetskontor sa til oss at ho rett og slett ikke ville se papirene før det var 3 måneder igjen.(Helst 2). Dette var fordi det var så utrulig mange som skulle gifte seg, pluss at attesten ikke kunne være eldre enn 4 måneder. Så vi venter enda en måned før vi sender dem inn.12

Skrevet

Tusen takk for hjelpen jenter. Da sender vi inn papirene så fort vi får forloverene våre til å skrive under på dem.12

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Hvor lang tid tar det å få godkjennelse da?

I.e. fra man ber om godkjennelse til man får papirene.

Gjest Anonymous
Skrevet

Får man noen papirer på at det er godkjent da? Tror ikke det. Tror de bare skal se på papirene og om alt er i orden blir du bare kalt inn til en samtale når vielsen nærmer seg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Omformulering: Tar godkjennelsen bare noen få dager (uke) eller MÅ man levere inn papirer måneder i forvegen (mindre enn 3-4)?

I.e. hvor kjapt får man feedback hvis man e.g. må skaffe en ferskere fødselsattest, oversettelse fra engelsk dokumenter mm.?

Skrevet

Det står noe om dette et eller annet sted, men jeg er ikke helt sikker på når siste frist for innlevering er. Men jeg tror det et par uker. Men nettopp p.g.a. av det at hvis noe er feil med papirene kan det være lurt å levere de inn tidlig.12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...